Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #1 Skrevet 17. oktober 2013 Smakte ikke babyen dere så noen ting i det hele tatt før 6 mnd?Og hvordan startet dere da?Hvor lang tid tok det feks før de spiste en hel posjon grøt? jenta mi på 5 mnd fullammes men har fått smake på noen pureer og prøver å introdusere grøt,men hun er ikke så allvettes glad i mat egentlig,så jeg er litt bekymra.Når skal hun begynne å spise grøt,middag,brødskive? Pupp er jo ikke bra om det blir bare det... Anonymous poster hash: 97c96...c93
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #2 Skrevet 17. oktober 2013 Hun vår ville ikke ha noe særlig før ca 8 mnd, og det var lite. Hun er små spist enda og snart 3 år, hehe... Anonymous poster hash: 69c05...7b3
☆☆☆ Skrevet 17. oktober 2013 #3 Skrevet 17. oktober 2013 Frå 4 mnd fekk ho smake, og ho likte å smake. Men det å venne ho til måltid gjekk trått, ved 7 mnd hadde vi ikkje komt noko veg omtrent. Begynte difor med begrensing i puppemåltid, og då gjekk det berre ei veke til ho var oppe i 3 halve porsjonar dagleg.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #4 Skrevet 17. oktober 2013 Sønnen min begynte med smaksgrøt før legge tid da han var 4,5mnd. Nå er han 5,5mnd. får 3ss grøt og pupp før legge tid. Og noe smak på fruktpure. Noen bruker lengre tid på og venne seg til smakene. tok 2uker før han "likt" grøt. Nå er han helt vill når han skjønner han skal få grøt. Anonymous poster hash: 1a0b6...62d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #5 Skrevet 17. oktober 2013 Frå 4 mnd fekk ho smake, og ho likte å smake. Men det å venne ho til måltid gjekk trått, ved 7 mnd hadde vi ikkje komt noko veg omtrent. Begynte difor med begrensing i puppemåltid, og då gjekk det berre ei veke til ho var oppe i 3 halve porsjonar dagleg. Hvordan begrenset du henne da,ved å ikke i pupp i det hele tatt og istedet gi mat? HI Anonymous poster hash: 97c96...c93
☆☆☆ Skrevet 17. oktober 2013 #6 Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Frå 4 mnd fekk ho smake, og ho likte å smake. Men det å venne ho til måltid gjekk trått, ved 7 mnd hadde vi ikkje komt noko veg omtrent. Begynte difor med begrensing i puppemåltid, og då gjekk det berre ei veke til ho var oppe i 3 halve porsjonar dagleg. Hvordan begrenset du henne da,ved å ikke i pupp i det hele tatt og istedet gi mat? HI Anonymous poster hash: 97c96...c93 Mi krevde ikkje mat i særleg grad, ho åt når ho vart tilbudt. Etterkvart som puppen vart tilbudt mindre hyppig begynte ho gradvis å ete meir fast føde. Den faste føden var aldri upopuær, det var berre det at ho var nøgd med eit par små skeier så lenge ho fekk rikelig med morsmelk. Når eg begynte å amme 3-4 gongar dagleg vart det meir. Endret 17. oktober 2013 av ★
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. oktober 2013 #7 Skrevet 17. oktober 2013 Lillebror ble fullammet til passert vel 7 mnd. Han var god og rund til tross for at han kun fikk mm. Jeg var jevnlig til kontroll hos både helsesøster og lege for å prate om dette. Han fikk flere infeksjoner og hadde problemer med inntak av mat og derfor måtte introduksjon av mat utsettes gang på gang. Tilslutt fikk jeg han til å ta noen nye grøt med glass. Det gikk veldig greit å få han til å ta mat når han bare klarte å få det ned uten å hoste og brekke seg og ikke hadde smerter i ører, luftveier, feber osv. Han var eks. bare akkurat passert 9 mnd når han en dag bare nektet å drikke melk av meg. Det var et par dager etter en fest. Han sudde et sug og så beit meg hardt i puppen og siden den dag ville han aldri mer ha en eneste dråpe. Hadde enorm melkeproduksjon i flere uker etterpå Dumt av meg å drikke, hadde aldri gjort det om jeg visste konsekvensene..
Lille krøll Skrevet 17. oktober 2013 #8 Skrevet 17. oktober 2013 Spiste ingenting før 6 mnd. Begynte så å smake. Ved 9 mnd var det fortsatt ingen fulle porsjoner men jeg fortsatte. Fikk fast føde til hvert måltid og så melk. Ved 11 mnd var vi nede i melk 3 ganger dagen pluss natt og ved 12 mnd kun kveld og natt. Jeg blandet grøt og fruktmos, prøvde mat på glass, gikk ned noen skjeer her og der. Tok den tiden jeg trengte men var heldig og var hjemme med henne selv, trengte ikke levere henne til far, da hadde vi slitt siden hun heller ikke ville ha flaske.
☆☆☆ Skrevet 17. oktober 2013 #9 Skrevet 17. oktober 2013 Lillebror ble fullammet til passert vel 7 mnd. Han var god og rund til tross for at han kun fikk mm. Jeg var jevnlig til kontroll hos både helsesøster og lege for å prate om dette. Han fikk flere infeksjoner og hadde problemer med inntak av mat og derfor måtte introduksjon av mat utsettes gang på gang. Tilslutt fikk jeg han til å ta noen nye grøt med glass. Det gikk veldig greit å få han til å ta mat når han bare klarte å få det ned uten å hoste og brekke seg og ikke hadde smerter i ører, luftveier, feber osv. Han var eks. bare akkurat passert 9 mnd når han en dag bare nektet å drikke melk av meg. Det var et par dager etter en fest. Han sudde et sug og så beit meg hardt i puppen og siden den dag ville han aldri mer ha en eneste dråpe. Hadde enorm melkeproduksjon i flere uker etterpå Dumt av meg å drikke, hadde aldri gjort det om jeg visste konsekvensene.. Denne bråstoppen opplevde eg også kort tid etter at ho fekk dreis på matinntaket (tjukk og god puppeunge, ho også). Her var det mensen som fekk ho til å vri seg bort og nekte å bli amma meir, ca 8 mnd gammal. Det var først den dagen ho drakk av flaske. Skikkelig enten - eller. .
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. oktober 2013 #10 Skrevet 17. oktober 2013 Lillebror ble fullammet til passert vel 7 mnd. Han var god og rund til tross for at han kun fikk mm. Jeg var jevnlig til kontroll hos både helsesøster og lege for å prate om dette. Han fikk flere infeksjoner og hadde problemer med inntak av mat og derfor måtte introduksjon av mat utsettes gang på gang. Tilslutt fikk jeg han til å ta noen nye grøt med glass. Det gikk veldig greit å få han til å ta mat når han bare klarte å få det ned uten å hoste og brekke seg og ikke hadde smerter i ører, luftveier, feber osv. Han var eks. bare akkurat passert 9 mnd når han en dag bare nektet å drikke melk av meg. Det var et par dager etter en fest. Han sudde et sug og så beit meg hardt i puppen og siden den dag ville han aldri mer ha en eneste dråpe. Hadde enorm melkeproduksjon i flere uker etterpå Dumt av meg å drikke, hadde aldri gjort det om jeg visste konsekvensene.. Denne bråstoppen opplevde eg også kort tid etter at ho fekk dreis på matinntaket (tjukk og god puppeunge, ho også). Her var det mensen som fekk ho til å vri seg bort og nekte å bli amma meir, ca 8 mnd gammal. Det var først den dagen ho drakk av flaske. Skikkelig enten - eller. . Hmm ja jeg har jo alltid bare antatt at det var pga. festen. Selv om han tok pupp på søndagen etter festen.. Godt å vite at det -kan- ha hatt andre årsaker også da. Hadde likevel holdt meg borte fra alkohol om jeg hadde visst at det kunne gjøre at han ikke tok puppen mer. Han tok aldri flaske, men da var det jo bare til å kjøre på med mat. Hadde jo også noen få tenner i en alder av passert 9 mnder så det gikk heldigvis veldig godt
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #11 Skrevet 17. oktober 2013 Lurt å begynne med litt smaksprøver f.eks rundt 5 mnd, fra ca 6mnd trenger de jo mer mat i magen enn melka, og starter du med små smaksprøver litt på forhånd blir det ofte lettere, å ta det gradvis. Dette rådet har jeg fått av mine helsesøstre, og har fungert bra på mine barn. Har både ammet mye videre etter 6 mnd + grøt og annen mat. Små brødbiter kan de jo også klare med gommene sine allerede ved 6 mnd. Bare husk å ta det gradvis, det tar oftest maaange ganger før de liker ny mat (både smak og konsistens). Begynn f.eks med tynn, tynn velling og test en teskje pr dag en ukes tid? Husk ca. en smak om gangen.. Etter en ukes tid med f.eks vellingen, kan du prøve bittelitt av en mos av grønnsak eller frukt, i tillegg eller sammen med vellingen. Kjør på! Anonymous poster hash: 52611...a7d
bIomstre Skrevet 17. oktober 2013 #12 Skrevet 17. oktober 2013 Eneste hun fikk før 6 måned var vann. Startet med grønsakspureer blandet med morsmelk, etterhvert grøt. Gikk veldig gradvis og greit i grunnen. Helt normal læringstid på skjetilvenning og lære å like nye smaker og konsistenser vil jeg tro. Husker ikke når hun spiste full grøtposjon, var ikke så begeistret for den. Middager og etterhvert brødskiver var bedre. Hun trappet gradvis ned på diing selv, og sluttet helt ved 11 mnd.
☆☆☆ Skrevet 17. oktober 2013 #13 Skrevet 17. oktober 2013 Lillebror ble fullammet til passert vel 7 mnd. Han var god og rund til tross for at han kun fikk mm. Jeg var jevnlig til kontroll hos både helsesøster og lege for å prate om dette. Han fikk flere infeksjoner og hadde problemer med inntak av mat og derfor måtte introduksjon av mat utsettes gang på gang. Tilslutt fikk jeg han til å ta noen nye grøt med glass. Det gikk veldig greit å få han til å ta mat når han bare klarte å få det ned uten å hoste og brekke seg og ikke hadde smerter i ører, luftveier, feber osv. Han var eks. bare akkurat passert 9 mnd når han en dag bare nektet å drikke melk av meg. Det var et par dager etter en fest. Han sudde et sug og så beit meg hardt i puppen og siden den dag ville han aldri mer ha en eneste dråpe. Hadde enorm melkeproduksjon i flere uker etterpå Dumt av meg å drikke, hadde aldri gjort det om jeg visste konsekvensene.. Denne bråstoppen opplevde eg også kort tid etter at ho fekk dreis på matinntaket (tjukk og god puppeunge, ho også). Her var det mensen som fekk ho til å vri seg bort og nekte å bli amma meir, ca 8 mnd gammal. Det var først den dagen ho drakk av flaske. Skikkelig enten - eller. . Hmm ja jeg har jo alltid bare antatt at det var pga. festen. Selv om han tok pupp på søndagen etter festen.. Godt å vite at det -kan- ha hatt andre årsaker også da. Hadde likevel holdt meg borte fra alkohol om jeg hadde visst at det kunne gjøre at han ikke tok puppen mer. Han tok aldri flaske, men da var det jo bare til å kjøre på med mat. Hadde jo også noen få tenner i en alder av passert 9 mnder så det gikk heldigvis veldig godt For min del var det vemodig men heilt greit at ho ikkje ville meir. Å amme ein nysgjerrig unge med dårlig tid vart etterkvart meir kav og mas enn kos. Og så var det greit å sleppe styret med ammefri frå jobb også, og ikkje minst tvangsavvenning etterkvart. Eg velger å tru ho kom til at ho var ferdig med spedbarnsmat
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. oktober 2013 #14 Skrevet 17. oktober 2013 Lillebror ble fullammet til passert vel 7 mnd. Han var god og rund til tross for at han kun fikk mm. Jeg var jevnlig til kontroll hos både helsesøster og lege for å prate om dette. Han fikk flere infeksjoner og hadde problemer med inntak av mat og derfor måtte introduksjon av mat utsettes gang på gang. Tilslutt fikk jeg han til å ta noen nye grøt med glass. Det gikk veldig greit å få han til å ta mat når han bare klarte å få det ned uten å hoste og brekke seg og ikke hadde smerter i ører, luftveier, feber osv. Han var eks. bare akkurat passert 9 mnd når han en dag bare nektet å drikke melk av meg. Det var et par dager etter en fest. Han sudde et sug og så beit meg hardt i puppen og siden den dag ville han aldri mer ha en eneste dråpe. Hadde enorm melkeproduksjon i flere uker etterpå Dumt av meg å drikke, hadde aldri gjort det om jeg visste konsekvensene.. Denne bråstoppen opplevde eg også kort tid etter at ho fekk dreis på matinntaket (tjukk og god puppeunge, ho også). Her var det mensen som fekk ho til å vri seg bort og nekte å bli amma meir, ca 8 mnd gammal. Det var først den dagen ho drakk av flaske. Skikkelig enten - eller. . Hmm ja jeg har jo alltid bare antatt at det var pga. festen. Selv om han tok pupp på søndagen etter festen.. Godt å vite at det -kan- ha hatt andre årsaker også da. Hadde likevel holdt meg borte fra alkohol om jeg hadde visst at det kunne gjøre at han ikke tok puppen mer. Han tok aldri flaske, men da var det jo bare til å kjøre på med mat. Hadde jo også noen få tenner i en alder av passert 9 mnder så det gikk heldigvis veldig godt For min del var det vemodig men heilt greit at ho ikkje ville meir. Å amme ein nysgjerrig unge med dårlig tid vart etterkvart meir kav og mas enn kos. Og så var det greit å sleppe styret med ammefri frå jobb også, og ikkje minst tvangsavvenning etterkvart. Eg velger å tru ho kom til at ho var ferdig med spedbarnsmat Jeg synes det var helt greit, han gjorde seg ferdig når han var koblet til. Men det hadde vel tatt slutt etter kort tid uansett når han var så stor tenker jeg. Nysgjerrigheten lenge leve i den alderen ja
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #15 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg fullammet i 6 mnd, og hun fikk ikke smake på noe før den tid. Hun var fornøyd med puppen, og hadde ikke behov for mere mat. Da hun var 6 mnd og 1 uke fikk hun smake avokado, bare ett par skjeer. Falt ikke i særlig smak, men hun fikk daglig prøve nye ting som grøt, grønnsaksmos, avokado, fruktmos ol. Det gikk ikke så veldig bra, da hun ofte spyttet ut maten og viste ikke særlig tegn til å ha lyst på noe annet. Her måtte jeg gjøre omtrent det samme som "stjerna" og begrense puppen. Tok litt lengre tid hos oss, men tilbydde henne måltid morgen og kveld. Da hun var 8 mnd begynte hun smått å spise hele porsjoner med grøt, og da hun var 10 mnd spiste hun frokost, lunsj, middag og kvelds.Hun var alltid fornøyd, og gikk fint opp i vekt selv om hun ikke startet å spise før hun var nærmere 8 mnd Anonymous poster hash: bbd45...97f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #16 Skrevet 18. oktober 2013 Fullammet begge mine til de var 6 mnd. Fra 6 mnd alder ble de tilbudt annen mat, men ønsket ikke annet før de var 10 og 11 mnd. De var likevel de største i sine barselgrupper og manglet nok ingenting. Anonymous poster hash: 45df7...8ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå