Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #1 Skrevet 18. oktober 2013 Fra neste høst er vaksine mot rotavirus i vaksinasjonsprogrammet. Jeg lurer på om jeg skal vaksinere babyen min nå. Denne vaksinen er viktigest for de aller minste og er blitt anbefalt av folkehelseinstitutet lenge, men det er først fra neste år, det er blitt bevilget penger. Om vi skal gi den dette året må vi batale den selv. Fler en meg som vurderer denne vaksinen allerede i år? Anonymous poster hash: 4dba9...9e3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #2 Skrevet 18. oktober 2013 Ingen som har gjor seg opp noen tanker rundt rotaviruset? Anonymous poster hash: 4dba9...9e3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #3 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg har hatt viruset. Det var jævlig, men jeg overlevde. Kommer ikke til å ta den vaksinen selv.. Jeg er frisk, ingen spesielle sykdommer osv.. Hadde jeg hatt nyfødt syk baby så hadde jeg nok tatt vaksinen på h*n.. Rett å slett fordi at jeg vet hvor ille det, og ville ikke at en så liten og svak baby skulle hatt den påkjenningen.. Dette er da gitt at vaksinen er trygg og nok forsket på. Anonymous poster hash: 200f8...4d7
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #4 Skrevet 18. oktober 2013 Vaksinen er allerede feks. i Finlands vaksinasjonsprogramm og kommer som nevnt i det norske vaksinasjonsprogrammet til neste høst så det er nok en trygg vaksine (som de aller fleste vaksiner er). Leste at innførin av denne vaksinen vil spare norge for ca 900 sykehusinnleggelser i året. Det er spesielt de små barna det er viktig å beskytte da de blir veldig lett dehydrert. Jeg ser også at denne vaksinen er blitt anbefalt av folkehelseinstituttet i lang tid og da bør de jo få den. Det er nå barnet mitt er baby og har behov for beskyttelse og da føler jeg det blir dumt å vente helt til neste høst. Anonymous poster hash: 4dba9...9e3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #5 Skrevet 18. oktober 2013 Ja, vi gjør det. Mest fordi det reduserer risiko for barnediabetes, dernest fordi det er kjekt å slippe alvorlige omgangssyker. Begge barna har fått vaksinen uten noen bivirkninger. Anonymous poster hash: 004fc...d37
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #6 Skrevet 18. oktober 2013 Ja, vi gjør det. Mest fordi det reduserer risiko for barnediabetes, dernest fordi det er kjekt å slippe alvorlige omgangssyker. Begge barna har fått vaksinen uten noen bivirkninger. Anonymous poster hash: 004fc...d37 Så flott at noen som har tatt den svarte Kanskje du kan hjelpe meg med følgende spm. Er det Helsesøster eller fastlegen som setter vaksinen. Er det 3 stikk før de har full beskyttelse? Hva koster det? Anonymous poster hash: 4dba9...9e3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #7 Skrevet 18. oktober 2013 opp Anonymous poster hash: 4dba9...9e3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #9 Skrevet 18. oktober 2013 Hvor gamle er barna når de skal få denne vaksinen? I utgangspunktet er jeg ikke spesielt redd for at barnet skal på en omgang med diare og oppkast. Og vi har heller ingen planer om å oppholde oss i land der dette viruset er svært utbredt. Satser på å amme mye, og gi barnet beskyttelse på den måten gjennom å styrke immunforsvaret. Anonymous poster hash: 21edc...4e9
mammasgull:) Skrevet 18. oktober 2013 #10 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg har gitt min sønn på 2 mnd denne. Det er anbefalt at de tar den mellom 6- 24 uker gamle. Den består av to doser som skal drikkes, og koster ca 500 pr. dose. Han har ikke hatt noen bivirkninger. Deilig å slippe bekymringer for hvilke virus søsteren på 2 drar hjem fra barnehagen...
mammasgull:) Skrevet 18. oktober 2013 #11 Skrevet 18. oktober 2013 Vi ringte helsestasjonen og fikk den der.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #12 Skrevet 18. oktober 2013 Mine barn er eldre nå, men jeg hadde nok gitt den hvis de var spebarn nå. Husker spesielt en runde med omgangssyke som den eldste hadde. Det var helt forferdelig, hun ble helt uttørket og utmattet, og hadde helt grusomt mens det sto på. Hun unngikk heldigvis så vidt sykehusinnleggelse, så selv om hun ble hardere rammet enn noen av de andre har blitt med omgangssyke, så er det likevel de som blir enda sykere. Anonymous poster hash: 3bf25...361
Honningmelon Skrevet 18. oktober 2013 #13 Skrevet 18. oktober 2013 Med de to eldste visste jeg ikke om vaksinen. Med minste så glemte jeg helt av det. Men, hadde jeg fått en til, så hadde jeg helt klart gitt vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #14 Skrevet 18. oktober 2013 Vi ringte helsestasjonen og fikk den der. Hvor mye kostet det? Anonymous poster hash: 4dba9...9e3
mammasgull:) Skrevet 18. oktober 2013 #15 Skrevet 18. oktober 2013 500 kr pr dose. De får 2 doser med 4 ukers mellomrom
Miljøterrorpeuten Skrevet 18. oktober 2013 #16 Skrevet 18. oktober 2013 Nei, tror ikke jeg skal ta den på meg eller barnet mitt. Jeg følger vanlig vaksinasjonsprogram jeg altså, og barnet har hepatitt A vaksine i tillegg Men han er nå 5 år og har ALDRI kasta opp i hele sitt liv Gått omgangssyke i bhg mange ganger hvert år, men han har altså aldri fått det.... Selvfølgelig kan det tenkes han får det, men tror det er mindre sannsynlig han får dette viruset siden han enda ikke har hatt omgangssyken.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #17 Skrevet 18. oktober 2013 Den er vel bare for spedbarn, go vireker bare et år eller to?? Ikke helt sikker. Kan vel også fåes til eldre og svake folk. Men det er spesielt små barn som kan bli VELDIG syke av dette viruset,- mye emr aggresivt enn Norovirus, som oftere opptrer hos ungdom/voksne. Min datter var syk da hun var 6mndr. Vet jo ikke om det var rotavirus, vi dro ikke til legen, men det var nesten. Hadde hun ikke holdt på vannet vi gav når vi sa "dette er siste forsøk",- inntil da hadde hun "sprutspydd" bare vi la teskje med vann opptil leppene. Men da svelget hun det lille vannet, og hun holdt det nede....Også tok det noen dager før hun kom seg. Vi andre fikk en "vanlig omgangssyke";- mens min bestemor ble også så syk som hun ikke kunne huske og ha vært av omgangen før. Så det var nok rotavirus, men ble ikk etatt noen prøver sånn i ettertid. Vi fikk høre det på neste kontroll vi var på med henne. Da vi fortalte hvor syk hun hadde vært. Etter den opplevlsen skal jeg love at om det blir flere barn, skal de få denn evaksinen. Det er FORFERDELIG og se på, og skjønner ting kan gå glat. De skrumper inn til ingenting i løpet av et drøyt døgn, blir apatiske, slappe, lukter nesten "død".....Helt nifst.....Men samtidig så skjønner je gfolks skepsis til en vaksine for en "uskyldig "sykdom som dette. Jeg er jo selv helt imot vannkoppevaksine..Det er jo ikke farlig, men vet jo at barn ahr blitt døden nær av det også,- så...... Anonymous poster hash: 83bad...d58
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #18 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg trodde det var sprøyter, men nå ser jeg at det er drikkevaksine og da skal jeg i all fall vaksinere. Anonymous poster hash: 4dba9...9e3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #19 Skrevet 18. oktober 2013 Ja, vi gjør det. Mest fordi det reduserer risiko for barnediabetes, dernest fordi det er kjekt å slippe alvorlige omgangssyker. Begge barna har fått vaksinen uten noen bivirkninger. Anonymous poster hash: 004fc...d37 Så flott at noen som har tatt den svarte Kanskje du kan hjelpe meg med følgende spm. Er det Helsesøster eller fastlegen som setter vaksinen. Er det 3 stikk før de har full beskyttelse? Hva koster det? Anonymous poster hash: 4dba9...9e3 Det er (som jeg ser du har fått svar på) en drikkevaksine. To doser med ca fire uker mellom. Det anbefales å gi begge doser før 16 ukers alder, men opp til 24 uker regnes som greit (i USA regnes de opp til 32 uker). Fastlegen har gitt dosene til våre barn, siden helsestasjonen sa de ikke hadde kapasitet pga at det ikke var i vaksineprogrammet. Du kan forsåvidt gi dem selv også, det er ikke noe verre enn å gi medisiner til babyer, men greit å få det registrert i sysvak også. Betalte i overkant av 800 for begge doser. Anonymous poster hash: 004fc...d37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå