Edie Britt Skrevet 18. oktober 2013 #51 Skrevet 18. oktober 2013 hei, jeg er 17 år gammel jente og har tatt pause fra utdanningen min siden jeg har termin den 15 februar. så jeg starter ikke på skolen før ungen er 1 og et halvt år gammel. Jeg er sammen med barnefaren som er muslim, foreldrene mine vet alt mens med han så vet alle det bortsett fra faren. jeg har enda ikke møtt foreldrene hans, bare søskene hans. Og vi er fortsatt sammen, vi kan ikke bo sammen på en god stund isåfall pga at han holder på med skole og vi bor 6 mil unna hverandre, så han har ingen inntekt og jeg har heller ingen inntekt, og har tatt pause fra utdanningen som jeg sa. Min far leier ut 2 leiligheter så jeg skal flytte i den ene i begynnelsen av januar, Så jeg lurte på hvilken rettigheter jeg har, jeg ser på meg selv som en aleneforsørger siden kjæresten min kan desverre ikke bo sammen med meg pga utdanningen sin. han har ikke tid i hverdagene og besøke meg, bare i helgene. Vi vil ha delt omsorg, senere ihvertfall, han kan ikke ha ungen hjem til seg for det går ikke pågrunn av familien hans så han må komme til meg hvis han skal se ungen sin. Men i den situasjonen jeg er i, har jeg rett på overgangsstønad og alle de andre stønader en alenemor uten jobb(uten utdanning) har? har jeg rett på bostøtte? jeg har null peiling! Men når jeg var hos nav og lurte på mine rettigheter så prøvde de bare og av vise meg også sa de at nei, du er under 18 så du har ingen rettigheter.. Tuusen takk for de som svarer og prøver og hjelpe meg! Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Her fikk du mange "råd" som var på trynet. Selvsagt kan du ha en kjæreste som er sporadisk innom, men du kan ikke ha en samboer. Om dere er forelska, om dere ligger sammen i helgene, om dere kaller dere "kjærester" eller ikke har ikke NAV noe med. De lurer bare på om han og du har delt økonomi, ved at dere f eks bor sammen. Hvis dere har DET kan du ikke få overgangsstønad, men hvis dere bor hver for dere, kan du det. Det er andre ting du kan få også, men husk å søke om PERMISJON fra skoleplassen din før du føder - dette i forhold til Lånekassen, som kan gi et særskilt stipend til skoleelever som får barn. Du skal dessuten ikke finne deg i at NAV avviser deg. Si at de har informasjonsplikt overfor alle brukere, og ta eventuelt med deg en person du stoler på når du møter opp der. En som kan tale din sak, minne deg på å spørre om ting, minne NAV på at de ikke kan avvise deg osv. Helt enig. Blir helt forskrekket over hvor mange inkompetente som uttaler seg i denne tråden!
DaTuMa Skrevet 18. oktober 2013 #52 Skrevet 18. oktober 2013 Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far.Vilkårene er i hovedtrekk:Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.Du og barnet må oppholde dere i Norge.Du må være ugift, skilt eller separert.Du må være alene om omsorgen for barnet.Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Klippet ut fra nav sine sider. Hvor vanskelig er det? Det står jo svart på hvitt at du ikke kan ha et forhold til barnets far. Er det rart vi bruker mye penger på trygdeytelser når det er så mange som tydeligvis syns det er helt greit å snylte på staten bare fordi de bor noen mil unna hverandre. Hvorfor er det greit at denne jenta skal få os når hun er sammen faren? Hadde hun vært 30 og mannen det samme, hadde dere svart henne på samme måten? Hva med de som har menn som pendler, skal de regnes som aleneførsørgere? Eller de som har en mann som jobber offshore? Er man i et forhold så er man i et forhold, samme om man deler seng hver natt eller ikke!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #53 Skrevet 18. oktober 2013 Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far.Vilkårene er i hovedtrekk:Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.Du og barnet må oppholde dere i Norge.Du må være ugift, skilt eller separert.Du må være alene om omsorgen for barnet.Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Klippet ut fra nav sine sider. Hvor vanskelig er det? Det står jo svart på hvitt at du ikke kan ha et forhold til barnets far. Er det rart vi bruker mye penger på trygdeytelser når det er så mange som tydeligvis syns det er helt greit å snylte på staten bare fordi de bor noen mil unna hverandre. Hvorfor er det greit at denne jenta skal få os når hun er sammen faren? Hadde hun vært 30 og mannen det samme, hadde dere svart henne på samme måten? Hva med de som har menn som pendler, skal de regnes som aleneførsørgere? Eller de som har en mann som jobber offshore? Er man i et forhold så er man i et forhold, samme om man deler seng hver natt eller ikke! De som har menn som pendler, eller jobber offshore, er ofte registrert på samme bostedsadresse. Man kan gå ut ifra at de har delt økonomi, i hvert fall at begge bidrar på den ene eller den andre måten. I dette tilfellet er begge 17 år, bor ikke sammen, har aldri bodd sammen og begge går på skole, ingen av dem har inntekt, faren kan hverken bidra økonomisk eller med barnepass. At de sover i samme seng hver 3. helg har strengt tatt ikke Nav noe med. Grunnen til at man tenker annerledes når folk er 30 er at de har helt andre forutsetninger enn disse barna har. Ja, de er barn.. Anonymous poster hash: 16da0...791
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #54 Skrevet 18. oktober 2013 Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far.Vilkårene er i hovedtrekk:Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.Du og barnet må oppholde dere i Norge.Du må være ugift, skilt eller separert.Du må være alene om omsorgen for barnet.Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Klippet ut fra nav sine sider. Hvor vanskelig er det? Det står jo svart på hvitt at du ikke kan ha et forhold til barnets far. Er det rart vi bruker mye penger på trygdeytelser når det er så mange som tydeligvis syns det er helt greit å snylte på staten bare fordi de bor noen mil unna hverandre. Hvorfor er det greit at denne jenta skal få os når hun er sammen faren? Hadde hun vært 30 og mannen det samme, hadde dere svart henne på samme måten? Hva med de som har menn som pendler, skal de regnes som aleneførsørgere? Eller de som har en mann som jobber offshore? Er man i et forhold så er man i et forhold, samme om man deler seng hver natt eller ikke! De som har menn som pendler, eller jobber offshore, er ofte registrert på samme bostedsadresse. Man kan gå ut ifra at de har delt økonomi, i hvert fall at begge bidrar på den ene eller den andre måten. I dette tilfellet er begge 17 år, bor ikke sammen, har aldri bodd sammen og begge går på skole, ingen av dem har inntekt, faren kan hverken bidra økonomisk eller med barnepass. At de sover i samme seng hver 3. helg har strengt tatt ikke Nav noe med. Grunnen til at man tenker annerledes når folk er 30 er at de har helt andre forutsetninger enn disse barna har. Ja, de er barn.. Anonymous poster hash: 16da0...791 jeg er 17 og han 18,så han er myndig isåfall. men vi begge har ingen utdanning og ingen inntekt.. vi møtes max 1 gang i uken for han har ikke mere tid enn det, for han skal satse alt for å få en bra utdanning så vi ikke trenger og leve på nav senere hvis vi eventuelt skulle flytte sammen da, men det er en god stund til. han bor jo fortsatt hoss foreldrene sine! Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
DaTuMa Skrevet 18. oktober 2013 #55 Skrevet 18. oktober 2013 Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far.Vilkårene er i hovedtrekk:Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.Du og barnet må oppholde dere i Norge.Du må være ugift, skilt eller separert.Du må være alene om omsorgen for barnet.Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Klippet ut fra nav sine sider. Hvor vanskelig er det? Det står jo svart på hvitt at du ikke kan ha et forhold til barnets far. Er det rart vi bruker mye penger på trygdeytelser når det er så mange som tydeligvis syns det er helt greit å snylte på staten bare fordi de bor noen mil unna hverandre. Hvorfor er det greit at denne jenta skal få os når hun er sammen faren? Hadde hun vært 30 og mannen det samme, hadde dere svart henne på samme måten? Hva med de som har menn som pendler, skal de regnes som aleneførsørgere? Eller de som har en mann som jobber offshore? Er man i et forhold så er man i et forhold, samme om man deler seng hver natt eller ikke! De som har menn som pendler, eller jobber offshore, er ofte registrert på samme bostedsadresse. Man kan gå ut ifra at de har delt økonomi, i hvert fall at begge bidrar på den ene eller den andre måten.I dette tilfellet er begge 17 år, bor ikke sammen, har aldri bodd sammen og begge går på skole, ingen av dem har inntekt, faren kan hverken bidra økonomisk eller med barnepass. At de sover i samme seng hver 3. helg har strengt tatt ikke Nav noe med. Grunnen til at man tenker annerledes når folk er 30 er at de har helt andre forutsetninger enn disse barna har. Ja, de er barn.. Anonymous poster hash: 16da0...791 Når man har sex vet man hva som kan skje. Da får man faktisk ta konsekvensene av det. Det er ikke greit å svindle nav, samme om du er 17 eller 30. Når man blir gravid har man nok tid til å jobbe de 6 mnd man trenger for å få permisjonspenger. Hvis man ikke klarer å forsørge seg selv og barnet sitt uten å bli kriminell burde man ikke få barn!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #56 Skrevet 18. oktober 2013 På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Det er ingen spørsmål som lyder sånn. Det det spørres om er derimot: Bor du i samme hus/boligblokk som den andre forelderen? Hvis ja, har huset/boligblokkenmer enn fire leiligheter? Har dere andre nære boforhold?(samme gårdstun, kvartal/vei mm) Har dere tidligere bodd i sammehus/leilighet? Har du fortsatt kontakt med den andre av barnets/barnas foreldre eller tidligere ektefelle? Hvis ja, oppgi hvor mye dere oppholder dere sammen her eller i felt 10 Har du planer om å gifte deg eller flytte sammen med tidligere ektefelle eller en du har barn med? Har den andre av foreldrene samvær med barnet/barna ut over vanlig samværsrett (som er: en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-og påskeferie)? Hvis ja, gi utførlige opplysninger om omfanget av samværet her eller i felt 10 Har dere skriftlig samværsavtale? Deler du bolig med en annen voksen person? Hvis ja, lever du i et ekteskapslignede forhold? Hvis ja, når flyttet dere sammen? Er det skriftlig avtalt at barnet/barna skal bo fast hos begge foreldrene - delt bosted etter barneloven § 36? Da har skjemaet blitt endret siden jeg var alenemor. Jeg fikk nemlig det spørsmålet når jeg fylte ut skjemaet. Det husker jeg veldig godt. Var inne til samtale med nav og fikk veiledning for å fylle det ut. Jeg forstod ikke helt hva de mente med personlig forhold til barnefar. Vi var ikke kjærester, men var venner etter bruddet og han skulle komme å ha samvær hos meg i begynnelsen. Men som sagt, skjemaet har sikkert endret seg over årene. Men jeg mener alikevel at det blir snylting. Jeg har ny samboer jeg har hatt i seks år nå. Han er nå hjemme 5 uker på ett år pga jobb. Hvis vi hadde hatt barn sammen, hadde det vært riktig at jeg skulle satt meg som alenemor? Svaret på det er selvfølgelig nei. Ikke statens feil at H.I har fått barn med en mann som velger å ikke forsørge de og hun velger selv å fortsette å være i et forhold med han. Anonymous poster hash: ef70d...8b7
