Gå til innhold

Hjelp! Gradert sykemeld og reise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Eg har et litet spörsmål relaterat til gradert sykemelding og reise til utenlandet!

Eg vill veta om eg har skjönt reglerne korrekt!

Eg er gradert sykemeld og arbeider x%. Som eg har forstått reglerne er det slik at hvis eg får til at reise til utenlandet mellom de dagarne eg er i arbeid så er det greit. Eg trenger ikke söke om det, eller ge besked til noen.

Leste dette på sykemelderveileder.no

http://sykmelderveileder.helsedirektoratet.no/Pasientinformasjon/Sider/gradert-sykmelding--utenlandsreise.aspx

Har eg skjönt korrekt?

Takk i forhånd!

Anonymous poster hash: d5256...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg va sykemeldt 50% å reiste te utlandet fra fredag til søndag dette va ikke noe problem då eg ikke jobba disse dagene å trang då ikke søke

Anonymous poster hash: b13b4...a32

Skrevet

Så tror du har forstått riktig :) vis ikke snakk med arbeidgiver eller lege :)

Skrevet

Eg va sykemeldt 50% å reiste te utlandet fra fredag til søndag dette va ikke noe problem då eg ikke jobba disse dagene å trang då ikke søke

Supert! takk!

Då föles det bedre nå!

Eg vill ikke spöre min arbeidsgiver, og vill ikke trenge söke til nav, for det kan eg likevel slippe reisen! Då det er snakk om noe dagar i utenlandet :)

Skrevet

BTW :)

Hade du sjekket dette med din arbetsgiver?

Skrevet

Noen mer som kan dele med seg av sin kunskap/ erfaring :P

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner problemstillingen men du har ikke lov til å oppholde deg i utlandet og motta sykepenger samtidig.. Nav utbetaler sykepenger for alle virkedager i mnd enten du er helt eller delvis sykemeldt så er du sykemeldt og mottar sykepenger så må du søke... 

Det er et vilkår for rett til sykepenger at medlemmet oppholder seg i Norge.

Likevel ytes det sykepenger i utlandet til

1. a)   en person som er medlem etter § 2-52-6 eller 2-8,
  2. B)   et medlem som er innlagt i helseinstitusjon for norsk offentlig regning, eller som får oppholdet dekket etter avtale med et annet land om trygd.

Etter søknad kan et medlem også ellers få sykepenger i en begrenset periode under opphold i utlandet. Han eller hun må godtgjøre at utenlandsoppholdet ikke vil forverre helsetilstanden, forlenge arbeidsuførheten eller hindre Arbeids- og velferdsetatens kontroll og oppfølging.

Anonymous poster hash: 202af...60b
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner problemstillingen men du har ikke lov til å oppholde deg i utlandet og motta sykepenger samtidig.. Nav utbetaler sykepenger for alle virkedager i mnd enten du er helt eller delvis sykemeldt så er du sykemeldt og mottar sykepenger så må du søke...

Det er et vilkår for rett til sykepenger at medlemmet oppholder seg i Norge.

Likevel ytes det sykepenger i utlandet til

• a) en person som er medlem etter § 2-5, 2-6 eller 2-8,
  • B) et medlem som er innlagt i helseinstitusjon for norsk offentlig regning, eller som får oppholdet dekket etter avtale med et annet land om trygd.

Etter søknad kan et medlem også ellers få sykepenger i en begrenset periode under opphold i utlandet. Han eller hun må godtgjøre at utenlandsoppholdet ikke vil forverre helsetilstanden, forlenge arbeidsuførheten eller hindre Arbeids- og velferdsetatens kontroll og oppfølging.

Anonymous poster hash: 202af...60b

Men dette motsier det som står i linken!

Det står det ju tydelig at en gradert sykemeld pasient ikke trenger søke til NAV for at reise til utenlandet så lenge du oppfyller kravet på arbeid i den % du har!

Ner eg søker på Google finner eg likevel svar som er lik ditt! Dere setter meg i tvil!

Har og funnet dette på NAV.no:

"At den sykmeldte mottar graderte sykepenger er ikke til hinder for at vedkommende kan få sykepenger under opphold i utlandet (eksempelvis ved avspasering av fleksitid). Graderte sykepenger kan imidlertid ikke kombineres med avvikling av lovbestemt ferie."

Hva er riktig?

Kan eg stole på det som står i sykemeldern eller ikke?

Skrevet

Noen mer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...