Gå til innhold

Dere som har 5-6 år mellom barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns du har vært finest med den aldersforskjellen?

Får de noe utbytte av hverandre i det hele tatt?

Og hva er dumt ved en såpass stor aldersforskjell? (hvis det er noen ulemper ved det ;)

Anonymous poster hash: 7af34...870
Videoannonse
Annonse
Skrevet

her er storesøster bare utrolig stolt av sin lillebror. hun er stor nok til å skjønne at han ikke har skyld i at hun nå må dele vår oppmerksomhet. jeg synes også det er deilig at jeg først har kunnet gi henne alt jeg har i 6 år, og nå som lillebror har kommet er hun så stor at hun klarer mye selv og jeg kan hjelpe ham. hun er også mye med og hjelper.

det med bestevenner har jeg aldri helt forstått. der er 6 år mellom meg og min søster. vi hadde hver vår vennekrets når vi var yngre (og har vel det enda) men som voksne har vi ett veldig nært og sterkt forhold. vi er veldig forskjellige, antakelig fordi vi har vokst opp litt "hver for oss"?

ulempen er jo at nå er det påan igjen med bleieskift og tåteflasker og alt det der som man var så glad for at var over ;-)

Skrevet

Har 6 år mellom jentene mine. Lillesøster har stor glede av at storesøster lærer henne litt av hvert. Storesøster er kjempeflink å leke med henne når de er hjemme, smøre brødskive til henne, hjelpe henne å kle på seg osv. Til nå har det kun vært positivt. Det var dessuten fint å være i permisjon da eldste begynte på skolen. 

Har selv 6 år mellom meg og lillesøsteren min. Vi hadde et godt forhold fram til jeg begynte på ungdomsskolen. Da begynte vi å skli fra hverandre på alle måter, men fant sammen igjen mer og mer etterhvert som vi ble voksne. Nå er vi bestevenner. Jeg har hatt mye mer utbytte av henne enn jeg har til broren min som er 14 måneder eldre enn meg. Vi har aldri hatt god kontakt. Tror det kommer an på personlighet.

Anonymous poster hash: 6fee2...cad
Skrevet

og lillebror på 5 måneder lyser opp i hele seg når storesøster kommer inn i rommet, så stoltheten er gjensidig ;-)

Skrevet

Her er det 7 år mellom. Eldstebarnet og mellomste, har både fordeler og ulemper. Men jeg vil påstå at det fungerer bedre med tette barn sånt rent praktisk og i forhold til kommunikasjon dem imellom, ferier og høytider.

Aldersforskjellen på 7 år er for stor til at de gjør så mye sammen, det blir til at storebror er barnevakt, hører dem i leseleksa og herjer litt ( 15, 8 og 6 år gamle nå).

Jeg har tre yngre søsken selv, den jeg har tettes forhold til er min nesten 12 år yngre lillesøster. Jeg har stelt henne, passet henne og hun har nesten vært litt min baby og velse jente oppigjennom. Hun og min eldste er vel mer som storesøster og lillebror enn tante og nevø på et vis. Hun er i 20 årene, så nå prater vi løst og fast om alt, det er meg hun kommer til med sine bekymringer, kjærlighets sorg, trenger råd eller hjelp med noe. Blir litt både søstre/ mor datter og venninne forhold. Hun har mamma også, men synes det er lettere å gå til meg når det er noe.

Så alt har sine fordeler og ulemper, alt etter alder, personlighet. Finnes ingen fasit.

Men, en ting er sikkert, det er travelt med mange småbarn og et spedbarn på en gang...en slags unntakstilstand. Med årene jevner det seg ut.

Skrevet

ENESTE "ulempen" er ferieturer der meg og far har måttet splitte oss i førnøyelsesparker og slikt. Eldste som var 8 ville kjøre bob-bane, mens minste på 2 ville sitte i mini-tog. :P

Ellers har eldste vært en naturlig hjelper for meg. Vi har aldri krevd at han gjør oppgaver, annet enn å rydde rommet sitt og slikt. Men siden minste kom har han vært fantastisk og hjelpe meg uten at jeg ber om det. Og han er SÅ stolt over å få være storebror og bli sett opp til. Når minsten skulle lære å krype låg de begge på gulvet og storebror prøvde iherdig å lære bort. Det har vært en fryd, og ikke har vi opplevd sjalusi. Vi har kost oss med to forskjellige babyperioder, og det har ikke vært stress. 

Sier ikke at to tettere ikke er en fordel! Det har garantert sine fordeler også! :)

Men du spurte og jeg svarte. He-he

Anonymous poster hash: eab2f...ce6
Skrevet

Den største fordelen som jeg ser det er at vi har hatt god tid til alle barna. De to eldste er det fem år mellom og det har aldri vært antydning til sjalusi og veldig lite krangling. Eldste var travelt opptatt med venner og merket knapt at han var blitt storebror før det hadde gått en stund :) 

Den eneste ulempen jeg kan komme på er at de ikke har hatt felles interesser i oppveksten (jente og gutt), men nå når de begge er tenåringer er de blitt gode venner som passer på hverandre. De er stolte storesøsken til to små og til god hjelp.

Det var ikke planlagt at det skulle bli så stor aldersforskjell mellom barna våre, men om jeg hadde fått valgt på nytt hadde jeg gjort akkurat det samme en gang til.

Vi har aldri følt på at småbarnstiden har vært så grusom travel og det tror jeg kommer av at vi har hatt et lite barn om gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...