Gå til innhold

Har dere lest den knut bloggen om bv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på hva dere synes? jeg har tatt det meste med et klype salt,fordi det er alltid 2 sider av en sak.

Anonymous poster hash: c0fcb...df0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

opp

Skrevet

Hvilken blogg mener du?

Skrevet

Ja, det er alltid 2 sider av en sak, og man må huske at de som er motstandere av barnevernet kan skrive så mye dritt de vil mens barnevernet bare kan uttale seg på generell basis og ikke kommentere enkeltsaker pga taushetsplikten. Derfor har jeg problemer med å ta alle som har så mye imot barnevernet seriøst - jeg vet det er flere sider av saken, og den siden vi ikke får høre noe om er gjerne ikke noen solskinnshistorie.

Skrevet

Disse barnevernsbloggene leser jeg ikke. De er så ensidige og fremstiller saken sin ofte både rotete og feil. Desverre er det ofte personer som av ulike årsaker burde blitt beskyttet mot seg selv og ikke fått lov å skrive om seg selv og barna sine offentlig. Veldig triste saker der menneskene ikke vet sitt eget eller barnas beste.

Anonymous poster hash: 04b1a...e55
Skrevet

Leser den og det som fasinerer meg mest er ikke innleggene, men kommentarene og de "gode rådene" disse stakkars foreldrene får (skriver stakkars fordi uansett hva de har gjort og ikke gjort så er det å miste barn en traumatisk opplevelse og mange kommer i en stor krise). Skulle ønske de fikk bedre svar som faktisk kunne hjulpet dem på en eller annen måte.

Anonymous poster hash: 97a23...fa3
Gjest ENMLCOA
Skrevet

Blogger om barnevernet er uten unntak som å lese transkriberte psyk-pasient-intervjuer.

Skrevet

Etter å ha jobbet noen år på en akutt Bv institusjon for barn så har jeg aldri sett at noen barn har blitt fjernet helt uten grunn. Det koster så vanvittig mye å ha barn der. Så det er ingen løsning barnevernet trakter etter.

Barna forteller de helt utrolige historier om hvordan de har det hjemme. Retningslinjen er at vi aldri skal starte en sånn samtale, det må skje hvis barnet bestemmer seg for å dele informasjon. Vi kan ikke stille spesifikke spørsmål, men heller still åpne spørsmål som lar barnet komme med egen info uten påvirkning fra andre. Noen barn åpner seg ikke i det hele tatt, utenom på dommeravhør (hvor en spesialtrent politimann/kvinne stiller spørsmål) Andre kan plutselig uoppfordret under feks kortspill begynne å fortelle om de mest hårreisende ting som har skjedd hjemme. Vår oppgave er å støtte/trøste og DOKUMENTERE.

En barnevernsinstitusjon/beredskapshjem er ikke en del av barnevernstjenesten, dvs, de som fjerner barna og driver med saksbehandling er en egen instans, og der hvor barnet er er en annen som skal hjelpe barnet og rapportere til saksbehandler.

Så disse sakene har defintivt 2 sider. Men tror ikke disse foreldrene er klar over hvor mye barna deres lider og hvor mye info om de faktisk forhold som kommer fra nettopp barna selv. De er ofte redd for å såre far og mor, men samtidig så er det helt utrolig å måtte fortelle en 8 åring at vi ikke skal slå han/hun og at det ikke er lov å straffe noen ved å nekte dem mat i dagesvis.

Så sider som Knut.com er i hovedsak fulle av foreldre som elsker og savner barna sine vanvittig (og det er lov) men som sannsynligvis ikke greier å se sin egen sak eller at deres egne handlinger har ført til at BV har hentet ungene.

Anonymous poster hash: 0dc8b...141
Skrevet

Når jeg leser blogger som dette, så blir jeg bare skremt.

Og får kun større forståelse av hvorfor barnevernet er inne i bildet i utgangspunktet. Og for å være helt ærlig, så blir jeg veldig glad for at vi har et barnevern....

