Gå til innhold

rhesus positiv/ rhesus negativ??

Anbefalte innlegg

Hei :) legen min sa i dag at hvis jeg har blodtype rhesus negative og far har rhesus positiv, og det er andre barnet vårt, så kan det skade barnet? Men jeg er rhesus positiv. Er det liksom ingen fare da hvis far er rhesus negative?? Skjønte ingenting av det her jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144089381-rhesus-positiv-rhesus-negativ/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun hvis mor har rhesus negativ. Hvis barnet da er positiv kan mor danne sntistoffer mot fosteret. Jeg har rhesus negativ og måtte få en sprøyte etter gorrige fødsel for å unngå dette ved ny graviditet. Hvis du er positiv er det ikke noe å tenke på:-)

Annonse

Det er ikke farlig! Du blir testa for antistoffer uti svangerskapet en gang for sikkerhets skyld. Og når ungen er gødt tar de blodprøve av navlestrengen. Hvis ungen er rhesus positiv får du ei sprøyte i skinka for å unngå komplikasjoner i seinere svangerskap. Hvis ungen er negativ slipper du sprøyta. Det er ikke noe å bekymre seg for, det var kun problematisk i gamle dager. Legene har full kontroll på dette!

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

alle gravide som er rhesus negativ blir testet for antistoffer uansett. jeg har en mann som er rhesus negativ, så vi kan jo ikke få rhesus positive barn, men jeg testes likevel.... Jeg fikk sprøyta når min førstefødte var født, for pappaen hans er rhesus positiv, og det ble ungen også :)  Jeg testes tre ganger, alle tre etter uke 25

Hei :) legen min sa i dag at hvis jeg har blodtype rhesus negative og far har rhesus positiv, og det er andre barnet vårt, så kan det skade barnet? Men jeg er rhesus positiv. Er det liksom ingen fare da hvis far er rhesus negative?? Skjønte ingenting av det her jeg.

hei :) jeg har rhesus negativ,og det betyr at mammaen kan produsere antistoffer mot barnets blod,og man pleier få sprøyte etter hver graviditet...(både aborter og faktiske fødte barn..) men husk å si fra om dette på sykehuset,de holdt på å glemme det på meg ;)

Er rhesus positiv, men har en undergruppe som er negativ! Antistoff -c(w). Blir fulgt opp med blodprøver gjennom svangerskapet for å se at det holdes stabilt. Konsekvensen blir Evt at babyen må ha sprøyte/ blodoverføring ved fødsel hvis verdiene stiger! Har hatt dette med alle mine barn, også denne gangen. Men alltid holdt seg stabilt...

Anonymous poster hash: cbe96...d55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...