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #57 Skrevet 18. oktober 2013 Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far.Vilkårene er i hovedtrekk:Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.Du og barnet må oppholde dere i Norge.Du må være ugift, skilt eller separert.Du må være alene om omsorgen for barnet.Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Klippet ut fra nav sine sider. Hvor vanskelig er det? Det står jo svart på hvitt at du ikke kan ha et forhold til barnets far. Er det rart vi bruker mye penger på trygdeytelser når det er så mange som tydeligvis syns det er helt greit å snylte på staten bare fordi de bor noen mil unna hverandre. Hvorfor er det greit at denne jenta skal få os når hun er sammen faren? Hadde hun vært 30 og mannen det samme, hadde dere svart henne på samme måten? Hva med de som har menn som pendler, skal de regnes som aleneførsørgere? Eller de som har en mann som jobber offshore? Er man i et forhold så er man i et forhold, samme om man deler seng hver natt eller ikke! De som har menn som pendler, eller jobber offshore, er ofte registrert på samme bostedsadresse. Man kan gå ut ifra at de har delt økonomi, i hvert fall at begge bidrar på den ene eller den andre måten.I dette tilfellet er begge 17 år, bor ikke sammen, har aldri bodd sammen og begge går på skole, ingen av dem har inntekt, faren kan hverken bidra økonomisk eller med barnepass. At de sover i samme seng hver 3. helg har strengt tatt ikke Nav noe med. Grunnen til at man tenker annerledes når folk er 30 er at de har helt andre forutsetninger enn disse barna har. Ja, de er barn.. Anonymous poster hash: 16da0...791 Når man har sex vet man hva som kan skje. Da får man faktisk ta konsekvensene av det. Det er ikke greit å svindle nav, samme om du er 17 eller 30. Når man blir gravid har man nok tid til å jobbe de 6 mnd man trenger for å få permisjonspenger. Hvis man ikke klarer å forsørge seg selv og barnet sitt uten å bli kriminell burde man ikke få barn! Men dette er ikke svindel? Det er svindel hvis man flytter fra hverandre for at mor skal få overgangsstønad. Javel så er hun ikke alenemor i den forstand at hun sitter og er ensom på kveldstid, men hun er for svarte alene_forsørger_! Og lets face it, med den historien her, så er det bare et spørsmål om tid og så er hun både alenemor og aleneforsørger...... Anonymous poster hash: 16da0...791
Edie Britt Skrevet 18. oktober 2013 #58 Skrevet 18. oktober 2013 På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Det er ingen spørsmål som lyder sånn. Det det spørres om er derimot: Bor du i samme hus/boligblokk som den andre forelderen? Hvis ja, har huset/boligblokkenmer enn fire leiligheter? Har dere andre nære boforhold?(samme gårdstun, kvartal/vei mm) Har dere tidligere bodd i sammehus/leilighet? Har du fortsatt kontakt med den andre av barnets/barnas foreldre eller tidligere ektefelle? Hvis ja, oppgi hvor mye dere oppholder dere sammen her eller i felt 10 Har du planer om å gifte deg eller flytte sammen med tidligere ektefelle eller en du har barn med? Har den andre av foreldrene samvær med barnet/barna ut over vanlig samværsrett (som er: en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-og påskeferie)? Hvis ja, gi utførlige opplysninger om omfanget av samværet her eller i felt 10 Har dere skriftlig samværsavtale? Deler du bolig med en annen voksen person? Hvis ja, lever du i et ekteskapslignede forhold? Hvis ja, når flyttet dere sammen? Er det skriftlig avtalt at barnet/barna skal bo fast hos begge foreldrene - delt bosted etter barneloven § 36? Da har skjemaet blitt endret siden jeg var alenemor. Jeg fikk nemlig det spørsmålet når jeg fylte ut skjemaet. Det husker jeg veldig godt. Var inne til samtale med nav og fikk veiledning for å fylle det ut. Jeg forstod ikke helt hva de mente med personlig forhold til barnefar. Vi var ikke kjærester, men var venner etter bruddet og han skulle komme å ha samvær hos meg i begynnelsen. Men som sagt, skjemaet har sikkert endret seg over årene. Men jeg mener alikevel at det blir snylting. Jeg har ny samboer jeg har hatt i seks år nå. Han er nå hjemme 5 uker på ett år pga jobb. Hvis vi hadde hatt barn sammen, hadde det vært riktig at jeg skulle satt meg som alenemor? Svaret på det er selvfølgelig nei. Ikke statens feil at H.I har fått barn med en mann som velger å ikke forsørge de og hun velger selv å fortsette å være i et forhold med han. Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Eksempelet ditt hadde vært snylting ja. Du bor jo strengt tatt sammen med samboeren din (det ligger vel i ordet) selv om han må dra på jobb. Vi får bare være enige om å være uenige
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #59 Skrevet 18. oktober 2013 På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Det er ingen spørsmål som lyder sånn. Det det spørres om er derimot: Bor du i samme hus/boligblokk som den andre forelderen? Hvis ja, har huset/boligblokkenmer enn fire leiligheter? Har dere andre nære boforhold?(samme gårdstun, kvartal/vei mm) Har dere tidligere bodd i sammehus/leilighet? Har du fortsatt kontakt med den andre av barnets/barnas foreldre eller tidligere ektefelle? Hvis ja, oppgi hvor mye dere oppholder dere sammen her eller i felt 10 Har du planer om å gifte deg eller flytte sammen med tidligere ektefelle eller en du har barn med? Har den andre av foreldrene samvær med barnet/barna ut over vanlig samværsrett (som er: en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-og påskeferie)? Hvis ja, gi utførlige opplysninger om omfanget av samværet her eller i felt 10 Har dere skriftlig samværsavtale? Deler du bolig med en annen voksen person? Hvis ja, lever du i et ekteskapslignede forhold? Hvis ja, når flyttet dere sammen? Er det skriftlig avtalt at barnet/barna skal bo fast hos begge foreldrene - delt bosted etter barneloven § 36? Da har skjemaet blitt endret siden jeg var alenemor. Jeg fikk nemlig det spørsmålet når jeg fylte ut skjemaet. Det husker jeg veldig godt. Var inne til samtale med nav og fikk veiledning for å fylle det ut. Jeg forstod ikke helt hva de mente med personlig forhold til barnefar. Vi var ikke kjærester, men var venner etter bruddet og han skulle komme å ha samvær hos meg i begynnelsen. Men som sagt, skjemaet har sikkert endret seg over årene. Men jeg mener alikevel at det blir snylting. Jeg har ny samboer jeg har hatt i seks år nå. Han er nå hjemme 5 uker på ett år pga jobb. Hvis vi hadde hatt barn sammen, hadde det vært riktig at jeg skulle satt meg som alenemor? Svaret på det er selvfølgelig nei. Ikke statens feil at H.I har fått barn med en mann som velger å ikke forsørge de og hun velger selv å fortsette å være i et forhold med han. Anonymous poster hash: ef70d...8b7 kan ikke du forklare meg hvoordan skal han forsørge meg og barnet når han går SKOLE og ikke har noe utdanning enda.. han må konsentrere seg fult om skolen så han får en bra jobb og tjener godt senere.. er det virkelig så mange som ikke skjønner dette.. en ungdom kan ikke forsørge en annen ungdom + et barn.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
