Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Hvordan reagerer dere når menn sier at de vil ta på dere, ha sex, får stå osv?Jeg blir så usikker og "fleiper" det somregel bort. Er så redd for å være veldig direkte, og usikker på hvem som gjør det med "vilje" og ikke.Skal sies at jeg er akkurat ferdig utdannet og redd for å gjøre feil. Anonymous poster hash: a06d9...a12
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Det kommer an på hvem det er som sier det. Nå er jeg helsesekretær så har ikke opplevd det så ofte som sikkert sykepleiere og hjelpepleiere opplever vil jeg tro, men akkurat nå jobber jeg sted hvor vi har en pasientgruppe som ikke har så mange sperringer når det gjelder slikt. Samtidig så kjenner jeg mange av våre pasienter så godt at jeg kan gi beskjed til dem om at "dette er ikke ok å si" uten at det blir noe problem ut a det. Når jeg snakker med folk jeg ikke kjenner fra før så overhører jeg rett og slett slike kommentarer og svarer ikke på det. Hvis en person på telefonen kommer med slibrige hentydninger så svarer jeg med feks å spørre han ringer fordi han trenger en time eller ønsker å snakke med sin behandler. Hvis du er sykpleier el.l. ville jeg respondert med å si noe slikt som "nå må du ta medisinene dine" (eller hva du nå er der inne for å gjøre). Ikke responder på de slibrige hentydningene på noen måte, verken med spøk eller sinne. Det første kan gi inntrykk av at du synes det er greit, og til og med morsomt. Ikke et bra inntrykk å gi slik jeg ser det, og problemet kan eskalere hvis det er en pasient som skal være der lenge. Men det er min erfaring/mening. Anonymous poster hash: c3873...b30
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Det kommer an på hvem det er som sier det. Nå er jeg helsesekretær så har ikke opplevd det så ofte som sikkert sykepleiere og hjelpepleiere opplever vil jeg tro, men akkurat nå jobber jeg sted hvor vi har en pasientgruppe som ikke har så mange sperringer når det gjelder slikt. Samtidig så kjenner jeg mange av våre pasienter så godt at jeg kan gi beskjed til dem om at "dette er ikke ok å si" uten at det blir noe problem ut a det. Når jeg snakker med folk jeg ikke kjenner fra før så overhører jeg rett og slett slike kommentarer og svarer ikke på det. Hvis en person på telefonen kommer med slibrige hentydninger så svarer jeg med feks å spørre han ringer fordi han trenger en time eller ønsker å snakke med sin behandler. Hvis du er sykpleier el.l. ville jeg respondert med å si noe slikt som "nå må du ta medisinene dine" (eller hva du nå er der inne for å gjøre). Ikke responder på de slibrige hentydningene på noen måte, verken med spøk eller sinne. Det første kan gi inntrykk av at du synes det er greit, og til og med morsomt. Ikke et bra inntrykk å gi slik jeg ser det, og problemet kan eskalere hvis det er en pasient som skal være der lenge. Men det er min erfaring/mening. Anonymous poster hash: c3873...b30 Spørs vel litt hvor du jobber også. I feks psykiatrien skal man vel gjerne korrigere uønsket atferd. Jeg syns det er greit å si fra på en skikkelig måte, at en ikke ønsker å bli snakket til på den måten. Anonymous poster hash: 677ac...f74
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg er utdannet sykepleier og jobber på medisinsk avdeling med en del syke pleietrengende pasienter. Her er det mye inn og ut, så rekker ikke alltid å bli så godt kjent med dem. Derfor er det litt vanskelig, og jeg er nok enda usikker på meg selv og redd for å såre dem som ligger inne.Men takk for svar Anonymous poster hash: a06d9...a12
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Det kommer an på hvem det er som sier det. Nå er jeg helsesekretær så har ikke opplevd det så ofte som sikkert sykepleiere og hjelpepleiere opplever vil jeg tro, men akkurat nå jobber jeg sted hvor vi har en pasientgruppe som ikke har så mange sperringer når det gjelder slikt. Samtidig så kjenner jeg mange av våre pasienter så godt at jeg kan gi beskjed til dem om at "dette er ikke ok å si" uten at det blir noe problem ut a det. Når jeg snakker med folk jeg ikke kjenner fra før så overhører jeg rett og slett slike kommentarer og svarer ikke på det. Hvis en person på telefonen kommer med slibrige hentydninger så svarer jeg med feks å spørre han ringer fordi han trenger en time eller ønsker å snakke med sin behandler. Hvis du er sykpleier el.l. ville jeg respondert med å si noe slikt som "nå må du ta medisinene dine" (eller hva du nå er der inne for å gjøre). Ikke responder på de slibrige hentydningene på noen måte, verken med spøk eller sinne. Det første kan gi inntrykk av at du synes det er greit, og til og med morsomt. Ikke et bra inntrykk å gi slik jeg ser det, og problemet kan eskalere hvis det er en pasient som skal være der lenge. Men det er min erfaring/mening. Anonymous poster hash: c3873...b30 Spørs vel litt hvor du jobber også. I feks psykiatrien skal man vel gjerne korrigere uønsket atferd. Jeg syns det er greit å si fra på en skikkelig måte, at en ikke ønsker å bli snakket til på den måten. Anonymous poster hash: 677ac...f74 Jeg jobber også i psykiatrien. Og riktignok skal man korrigere uønsket adferd, men det er forskjellige grader av psykisk syke folk, og man skal vite hva man gjør og sier til folk. Anonymous poster hash: c3873...b30
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Har jobbet i somatikken, nå jobber jeg i psykiatrien. Om det er klare og orienterte pasienter som kommer med slike utsagn sier jeg at det der ikke greit, at jeg er der for å gjøre en jobb og ikke vil høre slikt På en ok måte, men litt autoritær måte. Til andre pasienter er det litt ulikt- situasjonsavhengig- men vil uansett korrigert for det på en eller annen måte. Man trenger ikke å finne seg i slikt, og det er viktig og riktig å si ifra etter min mening. Anonymous poster hash: b7dae...d3b
NormaJean Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Det avhenger litt av hvordan pasienten er. Er de forvirret/dement så avleder jeg, sørger for at temaet blir oversett. Det hender oftest, de fleste er ikke ekle sånn av natur. Er det en "ekkel", slibrig pasient så er det lov å sette grenser. Man skal ikke ta imot hva som helst. Vi har integritet og følelser også. Fleiper man det bare bort så kan man signalisere at slik er greit og det er det IKKE! Jeg sier tydelig ifra at jeg ikke aksepeterer slik. En gang har jeg også sagt at nå forlater jeg rommet og kommer tilbake når pasienten kan besinne seg. Sykepleiere/hjelpepleiere har også lov til å sette grenser.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Sett grenser, både for din egen del og pasienten sin del. Jeg sier som regel "Jeg synes ikke det er greit å bli snakket sånn til, håper du forstår det". Sier det på en grei måte da, ingen irritasjon. De fleste tar det helt fint og snakker heller om noe annet svada, kanskje de blir litt flaue. Jeg er ung sykepleier så synes det er ubehagelig om det skal gå lenger enn at de sier ekle ting, så derfor setter jeg streken før det kommer dit. Er det demente eldre så tar jeg det med en klype salt. Anonymous poster hash: cf45a...0ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå