Gå til innhold

Fars permisjon i forbindelse med fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med de 14 dagene far tar ut i forbindelse med fødsel dersom jeg føder f.eks 14 dager for tidlig? Kan han flytte de, eller blir jeg hjemme alene med barnet de første 14 dagene? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 2fafc...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse dagene har han krav på uansett når du føder. De er ikke knyttet til termin på noen som helst måte.

Anonymous poster hash: ec652...53b
Skrevet

Husker jeg ikke mye feil, så står det at de 14 dagene skal taes i perioden 14 dager før termin til 14 dager etter fødsel.

Men, ta det med en klype salt...

Anonymous poster hash: a9f57...b9c

Skrevet

Nør du føder har han rett på fri uansett. Det er ikke noe han trenger å gi beskjed om nøyaktig tidspunkt for, selv om han jo må fortelle arbeidsgiver når du har termin slik at de er forberedt på at han kan bli borte på kort varsel.

Anonymous poster hash: 6e018...0e9
Skrevet

Fars permisjon ved fødsel er "flytande" i forhold til kalenderen, i den forstand at den byrjar den dagen fødselen skjer uansett når det måtte vere.

Samstundes kan den seiast å vere meir rigid, sida den permisjonen ein har krsv på etter lova ikkje kan flyttast. Det er dei to vekene som gjeld, den kan ikkje delast opp, takast som delvis permisjon over lengre tid osv.

Ein kan sjølvsagt ha andre reglar om arbeidsgjevar gir far rettar utover AML. MMen far har eit sjølvsagt krav på to veker som startar ved fødsel.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

HI

Anonymous poster hash: 2fafc...d9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...