Gå til innhold

Det å si hei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele tiden lært datteren min å si Hei til alle som hilser på oss. Og at det er høflig å si hei når vi kommer i barnehagen. Osv.

Hun sier alltid hei når vi møter naboene ute.

Hun hilser gjerne på ukjente på butikken. De aller fleste sier hei. Men det hender at noen ikke gjør det, enten fordi de ikke hører eller at de ikke vil.

Når hun da spør meg hvorfor de ikke sier hei er det enkelt å forklare henne at de enten ikke hørte henne eller er kjenpe opptatt med å handle at de kanskje glemmer seg.

Men eg vet ikke helt hva jeg skal si når det kommer til de nye naboene.

Hun har flere ganger sagt hei uten å få respons. Det har både mannen min og jeg også. Men her om dagen syntes jeg det ble litt kleint da hun sa hei og de så på henne men valgte å ikke si noe, bare fortsatte mot bilen sin. Datteren min bare fortsetter å si hei litt høyere. Men de steller seg bare med ryggen til. Jeg står sammen med datteren min ute da vi er på tur ut. Synes det virker litt rart. Sier til datteren min litt diskret at det holder nå. For de vil tydligvis ikke hilse. Men hva sier jeg til datteren min. Hun er blitt lært at man sier hei når noen hilser. Jeg kommer ikke på annet å si enn at jeg ikke vet hvorfor de ikke hilser.

Anonymous poster hash: 07e22...bec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de ikke skjønner norsk? :P

Anonymous poster hash: fe023...756
Skrevet

Jeg kan bli paff når noen sier hei ut av det blå, og så er jeg i tillegg ganske distré. Så jeg kan forstå at mange ikke svarer, men naboene dine virker litt spesielle. Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Ville kanskje sagt hei så tydelig til dem at de ble tvunget til en eller annen respons...

Anonymous poster hash: 2521d...a05

Skrevet

hva med å bare forklare at 'vi sier hei og hilser til de vi møter - selv om ikke alle andre gjør det..' ??

noen hilser ikke tilbake fordi de ikke skjønner norsk, de hører ikke, de er opptatt med andre ting, de er sjenerte, de er sure..

Det kan jo ikke være sånn at hvis ikke alle andre gjør akkurat det samme som oss så får vi problemer med å forklare barna hvorfor de skal gjøre det!!

Skrevet

Kanskje de ikke liker barn.

Anonymous poster hash: 5ee4b...b0c
Skrevet

Kanskje de tror dere sier heil?

Anonymous poster hash: ffb00...e5b
Skrevet

Jeg er egentlig for at vi skal hilse mer på hverandre, men noen ganger har jeg mer enn nok med mitt til at jeg ikke svarer. Kan være at jeg tror de snakker til noen ander eller at jeg rett å slett ikke registrer kilden.

Det å si hei til noen som står på sin egen gårdsplass kan bli litt mye og innpåslitent. Der vi bodde før var naboene alltid ute så hvis vi skulle gjøre noe ute eller bare ned i hagen så måtte vi hilse og det var jo koslig, men de ville som regel småprate i tillegg og da ble det bare slitsomt, etterhvert prøvde jeg å unngå naboene fordi de hadde alltid så himla mye tid til å prate om ingenting.

Da vi flyttet var jeg veldig bevist på å ha en grense med naboene mine pga det jeg hadde opplevd så hvis dere bor tett så kan det være grunnen at de rett å slett ikke ønsker så mye kontakt med naboer.

Nå bor jeg veldig landlig og slenger ut et hei til naboene når jeg ser dem, men hadde vi bodd tettere hadde jeg tenkt nøye igjennom hva slags forhold jeg vil ha til mine naboer.

Så, la jenta de fortsette å si hei, det er en viktig høflighet, men ikke legg så mye i de som ikke svarer enten så har de hode i skyene eller så ønsker de rett å slett ikke å ha noen kontakt.

Anonymous poster hash: 17c42...e76
Skrevet

Jeg er egentlig for at vi skal hilse mer på hverandre, men noen ganger har jeg mer enn nok med mitt til at jeg ikke svarer. Kan være at jeg tror de snakker til noen ander eller at jeg rett å slett ikke registrer kilden.

Det å si hei til noen som står på sin egen gårdsplass kan bli litt mye og innpåslitent. Der vi bodde før var naboene alltid ute så hvis vi skulle gjøre noe ute eller bare ned i hagen så måtte vi hilse og det var jo koslig, men de ville som regel småprate i tillegg og da ble det bare slitsomt, etterhvert prøvde jeg å unngå naboene fordi de hadde alltid så himla mye tid til å prate om ingenting.

Da vi flyttet var jeg veldig bevist på å ha en grense med naboene mine pga det jeg hadde opplevd så hvis dere bor tett så kan det være grunnen at de rett å slett ikke ønsker så mye kontakt med naboer.

Nå bor jeg veldig landlig og slenger ut et hei til naboene når jeg ser dem, men hadde vi bodd tettere hadde jeg tenkt nøye igjennom hva slags forhold jeg vil ha til mine naboer.

Så, la jenta de fortsette å si hei, det er en viktig høflighet, men ikke legg så mye i de som ikke svarer enten så har de hode i skyene eller så ønsker de rett å slett ikke å ha noen kontakt.

Anonymous poster hash: 17c42...e76

Forstår godt at man vil ha en viss avstand til naboen. Men har faktisk aldri opplevd dette før. Ingen tvil om at de hører.

Som sagt har både jeg og mannen opplevd å bli ignorer når vi hilser. Vi står ikke i døra å roper ut ett hei, men når det er normalt å si hei. Når man nesten har øyekontakt og passerer hverandre.

De må for all del velge å ikke hilse. Men av erfaring blir det mye trivliger når man møtes utenfor.

Føles litt bedre når man bor så tett og med mange barn rundtomkring at man på en måte lar seg til kjenne.

Får bare fortsette å be jenta mi hilse, men kanskje ta det litt rolig med naboen. Litt redd hun til slutt skal følge etter de til de sier hei :-P

Anonymous poster hash: 07e22...bec

Gjest Anybody
Skrevet

Herregud, hvor vanskelig kan det da være å si hei tilbake! Frekke idiot naboer..

Skrevet

Respektløst å ikke si hei tilbake. Gutten min er 17 mnd og sier ofte hei til folk på butikken og den som sitter i kassa. Det er ikke alltid de svarer tilbake selv om han sier det mange ganger. Det er respektløst syns jeg...

Skrevet (endret)

Vi bor i borettslag. Når jeg går på gangstiene sier jeg alltid hei til de jeg møter, med mindre jeg ser de ser vekk eller ned. Noen vil ikke ha kontakt.

Sier også alltid hei til andre foreldre jeg møter i bhg.

Sønnen tar etter meg og sier også hei til alle.

Normal høflighet syns jeg!

Endret av Caprica
Skrevet

Forklar at det er normalt å hilse, men at det finnes noen unntak. Det er lov å si at til barnet at du faktisk ikke vet hvorfor de ikke hilser, og at du ikke skjønner hvorfor de ikke gjør det.

Anonymous poster hash: 78740...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...