Gå til innhold

inspirert: hvilke vaskemidler og skyllemidler bruker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker stort sett vaskenøtter, men til ulltøyet bruker vi nøstebarn sitt eget vaske- og skyllemiddel. Har litt Blenda i bakhånd for ekstremtilfeller.

Syns jeg har hørt så delte erfaringer om vaskenøtter. Bruker du de på bleier også?
Ja, stort sett. Kun ekstrembleiene som blir tatt med Blenda.
Hmm. Kanskje jeg skal prøve. Syns at uansett hvor lite blenda jeg har oppi så blir det for mye såpe i bleiene. ...
Jeg bruker alltid halv mengde vaskemiddel (eller mindre), og kjører alltid ekstra skylling.

Jeg pleier å bruke en halv mengde,

Og så fordeler jeg den i for og hovedvask, pluss ekstra skylling :P

Men skader jo ikke å prøve vaskenøtter :)

Skrevet

Vi bruker Blenda sensitiv pulver og Comfort sensitiv tøymykner. Har i tillegg Milo til ull.

Og så blir jeg nysgjerrig:

Hva er dette Durance, og hva er så spesielt med det? Har aldri hørt om det.

Anonymous poster hash: 9229e...a57

Durance er ett vaskemiddel/skyllemiddel i en serie (de har også såper, rengjøring midler, "luktepinner" lys osv) som selges som oftest på interiør butikker. Det koster 3 og en halv formue, men lukter veldig veldig godt. ...
Aha! Sjekket linken noen hadde lagt ut her også.

Men... Er det verdt det å kjøpe dette til en halv jetjager i 'verdi' og er det bare merket og lukten som 'gjør det' eller vasker de spesielt bra også?

Anonymous poster hash: 9229e...a57

Det kommer jo helt ann på hva du vil ha ut av det. Jeg synes det lukter veldig godt og på en kokvask med sengetøy vasker det jo helt rent. Du trenger ikke bruke mye for å få lukten, og det lukter lenge. Jeg har de store flaskene i opp mot ett år, så det er egentlig ikke så dyrt.

Skrevet

Varierer mellom ulike parfymefrie :)

Anonymous poster hash: 25d5e...e97

Skrevet

Jeg bruker Durance sine. Lukter himmelsk. Både vaskemiddel og tøymykner. Bruker å kjøpe de store flaskene, og en kork er nok. Til hvitt tøy pleier jeg å ha i en dasj av Neutral sammen med en kork av Durance.

Fikk Durance i gave en gang, og ble helt betatt ;) Når jeg bruker det på sengetøy, så lukter mitt soverom i mange dager framover. :D

Skrevet

Bruker omo, milo og comfort aloe vera skyllemiddel

Skrevet

Bytter på neutral og blenda sensitiv da jeg syns klærne blir renere med blenda. Takler ikke de sterke parfymeluktene. Milo til ull:)

Den hvite Miloen lukter ikke noe. Orker ikke lukta på den rosa.

Skrevet

Vi bruker stort sett vaskenøtter, men til ulltøyet bruker vi nøstebarn sitt eget vaske- og skyllemiddel. Har litt Blenda i bakhånd for ekstremtilfeller.

Akkurat samme som her:-) Men vi bruker av og til vanish på de verste flekkene.

Anonymous poster hash: 92309...cea

Skrevet

Syns jeg har hørt så delte erfaringer om vaskenøtter. Bruker du de på bleier også?
Ja, stort sett. Kun ekstrembleiene som blir tatt med Blenda.
Hmm. Kanskje jeg skal prøve. Syns at uansett hvor lite blenda jeg har oppi så blir det for mye såpe i bleiene. ...
Jeg bruker alltid halv mengde vaskemiddel (eller mindre), og kjører alltid ekstra skylling.
Jeg pleier å bruke en halv mengde,

Og så fordeler jeg den i for og hovedvask, pluss ekstra skylling :P

Men skader jo ikke å prøve vaskenøtter :)

Jeg bruker bare vaskenøtter på bleiene. Har aldri brukt noe annet.

Skrevet

Neutral vaskemiddel. Bruker ikke skylleemiddel, men alt av ungenes tøy må i tørketrommelen for st det skal bli mykt og minst mulig nupper. De har atopisk eksem begge to, og hun som er værst rammet sliter når det er nupper på tøyet eller stivt.

Jeg bruker milo på fintøy og ull, men ikke til ungene. Har litt milo i noen vasker det ikke er noe til ungene i, for det er så deilig å få litt lukt på vaskerommet når jeg vasker tøy. Fryktelig kjedelig med nytt tøy som ikke lukter noe.

Anonymous poster hash: 1298f...f6d

Skrevet

Bruker neutral vaskemiddel og ikke noe skyllemiddel pga allergi. Til ull ol bruker vi parfymefri milo. Mulig den ikke er optimal den heller, men han som er allergisk bruker uansett ikke ull.

Anonymous poster hash: 52659...a8b
Skrevet

Neutral vaskemiddel. Bruker ikke skylleemiddel, men alt av ungenes tøy må i tørketrommelen for st det skal bli mykt og minst mulig nupper. De har atopisk eksem begge to, og hun som er værst rammet sliter når det er nupper på tøyet eller stivt.

Jeg bruker milo på fintøy og ull, men ikke til ungene. Har litt milo i noen vasker det ikke er noe til ungene i, for det er så deilig å få litt lukt på vaskerommet når jeg vasker tøy. Fryktelig kjedelig med nytt tøy som ikke lukter noe.

Anonymous poster hash: 1298f...f6d

Vaskenøtter gjør klærne naturlig mykere og det fungerer veldig bra med atopikere i hus:) Hvis du liker litt lukt kan noen dråper eterisk olje gjøre susen.

Skrevet

Billigste vaskepulveret og ullvasken på rema. Jeg har også barn med atopisk eksem, de reagerer ikke. Skyllemiddel varierer, bruker ikke alltid det. Jeg liker godt lukten av blå softlan. Prioriterer å bruke penger på andre ting :)

Skrevet

Jeg bruker milo på fintøy og ull, men ikke til ungene. Har litt milo i noen vasker det ikke er noe til ungene i, for det er så deilig å få litt lukt på vaskerommet når jeg vasker tøy. Fryktelig kjedelig med nytt tøy som ikke lukter noe.Anonymous poster hash: 1298f...f6d

Vaskenøtter gjør klærne naturlig mykere og det fungerer veldig bra med atopikere i hus:) Hvis du liker litt lukt kan noen dråper eterisk olje gjøre susen. Anonymous poster hash: 92309...cea

http://www.nrk.no/livsstil/darlig-alternativ-toyvask-1.5672583

http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article245063.ece

http://www.sifo.no/files/file73510_36-2008-fr.pdf

Anonymous poster hash: 10368...c10

Skrevet

Jeg bruker egentlig vaskemagneter fra enjo.

I tillegg bruker jeg blenda og neutral til ekstra skitten vask og hvitvask. Pga. lillebror har astma og allergi og eksem og reagerer ikke på disse.

Bruker ikke tøymykner utenom på mitt sengetøy, da tar jeg bare en som lukter godt for jeg reagerer ikke på det.

Bruker milo til finvask og ull.

Har du brukt vaskemagnetene til enjo leng. Jeg hadde de ei goe stund, men ga opp. Jeg var fornødd det første året, men etter det så begynte vaskemaskinen å lukte råttent. Trodde først det var maskinen, men flere av de jeg kjenner som brukte vaskemagnetene opplevde det samme. Jeg var nødt til å ta klærne med en gang de var ferdige eller så luktet de og, men etterhvert, så satte lukten seg i de og. Jeg gikk over til vanlig såpa igjen. Er ikke fæn av såpa, men var surt å ødelegge maskinen nesten.

Skrevet

Bruker ariel vaskepulver. Lukter kjempegodt! Vanish på flekker, og bytter på skyllemiddel der det trengs. Har ikke funnet en jeg liker megagodt.

Milo på ull.

Skrevet

I tillegg bruker jeg blenda og neutral til ekstra skitten vask og hvitvask. Pga. lillebror har astma og allergi og eksem og reagerer ikke på disse.

Bruker ikke tøymykner utenom på mitt sengetøy, da tar jeg bare en som lukter godt for jeg reagerer ikke på det.

