Gå til innhold

Sovetider babyer 4-6 mnd?

maryM

Anbefalte innlegg

Min nærmer seg 5 mnd og har aldri hatt noe spesielt sovehjerte -på dagtid ihverfall.

Legges på kvelden halv 7-7 og sover til 22-23 hvor han drikker ca 200 ml MME. Våkner som oftest i 1- eller 4tiden hvor jeg hjelper ham til å sove videre med smokk, stryking osv. Våkner mellom 3-6 ganger frem til 5.30-6.00 og får ei flaske MME. Da står jeg som oftest opp og han ligger og slapper av eller dupper litt til ca 7.

Utover dagen dupper han mellom 5-15 min i bilen til og fra bhg mellom 7.30-8.30 og 14.00-15.00. Ellers sover han ca 40 min fra ca 10.00 og 13.00. Av og til kan disse lurene vare lenger, spesielt om vi triller hele tiden. (opp til 1,5 time men da avbrutt av småvåkninger). Syntes han sover ekstremt lite på dagen jeg... Er redd det kan være for lite for ham? Noen som har noen tips til å få ham til å sove lenger på dagen?

Når og hvor lenge sover deres små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er mini 4,5 mnd naa.

Han faar kveldsmat kl 18. Gaar paa badet og blir vasket, kl 18.30. Etter det blir han ammet i sengen. Sovner ca 19. 

Sover da til ca 01. Har frem til naa faatt litt mme da av pappaen, men de siste nettene har han egentlig ikke villet ha särlig mye, bare saann max 20 ml...

Sover da videre til 5-6. Blir ammet igjen og sover til 9. 

Da tar jeg han opp, gaar paa badet. Vasker han og har paa nytt töy. Ammer. 

Ca. 11 er det tid for förste lur. Om vi er hjemme og han sover i sengen, sover han 30-40 min.

Om vi er ute og gaar, ca 1-2 timer.

Har som regel enda en lur senere paa dagen. 1-2 timer. I 14-15 tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mi jente er akkurat 5 mnd. Ho legger seg kl. 18.30 og sover da til 06.30-07.00. Er da våken frem til rundt 09.00, kviler da i ca. 1-1 1/2 time. Neste kvil ca. 12.30, sover da ca. 30-45 min, så ein kvil igjen rundt 15.00-15.30, ca. 30 minutter. 

Så lenge det ikke er mye forstyrrelser rundt babyen din og at han er noelunde mett når han skal kvile, så tenker eg nok han kviler det han trenger, sjølv om du føler han sover lite. Alle barn er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på straks 6 mnd sover 2-3 dupper à 30 minutter ila hele dagen ;) Vært helt håpløs på dagsøvn siden han var 8-9 uker gammel. Første duppen er i 9-tida når storebror leveres i bhg, neste i 12-tida og hvis vi er skikkelig heldige så klarer vi å puppe eller å bære/bysse ham i søvn i 15-16-tida for en siste halvtime. I dag klarte vi ikke det og han var da stuuup overtrøtt og grinete kl 17:30. Klarte å holde ham våken til kl 18 men da slokna han. Sov så en halvtime og så var han våken igjen. Byssing og lek i en time til og nå tok han kvelden kl 19:45 etter myye overtalelse fra sin mor :P Sover som regel fra kl 19-19:30 til kl 06-06:30 og spiser 2-3 ganger hver natt.

Gjør ikke oss noe at han er så mye våken på dagtid da han liker å ligge i babygym og sitte i vippestol. Men han blir veldig grinete fra 16:30-tida og utover så det er tydelig at han trenger mer søvn. Men vi trøster oss med at han har jo plenty av muligheter til å sove og vi prøver absolutt alt for å få ham til å sove. Han spiser godt og har det stille og rolig rundt seg på dagtid. Så han får nesten takke seg selv for at han er overtrøtt og grinete de siste tre timene av hver eneste dag :rolleyes: Går seg nok til etter hvert :)

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er straks 6mnd. Her endret alt seg da det ble kjøligere, før var det 30-40min 1-3 ganger i løpet av dagen. Legger ca 18.30-19, sover til 23(de siste to kveldene), så en gang mellom 02-04, da er det ofte store øyne og smil etter pupp, så ikke lett å få a til å sove. Blir ofte liggende pupp og samsoving..så lenge kl er 04 eller senere går det greit, før det blir kroppen ødelagt. Våkner mellom 05.30-06.30, grøt 7.30 og kose vogna ute kl 8. Da er det 2,5 time..noen dager blir det kortere. Så er det ut i vogna igjen ca 12, ser ann henne hver dag...men jeg har lært å legge henne litt før enn for sent. Da er det alt fra 30min til 2 timer. Så er det en 30 min dupp mellom 16-17.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tøtte på 5 mnd legges for natta kl. 18-18.30, og fra da av er det oppvåkning hver tredje time natta igjennom for mat .Når det nærmer seg kl 4 så er det oppvåkning flere ganger i timen,hun er enten våken eller skal bæsje...

står opp ca rundt 6-7 og etter en time er hun trøtt.da sover hun i vogna alt fra 1-3 timer fram til ca 10-11 tida,får pupp, er våken fram til ca 12-13 og sover så igjen alt fra 1-3 timer. 

Hun må sove dupp helst etter kl 16,ellers blir hun så innmari trøtt og sur i 17 tida.

Så denne jenta sover veldig godt på dagtid og spiser ikke så mye,men sover dårlig på natta og spiser mye da...

jadda! :)

Merker at når første dupp er på 3 timer , så er det stor sjanse for at neste dupp også er lang,så søvn avler vel søvn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...