Gå til innhold

Blir barn "hjernevasket" i kristen barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg selv, har ikke barn i kristen barnehage... 

Men en venn av meg, har fått plass der, og er usikker på om de skal takke ja?! 

Hvilken erfaring har dere ang dette? 

Takk! 

Anonymous poster hash: db33e...ff2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

pff, for noe tull. neida de blir ikke hjernevaska om de går i kristen barnehage. tullball

Skrevet

Alle barn, og voksne, blir påvirket av det miljøet de oppholder seg i, men å si de blir hjernevasket blir et for sterkt uttrykk. Om han har bestemt seg for at han ikke ønsker at barnet skal bli kristent er det nok tryggest å takke nei. Det kan jo gi en viss påvirkning. Om han er nøytral ville jeg ikke vært betenkt.

Anonymous poster hash: 9815f...f91
Skrevet

Kommer an på barnehagen det.

Jeg hadde mitt yngste barn noen måneder i en kristen barnehage. Ventet på plass i en annen barnehage og endte opp med å ta barnet ut før vi fikk ny plass.

Det var en barnehage med et ekstremt fokus på religion. Bønn hver morgen, mye snakk om helvete, kristne sanger hver dag, fordømmelse av andre livssyn osv. Rimelig hårreisende greier!

Det er neppe normalt at det er slik i kristne barnehager, men jeg ville sjekke litt mer opp før jeg takket ja eller nei til plassen.

Anonymous poster hash: f3978...146
Skrevet

Selvfølgelig ikke!!!! Barn blir like lite hjernevasket i en kristen barnehage som i en vanlig barnehage.

Anonymous poster hash: 4fcb9...721

Skrevet (endret)

Kommer nok an på barnehagen det. Min gikk først i en kristen så i en kommunal. Var flere julesanger i den kommunale, og bordbønn lærte han først når han kom dit. Eneste forskjellen andre veien som jeg kommer på er at det av og til var kristne møter i barnehagen som vi foreldre ble invitert til (ikke oppfordret til å delta på, men invitert til). 

(Red: mente selvsagt ikke at barna blir hjernevasket, men at graden av påvirkning kommer an på barnehagen. Hjernevasking er nok et alt for sterkt begrep å bruke. Selv de kristne barnehagene har planer å forholde seg til, som er godkjent av departementet. Så om man er usikker på om man vil takke ja kan man alltids be om å få se årsplan og formålsplan, så får man et visst innblikk).

Endret av PrinsesseHengepupp
Skrevet

Selvfølgelig ikke!!!! Barn blir like lite hjernevasket i en kristen barnehage som i en vanlig barnehage.

Litt bastant å skrive "selvfølgelig ikke!!!!". Mitt barn har fortsatt mareritt om helvete og er redd. Er 6 måneder siden vi byttet barnehage.

Skrevet

Til deg som hadde barnet i en kristen barnehage, hvilket kirkesamfunn drev denne barnehagen?

Skrevet

Til deg som hadde barnet i en kristen barnehage, hvilket kirkesamfunn drev denne barnehagen?

IMI Kirken

Skrevet

Mine barn går på en kristen skole, uten at jeg eller pappaen er kristne. Barna blir selvsagt påvirket, men i ulik grad. Det eldste barnet begynte der i 4.klasse. Han tar til seg menneskesynet fra skolen. Yngste som begynte der i 1.klasse refererer ofte til Gud på ulike måter. Det er litt tungt å svelge at de får så mye kristendom på skolen, men skolen er helt fantastisk bra, så det er likevel verdt det.

På bhg-nivå hadde jeg vært enda mindre skeptisk. Der holder de seg vel til kristne sanger, snakke om likeverd og sånne ting. Helt overkommelig for de fleste.

Anonymous poster hash: 51007...4c1

Skrevet

Det er ikke bare religion som bekymrer meg, når det gjelder kristne barnehager, men også at de er kjønnsfascister, de er opptatt av at gutter skal oppdras til å være på en viss måte og jenter skal være stille, leke med visse leker, osv. Og homofili er noe man havner i helvete for.

Ha barnet i et par år i kristen barnehage og du er nødt til å avprogrammere barnet for resten av livet.

Anonymous poster hash: cb7da...2f4
Skrevet

Hvorfor utsette barnet for religionsforkynnelse og indoktrinering, har ikke alle individer rett på å lære å kjenne seg selv? Små barn er ekstremt lettpåvirkelige, SELVFØLGELIG vil barnet bli påvirket av å få bibellære prakket på seg hver bidige dag.

Anonymous poster hash: 4b496...4ed

Skrevet

Jeg gikk i kristen barnehage. Merket aldri noe til det. Snakket ikke om religion. Jeg er ikke kristen

Anonymous poster hash: 948fe...3f8

Skrevet

Vil ikkje seie at dei vert hjernevaska nei, men det kan nok vere ekstremtilfelle som #34 fortel om. Ei veninne jobba i kristen barnehage der berre ein av personalet var kristen, og ho heldt kristen samlingsstund ein gong i veka.  Mine barn går og i kristen barnehage.  Der syng dei kristne sangar dagleg, men syng og andre sangar og høyrer eventyr.  bhg har respekt for at ungane kjem frå heimar med ulike livssyn, og eg har aldri høyrt "helvete" nemnd, hverken av bhg eller ungane, eller fordøming av dei med anna livssyn.  Dei som har barn i bhg er nøgde med måten bhg vår løyser dette på, men veit eit foreldrepar tok ut barnet fordi dei ikkje likte at det var bøn (av dei vaksne) dagleg. Dersom foreldra hadde vore komfortable med å sende barnet på sundagsskule i kyrkja, så vil dei ikkje ha problem med dei fleste kristne bhg heller.

Skrevet

Overrasket over at noen reagerer på at man får kristen forkynnelse og synger kristne sanger i en kristen barnehage. Hva hadde dere forventet?

Man bli påvirket av det man hører, men man blir ikke hjernevasket. Det er et sterkt uttrykk som man burde passe seg for å bruke.

Skrevet

Det er ikke bare religion som bekymrer meg, når det gjelder kristne barnehager, men også at de er kjønnsfascister, de er opptatt av at gutter skal oppdras til å være på en viss måte og jenter skal være stille, leke med visse leker, osv. Og homofili er noe man havner i helvete for.

Ha barnet i et par år i kristen barnehage og du er nødt til å avprogrammere barnet for resten av livet.

Dette stemmer ikkje for dei aller, aller fleste bhg. Kjenner faktisk ikkje nokon kristne bhg det stemmer for.  Her trur eg nok det er dine eigne fordomar som snakkar.  Mogleg det er ekstremvariantar i spesielle sekter, men dette er på ingen måte normalen i kristne bhg.

Skrevet

De blir nok ikke hjernevasket.

Men om foreldre ønsker at barn skal vokse opp i verden i en nøytral måte å se religioner på, ville jeg valgt en annen barnehage.

Anonymous poster hash: 97b23...4df

Skrevet

Jeg har jobbet i en Menighetsbsrnehage på Røa.

På bakgrunn av dette vil jeg aldri ha ungene mine i en kristen barnehage. Hun som er styrer er veldig rigid og jeg har aldri sett så mange utrygge unger i en barnehage.

flere var livredde for å gjøre noe gærent fordi gud ser dem osv. :(

Anonymous poster hash: 88435...df5

Skrevet

pff, for noe tull. neida de blir ikke hjernevaska om de går i kristen barnehage. tullball

Åja, okay! Så det er ikke så stor forskjell? 

Anonymous poster hash: 0795d...fcb

Skrevet

Om barnehagen er religiøs har ingen ting å seie, om kvaliteten er god har barna det bra. Eg har aldri vore innmeldt i kyrkja og mannen er utmeldt, likevel søkte vi på ein bhg dreve av norsk luthersk misjonssamband (skikkelig mørkemannsorganisasjon) fordi beliggenheten var perfekt for oss og bhg har eit godt omdømme. Vi fekk ikkje plass der, men hadde ingen bekymringar ift den kristne forkynninga dei måtte bedrive. Kunnskap får ein aldri nok av, og verdiar er det uansett foreldre som formidlar til barna sine.

Skrevet

Jeg og mine søsken gikk i menighetsbarnehage. Det som er annerledes er vel at det ble sunget kristne sanger, bordvers osv. Og større fokus på de kristne høytidene enn andre barnehager kanskje. Har kun gode minner derfra. :)

Skrevet

På bakgrunn av dette vil jeg aldri ha ungene mine i en kristen barnehage. Hun som er styrer er veldig rigid og jeg har aldri sett så mange utrygge unger i en barnehage.

Uæææ, er det sant???

Jeg har satt opp denne bhg i søknaden vår for det er så få alternativer i nærheten. Kanskje jeg burde endre dette?

Kan du si litt mer om hvordan du opplevde denne bhg?

Anonymous poster hash: 2a62b...f09

Skrevet

Tror muslimske barnehager er hakket verre...

Anonymous poster hash: 0a31f...fd9
Skrevet

Å måtte avprogrammere barnet resten av livet hvis det har fått påvirkning av en kristen barnehage høres litt drøyt ut. Hvis det er tilfelle stiller jeg spørsmål ved din påvirkningskraft i forhold til ditt barn. Slik du legger det frem så har barnehagen i løpet av to år lagt grunnlaget for en livslang påvirkning, mens du som har kontakt med barnet hver dag ikke har noe kraft i din påvirkning. 

Anonymous poster hash: e9efa...7e5

Skrevet

Uæææ, er det sant???

Jeg har satt opp denne bhg i søknaden vår for det er så få alternativer i nærheten. Kanskje jeg burde endre dette?

Kan du si litt mer om hvordan du opplevde denne bhg?

Anonymous poster hash: 2a62b...f09

Oj, seriøst? 

Anonymous poster hash: 0795d...fcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...