Gå til innhold

når skal barn kunne ditt og datt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg synes alle spørsmålene i denne kategorien er veldig interessante..

For det virker som om en del tenker at barna bare plutselig en dag kan ting som tall, farger, bokstaver osv.. og hvem er det da som har lært det bort? eller tenker man at barna bare lærer det av seg selv sånn helt automatisk?

For jeg tenker jo at når mine barn kan ting kommer an på flere faktorer:

- i hvilken grad vi pusher barnet til å lære

- i hvilken grad vi tar oss tid til å sitte sammen med barnet og øve og snakke om diverse

- når barnet selv viser interesse for å lære om ulike ting

- hvor enkelt barnet lærer slike ting..

er det bare jeg som tenker sånn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Det er vi voksne som lærer barna i stor grad. Noen ting kommer av seg selv, men mer avanserte ting kommer fra oss. Klart en 3 åring kan lese hvis foreldrene sitter masse å øver på det med barnet!!

Men når man skal kunne ting? Vet ikke helt jeg, men har jo mine meninger...

Når min niese på samboers side er 1 år og ikke kan sitte selv enda fordi foreldrene mener hun "må lære det selv" - så synes jeg at "selv-læringen" går litt feil... De plasserer henne i en vippestol og "venter" på at hun skal lære ting. I lik grad tenker jeg at et barn som aldri får mulighet til å gå uten bleie og som aldri blir oppmuntret til å gå på do antagelig vil bruke bleie utover hva jeg synes er normalt. Enkelte 6 åringer bruker bleie på dagtid "uten spesielle årsaker", og det synes jeg er litt ille. 

En gylden middelvei er det beste i mine øyne - man skal hjelpe barn å lære, men heller ikke pushe og stresse for mye.

Anonymous poster hash: d8f81...007
Skrevet

jeg tenker like mye på om det i norge i dag nesten blir en oppfatning om at det er barnehagen og skolen som skal lære barna våre alt.. og at hvis en 4-åring ikke kan fargene, eller ikke kan å telle, så må det nesten være barnehagens skyld..?

jeg vet ikke - og påstår ikke at det er sånn, men er heller nysgjerrig..

Skrevet

Jeg tror den største forskjellen ligger hos barna selv. Vi har aldri gått inn for å lære barnet vårt farger, men da han hadde gått en mnd i bhg (startet som 2-åring) så kunne han de fleste. Vennen på samme alder som har gått i bhg et år lenger kan ingen enda selv om jeg ser foreldrene prøver innimellom. Hans interesser ligger rett og slett andre steder, mens vårt barn synes farger er veldig spennende.

Anonymous poster hash: dbc1f...3be
Skrevet

jeg tenker like mye på om det i norge i dag nesten blir en oppfatning om at det er barnehagen og skolen som skal lære barna våre alt.. og at hvis en 4-åring ikke kan fargene, eller ikke kan å telle, så må det nesten være barnehagens skyld..?

jeg vet ikke - og påstår ikke at det er sånn, men er heller nysgjerrig..

Selvom jeg er uenig i nicket ditt (hihi), så er jeg enig i det du skriver. Mange som har den oppfatningen. Man leverer en 1 åring i bhg, også skal det være en fiks ferdig voksen person når han/hun går ut av 10klasse. Foreldre skal vel ikke trenge å gjøre noe?! Slitsomt det jo....

Anonymous poster hash: d3b6b...efc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...