Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Noen som vil dele hvordan barnet var da det var baby (under 6 mnd)? Hva var det som gjorde at dere mistenkte matintoleranse og hva var symptomene? Hvordan ble utredningen og evt behandling? En utslitt mor blir veldig glad for noen erfaringer Anonymous poster hash: 1499a...f24
valkyrien Skrevet 16. oktober 2013 #2 Skrevet 16. oktober 2013 Guttungen her er allergisk mot egg, og det så vi godt første gang han fikk smake: Elveblest over hele kroppen. I tillegg er han allergisk mot nøtter og peanøtter, men det er funnet ut av på blodprøve og ikke i praksis. Det var ikke tvil om at det dreide seg om allergi, men han er likevel testet med både blodprøve og sånn dråpeprøve. Behandlingen er å unngå de tingene han er allergisk mot, og så lenge vi gjør det så har han ingen plager.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #3 Skrevet 16. oktober 2013 Ok, merket du noe før han fikk smake selv? Tenker da på hvis du ammet at han reagerte på at du spiste egg? Anonymous poster hash: 1499a...f24
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 Hei Da min sønn var rett over 4 mnd begynte han med fast føde da han aldri sov rundt/våken mangen ganger i løpet av natten, gråt masse. Når han da begynte med fast føde hadde vi ett håp om at det skulle stabilisere seg og han skulle virke mer mett. Det ble stikk motsatt! Han ble utrolig hard i magen, kunne gå noen dager før han fikk godt på do etc Fikk da fra helsestasjonen beskjed om å gi ham lactulose, noe vi ga ham i 7-8mnd uten virkning. Itillegg har han hatt en astma liggnende hoste fra dag en, når han var 9mnd hadde vi sjekk ang dettte hos legen. Som da kunne fortelle at astma hoste kunne være matallergi og ikke direkte astma. Matallergiprøven ble negativ, men problemene med magen fortsatte! Vi tok da igjen kontakt med legen og fikk ut resept på movicol pulver, da ble magen noe bedre, men regarte fortsatt og var tilslutt oppi en halv pakke movicol til dagen. Jeg mistenkte at det kunne være melkeallergi/intoleranse...etter å ha vært innlagt på sykehus (av andre grunner) nevnte jeg dette og ble enige om kutte ut melk i kosten hans, etter dette har han blitt veldig mye bedre. Har kun fått movicol 2ganger etter dette og det er nå 4mnd siden. Vi venter nå spent på innkalelse til barnelege for sjekk om han faktisk har melkeproteinallergi. Anonymous poster hash: cd79f...014
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 Takk for svar Hvor gammel er han nå? Viste han tegn tidligere på smerter eller annet (utenom hosten)? Hadde han utslett? Hvordan var avføringen? Anonymous poster hash: 1499a...f24
Miss Mamma Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg har ei jente som ikke tåler de fleste typer frukt (druer og banan går bra) og fisk. Ho reagerer med å få utslett som klør mye, oppstår alt fra moen minutter til flere timer og det tar dager før utslettet er borte selv om vi smører med kortison. Vi har vært hos legen flere ganger men har fått beskjed at det ikke er noen vits i å ta allergitest på så små barn da testene som regel blir negative uansett og vi skal komme tilbake for testing etter fylte 3 år. Vi skjønte at ho reagerte på noe selvfølgelig, så da fulgte vi nøye med på hva ho fikk i seg (skrev det ned) og testet enkelte typer mat for å se reaksjonen. Selv om vi den dag i dag vet nogenlunde hva ho ikke tåler så vet jeg at det er mer, pga at ho får utslett uten at ho har fått i seg noe av det som vi har sett stor reaksjon på. Min har i tillegg atopisk eksem, så det kan ha litt med det å gjøre bortsett fra at utslettene er forskjellige fra atopisk eksem til matallergi utslett. Ta poden med til legen å hør hva de sier, og det feks er laktoseintolerase eller cøliaki så ser de det fort. Er det andre ting så håp at de faktisk tar allergitest og ikke får samme beskjed som oss.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Takk for svar! Anonymous poster hash: 1499a...f24
valkyrien Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Ok, merket du noe før han fikk smake selv? Tenker da på hvis du ammet at han reagerte på at du spiste egg? Anonymous poster hash: 1499a...f24 Han fikk flaske fra starten av, så vi merket ingenting før han smakte selv.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #9 Skrevet 17. oktober 2013 Flere? Anonymous poster hash: 1499a...f24
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #10 Skrevet 17. oktober 2013 Min har laktoseintoleranse og før vi fant ut hva det var skrek han mye om natten. Var superblid på dagtid så lege og helsesøster mente at det ikke var noe galt.. Det var helt tilfeldig at vi fikk mistanker mot melk. Vi fikk nutramigen mme på blå resept og lillegull begynte å sove hele natta:) Anonymous poster hash: 3815a...8a1
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #11 Skrevet 17. oktober 2013 Begge barna mine reagerer på melk, samme gjør jeg. På største var det så mye som plagde han så tok lang tid før vi fant ut at det var melk og fruktose han reagerer på. Mens med minste så merket vi det på sovingen hennes, hun sov lite og dårlig, avføringen var som vann, fjertene luktet rett og slett råttent, skriketoktene var helt grusomme, så at ungen hadde store smerter . Hun er nå 6 mnd og vi får spesial mme til henne pluss at jeg må holde meg unna melk siden hun får litt pupp fortsatt. Etter vi startet med nutramigen har vi fått en ny og tilfreds unge som sover, spiser, bæsjer uten at det lukter grusomt (litt spesiel lukt nå grunnet nutramigen) Anonymous poster hash: 397ae...954
Mamma_til_2 Skrevet 17. oktober 2013 #12 Skrevet 17. oktober 2013 min jente har astma og er testet for allergier både prikk-test og blodprøver men som det sies over her er det svært sjeldent det popper opp før de er over 2 nærmere 3 år, spesialisten som jenta mi går hos sa at det han kunne lese av prøvene var at hun hadde høyt antall "allergi-celler" så hun har stort potensial til og utvikle allergi. Jeg vill ikke anbefale deg og begynne og kutte ut ting fra kosten uten og snakke med fagfolk først.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #13 Skrevet 17. oktober 2013 Begge barna mine reagerer på melk, samme gjør jeg. På største var det så mye som plagde han så tok lang tid før vi fant ut at det var melk og fruktose han reagerer på. Mens med minste så merket vi det på sovingen hennes, hun sov lite og dårlig, avføringen var som vann, fjertene luktet rett og slett råttent, skriketoktene var helt grusomme, så at ungen hadde store smerter . Hun er nå 6 mnd og vi får spesial mme til henne pluss at jeg må holde meg unna melk siden hun får litt pupp fortsatt. Etter vi startet med nutramigen har vi fått en ny og tilfreds unge som sover, spiser, bæsjer uten at det lukter grusomt (litt spesiel lukt nå grunnet nutramigen) Anonymous poster hash: 397ae...954 Glemte å nevne at vi har ikke kuttet ut noe uten å snakke med fagfolk. Både barnelege som har tatt prikktester og ernæringsfysiolog som har laget matplan for oss Anonymous poster hash: 397ae...954
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #14 Skrevet 17. oktober 2013 Min har laktoseintoleranse og før vi fant ut hva det var skrek han mye om natten. Var superblid på dagtid så lege og helsesøster mente at det ikke var noe galt.. Det var helt tilfeldig at vi fikk mistanker mot melk. Vi fikk nutramigen mme på blå resept og lillegull begynte å sove hele natta:) Anonymous poster hash: 3815a...8a1 Takk for svar! Var det hver natt? Når begynte det og slo det ut på prøver? Anonymous poster hash: 1499a...f24
mama_82 Skrevet 17. oktober 2013 #15 Skrevet 17. oktober 2013 Gutten min fikk påvist kumelkproteinallergi ved 4 mnd. Han er 6 mnd nå. Hadde ingen symptomer de første tre mnd. Jeg fullammet. Plutselig begynte han å kave ved puppen. Ville ikke spise etter to-tre min. Skulle forsøke å gi mme da jeg trodde det kunne dreie seg om brystvegring. Han ville ikke spise mme heller, men det ble sølt litt fra flasken på haken hans. Få minutter etter var han full av utslett. Kontaktet barnelege og fikk diagnose ved prikktest og blodprøve. Vi har slitt med maten siden den gang og først nå har det løsnet både med pupp og fast føde. Han har aldri tatt flaske, så jeg har ammet mye på natt og i søvne på dagtid da han ikke har brydd seg. Det skal sies at han aldri har skreket eller vist tegn til ubehag hverken fra mage el noe annet. Jeg har spist melkefritt i litt over to mnd, men jeg kan ikke svare på om det er melkeallergien som skapte spisenekt eller om han bare har vært litt "sær" i noen mnd Har i alle fall ikke hatt noen andre symptomer på allergi. Siden vi oppdaget dette mens jeg fremdeles fullammet vet jeg ikke hvordan han reagerer dersom han får i seg melk direkte (ikke via morsmelk). Godt mulig han da får problemer med magen som jo er veldig vanlig ved matallergier.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #16 Skrevet 17. oktober 2013 Tusen takk for svar! Veldig godt å lese om deres erfaringer! Blir glad for enda flere Anonymous poster hash: 1499a...f24
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2013 #17 Skrevet 17. oktober 2013 Andre? Anonymous poster hash: 1499a...f24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå