Gå til innhold

Noen med katte-erfaring her?? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt på 17 uker. Har hatt hun i 1 uke. Hun er kosete og leken, som kattunger flest :)

Vi vil at hun skal venne seg til og være ute, så vi prøvde litt istad.

Vi slapp hun ut i hagen, lot hun gå rundt for seg selv i ca 5 minutter, så bærte vi henne inn.

Jeg synes det var litt skummelt for var hele tiden så redd hun skulle gå langt unna og ikke komme tilbake!

Hvordan gjorde dere det da kattene deres skulle ut for første gang? Hvor lenge var katten borte før de kom tilbake etter første ute-besøk?

Anonymous poster hash: c1fc7...432
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du litt dum? Har du ikke lest deg opp LITT en gang før du skaffer deg en katt? *sjokkert*

Katter har ikke ferdig utviklet stedssans før de er 6 mnd, de skal IKKE ut alene etter bare en uke hos ny familie, og hun må kastreres og få vaksine og ormekur.

Fôrer du på whiskas eller friskis også eller? 

Anonymous poster hash: 4dac7...ace
Skrevet

Er du litt dum? Har du ikke lest deg opp LITT en gang før du skaffer deg en katt? *sjokkert*

Katter har ikke ferdig utviklet stedssans før de er 6 mnd, de skal IKKE ut alene etter bare en uke hos ny familie, og hun må kastreres og få vaksine og ormekur.

Altså, var dyrlegen som sa dette til meg. Syntes det hørtes litt rart ut selv, men prøvde da. Hun har fått vaksine og ormkur. Trenger da ikke være spydig for det.

Skrevet

Katten trenger følge ut de første månedene, derfor bør du skaffe en sele og et bånd til den. 

Skrevet

Tror heller vi venter noen uker :) Aldri hatt katt før, så greit og høre erfaringer :) Skal nok gå så bra så

Skrevet

Er du litt dum? Har du ikke lest deg opp LITT en gang før du skaffer deg en katt? *sjokkert*  Katter har ikke ferdig utviklet stedssans før de er 6 mnd, de skal IKKE ut alene etter bare en uke hos ny familie, og hun må kastreres og få vaksine og ormekur. Fôrer du på whiskas eller friskis også eller?    Anonymous poster hash: 4dac7...ace

Seriøst! En trenger vel ikke være så spydig!!! Tror du skal gå noen runder med deg selv, før du kommenterer igjen.

Skrevet

Katter skal IKKE ut alene før de er 6-9 måneder gamle, og da bør du ha hatt dem ute i sele lenge før.

Anonymous poster hash: 1f059...021
Skrevet

Jeg har hatt katt i alle år. Jeg vet at det er anbefalt med inneperiode den første tida. Likevel tenker jeg at en må se det litt an. ( hvor en bor, flere katter, erfaringetc) oppvokst på gård, og for å si det slik, ingen innetid der på kattene. Og alle overlevde og hadde et godt liv. Eldste katten ble 20 år:)( og ja, vi forer til og med med wiskas og friskis til tider! ) viktig med vaksinasjon og prevansjon. Katter er tidlig kjønnsmodne.

Bruk magefølelse, og bruk erfaringene du har med egen katt. Du kjenner den best!! Lykke til og kos deg med pus:)

Skrevet

Katten din bør være innekatt helt til våren igjen.

De mangler retningssans når de er små, og det er aller lettest å lære dem "utelivet" når dere mennesker i familien er mest ute selv. 

Man lar faktisk ikke barn gå alene ute, og der er det katten din er nå.

Det er stygt gjort å slippe en kattunge alene ut.

Og en annen ting er at du skal IKKE slippe katten ut, før du har sterilisert, vaksinert og ID-merket katten. Sterilisering og kastrering skjer først når katten er kjønnsmoden(altså mer enn 6 måneder). 

Finnes alltid folk som ikke kan nok, men da bør man lære før man "prøver nye ting"........

Anonymous poster hash: b75d8...f38
Skrevet

Vi fikk katt for noen mnd siden, og skyt meg, men vi lot den være ute fra ca 4,5 mnd hvis jeg husker riktig. Det har gått veldig fint:) prøvde en gang med kattebånd som var veldig lite vellykket:)

Og ja, den får whiskas også! Nydelig pus, som er både kjælen og en god jakter:)

Jeg ville snakket med noen du kjenner som har katt fremfor å lese her inne. Da jeg ba om råd her inne holdt jeg på å droppe hele katteprosjektet..

Anonymous poster hash: 2173a...4f2

Skrevet

Nå syns jeg igrunnen bare du var teit;). PMS is a bitch eller ble du født sånn?=)

Anonymous poster hash: 7c9de...df0

Skrevet

Jeg er selvsagt en bitch, henger jo på dib og sier det jeg mener uten å pakke det inn.

Her er en bedre versjon:

Hei! Så kjekt at du har fått katt:)

Anbefaler deg å lese deg opp på katt og fôring i tillegg til det dyrlegen anbefaler, ofte anbefaler de fôret sitt fordi de selvsagt tjener penger på det, men også fordi tørrfôr som Iams, Eukanuba, RC osv er hundre prosent bedre enn Whiskas og Friskies. Sjangsen for nyreproblemer er ganske mye større ved fôring på dårlig tørrfôr.

Katter har ingen mulighet til å ta opp grønnsaker, mais osv som billigfôret stort sett består av, og vil derfor ta til seg de karbohydratene som finnes og resten er bortkastet. Mange mener kattene sine har det helt flott på disse billige fôrene, men jeg tror flertallet av disse hadde fått seg en heftig overraskelse dersom de tok med pus til dyrlegen for en helsesjekk. 

Anbefaler deg å lese bakpå kattefôret du kjøper, og sjekke hvor mange prosent som er "kjøtt", dvs som regel avfallsstoffer som beinmel osv, og hva som er grønnsaker. Friskies f.eks mener jeg å huske inneholder 4% "kjøtt", altså animalske biprodukter. Mao, ingenting annet enn karbohydrater og dritt katten ikke har sjangs til å få noe fornuftig næring fra.

Har du mulighet til det anbefaler jeg Orijen, Bozita, Mjau osv. Her kan du bestille:http://animail.no/orijen-adult-cat-2-27-kg.html  og her er våtfôr: http://animail.no/bozita-katt-bitar-i-gele-med-anka-370g.html

Husk at katter sover eller slapper av mesteparten av døgnet, og de kan også fryse! Slipp dem derfor ikke ut når det er skikkelig kaldt eller vått, katten har det bedre inne. 

Skrevet

katter har faktisk ikke utviklet stedsansen sin før de er 8 mnd. så vent til det i allefall :)

gå litt med katten i bånd, så blir den kjent med hagen og omgivelene rundt huset. men for all del, ikke lipp ut katten på egenhånd enda!

Skrevet

Jeg er vokst opp på gård, der streifende katter har slått seg ned titt og ofte, ble det kattunger var de ute fra 10-12 ukers alder, og ikke EN gang har vi mistet en katt! De er bare rundt huset de første ukene og går ingen steder...

Skrevet

Jeg er vokst opp på gård, der streifende katter har slått seg ned titt og ofte, ble det kattunger var de ute fra 10-12 ukers alder, og ikke EN gang har vi mistet en katt! De er bare rundt huset de første ukene og går ingen steder...

Men de streifende kattene har jo kommet fra et sted;)

Skrevet

Men de streifende kattene har jo kommet fra et sted;)

Sannsynligvis fra folk som har flyttet fra kattene sine eller bare sluttet å gi dem mat... eller byfolk som kjører kattene ut på landet for å kvtte seg med dem.

Anonymous poster hash: 2de7e...9cd

Skrevet

Vi fikk vår katt i august, da var hun 12 uker! Holdt henne inne i 2 uker før vi fulgte henne ut, etter bare noen dager var jeg trygg på at hun ikke gikk noen steder, hun holdt seg kun rundt huset, og det gjør hun fortsatt da hun er 5mnd...hun er ute helt alene og banker på kjøkkenvinduet da hun vil inn :) Vi har også en voksen hannkatt som hun følger etter overalt hjemme, har vært redd for at hun dkal følge han da jeg slipper de ut samtidig, men det gjør hun ikke....5 meter unna trappa er det lengste hun går!! Også lærer de seg jo også å gå på do ute, den kassa blir rimelig ekkel etterhvert med kun innekatt...Kattene mine får både whiskaa og friskies innimellom, men stort sett royal canin sitt for....de får en bløtmatboks hver dag, og det er og "butikk kjøpt"....Tror nok du er en kjempegod kattemamma :)) lykke til videre med pus i hus, det er såå koselig!

Skrevet

Jeg har alltid sluppet ut katter rundt 4, 5-5 mnd gamle. Når de er godt etablert inne. Kjælne og trygge på oss så lar jeg dem utvide horisonten gradvis.

Skrevet

Jeg er vokst opp med katter og har hatt MANGE av de.

når de har blitt trygge på det nye hjemmet og personene der som vanligvis har tatt en uke ,så har vi lukket opp dørene og latt de få gå inn og ut som de vil etter ønske og det har aldri vært noen problem :)

De fleste katter som er ute for første gang går sjelden veldig langt unna huset.

Jeg syns du skal lukke opp døren jeg HI å la pusen få gå ut selv i stedet for at du bærer pus ut og inn.

Slik får pus mer stedsans og lærer seg utrolig fort hvilken vei man skal gå.

og selfølgelig er det lurt å følge med litt.

man slipper ikke pus ut for første gang å reiser på jobb i 8 timer ;)

Skrevet

Her er det mange folk som ikke har peiling ser jeg:) 

Jaja, deres katter, men jeg synes fremdeles synd på dem. Hadde dere fôret ungene deres på McDonalds eller velger dere mat til dere og ungene som dere faktisk har nytte av, og som dere får energi av? 

Skrevet

Katten trenger følge ut de første månedene, derfor bør du skaffe en sele og et bånd til den. 

tenkte å si det samme

Skrevet

Vi fikk også kattunger sent i sommer og de skal være inne til våren. Har en hannkatt og han nærmer seg tid for sterilisering. Hunnkattene trenger ikke steriliseres før det nærmer seg vår. Kattesanden er ikke ekkel om du kjøper luktfri sand som klumper seg eller hus beregnet for kattedo og har kullfilter på. Jeg rensker sanden hver dag og det lukter kun litt den dagen jeg bytter hele sanden. Det koster litt tid og energi og penger med katt også vet du :)

Jeg har alltid hatt katt og det er kjempegodt selskap for meg som er masse hjemme :D

Skrevet

Ta med deg pus ut når dere selv skal være ute ;) her fikk vi kattumge for et år siden bare 7 uker. Da våren kom i mars fikk den være med oss ut i hagen når vi skulle leke.når vi gikk inn ble pus med. Hun holder seg alltid i jagen med oss. Går vi en tur f.eks blir hun med. Hun er nett som en hun. Sosial og leken i hagen også. Etter vært var hun utr litt lengre om gangen og gjerne 1-2 timer alene før vi ropte på henne for å se at alt var fint. Nå er hun 1 år gammel og trives ute om natten og kommer inn på morgenkvisten og vil alltod være med oss ut når vi skal ut i hagen å leke på dagtid. Men nå begynner det å bli styggkaldt ute.så tror ikke vi slepper henne ut om natta mer.

Lykke til med pus. Går nok så fint så!

Skrevet

Herlighet så hysteriske enkelte er. Vi har også hatt katter hele livet og ikke en eneste har forsvunnet, selv om de har vært ute fra tidlig av. Vi har to nå og de får mest dyrebutikk mat, men tidvis friskies. Begge er sunne og friske katter. Vært jevnlig til helsesjekk med hun på 10 år og hun er frisk og sprek. Verdens fineste pels har hun også.

Anonymous poster hash: 7a215...08e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...