Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #1 Skrevet 17. oktober 2013 Har et barn som går siste året i bhg. På foreldremøtet var derfor noen ansatte fra skolen på besøk for å fortelle litt om SFO, hvordan skolehverdagen til barna blir, førskoleuke osv... De pratet også om lekser, og viste typiske lekser for 1.klasse. Disse var av type: skriv bokstaven A 20 ganger i boka og tallet 3 i en annen bok. Altså, ganske enkelt og greit. De sa også at vi skal bruke max 15 min på lekser om dagen da barna fortsatt er ganske små. To av foreldrene satte seg på bakbeina her, og krevde at det skulle komme en leksehjelp ordning fra dag 1 på SFO, da de selv "hadde bedre ting å gjøre en å sitte med lekser med barna" What???!!!! De sa at dette hadde de ikke tid til og at de prioriterte andre ting i hverdagen. Hva er dette???? Seriøst? Hvorfor fikk de barn da, hvis de faktisk ikke gidder å bruke 5 min på skolegangen til barnet sitt? Anonymous poster hash: aedc7...499
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #2 Skrevet 17. oktober 2013 Mykje rart:) Håper nokon sette dei på plass. Anonymous poster hash: ebe22...492
mamma_bergen Skrevet 17. oktober 2013 #3 Skrevet 17. oktober 2013 Har et barn som går siste året i bhg. På foreldremøtet var derfor noen ansatte fra skolen på besøk for å fortelle litt om SFO, hvordan skolehverdagen til barna blir, førskoleuke osv... De pratet også om lekser, og viste typiske lekser for 1.klasse. Disse var av type: skriv bokstaven A 20 ganger i boka og tallet 3 i en annen bok. Altså, ganske enkelt og greit. De sa også at vi skal bruke max 15 min på lekser om dagen da barna fortsatt er ganske små. To av foreldrene satte seg på bakbeina her, og krevde at det skulle komme en leksehjelp ordning fra dag 1 på SFO, da de selv "hadde bedre ting å gjøre en å sitte med lekser med barna" What???!!!! De sa at dette hadde de ikke tid til og at de prioriterte andre ting i hverdagen. Hva er dette???? Seriøst? Hvorfor fikk de barn da, hvis de faktisk ikke gidder å bruke 5 min på skolegangen til barnet sitt? Anonymous poster hash: aedc7...499 Kødder du?? Det er jo bare helt på tryne..Hva sa dere andre da? Jeg tror jeg hadde ledd rått av dem.
FanteGuri Skrevet 17. oktober 2013 #4 Skrevet 17. oktober 2013 Herregud, de er jo så lavmålte at de ikke skjønner det selv.. Hadde skjemtes hvis vi måtte ha leksehjelp til en førsteklassing, som bruker max 20 min på leksene sine. Det er leselekse hver dag + litt andre lekser.. Er jo faktisk fint å vite akkurat hvor din unge står. Mine foreldre hadde jo ikke peiling, slik var det den gangen..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #5 Skrevet 17. oktober 2013 Har et barn som går siste året i bhg. På foreldremøtet var derfor noen ansatte fra skolen på besøk for å fortelle litt om SFO, hvordan skolehverdagen til barna blir, førskoleuke osv... De pratet også om lekser, og viste typiske lekser for 1.klasse. Disse var av type: skriv bokstaven A 20 ganger i boka og tallet 3 i en annen bok. Altså, ganske enkelt og greit. De sa også at vi skal bruke max 15 min på lekser om dagen da barna fortsatt er ganske små. To av foreldrene satte seg på bakbeina her, og krevde at det skulle komme en leksehjelp ordning fra dag 1 på SFO, da de selv "hadde bedre ting å gjøre en å sitte med lekser med barna" What???!!!! De sa at dette hadde de ikke tid til og at de prioriterte andre ting i hverdagen. Hva er dette???? Seriøst? Hvorfor fikk de barn da, hvis de faktisk ikke gidder å bruke 5 min på skolegangen til barnet sitt? Anonymous poster hash: aedc7...499 Kødder du?? Det er jo bare helt på tryne..Hva sa dere andre da? Jeg tror jeg hadde ledd rått av dem. Vet du, jeg ble så satt ut av de uttalelsene at jeg forble helt stum... veldig ulikt meg, men det ble så overrasket over at noen mener slike ting at jeg ble sittende i vantro og sjokk over at det faktisk ble sagt. Stakkarene fra skolen prøvde å si at "det er veldig viktig for barna at foreldrene engasjerer seg i skolen" og "vi ser at barn som får leksehjelp av foreldrene gjør det bedre en andre barn" - men neida, de fyrte løs med at dette hadde de bare ikke tid til. Hun ene sa faktisk også at hun hadde et annet barn på 2 år som hun måtte være sammen med, så hun hadde ikke tid til eldste.... Visste virkelig ikke at det fantes slike mennesker!!! Anonymous poster hash: aedc7...499
Mamma_til_2 Skrevet 17. oktober 2013 #6 Skrevet 17. oktober 2013 (endret) vi har leksehjelp på skolen til jenta mi, den er for alle både de som er på sfo og de som ikke er det, jenta mi går ikke der vi tar leksene hjemme. Men for 2 uker siden sto det på ukebrevet hjem at alle foreldre måtte begynne og skrive under på leksene slik skal skolen forsikre seg om at foreldre ser over leksene til de som bruker leksehjelp! Alle foreldre har tid til og sette seg ned med leksene man trenger ikke vie 100% bestandig, jenta mi sitter fint og skriver i skjønnskriftsboka si mens jeg gjør husarbeid! Leksehjelp gjør foreldre sløve! Endret 17. oktober 2013 av mamma_til_2
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #7 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg hadde et barn som tok alt veldig lett, men leksene i 1. klasse tar alldeles ikke 15 minutter! Det tar gjerne sammenlagt 2 timer per uke. Her i byen har alle skoler tilbud om leksehjelp for 1.klassinger, og ca 70% av barna benytter seg av dette. Ekstraoppgaver og hjelp kan man som forelder likevel gi barna hjemme i tillegg. Anonymous poster hash: f5766...230
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #8 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har aldri hørt slike uttalelser, men jeg har veldig god erfaring med at ungene gjør lekser i SFO-tiden. Når mine kommer hjem fra SFO har de hatt en lang dag og det er ikke noe godt tidspunkt å begynne på leksene. I tillegg skal middagen lages. Etter middag er det selvfølgelig mulig å sette seg med lekser, og det gjør vi også. 3 barn skal følges opp og de eldre har vesentlig mer enn 15 min lekser. Bare høytlesingen de skal gjøre hver dag for oss tar over 15 min per barn. I tillegg er barna ofte ikke så glade i at vi foreldrene forsøker å lære dem ting. Det blir ofte sure miner og protester slik at det tar minst 30 minutter før de har skrevet den første "A-en" i boka. Når de gjør leksene på skolen sammen med de andre har de en mye mer positiv innstilling og leksene går raskt unna og med glede. Vi lar derfor ungene bruke leksehjelp for de leksene det passer for. Leseleksen leses hjemme. Kansje disse foreldrene har litt av samme erfaringer som oss? Anonymous poster hash: 76ea8...d8c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #9 Skrevet 17. oktober 2013 Den nye plattformen fra regjeringen sier at leksehjelp skal være frivillig om kommunene vil tilby dette så da kan de måtte til å slite Anonymous poster hash: f2004...1b3
Himmel og hav Skrevet 17. oktober 2013 #10 Skrevet 17. oktober 2013 Åssen klarer man som forelder å holde rede på hva ungene kan og hva de strever med om man ikke hjelper dem med leksene? Fatter ikke hvordan enkelte foreldre kan mene at de ikke skal dele ansvaret for barnas utdanning, men jeg er såpass gammel nå, at det burde vel ikke overraske meg. Sist uke fikk jeg kjeft på jobben fordi jeg ikke hadde sagt til noen at de skulle signere der det sto "signatur".