Har du brukt vaskemagnetene til enjo leng. Jeg hadde de ei goe stund, men ga opp. Jeg var fornødd det første året, men etter det så begynte vaskemaskinen å lukte råttent. Trodde først det var maskinen, men flere av de jeg kjenner som brukte vaskemagnetene opplevde det samme. Jeg var nødt til å ta klærne med en gang de var ferdige eller så luktet de og, men etterhvert, så satte lukten seg i de og. Jeg gikk over til vanlig såpa igjen. Er ikke fæn av såpa, men var surt å ødelegge maskinen nesten.

Jeg synes det går greit så lenge jeg vasker på 90 grader innimellom. Men slik er det jo på de fleste maskiner. Jeg bruker som sagt litt pulver på de skitneste vaskene.

Blir det slik som du beskriver så kutter jeg og de ut da.

Skrevet

Jeg bruker milo på fintøy og ull, men ikke til ungene. Har litt milo i noen vasker det ikke er noe til ungene i, for det er så deilig å få litt lukt på vaskerommet når jeg vasker tøy. Fryktelig kjedelig med nytt tøy som ikke lukter noe.Anonymous poster hash: 1298f...f6d

Vaskenøtter gjør klærne naturlig mykere og det fungerer veldig bra med atopikere i hus:) Hvis du liker litt lukt kan noen dråper eterisk olje gjøre susen. Anonymous poster hash: 92309...cea

http://www.nrk.no/livsstil/darlig-alternativ-toyvask-1.5672583

http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article245063.ece

http://www.sifo.no/files/file73510_36-2008-fr.pdf

Anonymous poster hash: 10368...c10

De undersøkelsene tar kun for seg flekkfjerningsegenskapene. Ikke evnen til å vaske vanlig rent.

Skrevet

Jeg synes det går greit så lenge jeg vasker på 90 grader innimellom. Men slik er det jo på de fleste maskiner. Jeg bruker som sagt litt pulver på de skitneste vaskene.

Uansett såpe eller ikke så må vaskemaskiner vaskes på 90-95 innimellom for å drepe alle bakterier i trommelen. Bakterier elsker 40 og mange overlever 60. Vi vasker i alle fall 1-2 vask i uken på 90.

Skrevet

Blenda sensitive, Milo parfymefri til ull, niks skyllemiddel. Bruker en skvett eddik i stedet. 

Dette med eddik som skyllemiddel har jeg lurt litt på... Blir tøyet fortsatt mykt da? Og er skyllemiddel det samme som tøymykner, altså samme kammer i vaskemaskinen? Jeg vet at man kan bruke eddik for å fjerne bl.a. lukt på tøy, er det derfor du bruker det? Jeg er bare nysgjerrig, hvis man kan bytte ut tøymykner med eddik høres jo det lurt ut, og mer miljøvennlig... :)

Jeg bruker for øvrig Omo vaskemiddel, fordi en reklame fortalte meg at jeg skulle det for leeeenge siden, og det fungerer greit. ;) Og stort sett neutral tøymykner.

Skrevet

Blenda sensitive, Milo parfymefri til ull, niks skyllemiddel. Bruker en skvett eddik i stedet.

Dette med eddik som skyllemiddel har jeg lurt litt på... Blir tøyet fortsatt mykt da? Og er skyllemiddel det samme som tøymykner, altså samme kammer i vaskemaskinen? Jeg vet at man kan bruke eddik for å fjerne bl.a. lukt på tøy, er det derfor du bruker det? Jeg er bare nysgjerrig, hvis man kan bytte ut tøymykner med eddik høres jo det lurt ut, og mer miljøvennlig... :)

Jeg bruker for øvrig Omo vaskemiddel, fordi en reklame fortalte meg at jeg skulle det for leeeenge siden, og det fungerer greit. ;) Og stort sett neutral tøymykner.

Eddik fungerer, men sliter veldig på strikken i klær som er elastiske. Jeg ville ikke anbefalt å bruke det på annet enn håndklær og sengetøy(uten stretch).

Skrevet

Uansett såpe eller ikke så må vaskemaskiner vaskes på 90-95 innimellom for å drepe alle bakterier i trommelen. Bakterier elsker 40 og mange overlever 60. Vi vasker i alle fall 1-2 vask i uken på 90.

Ja jeg er klar over det og vasker alt sengetøy og ofte håndklær på 90. Også viktig å ta nedi gummien av og til for å holde lukt og bakterier borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...