DaTuMa Skrevet 18. oktober 2013 #60 Skrevet 18. oktober 2013 På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Det er ingen spørsmål som lyder sånn. Det det spørres om er derimot: Bor du i samme hus/boligblokk som den andre forelderen? Hvis ja, har huset/boligblokkenmer enn fire leiligheter? Har dere andre nære boforhold?(samme gårdstun, kvartal/vei mm)Har dere tidligere bodd i sammehus/leilighet?Har du fortsatt kontakt med den andre av barnets/barnas foreldre eller tidligere ektefelle? Hvis ja, oppgi hvor mye dere oppholder dere sammen her eller i felt 10 Har du planer om å gifte deg eller flytte sammen med tidligere ektefelle eller en du har barn med? Har den andre av foreldrene samvær med barnet/barna ut over vanlig samværsrett (som er: en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-og påskeferie)? Hvis ja, gi utførlige opplysninger om omfanget av samværet her eller i felt 10 Har dere skriftlig samværsavtale?Deler du bolig med en annen voksen person? Hvis ja, lever du i et ekteskapslignede forhold? Hvis ja, når flyttet dere sammen?Er det skriftlig avtalt at barnet/barna skal bo fast hos begge foreldrene - delt bosted etter barneloven § 36?</p>Da har skjemaet blitt endret siden jeg var alenemor. Jeg fikk nemlig det spørsmålet når jeg fylte ut skjemaet. Det husker jeg veldig godt. Var inne til samtale med nav og fikk veiledning for å fylle det ut. Jeg forstod ikke helt hva de mente med personlig forhold til barnefar. Vi var ikke kjærester, men var venner etter bruddet og han skulle komme å ha samvær hos meg i begynnelsen. Men som sagt, skjemaet har sikkert endret seg over årene. Men jeg mener alikevel at det blir snylting. Jeg har ny samboer jeg har hatt i seks år nå. Han er nå hjemme 5 uker på ett år pga jobb. Hvis vi hadde hatt barn sammen, hadde det vært riktig at jeg skulle satt meg som alenemor? Svaret på det er selvfølgelig nei. Ikke statens feil at H.I har fått barn med en mann som velger å ikke forsørge de og hun velger selv å fortsette å være i et forhold med han. Anonymous poster hash: ef70d...8b7 </p> kan ikke du forklare meg hvoordan skal han forsørge meg og barnet når han går SKOLE og ikke har noe utdanning enda.. han må konsentrere seg fult om skolen så han får en bra jobb og tjener godt senere.. er det virkelig så mange som ikke skjønner dette.. en ungdom kan ikke forsørge en annen ungdom + et barn.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe </p></p> 1- du kunne feks ha jobbet selv? Det tar deg 6 mnd å opparbeide deg rettigheter til permisjonspenger 2- han kan jobbe kveldstid/helg 3- han får ta et friår og jobbe. Så er det din tur når ungen kan begynne i barnehagen Dere kan ikke fraskrive dere ansvaret bare fordi dere er unge. Dere har hatt sex, blitt gravide, beholdt barnet. Da får dere forsørge dere også. Mine skattepenger har ikke bedt dere lage et barn....
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #61 Skrevet 18. oktober 2013 Bra vi har noen som kan bekrefte alle fordommer. Bevares... Anonymous poster hash: d077a...c8a
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #62 Skrevet 18. oktober 2013 På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Det er ingen spørsmål som lyder sånn. Det det spørres om er derimot: Bor du i samme hus/boligblokk som den andre forelderen? Hvis ja, har huset/boligblokkenmer enn fire leiligheter? Har dere andre nære boforhold?(samme gårdstun, kvartal/vei mm)Har dere tidligere bodd i sammehus/leilighet?Har du fortsatt kontakt med den andre av barnets/barnas foreldre eller tidligere ektefelle? Hvis ja, oppgi hvor mye dere oppholder dere sammen her eller i felt 10 Har du planer om å gifte deg eller flytte sammen med tidligere ektefelle eller en du har barn med? Har den andre av foreldrene samvær med barnet/barna ut over vanlig samværsrett (som er: en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-og påskeferie)? Hvis ja, gi utførlige opplysninger om omfanget av samværet her eller i felt 10 Har dere skriftlig samværsavtale?Deler du bolig med en annen voksen person? Hvis ja, lever du i et ekteskapslignede forhold? Hvis ja, når flyttet dere sammen?Er det skriftlig avtalt at barnet/barna skal bo fast hos begge foreldrene - delt bosted etter barneloven § 36?</p>Da har skjemaet blitt endret siden jeg var alenemor. Jeg fikk nemlig det spørsmålet når jeg fylte ut skjemaet. Det husker jeg veldig godt. Var inne til samtale med nav og fikk veiledning for å fylle det ut. Jeg forstod ikke helt hva de mente med personlig forhold til barnefar. Vi var ikke kjærester, men var venner etter bruddet og han skulle komme å ha samvær hos meg i begynnelsen. Men som sagt, skjemaet har sikkert endret seg over årene. Men jeg mener alikevel at det blir snylting. Jeg har ny samboer jeg har hatt i seks år nå. Han er nå hjemme 5 uker på ett år pga jobb. Hvis vi hadde hatt barn sammen, hadde det vært riktig at jeg skulle satt meg som alenemor? Svaret på det er selvfølgelig nei. Ikke statens feil at H.I har fått barn med en mann som velger å ikke forsørge de og hun velger selv å fortsette å være i et forhold med han. Anonymous poster hash: ef70d...8b7 </p> kan ikke du forklare meg hvoordan skal han forsørge meg og barnet når han går SKOLE og ikke har noe utdanning enda.. han må konsentrere seg fult om skolen så han får en bra jobb og tjener godt senere.. er det virkelig så mange som ikke skjønner dette.. en ungdom kan ikke forsørge en annen ungdom + et barn.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe </p></p> 1- du kunne feks ha jobbet selv? Det tar deg 6 mnd å opparbeide deg rettigheter til permisjonspenger 2- han kan jobbe kveldstid/helg 3- han får ta et friår og jobbe. Så er det din tur når ungen kan begynne i barnehagen Dere kan ikke fraskrive dere ansvaret bare fordi dere er unge. Dere har hatt sex, blitt gravide, beholdt barnet. Da får dere forsørge dere også. Mine skattepenger har ikke bedt dere lage et barn.... jaja... Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
<3 mine søte små<3 Skrevet 19. oktober 2013 #63 Skrevet 19. oktober 2013 For å få overgangsstønad trodde jeg også en måtte være i minimum 50% jobb? Fikk jeg bedskjed om. Kanskje det har forandret seg. Jeg ville nok vert ærlig med nav, sagt at bf overnatter noen helger av og til. Evt. Sette en samværsavtale, da vil jeg tro at far kan overnatte . Da det blir trukket i bidrag . Men er usikker.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #64 Skrevet 19. oktober 2013 Da burde ungdommen begynne å bruke hode litt ?? Hvorfor beholde når du ikke kan ta vare på et barn uten å svindle ?? Bf får få seg en jobb. Eller du. Du kan begynne å jobbe 6 uker etter fødsel. Du sa jo selv at familien din kan hjelpe. Hvis ikke far kan stille økonomisk opp, så ta litt ansvar selv. Anonymous poster hash: 92847...8b7
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #65 Skrevet 19. oktober 2013 Da burde ungdommen begynne å bruke hode litt ?? Hvorfor beholde når du ikke kan ta vare på et barn uten å svindle ?? Bf får få seg en jobb. Eller du. Du kan begynne å jobbe 6 uker etter fødsel. Du sa jo selv at familien din kan hjelpe. Hvis ikke far kan stille økonomisk opp, så ta litt ansvar selv. Anonymous poster hash: 92847...8b7 synest dere som ikke har peiling på dette skal svare noe særlig.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #66 Skrevet 19. oktober 2013 På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Det er ingen spørsmål som lyder sånn. Det det spørres om er derimot: Bor du i samme hus/boligblokk som den andre forelderen? Hvis ja, har huset/boligblokkenmer enn fire leiligheter? Har dere andre nære boforhold?(samme gårdstun, kvartal/vei mm)Har dere tidligere bodd i sammehus/leilighet?Har du fortsatt kontakt med den andre av barnets/barnas foreldre eller tidligere ektefelle? Hvis ja, oppgi hvor mye dere oppholder dere sammen her eller i felt 10 Har du planer om å gifte deg eller flytte sammen med tidligere ektefelle eller en du har barn med? Har den andre av foreldrene samvær med barnet/barna ut over vanlig samværsrett (som er: en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-og påskeferie)? Hvis ja, gi utførlige opplysninger om omfanget av samværet her eller i felt 10 Har dere skriftlig samværsavtale?Deler du bolig med en annen voksen person? Hvis ja, lever du i et ekteskapslignede forhold? Hvis ja, når flyttet dere sammen?Er det skriftlig avtalt at barnet/barna skal bo fast hos begge foreldrene - delt bosted etter barneloven § 36?</p>Da har skjemaet blitt endret siden jeg var alenemor. Jeg fikk nemlig det spørsmålet når jeg fylte ut skjemaet. Det husker jeg veldig godt. Var inne til samtale med nav og fikk veiledning for å fylle det ut. Jeg forstod ikke helt hva de mente med personlig forhold til barnefar. Vi var ikke kjærester, men var venner etter bruddet og han skulle komme å ha samvær hos meg i begynnelsen. Men som sagt, skjemaet har sikkert endret seg over årene. Men jeg mener alikevel at det blir snylting. Jeg har ny samboer jeg har hatt i seks år nå. Han er nå hjemme 5 uker på ett år pga jobb. Hvis vi hadde hatt barn sammen, hadde det vært riktig at jeg skulle satt meg som alenemor? Svaret på det er selvfølgelig nei. Ikke statens feil at H.I har fått barn med en mann som velger å ikke forsørge de og hun velger selv å fortsette å være i et forhold med han. Anonymous poster hash: ef70d...8b7 </p> kan ikke du forklare meg hvoordan skal han forsørge meg og barnet når han går SKOLE og ikke har noe utdanning enda.. han må konsentrere seg fult om skolen så han får en bra jobb og tjener godt senere.. er det virkelig så mange som ikke skjønner dette.. en ungdom kan ikke forsørge en annen ungdom + et barn.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe </p></p> 1- du kunne feks ha jobbet selv? Det tar deg 6 mnd å opparbeide deg rettigheter til permisjonspenger 2- han kan jobbe kveldstid/helg 3- han får ta et friår og jobbe. Så er det din tur når ungen kan begynne i barnehagen Dere kan ikke fraskrive dere ansvaret bare fordi dere er unge. Dere har hatt sex, blitt gravide, beholdt barnet. Da får dere forsørge dere også. Mine skattepenger har ikke bedt dere lage et barn.... jaja... Anonymous poster hash: a8dfe...cbe For et svar....Jeg tror ikke du er interessert i å jobbe i det hele tatt, ei heller han. Bare fordi dere er unge så er dere ikke fritatt for å forsørge dere selv og barnet deres. Har dere ikke råd til å ta utdannelse enda, så får dere vente Anonymous poster hash: 953c3...742
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #67 Skrevet 19. oktober 2013 På det skjema du skal fylle ut for å få stønader får du et spørsmål som lyder : har du et personlig forhold til barnets far? Dette trenger ikke kun bety om dere bor sammen, det gjelder også om dere er kjærester. Da kan du velge hvordan du vil tolke dette spørsmålet. Men slik nav forklarte det for meg så har man et personlig forhold til barnefar vis man er kjærester. Denne stønaden er til alenemødre/fedre. Ikke til kjærestepar hvor den ene faktisk er i stand til å forsørge men velger å ikke gjøre det. Latskap! Anonymous poster hash: ef70d...8b7 Det er ingen spørsmål som lyder sånn. Det det spørres om er derimot: Bor du i samme hus/boligblokk som den andre forelderen? Hvis ja, har huset/boligblokkenmer enn fire leiligheter? Har dere andre nære boforhold?(samme gårdstun, kvartal/vei mm)Har dere tidligere bodd i sammehus/leilighet?Har du fortsatt kontakt med den andre av barnets/barnas foreldre eller tidligere ektefelle? Hvis ja, oppgi hvor mye dere oppholder dere sammen her eller i felt 10 Har du planer om å gifte deg eller flytte sammen med tidligere ektefelle eller en du har barn med? Har den andre av foreldrene samvær med barnet/barna ut over vanlig samværsrett (som er: en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-og påskeferie)? Hvis ja, gi utførlige opplysninger om omfanget av samværet her eller i felt 10 Har dere skriftlig samværsavtale?Deler du bolig med en annen voksen person? Hvis ja, lever du i et ekteskapslignede forhold? Hvis ja, når flyttet dere sammen?Er det skriftlig avtalt at barnet/barna skal bo fast hos begge foreldrene - delt bosted etter barneloven § 36?</p>Da har skjemaet blitt endret siden jeg var alenemor. Jeg fikk nemlig det spørsmålet når jeg fylte ut skjemaet. Det husker jeg veldig godt. Var inne til samtale med nav og fikk veiledning for å fylle det ut. Jeg forstod ikke helt hva de mente med personlig forhold til barnefar. Vi var ikke kjærester, men var venner etter bruddet og han skulle komme å ha samvær hos meg i begynnelsen. Men som sagt, skjemaet har sikkert endret seg over årene. Men jeg mener alikevel at det blir snylting. Jeg har ny samboer jeg har hatt i seks år nå. Han er nå hjemme 5 uker på ett år pga jobb. Hvis vi hadde hatt barn sammen, hadde det vært riktig at jeg skulle satt meg som alenemor? Svaret på det er selvfølgelig nei. Ikke statens feil at H.I har fått barn med en mann som velger å ikke forsørge de og hun velger selv å fortsette å være i et forhold med han. Anonymous poster hash: ef70d...8b7 </p> kan ikke du forklare meg hvoordan skal han forsørge meg og barnet når han går SKOLE og ikke har noe utdanning enda.. han må konsentrere seg fult om skolen så han får en bra jobb og tjener godt senere.. er det virkelig så mange som ikke skjønner dette.. en ungdom kan ikke forsørge en annen ungdom + et barn.. Anonymous poster hash: a8dfe...cbe </p></p> Men da er det jo dere som velger å ikke jobbe for å få rettigheter og dere som velger å beholde barnet. Detj burde man tenkt på før man får barn. Det at barnefaren vil gå på skole skjønner jeg, men ikke alltid man kan gjøre som man vil når en skal bli foreldre. Det er en del av det å bli voksen. En kan heller ikke blande inn kultur og si at du er som aleneforsørgere å regne fordi han ikke kan fortelle sine foreldre at du er gravid og han må bo hjemme. Ta ansvar. Du burde gått på skole fremtid fødsel og fått støtte fra NAV og far bør ta seg jobb for å forsørge dere, så får han fortsette utdannelsen når du begynner å jobbe/gå skole etter 1 års permisjon. Mange studentparkeringen som fårbarn sammen og klarer seg på lå/stipend fra Lånekassen. Gratulerer med barnet og jeg ønsker deg oppriktig lykke til, men å svindle staten er ikke veien å gå. Dere kan fit forsørgebarnet deres med rådene fra denne tråden på lovlig vis. Anonymous poster hash: 6ee01...4e8
Bananen Skrevet 19. oktober 2013 #68 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) hei, jeg er 17 år gammel jente og har tatt pause fra utdanningen min siden jeg har termin den 15 februar. så jeg starter ikke på skolen før ungen er 1 og et halvt år gammel. Jeg er sammen med barnefaren som er muslim, foreldrene mine vet alt mens med han så vet alle det bortsett fra faren. jeg har enda ikke møtt foreldrene hans, bare søskene hans. Og vi er fortsatt sammen, vi kan ikke bo sammen på en god stund isåfall pga at han holder på med skole og vi bor 6 mil unna hverandre, så han har ingen inntekt og jeg har heller ingen inntekt, og har tatt pause fra utdanningen som jeg sa. Min far leier ut 2 leiligheter så jeg skal flytte i den ene i begynnelsen av januar, Så jeg lurte på hvilken rettigheter jeg har, jeg ser på meg selv som en aleneforsørger siden kjæresten min kan desverre ikke bo sammen med meg pga utdanningen sin. han har ikke tid i hverdagene og besøke meg, bare i helgene. Vi vil ha delt omsorg, senere ihvertfall, han kan ikke ha ungen hjem til seg for det går ikke pågrunn av familien hans så han må komme til meg hvis han skal se ungen sin. Men i den situasjonen jeg er i, har jeg rett på overgangsstønad og alle de andre stønader en alenemor uten jobb(uten utdanning) har? har jeg rett på bostøtte? jeg har null peiling! Men når jeg var hos nav og lurte på mine rettigheter så prøvde de bare og av vise meg også sa de at nei, du er under 18 så du har ingen rettigheter.. Tuusen takk for de som svarer og prøver og hjelpe meg! Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Her fikk du mange "råd" som var på trynet. Selvsagt kan du ha en kjæreste som er sporadisk innom, men du kan ikke ha en samboer. Om dere er forelska, om dere ligger sammen i helgene, om dere kaller dere "kjærester" eller ikke har ikke NAV noe med. De lurer bare på om han og du har delt økonomi, ved at dere f eks bor sammen. Hvis dere har DET kan du ikke få overgangsstønad, men hvis dere bor hver for dere, kan du det. Det er andre ting du kan få også, men husk å søke om PERMISJON fra skoleplassen din før du føder - dette i forhold til Lånekassen, som kan gi et særskilt stipend til skoleelever som får barn. Du skal dessuten ikke finne deg i at NAV avviser deg. Si at de har informasjonsplikt overfor alle brukere, og ta eventuelt med deg en person du stoler på når du møter opp der. En som kan tale din sak, minne deg på å spørre om ting, minne NAV på at de ikke kan avvise deg osv. Helt enig. Blir helt forskrekket over hvor mange inkompetente som uttaler seg i denne tråden!Er man inkompetent når man oppfordrer noen til å ikke snylte på staten? Nå har jeg hørt den også! Hovedregelen sier at man ikke skal ha noe forhold, eller noe som ligner ett forhold. Det går også igjen i spm. Men så finns det såklart de ansatte/kontorene som gjør unntak og ser på hver enkelt sak med skjønn. Men det betyr ikke at det er gitt at alle gjør det. Spesielt ikke i de største områdene. Jeg vet selv om folk som ikke har fått os, selv om dem i praksis er aleneforsørger ved å bo alene, men fortsatt har ett forhold til barnefar. Andre, blant annet her inne, har folk opplevd noe annet. Men man kan ikke regne med å komme under unntaket. Uansett om du er ung må du fortsatt ta ansvar. Men å kalle de som ikke oppfordrer til snylting for inkompetente, det sier jo sitt! Endret 19. oktober 2013 av Bananen
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #70 Skrevet 19. oktober 2013 Enten studerer du, tar permisjon og får støtte fra lånekassen. Eller så jobber du frem til du går ut i foreldre permisjon og da får du foreldrepenger i nesten ett år. Anonymous poster hash: 43af4...980
lavendelblomst Skrevet 19. oktober 2013 #71 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg har ikke lest alle svarene her, men jeg fikk selv barn da jeg var 17 år, men jeg hadde rett på overgangsstønad, siden jeg var helt alene. Men du er sammen med far, så du vil få engangstønaden og barnetrygd. Går du på skole nå? Får du stipend/lån, så kan du vel søke om permisjonspenger. Hvis ikke så kan du kanskje ta nettstudier, ja, det er tungt å studere mens man har barn, men det er ikke umulig, (Jeg gjør dette selv, men jeg tar ikke nettstudier, jeg går på skole), da kan du søke om fult lån og stipend. Og det lønner seg å ha en utdannelse, det er viktig for å kunne gjøre det man vil senere. Du trenger jo ikke å ta alle fagene samtidig, du kan fordele det utover f.eks to-tre år? Hvis du har mulighet til å få barnevakt så kan du skaffe deg en liten jobb? Ekstrahjelp i en butikk eller lignende. Også hvis du kan håndarbeid eller lignende så kan du jo selge ting du har laget på nett, som en ekstra inntekt. Du er ung, men du skal klare deg selv nå, og du får et barn som du skal ta vare på. Du MÅ se på fremtiden din. Du må forsørge barnet ditt og det krever at du jobber, det er viktig for barnet ditt, men også viktig for deg. Og faren bør også skaffe seg en liten jobb ved siden av studiene, for kunne forsørge barnet sitt.
Mamma_til_2 Skrevet 19. oktober 2013 #72 Skrevet 19. oktober 2013 En jeg vet om som har samboer som og er barnefar får hun får OS, de var sammen i 5år fikk to barn flyttet så fra hverandre og hun fikk da full foreldrerett han hadde besøksrett annenhver helg, de var på ferie sammen, festet sammen og han lå over hos henne og barna, de flyttet så sammen igjen etter ca 6mnd, hun var på nav og sa fra og leverte adresse endringen hans men NAV sa at hun kom til og få OS i ett år fremover tilfelle forholdet ikke fungerte, så HI gå til nav snakk med dem, du har ikke fått barnet enda så du har tid til og finne ut av ting, men som noen sier mener du skal ha rett til OS siden du og bf ikke bor sammen men 6mil fra hverandre og med tanke på religiøse ting som jeg ikke skal begynne på her inne i denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #73 Skrevet 19. oktober 2013 Vær oppmerksom på at dette er det blitt strammet kraftig inn på de siste årene nettopp FORDI så mange svindler på enslig forsørger stønadene.. Det er en av de ytelsene i tillegg til dagpenger og sykepenger der det svindles mest og flest taes... Skulle til å sakse inn noe info fra nav men nettsiden er nede så får ta det på husk.. Man kan ikke ha et ekteskapslignende forhold eller være sammen - i dette ligger en vid tolkning og det gjøres en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle.. Jeg vil sterkt oppfordre deg HI til å være helt 100% ærlig med nav om du søker overgangsstønad eller andre stønader som enslig forsørger.. Om de vurderer det sånn at du ER enslig forsørger så er det ok, men er du det ikke har du ikke rett på disse stønadene og må finne andre løsninger.. At man velger å ikke bo sammen gir en IKKE automatisk rett på eneforsørger ytelser!!!! Det er mange som tas for svindel på dette området og det er IKKE kjekt å være 20 år med tusenvis i gjeld til staten pga svindel samt risikere fengselsstraff... Det blir fort store summer om man urettmessig mottar stønader som enslig forsørger og det kan gi en svært dårlig start på voksenlivet å måtte dra med seg denne gjelden og straffen videre.... Alle dere som svarer at selvsagt har hun rett på dette for hun skal jo bo alene og er jo så ung - det er nok ikke helt sånn lovverket fungerer - man vurderer om en person oppfyller kravene i lovverket - gjør man det så får man stønad, gjør man det ikke så får man ikke stønad... HI - du har selv valgt å få dette barnet på tross av ung alder og en vanskelig situasjon med barnefaren/kjæresten.. Det betyr også at du må vokse opp veldig raskt og ta et stort ansvar andre på din alder ikke trenger å tenke på. Det er i utgangspunktet foreldrene sin plikt å forsørge barna sine og her virker det ikke som du helt har forstått alvoret. Det er svært dumt å slutte å studere eller velge å ikke jobbe, man kan ikke velge komfortable valg kun for en selv for nå er det en person til det skal taes hensyn til - nemlig barnet.... Ta i mot hjelp fra foreldrene dine og eventuelt barnevernet, det er dessverre sånn at når man er ung mangler man både livserfaring og økonomisk sikkerhet og det er da viktig at man søker og tar i mot hjelp fra der man kan få den. Vær oppmerksom på at du ikke selv kan søke på noen stønader før du er over 18 år, skal du søke f.eks engangsstønad må dine foreldre skrive under for deg... Lykke til, det kommer til å bli utfordrende men om du bare er voksen nok og tenker på barnet først skal nok dette gå bra..... Anonymous poster hash: 7c4fc...1d2
Edie Britt Skrevet 19. oktober 2013 #74 Skrevet 19. oktober 2013 hei, jeg er 17 år gammel jente og har tatt pause fra utdanningen min siden jeg har termin den 15 februar. så jeg starter ikke på skolen før ungen er 1 og et halvt år gammel. Jeg er sammen med barnefaren som er muslim, foreldrene mine vet alt mens med han så vet alle det bortsett fra faren. jeg har enda ikke møtt foreldrene hans, bare søskene hans. Og vi er fortsatt sammen, vi kan ikke bo sammen på en god stund isåfall pga at han holder på med skole og vi bor 6 mil unna hverandre, så han har ingen inntekt og jeg har heller ingen inntekt, og har tatt pause fra utdanningen som jeg sa. Min far leier ut 2 leiligheter så jeg skal flytte i den ene i begynnelsen av januar, Så jeg lurte på hvilken rettigheter jeg har, jeg ser på meg selv som en aleneforsørger siden kjæresten min kan desverre ikke bo sammen med meg pga utdanningen sin. han har ikke tid i hverdagene og besøke meg, bare i helgene. Vi vil ha delt omsorg, senere ihvertfall, han kan ikke ha ungen hjem til seg for det går ikke pågrunn av familien hans så han må komme til meg hvis han skal se ungen sin. Men i den situasjonen jeg er i, har jeg rett på overgangsstønad og alle de andre stønader en alenemor uten jobb(uten utdanning) har? har jeg rett på bostøtte? jeg har null peiling! Men når jeg var hos nav og lurte på mine rettigheter så prøvde de bare og av vise meg også sa de at nei, du er under 18 så du har ingen rettigheter.. Tuusen takk for de som svarer og prøver og hjelpe meg! Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Anonymous poster hash: a8dfe...cbe Her fikk du mange "råd" som var på trynet.Selvsagt kan du ha en kjæreste som er sporadisk innom, men du kan ikke ha en samboer. Om dere er forelska, om dere ligger sammen i helgene, om dere kaller dere "kjærester" eller ikke har ikke NAV noe med. De lurer bare på om han og du har delt økonomi, ved at dere f eks bor sammen. Hvis dere har DET kan du ikke få overgangsstønad, men hvis dere bor hver for dere, kan du det. Det er andre ting du kan få også, men husk å søke om PERMISJON fra skoleplassen din før du føder - dette i forhold til Lånekassen, som kan gi et særskilt stipend til skoleelever som får barn. Du skal dessuten ikke finne deg i at NAV avviser deg. Si at de har informasjonsplikt overfor alle brukere, og ta eventuelt med deg en person du stoler på når du møter opp der. En som kan tale din sak, minne deg på å spørre om ting, minne NAV på at de ikke kan avvise deg osv. Helt enig. Blir helt forskrekket over hvor mange inkompetente som uttaler seg i denne tråden!Er man inkompetent når man oppfordrer noen til å ikke snylte på staten? Nå har jeg hørt den også! Hovedregelen sier at man ikke skal ha noe forhold, eller noe som ligner ett forhold. Det går også igjen i spm. Men så finns det såklart de ansatte/kontorene som gjør unntak og ser på hver enkelt sak med skjønn. Men det betyr ikke at det er gitt at alle gjør det. Spesielt ikke i de største områdene. Jeg vet selv om folk som ikke har fått os, selv om dem i praksis er aleneforsørger ved å bo alene, men fortsatt har ett forhold til barnefar. Andre, blant annet her inne, har folk opplevd noe annet. Men man kan ikke regne med å komme under unntaket. Uansett om du er ung må du fortsatt ta ansvar. Men å kalle de som ikke oppfordrer til snylting for inkompetente, det sier jo sitt! Hvis du leser hva jeg skriver, så har jeg aldri oppfordret til å snylte på staten. Jeg skrev faktisk "du trenger ikke å lyve." Hun kommer mest sannsynlig til å bli regnet som aleneforsørger når hun forklarer situasjonen, så her er det ingen som trenger å kalle noen for snylter!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2013 #75 Skrevet 19. oktober 2013 Man skal være ALENEforsørger for å ha rett til stønad som aleneforsørger. Dersom man søker om bidragsforskudd fra NAV, vil det det NAV utbetaler i bidragsFORSKUDD bli gjeld til barnefar. Dersom du opplyser at dere ikke har et forhold, og det så blir avdekket at dere faktisk har det, risikerer du å måtte betale tilbake ALT du har mottatt. I tillegg risikerer både du og barnefar fengsel pga uriktige opplysninger. Flere par har i det siste blitt dømt, og har måttet sone inntil 6 mnd- til tross for at de hadde en liten baby hjemme som da midlertidig mistet foreldrene sine. Det er riktig at det nylig er foretatt en rekke innstramninger i forhold til Overgangsstønaden. Dette mye på grunn av folk som har snyltet. NAV kontroll har egne personer som KUN jobber med stønader til enslige forsørgere. Det har også vært et samarbeid med politiet en rekke steder hvor politiet faktisk har sjekket skap, skuffer og lignede for å se om det er spor etter at det bor en mann der. Man kan ha kjæreste og motta OS, men ikke med barnets far. Når barnet er fylt 1 år, og man normalt har mulighet/rett til barnehageplass er det er forutsetning at man deltar minimum 50% jobb, er i arbeidsrettet aktivitet, er student eller reel arbeidssøker. Det er ikke opp til hvert enkelt lokale NAV-kontor å bruke skjønn. Det er NAV forvaltning som sitter den avgjørende makta i dette. De vurderer det juridiske for at alle skal bli behandlet så likt som mulig. Dersom du gir feilaktige opplysninger til NAV, og det blir oppdaget- ja, det er ditt eget problem... Hva fastlegen din skriver på din svangerskapsjournal (eller hvor det er h*n har skrevet at du er aleneforsørger) er irrelevant. HI- snakk med ditt lokale NAV-kontor. IKKE hør på råd herfra. En del av erfaringene er tydeligvis fra flere år tilbake. (litt selvmotsigende må jeg få lov til å være) Anonymous poster hash: 428a4...add
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå