Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #1 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg syns dette virker som en fornuftig og god måte å tenke på, men har noen spørsmål: Hvor tidlig kan man begynne med de ulike matvarene? Jeg har gitt min datter på 5 måneder muligheten til å smake på agurk og brokkoli, fordi hun viser stor interesse når vi sitter ved middagsbordet. Men så har jeg begynt å lure på om det er for tidlig? Finnes det noen oversikt over når de ulike matvarene kan introduseres? Og hva gjorde dere med grøt? I følge denne måten å tenke på, skal jo barnet selv putte i munnen. Lot dere da barnet "herje" med grøten selv? Har noen noen erfaringer og tips som de vil dele, så blir jeg glad Anonymous poster hash: 9dbb7...6ea
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #2 Skrevet 17. oktober 2013 Frukt, grøt og grønt kan du introdusere fra 4-6 mnd, kjøtt fra 6 mnd og rå grønnsaker fra 8 mnd Står det hvert fall i heftet "mat til spedbarn" utgitt av matdirektoratet. Ang grøt så må det da være greit at du mater barnet med skje mens barnet f eks spiser på en brokkolikvast eller noe? Også kan babyen selv få en skje fra ca 8 mnd når motorikken begynner å bli litt bedre? Anonymous poster hash: dac6c...6f3
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #3 Skrevet 17. oktober 2013 Vi tenker også å prøve oss på babystyrt mattilvenning, og så vidt jeg har forstått det er det vesentlig at man ikke skal hjelpe barnet med maten men at den skal finne ut av dette selv. Altså vi skal på ingen måte hjelpe til med skje. Dette betyr nok at vi ikke kommer til å tilby grøt og diverse mos, kun større biter som babyen kan holde i selv. Hvis du søker litt rundt på nettet finner du mye bra info og tips, ammehjelpen.no har blandt annet fin informasjon. Anonymous poster hash: da7b6...a5a
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #4 Skrevet 17. oktober 2013 Frukt, grøt og grønt kan du introdusere fra 4-6 mnd, kjøtt fra 6 mnd og rå grønnsaker fra 8 mnd Står det hvert fall i heftet "mat til spedbarn" utgitt av matdirektoratet. Ang grøt så må det da være greit at du mater barnet med skje mens barnet f eks spiser på en brokkolikvast eller noe? Også kan babyen selv få en skje fra ca 8 mnd når motorikken begynner å bli litt bedre? Anonymous poster hash: dac6c...6f3 hvor fikk du tak i dette heftet? Anonymous poster hash: 5dfad...cd5
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #5 Skrevet 17. oktober 2013 Vi fulgte en del av rådene til babystyrt tilvenning med Junior, og det gikk over all forventning. Vi jukset litt for jeg ga litt grøt og most mat i begynnelsen pga dårlig melkeproduksjon (ville ikke gå over til fulltidsflaske når han sluttet å vokse pga for lite melk), men han fikk fikse seg selv ganske tidlig, og spiste helt vanlig ikke most mat når han var 9 mndr gammel. Han var så voldsomt gira på å prøve selv, vi hadde det kjempe moro. Anonymous poster hash: c88a3...122
Siamese Hellhound Skrevet 17. oktober 2013 #6 Skrevet 17. oktober 2013 Vi fulgte en del av rådene til babystyrt tilvenning med Junior, og det gikk over all forventning. Vi jukset litt for jeg ga litt grøt og most mat i begynnelsen pga dårlig melkeproduksjon (ville ikke gå over til fulltidsflaske når han sluttet å vokse pga for lite melk), men han fikk fikse seg selv ganske tidlig, og spiste helt vanlig ikke most mat når han var 9 mndr gammel. Han var så voldsomt gira på å prøve selv, vi hadde det kjempe moro.Anonymous poster hash: c88a3...122 Kan du si litt om hva du ga ham? Vi har også lyst til å prøve dette. :-)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #7 Skrevet 17. oktober 2013 Hvordan er det med biter de får i munnen? Kjenner jeg er kjempe redd for at det skal sette seg i halsen Kan man begynne med denne metoden selv om man har begynt å mate først? Min er 7 måneder og spiser brødskive. Kan jeg i teorien bare gi babyen brødskiva for å spise selv? Anonymous poster hash: dab97...d7f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #8 Skrevet 18. oktober 2013 Vi driver med babystyrt tilvenning. Han er 6 mnd og får kokte grønnsaker som er store nok til å holde i selv. Han spiser også brød. Da skjærer jeg opp i biter så får han putte i munnen selv. De brekker seg fort i begynnelsen siden babyer har brekningsrefleksen ca midt på tunga. Det viktigste er at de sitter oppreist når de spiser, ikke i vippestol der de blir "liggende". Han brakk seg ofte i begynnelsen, men sjelden nå. Vi begynte med grøt, men gikk over til å la han spise selv. Er selv interessert i å høre andres tips og erfaringer, så håper flere svarer Anonymous poster hash: d6858...8ff
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #9 Skrevet 18. oktober 2013 Vi driver med babystyrt tilvenning. Han er 6 mnd og får kokte grønnsaker som er store nok til å holde i selv. Han spiser også brød. Da skjærer jeg opp i biter så får han putte i munnen selv. De brekker seg fort i begynnelsen siden babyer har brekningsrefleksen ca midt på tunga. Det viktigste er at de sitter oppreist når de spiser, ikke i vippestol der de blir "liggende". Han brakk seg ofte i begynnelsen, men sjelden nå. Vi begynte med grøt, men gikk over til å la han spise selv. Er selv interessert i å høre andres tips og erfaringer, så håper flere svarer Anonymous poster hash: d6858...8ff Hvor store biter skjærer du brødet i? Anonymous poster hash: dab97...d7f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #10 Skrevet 18. oktober 2013 Vi begynte med brokkoli, blomkål, halvkokt gulrot, avocado og banan. Utvidet etterhvert med kokt egg, litt cottage cheese og smaksprøver på kjøtt. Da de var 7 mnd fikk de vanlig middag. Anonymous poster hash: 6114b...ffe
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #11 Skrevet 18. oktober 2013 Vi fulgte en del av rådene til babystyrt tilvenning med Junior, og det gikk over all forventning. Vi jukset litt for jeg ga litt grøt og most mat i begynnelsen pga dårlig melkeproduksjon (ville ikke gå over til fulltidsflaske når han sluttet å vokse pga for lite melk), men han fikk fikse seg selv ganske tidlig, og spiste helt vanlig ikke most mat når han var 9 mndr gammel. Han var så voldsomt gira på å prøve selv, vi hadde det kjempe moro.Anonymous poster hash: c88a3...122 Kan du si litt om hva du ga ham? Vi har også lyst til å prøve dette. :-) Vi begynte med dampkokte brokkolibuketter og gulrotstaver, laks i terninger, brødskorper og etterhvert ost og tynne strimler med kjøtt som han suttet på til de ble helt hvite. Han har av og til brukket seg, men aldri satt noe i halsen. Vi var selvsagt alltid til stede når han spiste. Det han ikke klarte å tygge med bare gummene suttet han på, kan love at han var skremmende effektiv. S Ved siden lagde jeg masse mat som ble mer eller mindre most, slik at han fikk smake på mye nytt. Synes nemlig at en ulempe med babystyrt tilvenning er at det kan blir litt vel ensforming i begynnelsen ift bruk av krydder og urter. Han fikk en del linsesupper med bl. annet mild curry. Han fikk ikke grøt mer enn én gang per dag siden vi gikk over til vanlig mat så fort. Grøten var til frokost. I dag er han 4,5 år og som mange på denne alderen er han rimelig skeptisk til alt nytt, men han kjenner til så mye fra før at det ikke er et problem. Det eneste er at han spiser få typer frukt (bare de som er veldig vanlige: epler, pærer, bananer, druer og bær), men når det gjelder grønnsaker overgår han mange voksne: asparges, fennikel, purre og champignon er favorittene, i store mengder. Vet ikke om babystyrt tilvenning har noe å si i dagens situasjon, men det gjorde i hvert fall prosessen med tilvenning morsom og lite stressende. Anonymous poster hash: c88a3...122
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #12 Skrevet 18. oktober 2013 Dette tror jeg er lovende Prøvde med agurk og brødskive med prim nå Og det gikk over all forventning!! Hun har aldri spist så mye för :-D Virkelig kosa seg gjorde hun. Gikk ned en hel brødskive! Skal prøve litt brokkoli og blomkål til middag tenker jeg. Kjempe morsomt å se at hun koser seg sånn! ! Anonymous poster hash: dab97...d7f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #13 Skrevet 18. oktober 2013 Hi her! Artig at mange har svart i dag fikk dattera mi nederste delen av en agurk, den fikk hun godt tak på med hånda, og satt lenge i fanget mitt og suttet på den. Så det var vellykket! Du som gir brød til 6månedersbaby: baker du selv eller er det kjøpebrød? Anonymous poster hash: 9dbb7...6ea
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #14 Skrevet 18. oktober 2013 Hi her! Artig at mange har svart i dag fikk dattera mi nederste delen av en agurk, den fikk hun godt tak på med hånda, og satt lenge i fanget mitt og suttet på den. Så det var vellykket! Du som gir brød til 6månedersbaby: baker du selv eller er det kjøpebrød? Anonymous poster hash: 9dbb7...6ea Vet ikke om det er meg et spør. Min er 7 måneder nå, men har fått bröd fra 6 måneder. Ville ikke ha grøt og la dårlig på seg. Jeg har funnet ett grovbrød i butikken som både storebror og jeg elsker. Også minsten nå. Er litt linfrø i brødet og ellers litt hele korn. Men ikke av de mest kornete brødene om jeg kan si det sånn. Har alldri vært noe problem med minste og frøene. Og ikke blir brødet sånn deigete heller som jeg synes mange brød har lett for å bli. Kjenner jeg gleder meg til neste måltid nå, istedenfor å grue meg. Håper bare interessen hennes fortsetter når hun kan spise selv. Anonymous poster hash: dab97...d7f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #15 Skrevet 18. oktober 2013 Hi her! Artig at mange har svart i dag fikk dattera mi nederste delen av en agurk, den fikk hun godt tak på med hånda, og satt lenge i fanget mitt og suttet på den. Så det var vellykket! Du som gir brød til 6månedersbaby: baker du selv eller er det kjøpebrød? Anonymous poster hash: 9dbb7...6ea Vet ikke om det er meg et spør. Min er 7 måneder nå, men har fått bröd fra 6 måneder. Ville ikke ha grøt og la dårlig på seg. Jeg har funnet ett grovbrød i butikken som både storebror og jeg elsker. Også minsten nå. Er litt linfrø i brødet og ellers litt hele korn. Men ikke av de mest kornete brødene om jeg kan si det sånn. Har alldri vært noe problem med minste og frøene. Og ikke blir brødet sånn deigete heller som jeg synes mange brød har lett for å bli. Kjenner jeg gleder meg til neste måltid nå, istedenfor å grue meg. Håper bare interessen hennes fortsetter når hun kan spise selv. Takk for svar:) da skal jeg teste litt! Anonymous poster hash: dab97...d7f Anonymous poster hash: 9dbb7...6ea
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #16 Skrevet 18. oktober 2013 Kjenner jeg gleder meg til neste måltid nå, istedenfor å grue meg. Håper bare interessen hennes fortsetter når hun kan spise selv.Anonymous poster hash: dab97...d7f Hi her! Artig at mange har svart i dag fikk dattera mi nederste delen av en agurk, den fikk hun godt tak på med hånda, og satt lenge i fanget mitt og suttet på den. Så det var vellykket! Du som gir brød til 6månedersbaby: baker du selv eller er det kjøpebrød? Anonymous poster hash: [acronym="Full Både kjøpebrød og hjemmelagd, men ikke altfor grov. Jeg ga halv skiver som han fikset helt selv, eller bare skorpen (hjalp godt ved tannfrembrudd). Tilvenningen tok vi som en lek, han fikk jo pupp og flaske så det var bare å ta det med ro for han gikk ikke akkurat sulten fordi han spiste lite. Full fokus på gøy mao, fremfor å få dyttet i han "nok" mat. Etterhvert som han spiste mer og mer selv, ble det gradvis mindre pupp/flaske. Han mistet helt interessen for pupp når han var 9 mndr. Anonymous poster hash: c88a3...122
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #17 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg som skrev at jeg gir baby brød. Bitene kuttes i ganske store biter, blir en liten munnfull for babyen. Bittesmå brødsmuler bare blir værende i munnen, men når han får litt å tygge på går det ned Både hjemmelaget og kjøpebrød. Kommer an på hva vi har. Riskaker er også en hit. Anonymous poster hash: d6858...8ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå