Gå til innhold

Lære seg å sovne selv...

FrøkenB

Anbefalte innlegg

Lilleputt har siden han ble født blitt byssa i søvn - han har rett og slett aldri greid å finne søvnen selv. Nå skal vi gang med å lære han å sovne selv, og jeg gruer så veldig. Han er jo bare 10 mnd.. Er det noen som vil komme med tips og oppmuntrende ord til meg..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på denne meg, for etterhvert må jeg nok lære lillesnuppa å sovne selv. Vi har ammet i søvn lenge, men nå begynt å legge henne ned i vår seng etter amming og være hos henne til in sovner. Når hun har sovnet flytter jeg henne over i hennes seng. Snuppa vår er 8 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot henne gråte seg i søvn, imens vi holdt henne på magen for å vise henne at vi var der. Første kvelden tok det 30 minutter, andre kvelden 15 minutter og så sovnet hun fint av seg selv. Og ble et lykkeligere barn siden hun kunne sovne igjen selv hver gang hun våknet både på natta og på dagtid, før hun våknet ordentlig. Ble mye mer søvn sammenlagt og hun hadde det bedre.

Anonymous poster hash: a3820...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 10 måneder har akkurat funnet ut av det selv! Takk og pris. Trodde også jeg måtte vugge og bysse henne i søvn i hundre år, selv om leggingen har gått fint og raskt i noen måneder nå.

Jeg har egentlig satt stor pris på den stunden på soverommet, og jeg har ingenting imot å hjelpe henne til å sovne, men det var de oppvåkningene på natten hvor hun trenger hjelp til å sove videre jeg ikke likte så godt.
Vet ikke hvorfor det løsnet nå, men hun er ofte stuptrøtt når det er leggetid siden hun er veldig aktiv hele dagen :)  .

Merket også at det trengtes stadig mindre hjelp til innsovning de siste to månedene.
Om hun er innmari styrete og vil opp, sitte, reise seg, leke osv får jeg roet henne om hun ligger på magen og jeg stryker henne over ryggen. Da slapper hun av og sovner.

Jeg har egentlig ingen råd, med andre ord. Men min jente har tydeligvis ikke trengt noe annet enn tid.
Ikke alle kvelder og netter er like enkle, men det går absolutt rett vei.
Kjøpte for øvrig boken  "Sove uten gråt", en bok jeg likte veldig godt, men jeg kan ikke si jeg har gjort noe annet enn å lese den. Den er konkret og gir nemlig forskjellige løsninger på hvordan man skal få det til avhengig av utgangspunktet (om man ammer / flasker barnet i søvn, for eksempel).
Ble bare litt mye opplegg for meg, retten og sletten. Men hadde det ikke vært tegn til at mini kom til å sovne selv ville jeg nok testet bokens metoder ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi håper det skal gå seg til i løpet av kort tid, men frykter lange kvelder og netter med mye gråt og en mamma som synes det er fælt da lilleputt er fryktelig bestemt og utholden. Men jeg vil tro som dere andre at han vil få det bedre når han kan sovne selv igjen om han våkner på natta. Nå er det iallefall lite søvn og trøtte foreldre.. Har kjøpt boka til Karin Naphaug, så finner vel noen tips og triks der :) Takk for svar, jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå hatt over en uke sovne selv i senga på kvelden..så flink. Går inn når hun gråter, gir smokk og går ut igjen. Noen kvelder har jeg måttet stått der litt. Har tatt fra 30-60 min. På dagen må vogna trilles, men hadde en dupp i går uten trilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også holdt på i nesten en uke, og det har gått over all forventning! Jeg er så glad!! :) Første kvelden tok det 45 minuttet, og etter det har det tatt max 15 minutter. Det hadde jeg helt ærlig ikke trodd da jeg skrev dette innlegget for en uke siden ;) Plutselig sover han nesten hele natta også, så idag er jeg helt ødelagt etter å nesten ha fått for mye sammenhengende søvn! ;)

Men det viser bare at det går an å lære dem å sovne selv, uten for mye gråt. Jeg er veldig mot skrikekurer, men vi har gått inn til han etter 1 minutt, 2, og opp til 5 minutter, aldri større intervall enn det, og det har fungert veldig fint. Igår gråt han i 10 sekunder, og etterpå lå han bare og pludra og prata med seg selv før han sovna.

Jeg gruet meg veldig og felte et par tårer den første kvelden, men nå er jeg veldig fornøyd, og jeg merker at dette gjør godt for forholdet mellom mannen og meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hvilken alder tenker dere det er greit å starte med dette? Jeg har også en som ikke vil sovne selv ;)

Anonymous poster hash: 5daf5...36f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er jo 10 mnd, snart 11, og full av vilje! ;) Vi kunne sikkert ha starta før, men samtidig føler jeg at han var veldig klar for det selv nå.. Om vi får en til av samme sorten en gang prøver vi nok tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...