Skrevet

Huff. Mye tragisk lesing der. Disse menneskene forteller om selvmordsforsøk og sammenbrudd og selvskading og depresjoner osv... og den eneste grunnen de kan se til at barna blir tatt ut av hjemmet er at bv gjør det fordi de har så veldig lyst til det?

Skrevet

Ja er mye trist ;/ har også lest at en del ikke vil samarbeide og da mener jeg dessverre at de må skylde seg selv,barnvernet vil jo kun barnets beste,men mange forstår ikke det.

Skrevet

"Ja, vi kjenner jo til at det nå bygges “barnehus”, og at det biologiske prinsipp skal fravikes. Alle vet jo at dette er et prinsipp som ikke kan fravikes. Untatt nazistene! Hvordan er det mulig at “Regjeringen” fullstendig overser “barnets beste” og totalt overser både foreldre, besteforeldre, søsken og hele familier, til fordel for dem som skal tjene penger på de grusomme og elendige forhold vi har i dette landet når det gjelder “barnevern”! Det vi og alle burde se, er at dette har ingenting med barnevern å gjøre. Det er et redselsregime!!!!!!!! NÅ MÅ VI VÅKNE! Kutt ut “pjattet” om tingrett, fylkesnemnd og “gode advokater”. Begynn å ta affere! Dette MÅ stoppes! Svein, du sier at vi må stemme frem nye partier! Hvem er de? Arbeiderpartiet?

Vi må begynne med å peke på de som ødelegger livskvalitet og undergraver vårt samfunn! De som ødelegger!! Fortell meg: Hvem er de? Jan"

Kommentar fra en av historiene i bloggen.... 

Kilde: http://www.knut.com/2013/06/mistet-sonnen-min-pa-sykehuset/

Anonymous poster hash: 72d9e...25c
Skrevet

Nordmenn må være verdens mest tolerante folkeslag:
Når vi har en etat som stjeler unger som om de skulle vært en sjokolade fra butikken, i så stor stil som det gjøres, ja da synes jeg det er merkelig at vi ikke daglig har MASSIVE demonstrasjoner foran Stortinget med krav om fullstendig endring i hele barnevernsysteme

Kilde: http://www.knut.com/
Herregud!! Er de riktig gode??

Skrevet

Nordmenn må være verdens mest tolerante folkeslag:

Når vi har en etat som stjeler unger som om de skulle vært en sjokolade fra butikken, i så stor stil som det gjøres, ja da synes jeg det er merkelig at vi ikke daglig har MASSIVE demonstrasjoner foran Stortinget med krav om fullstendig endring i hele barnevernsysteme

Kilde: http://www.knut.com/

Herregud!! Er de riktig gode??

Her kan du meske deg i enda mer galskap

https://www.facebook.com/groups/barnevernsaksjonen/

Anonymous poster hash: 97a23...fa3

Skrevet

Jeg synes det er trist og skremmende at det er så mye negativ kommunikasjon rundt barnevernet. Brukerundersøkelser viser at de aller fleste faktisk er fornøyde og at de aller fleste får frivillige hjelpetiltak i en kortere periode og at familien i ettertid klarer seg bra. Dessverre er det sjelden disse fornøyde brukerne ønsker å stå fram og fortelle om det.

På sider som dette kommer første og fremst kommunikasjonsvanskene frem. Barnevernet klarer ikke å formidle til foreldrene hvorfor de handler som de gjør. Det kan sikkert skyldes at foreldrene ikke klarer å forstå, at de ikke evner å se seg selv utenfra eller at de faktisk er syke. Uansett tenker jeg at den offentlig ansatte har plikt på seg til å kommunisere bedre. Det er jo faktisk slik at barnevernet har skremmende mye makt i det aller mest sårbare i folks liv - relasjonen til deres barn. Det er også slik at veldig store avgjørelser tas og da må det være mulig å både skriftlig og muntlig gjøre rede for rasjonalen bak avgjørelsene og vurderingene.

Jeg kjenner systemet godt nok til å vite at de ikke bare feier inn og røsker med seg barn. Det er ikke slik at kommunal barneverntjeneste alltid får medhold i fylkesnemda. Det er ikke slik at løs synsing er tilstrekkelig dokumentasjon for vedtak om omsorgsovertakelse. Min oppfatning er at kommunalt barnevern heller prøver for lenge, at barn lever i dårlige omsorgsforhold fordi man plikter å prøve ut hjemmebaserte tiltak først eller fordi for mange er villige til å se en annen vei når barn ikke har det godt.

Skrevet

Mitt inntrykk av dem som klager og syter, er at de ikke klarer å se problemet. Det er alle andres feil, men selvinnsikt eier de rett og slett ikke!

Tragisk at enkelte blir foreldre rett og slett........

Skrevet

Helt enig i det dere skriver her,men er jo selvsagt veldig vondt for de som opplever det og som mange sier her,de ser kun hva som er best for seg selv og ikke barnet. har samarbeidet med bv et år nå og er KJEMPE FORNØYD,de er virkelig ute etter og hjelpe og jeg er også sterk som har så mange i nettverket mitt,synes det er kjempe bra at jeg og mine små får hjelp

Gjest Anonymbruker85
Skrevet

Dere som sier barnvernet ALDRI gjør feil,hvorfor får tidligere barnevernsbarn oppreisen da? får erstatning og slik? de som jobber i barnevernet gjør selvsagt feil de også,de er bare mennesker

Skrevet

Er det noen som sier i denne tråden at barnvernet aldri gjør feil? Det har ikke jeg lest. De fleste billighetserstatningene har så vidt jeg vet handlet om enten at barn ikke har fått hjelp (evt fått den for sent) eller de har fått dårlig hjelp i institusjon eller fosterhjem. Svært få tilfeller av at selve omsorgsovertakelsen har blitt vurdert som feilaktig.

Men det er klart bv ansatte gjør feil! Min personlige mening er at utdanningen er for kort og overflatisk med tanke på den store makten de har.

Skrevet

Jeg har lest litt av det som står i den bloggen, og jeg mener at voksne folk burde ikke skrive slike kommentarer til 16-17 åringer. Jeg vet da jeg bodde i fosterhjem så ville jeg også ha folk som støttet meg, men på en annen side så hadde de fyrt opp under bålet og gjort meg sintere. Dette blir jo min side av saken.

Jeg har selv vært under barnevernet, og jeg fikk ikke tatt den utdanningen jeg ønsker på det tidspunktet (jeg måtte ha flyttet), som et resultat av det så droppet jeg ut av skolen. Jeg må innrømme at det å sitte i et rom med tre andre voksne som bestemte fremtiden min ikke var veldig artig, eller for min del så føltes det sånn. Jeg tenker både barnevernet og jeg gjorde feil.

Jeg ble også gravid da jeg var 17 år, men på tross av alt som har skjedd så klarer jeg meg bra.

Jeg tar nå en utdanning som passer meg bra, ikke helt det jeg ønsket da jeg var 16 år, men fortsatt et håndverk, i tillegg så er jeg et fag unna studiekompetanse, som gjør at jeg kan studere på et senere tidspunkt. Jeg gir et råd til alle barnevernsbarn: Skaff deg en utdanning, da står man så mye friere etterpå. Og med tanke på det er kun 34% av alle barnevernsbarn som fullfører grunnkurs, altså VG1 på vidregående så burde alle barn få den oppfordringen. Jeg tror utdanning har mye å si for hvor man ender opp til slutt.

Min største prestasjon (bortsett fra ungene) var da jeg fikk min første 6`er, da var jeg 23 år gammel. Jeg var overlykkelig på det tidspunktet. Alle barn, ungdommer og voksne burde få ha den følelsen med ujvene mellomrom. Men som barnevernsbarn, og vet hvordan det kan være, så vil en 6`er bety alt. Det vil gi lykke, mestringsfølelse og en verdi at man betyr noe. Det kan høres vilt ut, men for meg så var det en av de lykkeligste dagene i mitt liv. Endelig hadde jeg klart noe, som betyr noe i samfunnet. For inni hodet mitt, så ble jeg sett ned på fordi jeg var barnevernsbarn som aldri kom til å duge til noe.

Kilde til statistikk: http://www.dagsavisen.no/samfunn/barnevernsbarn-klarer-seg-ikke/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...