Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #1 Skrevet 17. oktober 2013 Prøve å gjøre dette oversiktlig, men har "litt" panikk her.. Min nye saksbehandler ringte nå, og forteller at jeg må "ordne opp i sakene" mine, for fristen for å ordne med OS går ut nå den 19.. Jeg sitter her som et stort spm.tegn, for jeg forstår ikke hva han mener, spør om de er så raske på labben når man står et meldekort for sent (skulle sende i helga, men har vært syk og sengeliggende både jeg og unger til i dag) Altså, problemet var vist at jeg ifølge NAV ikke har sendt meldekort siden juli! Mens ifølge min innlogging manglet jeg kun det siste meldekortet, som jeg sendte nå, mens jeg snakket med saksbehandleren min. NAV mener også de har sendt meg brev om at OS opphører om jeg ikke ordner opp innen den 19 (tror det var det han sa, men ikke 100% sikker, var noe om at jeg har fått avslag på neste runde med OS, og rundene varer vel i hvert fall 3 mnd?) Dette brevet har jeg heller ikke sett snurten av. Spurte saksbehandler om dette betydde at jeg ikke får pengene mine i morgen, eller om det betyr at det opphører ETTER denne utbetalingen, men dette kunne han ikke gi noe svar på, siden han ikke viste.. Er dette jeg lurer på, når man får avslag på OS, har fått frem til en bestemt dato å ordne opp, får man OS ut den datoen? Jeg har kun 24 kr på konto, men har det vi trenger av mat ol for 1 uke, problemet er husleia! Den skal betales neste uke, og utleier er striks, om pengene ikke er på konto til rett dato, så blir jeg sagt opp, med andre ord, vi mister tak over hodet om jeg ikke får pengene mine! Hørte med han saksbehandleren min, om jeg i så fall får dekket husleien av NAV en mnd, siden det er DE som har rotet her, ikke jeg. Joda, det var klart, men det kunne ta opp til 3 uker før pengene var på konto til utleier! I så fall så mister jeg jo fortsatt leieboligen! Anonymous poster hash: 111b0...79e
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #2 Skrevet 17. oktober 2013 Kan du ikke printe ut oversikten på meldekort og at du har sendt de? Ellers så hadde jeg gått ned til mitt lokale NAV kontor med en eneste gang og krevd å få snakket med saksbehandleren og vist han på nettet at du har sendt meldekort hele tiden. Sånn jeg ser det så får du ikke penger imorgen siden os opphører 19 som du sa saksbehandleren hadde sagt. Du kan få nødpenger fra sosialkontoret hvis de stopper os, for har du sendt meldekort som du skulle vil du nok få os igjen når de får ordnet opp i feilen og da trekker bare sosialen tilbake det beløpet fra os Lykke til Anonymous poster hash: f9da1...bf4
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #3 Skrevet 17. oktober 2013 Kan du ikke printe ut oversikten på meldekort og at du har sendt de? Ellers så hadde jeg gått ned til mitt lokale NAV kontor med en eneste gang og krevd å få snakket med saksbehandleren og vist han på nettet at du har sendt meldekort hele tiden. Sånn jeg ser det så får du ikke penger imorgen siden os opphører 19 som du sa saksbehandleren hadde sagt. Du kan få nødpenger fra sosialkontoret hvis de stopper os, for har du sendt meldekort som du skulle vil du nok få os igjen når de får ordnet opp i feilen og da trekker bare sosialen tilbake det beløpet fra os Lykke til Anonymous poster hash: f9da1...bf4 Nødpengene kunne ta opp til 3 uker å få, så da er jeg jo like langt! Vi mister tak over hodet fordi NAV roter til på sin side :-o Jeg har ingen mulighet til å komme meg dit før det stenger i dag, det tar 2 timer å kjøre dit, jeg har ikke førerkort, og ingen kan kjøre meg, har ringt rundt til alle nå, har jo heller ingen som kan punge ut 6000 uten videre innen onsdag Anonymous poster hash: 111b0...79e
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #4 Skrevet 17. oktober 2013 Samtidig, så er det jo ingen oversikt over alle meldekortene med dato for innsending inne på mine sider på nav, når jeg sjekker der, så er det jo kun det siste sendte meldekortet som ligger der, med dagens dato som innsending Så jeg har jo heller ingen bevis på at jeg har sendt det, foruten mine ord om det.. Anonymous poster hash: 111b0...79e
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #5 Skrevet 17. oktober 2013 Samtidig, så er det jo ingen oversikt over alle meldekortene med dato for innsending inne på mine sider på nav, når jeg sjekker der, så er det jo kun det siste sendte meldekortet som ligger der, med dagens dato som innsending Så jeg har jo heller ingen bevis på at jeg har sendt det, foruten mine ord om det.. Anonymous poster hash: 111b0...79e Du kan gå ut under "mine utbetalinger" for der står det jo penger du har fått utbetalt som følge av at su går på dagpenger/aap eller lignende Anonymous poster hash: 4e48c...832
Trultemor85 Skrevet 17. oktober 2013 #6 Skrevet 17. oktober 2013 Får ikke logget inn nå, men et sted der skal man kunne se tidligere innsendte meldekort. Og man kan se kommende utbetalinger. Så hvis du får OS denne mnd står det der allerede Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #7 Skrevet 18. oktober 2013 Trenger du å levere meldekort for å få overgangsstønad ? Det har ikke jeg trengt. Anonymous poster hash: 46dc0...807
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #8 Skrevet 18. oktober 2013 Fortsatt 24 kr på kontoen.. Vært på NAV i dag i møte, og i følge alt der, så har jeg ikke sendt noen meldekort, og jeg har fått brevene jeg skal ha.. Men ikke noe av det stemmer, men hva hjelper det at jeg sitter å sier det? Logget inn på min side på NAV, og der så de at det siste meldekortene er sendt, men det holder ikke.. Så da vet jeg ikke helt hva jeg og ungene skal gjøre nå, leverte inn søknad på krisepenger, men de kunne ikke love at det gikk fortere enn 3 uker, tross av at jeg kun har 24 kr på konto.. Skal slikt være lovlig? Er glad ungene har bhg å gå i, så de får noe mat der.. I dag spiste jeg ikke frokost, for brødet må holde så lenge som mulig, gått tom for melk, saft, poteter, stekeolje og er på siste bleiepakka, som går fort med to små unger... Pratet med far til ungene, han har ikke noe penger før om 2 uker han heller.. Så nå starter ringerunden til familie og nære venner, se om jeg får lånt litt penger Anonymous poster hash: 111b0...79e
Mamma_til_2 Skrevet 18. oktober 2013 #9 Skrevet 18. oktober 2013 krisepengesøknaden skal ta 24 timer spes når det er barn i bildet og du kun hare 24kr på konto, men det kan fort bli mandag eller tirsdag. Håper du kan låne hos noen til over helga og jeg blir forbannet på nav når de holder på slik, om du kan bevise at du har sent kort så har du det!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #10 Skrevet 18. oktober 2013 krisepengesøknaden skal ta 24 timer spes når det er barn i bildet og du kun hare 24kr på konto, men det kan fort bli mandag eller tirsdag. Håper du kan låne hos noen til over helga og jeg blir forbannet på nav når de holder på slik, om du kan bevise at du har sent kort så har du det! De sa opp til 3 uker til meg, tross av at jeg kun har 24 kr på konto og to små unger Anonymous poster hash: 111b0...79e
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #11 Skrevet 18. oktober 2013 Det er bare tull! Krisepenger har du rett på på dagen! Så du mp kreve! Nav er ikke ruktig klok og ingen der som vet hva de snakker om el hva jobben deres egentlig går ut på engang Anonymous poster hash: 0f96a...13e
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #12 Skrevet 18. oktober 2013 Herregud!! Makan til tull!! Du har barn i bhg så finn deg en jobb!! Har du sendt meldekort kan nav selvfølgelig se det i sine systemer så det krever du at de finner!! Du har også krav på nødhjelp innen kort tid. Men først av alt, SKAFF DEG JOBB og SLUTT Å SNYLT PÅ STATEN!! Anonymous poster hash: 3a7e5...4cc
Tieran Skrevet 18. oktober 2013 #13 Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Herregud!! Makan til tull!! Du har barn i bhg så finn deg en jobb!! Har du sendt meldekort kan nav selvfølgelig se det i sine systemer så det krever du at de finner!! Du har også krav på nødhjelp innen kort tid. Men først av alt, SKAFF DEG JOBB og SLUTT Å SNYLT PÅ STATEN!! Anonymous poster hash: 3a7e5...4cc Har du i det hele tatt vurdert om HI kanskje går på skole...? Kanskje hun har OS av en annen grunn? Kan ikke si at det er spesielt hjelpsomt å "skrike ut" at noen skal skaffe seg en jobb når de står i en slik situasjon som HI gjør nå Hi, du har krav på krisepenger mye raskere enn 3 uker, men som noen nevnte over så kan det hende det ikke blir utbetalt før over helgen. Dersom du er alenemor har du vel rett på (en viss mengde) gratis advokat-hjelp, hva med å ringe noen og forhøre seg om de kan hjelpe deg? Tror kanskje nav er litt raskere på labben om de får en telefon fra en advokat Men fra spøk til alvor.. Om ikke noen har mulighet til å hjelpe deg med husleie burde i hvert fall noen rundt deg ha mulighet til å hjelpe til med noen hundrelapper til brød og bleier? En annen ting er at du kanskje bør ringe husverten raskt og fortelle situasjonen slik at h*n evt kan være klar over at husleien vil ta litt lenger tid på å komme på konto. Selv om h*n er streng på å få pengene sine til rett tid (noe som er fullt forståelig), så bør vedkommende klare å være noe i møtekommende i en slik situasjon. Ikke minst viser det mye mer ansvarsbevissthet fra din side dersom du melder i fra så tidlig som mulig - noe som igjen kanskje vil bringe frem litt godvilje fra huseiers side Masse lykke til! Endret 18. oktober 2013 av Tieran
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #14 Skrevet 18. oktober 2013 Herregud!! Makan til tull!! Du har barn i bhg så finn deg en jobb!! Har du sendt meldekort kan nav selvfølgelig se det i sine systemer så det krever du at de finner!! Du har også krav på nødhjelp innen kort tid. Men først av alt, SKAFF DEG JOBB og SLUTT Å SNYLT PÅ STATEN!! Anonymous poster hash: 3a7e5...4cc Jeg søker jobber, hva tror du da? At jeg sitter på rumpa og gnikker meg i hendene etter penger fra NAV? Pengene i OS er akkurat nok til at det går rundt, men jeg ønsker meg en jobb, så vi har mer å rute med, det å kun kunne kjøpe det høyst nødvendige, og måtte spare 6 mnd for å få råd til det ungene trenger av klær ol, det er ingen drøm. Vi har nylig måtte flytte, siden jeg ikke har førerkort og det ikke er gode bussforbindelser der ungene går i bhg, så må de ut av bhg, så jeg styrer nå med å få de i ny bhg, men ingen har ledig, noen kan hende har plass til de fra januar av, men det er ingen sikkerhet, så jeg har 2 unger hjemme på full tid fra november av. Prøver derfor å ordne så jeg kan være dagmamma, for vet det er stor etterspørsel etter det her jeg bor. Og det heter ikke å SNYLTE på staten, når det er penger man har krav på.. Var ikke sånn at jeg slangte BF på dør for å få penger, han forlot oss. Anonymous poster hash: 111b0...79e
LivetErEnLek Skrevet 18. oktober 2013 #15 Skrevet 18. oktober 2013 Kan du ikke høre med banken om ett lite lån da? Var for mange år siden i en lignende situasjon og det var ikke noe problem. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #16 Skrevet 18. oktober 2013 Herregud!! Makan til tull!! Du har barn i bhg så finn deg en jobb!! Har du sendt meldekort kan nav selvfølgelig se det i sine systemer så det krever du at de finner!! Du har også krav på nødhjelp innen kort tid. Men først av alt, SKAFF DEG JOBB og SLUTT Å SNYLT PÅ STATEN!! Anonymous poster hash: 3a7e5...4cc Har du i det hele tatt vurdert om HI kanskje går på skole...? Kanskje hun har OS av en annen grunn? Kan ikke si at det er spesielt hjelpsomt å "skrike ut" at noen skal skaffe seg en jobb når de står i en slik situasjon som HI gjør nå Hi, du har krav på krisepenger mye raskere enn 3 uker, men som noen nevnte over så kan det hende det ikke blir utbetalt før over helgen. Dersom du er alenemor har du vel rett på (en viss mengde) gratis advokat-hjelp, hva med å ringe noen og forhøre seg om de kan hjelpe deg? Tror kanskje nav er litt raskere på labben om de får en telefon fra en advokat Men fra spøk til alvor.. Om ikke noen har mulighet til å hjelpe deg med husleie burde i hvert fall noen rundt deg ha mulighet til å hjelpe til med noen hundrelapper til brød og bleier? En annen ting er at du kanskje bør ringe husverten raskt og fortelle situasjonen slik at h*n evt kan være klar over at husleien vil ta litt lenger tid på å komme på konto. Selv om h*n er streng på å få pengene sine til rett tid (noe som er fullt forståelig), så bør vedkommende klare å være noe i møtekommende i en slik situasjon. Ikke minst viser det mye mer ansvarsbevissthet fra din side dersom du melder i fra så tidlig som mulig - noe som igjen kanskje vil bringe frem litt godvilje fra huseiers side Masse lykke til! Håper dere har rett, og at jeg får midlertidige penger som dekker husleie og litt mat :-/ Er penger til mat og bleier jeg forhører meg om hos familie og venner.. Jeg har snakket med huseieren allerede i går, han sier at pegene har å være på konto til rett tid, ellers må han bare beklage at jeg blir oppsagt, han forsto jeg kanskje var i en vanskelig situasjon her, men det var ikke hans problem. Anonymous poster hash: 111b0...79e
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #17 Skrevet 18. oktober 2013 Kan du ikke høre med banken om ett lite lån da? Var for mange år siden i en lignende situasjon og det var ikke noe problem. Lykke til :-) Vært innom der i dag, men de kan ikke gi noe lån siden jeg ikke har sikker inntekt.. Anonymous poster hash: 111b0...79e
Tieran Skrevet 18. oktober 2013 #18 Skrevet 18. oktober 2013 Huseier har ikke lov til å kaste deg ut. Så lenge du har barn, så står du særdeles sterkt ovenfor en huseier. ...Men hvor koselig det blir å bo hos noen som er sur på deg er noe annet da..
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #19 Skrevet 18. oktober 2013 Huseier har ikke lov til å kaste deg ut. Så lenge du har barn, så står du særdeles sterkt ovenfor en huseier. ...Men hvor koselig det blir å bo hos noen som er sur på deg er noe annet da.. Tror ikke det blir noe koselig å bli husokkupant hos han huseieren her, skulle helst vært han foruten, men det er ikke noe annet i samme prisklasse å oppdrive :-/ Anonymous poster hash: 111b0...79e
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2013 #20 Skrevet 18. oktober 2013 Er for øvrig i desperat jakt på nytt husrom, har kun bodd her 1 mnd, og huseier har allerede satt seg i strupen på meg.. Han har i kontrakten skrevet at vi har tilgang på hagen her, med innhold, men her om dagen raset han mot meg, fordi ungene lekte i sandkassa som står ute her, det var ikke snakk om at de helte ut sanda eller noe, de satt rolig og lekte, samme efta stakk vi ut i hagen og plukket med oss 5 epler for å lage oss eplekake, nok en gang raser huseieren mot meg, jeg spør om hva han skal ha for eplene? Nei, han skulle ikke ha pengene, jeg fikk pent gi han eplene tilbake (det var ikke de siste eplene på trærne) og det gjorde jeg, måtte forklare ungene at vi ikke kunne lage oss eplekake likevel, og laget boller til de.. Kontaktet huseieren på onsdag og forhørte meg om han hadde endret mening om bruk av hagen, og om vi i såfall kunne føre opp en ny avtale, så jeg vet hva jeg skal forholde meg til, men neida, det var bare å bruke hagen med utstyr og trær, nevnte da for han at han hadde jo sakt at vi ikke fikk bruke sandkassa og ikke trærne med epler, enda ingen har plukket epler der enda.. Men dette fikk jeg ikke svar på, han bare la på :-/ Vi har avtale om bruk av postkassen til huset, men han nekter å gi meg nøkkelen til den, så jeg måtte ordne meg med postboks, vi har i kontrakten lov til å bruke en del av uthuset her, men han har kastet ut igjen det jeg satte inn der (en gressklipper, en kantklipper og et bord med 4 stoler) Merker jeg har fått mer enn nok, og det bare etter 1 mnd.. Anonymous poster hash: 111b0...79e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå