Gå til innhold

Sjokkert etter foreldremøte!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange som er raske med å generalisere her. Leksehjelp gjør foreldre sløve? Stemmer ikke her. Min førsteklassing går på leksehjelp 2 ganger i uka, og jeg ser alltid over leksene på ettermiddagen sammen med ham. Vi går gjennom leksa sammen slik at jeg skjønner at han har forstått leksa ordentlig. Han har lekser 4 dager i uka, det vil si at 2 dager i uka gjør vi alle leksene hjemme, og to dager er han på leksehjelp. I tillegg er det leselekse 4 dager i uka. Jeg er definitivt ikke sløv selv om min sønn går på leksehjelp. Jeg er selv lærer på småtrinnet, og er vel over gjennomsnittet opptatt av å følge opp ungene på skolen.

Anonymous poster hash: f654f...7bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå var ikke det dette gjaldt. HI skrev vel at de sa de hadde andre ting å bruke tidrn sin på enn lekser med en 6 åring! Seriøst? Leksehjelp er et fint tiøbud det, men det bør være i en kombinadsjon med foreldrenes 15-30 min tid hjemme. Og jeg må påstå at det er skikkelig trist det er blitt sånn i Norge at foreldrene ikke tar seg eller mener de har tid til å sitte ned 20 min med sine egne barn og se på lekser. Om ikke hver dag så ivertfall annenhver. Da må familiene ta noen grep altså. Kutte ned på det hektiske livet de fleste lever. Barn må ikke gå på 2 fritidsakt som bruker 3-4 ettermidager i uka, foreldre må ikke på egentrening i nettop denne leksetiden( gymmene er oppe lenge) da får man jommen meg la være klage på skolen når tenåringen er 15 og ligger etter.... For at det er kun skole som har feila da pga mamglende leksehjelp og oppfølging nei det er ikke sant. Foreldre har feila, de har prioritert feil i årevis. Det skapes bortskjemte og kravstorebarn pga foreldre ikke tar seg tid men heller kjøper ting til dem for å døyve dårlig samvittighet. Totalt feil med den tidsklemma og stresset mange skaper for sin egen familie, inkl barn så unge som ettåringer i barneghage. 6 timers arbeids dag ville alle være tjent med! Så lenge foreldre ville brukt ovetskuddstimene på barna og familien. Men neida noen ville brukt den til egentid for seg selv slik som de HI skriver om. For det må de jo for de fortjener jo slappe litt av er jo såååååå slitne etter jobben ..... Slutt å skaff barn om dere ikke har tenkt til å sette dem først!

Anonymous poster hash: 3d3ee...102

Skrevet

Beklager mange skrivefeil, hurtig tasting på mobil hehe

Anonymous poster hash: 3d3ee...102

Skrevet

Jeg tenker at disse foreldrene du opplevde på foreldremøtet har ikke hodet helt med seg når det gjelder oppfølging av barn, og at det er direkte ufint å si at man ikke har tid til å følge opp barnet sitt fordi man ikke orker/har andre barn...

Når det er sagt, hvem av dere går hjem etter 8 timers arbeidsdag, for så å jobbe mer hjemme? For det er i praksis det vi forventer av barna våre som går på SFO og som ikke gjør lekser der. Jeg er MEGET kritisk til at man skal pålegge barn som har så fulle dager, hjemmearbeid, og mener at man fint kan bruke tiden de er på SFO når de er mye mer opplagt til leksearbeid. Et unntak er kanskje leselekser/lesing. Vi har hatt massive kamper her hjemme da vi hadde barn på gikk på SFO ang. lekser. Det er ikke motiverende for et barn som er trøtt og sliten å sitte med lekser kl 6-7 på kvelden. Og tro meg, det tar IKKE 15 min, for ungen er så grinete og trøtt at mesteparten av tiden går på å motivere for å bli ferdig. Enkelte ganger har det tom blitt slik at man kapitulerer og bare "gir" ungene svaret for å bli ferdig, og da har leksene mistet sin hensikt fullstendig! Dessuten er mange av leksene tegne-lekse, og jeg lurer på hvorfor i himmelens navn og rike man skal tvinge unger som HATER å tegne til å gjøre dette, for den type lekse har ingen fundament i kunnskapsøkning i alle fall....

Jeg vet dette ikke var begrunnelsen til disse foreldreen du opplevde HI, så prøver absolutt ikke ta dem i forsvar. Er heller kritisk til det systemet vi har i dag, ang. SFO og mangel på kompetanse i denne sektoren. Enkelte av de som jobber der har knapt grunnskole, og er aldeles ikke kompetent til å fungere som leksehjelp. Mitt inntrykk er at det derfor er mangelfull leksehjelp på flere skoler (der iblandt mine barns skole). 

Vil bare legge til at det er en ny verden når barna ikke lenger går på SFO, men gjør leksene direkte etter skoleslutt kl 13-14. Da ser vi over leksene i fellesskap på ettermiddag :)

Anonymous poster hash: eaa06...92d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...