Gå til innhold

Solgt leilighet, men kjøpere angrer og vil heve kjøpet

Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer på akkuratt dette her?

Nylig solgte jeg min leilighet og til uken skulle jeg til megler for å skrive under papirer sammen med kjøpere. Fikk tlf av megleren, hvor kjøpere hadde angret seg. Fikk først litt sjokk, for jeg har hørt om dette her, men nå har det skjedd meg.

Hvilken rettigheter har jeg? Hva er det jeg må ta hensyn til?

Det jeg vet er at når jeg legger den ut for salg igjen, og hvis jeg ikke får solgt til den prisen, så skal de dekke resten, altså beløpet de kjøpte den får.

Har kjøpt bolig, som jeg skal flytte inn i Februar, og vet også at hvis jeg ikke har solgt inntil da, så skal de dekke mine omkostninger. Det var det jeg også fikk høre av megleren.

Jeg er interessert i å høre om noen har opplevd lignende og hvordan de klarte seg?

Har prøvd å søke litt på nettet men har ikke lyktes.

Fortsetter under...

En i familien kjøpte en leilighet for litt siden, så angret han seg men han fikk ikke heve kjøpet av den grunn.
Han måtet overta leiligheten å selge den på nytt selv.

Budet er binnende, så hvis du sier at kjøper ikke får heve kjøpet kan de nok ikke tvinge deg.

Anonymous poster hash: ad410...fdf

Kjedelig, men er det egentlig noe problem? Utifra det du skriver, så høres der ut som om du ikke kan tape noe på dette, men går den til høyere pris nå, så er det vel du som tjener på det?

Anonymous poster hash: 47691...6a4

Annonse

De jeg vet er at budet er bindende og de må stå for det.

To ting jeg vet for sikkert er:

* når jeg legger den ut for salg på nytt og ikke får solgt den for den prisen som nylig ble kjøpt, så skal kjøpere dekke resten, altså de som kjøpte og angret.

* hvis jeg ikke får solgt den og må flytte i min nye bolig så skal de dekke omkostninger.

Kjedelig, men er det egentlig noe problem? Utifra det du skriver, så høres der ut som om du ikke kan tape noe på dette, men går den til høyere pris nå, så er det vel du som tjener på det?Anonymous poster hash: 47691...6a4

Det sa megleren også, men som sagt aldri opplevd dette her, så jeg er bare litt nervøs.

Når man legger inn bud, er det jo bindende. Det er kjøper som har satt seg selv i en vanskelig situasjon her. Det er mye styr rundt det å legge ut boligen på nytt og arrangere nye visninger. Jeg ville ikke vært veldig ivrig på å gjøre det om jeg var selger, dette synes jeg kjøper skal ordne opp i. Boligkjøp og salg er en stor sak. Man kan ikke bare angre etter at man har budt.

Anonymous poster hash: 4539e...2eb

Been there, done that, som kjøper altså! Vi undertegnet kontrakt og overtok vi da, så solgte vi den på nytt selv. De vi vant budrunden over overtok leiligheten, for 100.000 mindre enn vi hadde kjøpt den for. Surt, men vi hadde ikke lyst til å flytte allikevel...

Anonymous poster hash: 68cc8...910

Annonse

Du spør om hvilke rettigheter du har. Og den retten du har er å nekte å godta at de hever kjøpet.

Hvorfor la dem gjøre det og måtte gå igjennom runden på nytt, selv om du ikke taper økonomisk? Nei de angrer seg, dems problem. Da får de enten selge på nytt sjøl eller bo der ett år så de slipper å skatte av ett evt overskudd. Men det trenger ikke du tenke på egentlig:)

Anonymous poster hash: a7591...8c3

Du som selger har full rett til å nekte de å angre seg, budet er bindende, at de angrer seg, betyr ikke automatisk at du må godta det, du kan si at kjøpet består, så får de kjøpe den og selge den videre.

Anonymous poster hash: 5f04c...a8a

For all del ikke stol på det megleren sier om hvilke rettigheter du har. De er dessverre for dårlig i jus og må aldri stå til ansvar om de gir deg feil råd. Aldri finn på å gå med på å heve salget, du trenger ikke å ta den risikoen det innebærer! Hva skjer hvis du må selge til en lavere pris og den opprinnelige kjøperen ikke har penger til å gjøre opp for tapet? Hvilke rettigheter har du da?

Anonymous poster hash: 09f00...ec7

Jeg hadde aldri gått med på heving av kjøp og det trenger man heller ikke.

La de ta jobben med det om de vil selge leiligheten de har kjøpt. Det er deres jobb nå.

Anonymous poster hash: 826c1...b13

Jeg sier som resten; ikke gå i fella med å skulle være grei å la dem heve kjøpet (selv om de må dekke kostnader). Du har solgt og burde ikke bli sittende med jobben fordi de har ombestemt seg. Det er heldigvis strenge lover og regler på dette, bruk dem til din fordel. Den eneste formildene omstendigheten jeg kan tenke meg i slike saker er manglende opplysning fra selgers (din) side som har gjort at de likevel ikke ønsker å kjøpe.

Anonymous poster hash: d214d...263

Man legger da ikke inn et bud på en leilighet på impuls. Man tenker seg godt om, sjekker sin økonomi, tenker seg enda mer godt om, før man legger inn noe som helst av bud.

Anonymous poster hash: f82d3...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...