Gå til innhold

Er dette veldig tidlig (fireårings ferdigheter)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår fylte nylig fire år, men har allerede knekt lesekoden og leser selv enkle bøker. Hun skriver også en del ord, og kan regne ut enkle pluss- og minusstykker. Vi har ikke brukt særlig med tid på å lære henne dette, det er noe hun snapper opp rundt omkring, selv om hun selvsagt får hjelp fra oss om hun ber om hjelp til læring. Er dette vanlig, eller er hun tidlig ute? (Jeg er ikke ute etter skryt eller hets, bare etter andres erfaringer.)

Anonymous poster hash: 8797b...4c5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel generelt sett tidlig ute. Jeg var sånn som datteren deres, og jeg ble spurt om jeg ville begynne på skolen ett år før. Men, heldigvis ventet foreldrene mine sånn at jeg fikk startet samtidig med mine jevngamle. Tror grunnen til at jeg lærte så mye var at jeg hadde en kusine som var veldig glad i å leke "skole" med meg ;) Så jeg leste, skrev og regnet :)

Anonymous poster hash: 84e37...98f
Skrevet

Det er ganske tidlig, men ikke VELDIG spesielt heller. Men du har all grunn til å være stolt av henne, for de fleste klarer ikke/er ikke så interessert i disse tingene når de er så små..

Anonymous poster hash: c8c6d...313
Skrevet

Nei,min er bare 2 og halvt og leser bøker som lillesøster og karsten og petra

Anonymous poster hash: c3177...cea
Skrevet

Det er ganske tidlig, men ikke VELDIG spesielt heller. Men du har all grunn til å være stolt av henne, for de fleste klarer ikke/er ikke så interessert i disse tingene når de er så små..

Har ikke man grunn til å være stolt av barnet sitt hvis det ikke er spesielt tidlig ute med noe?

Kjenner jeg blir provosert av denne typen kommentarer.

Datteren min er 3. Men, hun kan tall og farger kun når det passer henne. Lese, skrive og regne kan hun ihvertfall ikke. Men, jeg er no verdens stolteste mor alikavel...

Anonymous poster hash: ad26e...487

Skrevet

Næh.... alle barn er forskjellige. En venninnes barn la 100 biters pusslespill alene som 2 åring. Mitt barn på 4 år kan masse matte. Pluss og minus med tal opp til 20. Kan også skrive og lese regnestykker. Bokstaver er han ikke opptatt av... 

Anonymous poster hash: 2a760...58c
Skrevet

Har ikke man grunn til å være stolt av barnet sitt hvis det ikke er spesielt tidlig ute med noe?

Datteren min er 3. Men, hun kan tall og farger kun når det passer henne. Lese, skrive og regne kan hun ihvertfall ikke. Men, jeg er no verdens stolteste mor alikavel...

Jeeez, ikke noe i innlegget du kommenterer på som sier at ikke andre skal være stolte selv om de har barn som ikke er spesielt tidlig ute. Tror du ønsker å bli provosert.

Anonymous poster hash: ce803...c56

Skrevet

Det er tidlig. Vår femåring leste og skrev også i en alder av fire, da ble det bemerket at barnehagen at han var veldig tidlig ute.

Lillebror er nå snart 4 1/2, og fins ikke interessert i bokstaver. Han greier nesten å skrive navnet sitt, men ikke mer.

Så alle barn er forskjellige. Men å lese selv når hun nettopp er fylt fire er som sagt tidlig :)

Skrevet

To og et halvt-åring som har lært seg å lese? Imponerende!

Skrevet

Det er tidlig ja, men ikke eksepsjonelt. Jeg var omtrent sånn, og lå hele tiden et hakk foran de andre i klassen, men ikke sånn at jeg var noe vidunderbarn som kunne regne 5458x82365 i hodet eller noe. ;)

Anonymous poster hash: 4af8f...244
Skrevet

HI her. Godt å høre at hun egentlig er ganske normalt tidlig, synes jeg.

Skrevet

Jeeez, ikke noe i innlegget du kommenterer på som sier at ikke andre skal være stolte selv om de har barn som ikke er spesielt tidlig ute. Tror du ønsker å bli provosert.

Anonymous poster hash: ce803...c56

Det er få følelser jeg synes er verre en det å bli provosert. Kan sammenlignes med når jeg blir irritert, sjalu, frustrert ol. Så nei, jeg ønsker ikke å bli provosert.

Men, hva betyr igrunnen "jeeez"? Og hvordan uttales det?

Skrevet

Til sammenlikning så kan min jente som fyllte 4 i august skrive alle bokstavene og sitt eget navn (og alt annet dersom vi staver ordet for henne), men kan absolutt ikke lese. 

Hun kan regne veldig enkle mattestykker (pluss og minus). Så jeg syns at datteren din er tidlig ute :)

HI - du har all grunn til å være stolt!

Skrevet

Ja - da har du grunn til å være stolt. Det er veldig bra :)

Jeg lærte også å lese og skrive da jeg var 4 eller 4,5. Da jeg var på besøksdag på skolen for å treffe rektor da jeg var 6 kunne jeg påpeke skrivefeil på plakaten utenfor skolen... :P Hva er dette for slags sted som skal lære meg å skrive, tenkte jeg vel da. 

Anonymous poster hash: 20ac3...35a
Skrevet

Hun er kjempeflink. Du har all rett til å være stolt :)

Min datter på 4 kan ikke det ;) hn kan noen av bokstavene i navnet sitt (det er 9 bokstaver) og tallene opp til 5. Og det er jeg stolt av ;)

Skrevet

To og et halvt-åring som har lært seg å lese? Imponerende!

Min nevø på 3 år leser også. Han begynte å gjenkjenne bokstaver da han 2 år. Han skriver ikke.

4 år er også tidlig!

All grunn til å være stolt!

Skrevet

Tidlig ja, men ikke unormalt tidlig. Jeg leste selv på den alderen der, har alltid vært interessert i bøker. Har alltid vært sterk språklig og likt å lese, men utmerket meg ikke i de andre fagene. Jeg begynte forresten ett år for tidlig på skolen :)

Anonymous poster hash: a793b...757
Skrevet

Ja, jeg synes det er tidlig. Min 4 års gjør også det (kan lese ord opp til 6-7 bokstaver), men han har en storebror som begynte på skolen i høst så han får sin daglige dose når vi leser lekser for minsten vil være med på lekselesing han også.

Nå skal det likevel sies at denne lille karen var meget tidlig ute med språk, mulig det har en sammenheng?

Anonymous poster hash: 64ff2...633
Skrevet

Det er veldig tidlig, all grunn til å være stolt. Min eldste sønn går siste året i bhg, og på hans avdeling er alle førskolebarn. Etter hva jeg har hørt er det kun en jente som kan lese. Men når han hadde bursdag fikk han endel hjemmelagte kort med enkel skrift fra noen av jentene.

Selv begynner han å interessere seg veldig, skriver og kan de fleste bokstaver, men må ha litt hjelp til å skrive. Men skriver gjerne "brev" om vi hjelper han. Kan ikke lese enda, men klarer sånn sol, se, le og veldig lette ord om de har bokstaver han mestrer godt. I bhg sa de han var tidlig og flink, og han er snart 5,5 år.

Min minste på 4 kan skrive navnet sitt, og noen bokstaver:)

Det er ikke normalt som  4 åring å kunne lese bøker, det er veldig tidlig. Min niese er og enormt tidlig ute, og alle kommenterer at hun kan stave selv de vanskeligste ord.

Vær stolt av jenta di:) Hun er kjempeflink

Anonymous poster hash: 04b5a...7dd
Skrevet

Her kan man nesten få litt følelse av at det er like vanlig at fireåringer kan lese som at de ikke kan det, men det er det jo langt i fra. Kan man lese som fireåring er man absolutt tidlig ute.

Min fireåring er til sammenligning mest opptatt av å prate om bæsj og promp om dagen. ;-)

Anonymous poster hash: 7a721...ab2

Skrevet

Det er absolutt tidlig, men ikke sånn vidunderbarn-tidlig.

Det har mye med interesser å gjøre tror jeg, noen 4-åringer er kjempeflinke til å bygge togbane, noen til å bygge lego, noen til å pusle og noen til å tegne. Noen sykler uten støttehjul mens andre fremdeles bruker trehjulsykkelen osv.

Jeg har selv fire barn, tre på skolen og en 4-åring. De tre på skolen er alle skoleflinke, men ingen av de lærte å lese før de var 6 år (to lærte det før jul i 1.klasse og en lærte det etter jul siste året i barnehagen). Men minste barnet som nå er 4 år har akkurat knekt lesekoden, hun synes tall og bokstaver er kjempegøy. Hun begynte med å si tallene og bokstavene på skiltet til parkerte biler, og nå kan hun alle tallene fra 0 til 99 (kjempegøy å lese prisplakater i butikkene) og hele alfabetet. På vei til barnehagen i dag leste hun faktisk hva det sto på et par postkasser, så nå er vel lesekoden knekt...

Gøy at hun er så flink, men jeg anser henne som en normal jente som er tidlig ute med bokstaver og tall, ikke vidunderbarn.

Anonymous poster hash: c9335...252
Skrevet

Jo, alle har grunn til å være stolte, og jeg skjønner hvorfor du blir provosert (ingen av mine var så tidlig ute i det hele tatt, men jeg er kjempestolt av dem likevel).  Men de som har barn som er veldig tidlig ute med ting BLIR vel litt stolte av akkurat de tingene, og jeg tenkte at hi også egentlig er det, selv om det ikke var derfor hun skrev innlegget.

Skrevet

Kan de utenat mener du vel ;)

Anonymous poster hash: 60601...9e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...