Førstemann Skrevet 17. oktober 2013 #11 Skrevet 17. oktober 2013 Hehehe... Der hadde ikke jeg greid å holde kjeft. Det der er jo bare for dumt. Syns litt synd på deg også hvis det er sånn at barnet ditt kommer i klasse med disse, da skal du få mange festlige foreldremøter fremover...
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 17. oktober 2013 #12 Skrevet 17. oktober 2013 De gidder ikke ta seg tid til å hjelpe ungene sine, men barn skal de ha? Snakk om å ha misforstått sin rolle som forelder! :-o
Kjærepære Skrevet 17. oktober 2013 #13 Skrevet 17. oktober 2013 Hehe, Himmel og hav, er ofte jeg får lapper med ugjenkjennelige signaturer og blankt felt der man spør etter elevens navn Jeg skulle ønske de på mellomtrinnet fikk leksehjelp oftere enn de minste, det er jo da foreldre faktisk faller fra fordi det blir for vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #14 Skrevet 17. oktober 2013 Åssen klarer man som forelder å holde rede på hva ungene kan og hva de strever med om man ikke hjelper dem med leksene? Fatter ikke hvordan enkelte foreldre kan mene at de ikke skal dele ansvaret for barnas utdanning, men jeg er såpass gammel nå, at det burde vel ikke overraske meg. Sist uke fikk jeg kjeft på jobben fordi jeg ikke hadde sagt til noen at de skulle signere der det sto "signatur". Selv om ungene stort sett gjør de skriftlige leksene i SFO-tiden ser vi jo over hva de har gjort hjemme. Det er faktisk ikke noe problem. Det er ikke vansklig å oppfatt hva ungene kan og hva de ikke kan. Å vite hva som faktisk er forventet kan derimot være værre. Et barn skal ligge ekstremt langt forran eller bak "normalen" før lærerene anser det som grunn til å gjøre noe spessielt. Anonymous poster hash: 76ea8...d8c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #15 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg er motstander av lekser. Synes skolearbeidet skal gjøres unna i skoletiden og at ungene skal ha fri når resten av familien har fri. Anonymous poster hash: fe23e...0fb
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 17. oktober 2013 #16 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg er motstander av lekser. Synes skolearbeidet skal gjøres unna i skoletiden og at ungene skal ha fri når resten av familien har fri. Anonymous poster hash: fe23e...0fb Enig!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #17 Skrevet 17. oktober 2013 15 minutter har vel alle tid til. Men av erfaring er det gjerne mye mer enn det. Hos oss går det gjerne med en time på kvelden til lekser, inkl lesingen. Sier seg selv at det blir lite tid til annet. Han har begynt å gjøre leksene på SFO nå, så ser jeg heller over senere. Jeg jobber til 16,er på SFO 16.45, er hjemme 17.00, lager og spiser middag. Så skal lekser gjøres og gjerne leke litt og være med venner, og så skal han kanskje på fotballtrening, dusje, spise kveldsmat... Ja, det blir lite tid. Han blir hentet tidligere av mannen da, tre ganger i uka. Anonymous poster hash: 90427...d67
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #18 Skrevet 17. oktober 2013 Er overrasket over at du er overrasket jeg da Lite som overrasker meg etter å hatt barn 11 år på skole.. Her er det leksehjelp 2 dager i uken fra første klasse. Fungerte ikke for sønnen min siden han sliter litt med lærevansker. På foreldremøte i høst var det flere irriterte foreldre, som kommenterte at ungene kom hjem uten å ha gjort halvparten av leksene. Jada, selvsagt hadde det vert flott å slippe å sitte med leksene om ettermiddagen. Men, slik er det nå engang ikke. Noen trenger mer hjelp enn de får, og lese lekser bør jo foreldrene høre hver dag. Og var tydeligvis ikke alle foreldrene som sjekket at alle leksene var gjort engang. Anonymous poster hash: b01ce...81f
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #19 Skrevet 17. oktober 2013 Her har 1. og 2. klassingene leksehjelp en time i uka, men de får ikke gjøre leksene der, de skal gjøres hjemme med foreldrene. Så de har "skolerelatert arbeid" den timen. Hadde blitt temmelig sjokka av en sånn uttalelse selv Anonymous poster hash: bc222...b6f
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #20 Skrevet 17. oktober 2013 Her har 1. og 2. klassingene leksehjelp en time i uka, men de får ikke gjøre leksene der, de skal gjøres hjemme med foreldrene. Så de har "skolerelatert arbeid" den timen. Hadde blitt temmelig sjokka av en sånn uttalelse selv Anonymous poster hash: bc222...b6f De får ikke lov til å gjøre lekser på leksehjelp? Hva i all verden er det for en innstilling? Hele poenget med ordningen er jo at de skal fø gjøre leksene, ikke at de skal ha ekstraundervisning. Anonymous poster hash: 76ea8...d8c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #21 Skrevet 17. oktober 2013 Det er jo ikke så lett når foreldrene ikke har intelligens nok til å hjelpe til å skrive A kan dere skjønne for å komme med et slik utsagt vitner om lite intelligens eller så ego at de trenger hjelp til å få dratt sitt eget hue ut av ræva. Blir kvalm og forbanna på sånne folk. Anonymous poster hash: 3d3ee...102
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #22 Skrevet 17. oktober 2013 I min verden er det ganske stor forskjell på å være positivt innstilt til den EKSTRA hjelpen og det å si at man som forelder ikke har tid og interesse av å hjelpe barnet med lekser hjemme. At man har viktigere ting å gjøre. Dersom sønnen min selv ønsker å delta på leksehjelp en gang i uka fordi vennene hans gjør det (hvis det blir tilfellet), skal han selvfølgelig få lov til det. Det vil allikevel ikke ta vekk leksehjelpen hjemme. Jeg kommer til å ville se på leksene og snakke om de når han kommer hjem. Jeg mener det er mitt ansvar som mor å følge opp hans skolegang OGSÅ via lekser. Jeg gleder meg til å gjøre dette, og jeg tenker det er en viktig del av det å få innsikt i hans skolehverdag. Synes det er forferdelig at noen foreldre ikke gidder og faktisk NEKTER å følge opp 1. klassingen sin med skolearbeid. HI Anonymous poster hash: aedc7...499
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #23 Skrevet 17. oktober 2013 Det er jo ikke så lett når foreldrene ikke har intelligens nok til å hjelpe til å skrive A kan dere skjønne for å komme med et slik utsagt vitner om lite intelligens eller så ego at de trenger hjelp til å få dratt sitt eget hue ut av ræva. Blir kvalm og forbanna på sånne folk. Anonymous poster hash: 3d3ee...102 Helt enig! Dersom man som foreldre ikke har evner nok til å skrive en A, så tenker jeg at man heller bør sette inn tverrfaglig team i stedet for leksehjelp - for da er det vel kanskje mer på plass å vurdere en omsorgsovertagelse... Anonymous poster hash: aedc7...499
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #24 Skrevet 17. oktober 2013 Er ikke ofte jeg engasjerer meg hardt i diskusjoner her inne, har som leveregel at folk er forskjellige, og at det som er rett for meg, ikke nødvendigvis er rett for andre. MEN: Det er foreldres PLIKT og OPPGAVE å holde styr på barnas lekser frem til de er store nok til å ha lært seg det selv, og selv da bør foreldre se over og hjelpe der de kan. SKAMMELIG at foreldre skal ta så avstand til barnas utdannelse! Det er ikke bare å klemme ut en baby, kose mose frem til de er skolebarn, også la de bli oppdratt og opplært av institusjoner. ALLE foreldre makter å sette seg ned med barneskolebarn og hjelpe til med lekser. Er leksemengden så stor at barnet sliter seg helt ut, da tar man en prat med lærer om dette, men tro meg, 1. klassinger har ikke så mye lekser at de sliter seg ut! Hvordan mener dere at barna skal bli gode studenter hvis de aldri skal slite litt med lekser? Og hvorfor i alle dager skal SKOLEN gi dem arbeidsverktøyet til å lære seg dette? Blir uggen av hele innlegget, og noen av svarene her inne. Noen foreldre burde fått et spark i baken! Sett deg ned med barnet, se over lekser, gjør leksene sammen med barnet, hjelp de på vei, gi de råd, oppmuntre dem til å løse oppgaver de synes er vanskelige, og gi dem den enorme mestringsfølelsen som et kryss på lekseplanen faktisk gir! Aldri i min oppvekst har jeg sittet alene med lekser, jeg har alltid kunne gått til foreldrene mine for hjelp med gloser, rettskrivning osv, selv på videregående. Alle søsknene mine har hatt det slik, og selv om min mor måtte krangle i flere timer i uka med minstemann når han fikk et anfall av "lekser er kjeeeedelig!!" beit hun tenna sammen og satt med ham frem til han hadde gjort det han måtte. Og gjorde han noe utover "skal" lekser, fikk han en premie og masse ros. Slitsomt, vi eldre søsken hjalp jo til med å oppmuntre og irettesette med å fortelle at lekser er til for å vise at man har forstått det som skjer i timen, og hva man synes er vanskelig, og at man MÅ øve på gangetabellen utover de stakkarslige 4-6 timene man er på skolen. Det varte i noen uker, og gjentok seg med noen års mellomrom, men minstemann studerer nå på universitetet og gjør det særdeles godt på eksamenene sine. Lekser er et verktøy for å vise hva man kan/ikke kan og få dypere forståelse av hva som er gjennomgått i timen. Med tanke på hvor mye barna skal og MÅ lære for å bli suksessfulle i skolegangen sin, så er det ikke kjangs for barna å få inn alt i løpet av skoledagen! Husk at de 6 timene de er på skolen er avbrutt med 1,5 time med pauser og mat, og du må også ta med at barna ikke har fagtimer hele tiden, de har gym, klassens time, skolekjøkken osv, så 3 timer matte i uka dekker ikke opp nok for å lære seg alt i læreplanen på et dypt nivå Derfor må de gjøre lekser hjemme/på leksehjelp for å øve på de innlærte ferdighetene. Barna kan gjerne gjøre deler av eller alle lekser på leksehjelp, men da får foreldrene jammen med se over og snakke med barnet om leksene i ettertid for å ha en viss forståelse for hva barna driver med på skolen, hva barna mestrer, og ikke minst, hvor man som foreldre må sette inn litt ekstra energi for å hjelpe barna. Vår oppgave som foreldre gjelder ALT i barnas liv, også utdannelse, og hvordan skal man kunne hjelpe barna med utdannelse hvis man ikke vet hva slags oppgaver det er forventet at barnet skal kunne mestre? Ta dere sammen, latsabber! Har dere fått barn, så vær delaktig med dem HELE veien! Det er din oppgave som forelder, så kan lærer være en støttespiller!!! Anonymous poster hash: ccc4c...07a
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #25 Skrevet 17. oktober 2013 Det er jo ikke så lett når foreldrene ikke har intelligens nok til å hjelpe til å skrive A kan dere skjønne for å komme med et slik utsagt vitner om lite intelligens eller så ego at de trenger hjelp til å få dratt sitt eget hue ut av ræva. Blir kvalm og forbanna på sånne folk. Anonymous poster hash: 3d3ee...102 Det er ikke det det dreier seg om. Mange foreldre har samme innstilling til lekser som de fleste har her når første barn begynner på skolen, men opplever snart at lekser blir en daglig timeslang kamp med et slitent, sint og gråtende barn. Dere kan godt si at da har vi sviktet i barneoppdragelsen tidligere osv, men det er ikke lett å forutsi hvem som får det slik. For mange er leksehjelp et godt tilbud. Det er ingen som blir tvunget til å benytte det, men dere bør ha litt respekt for at det for mange er det beste alternativet. Anonymous poster hash: 76ea8...d8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå