Gå til innhold

Hva ser man på ultralyd

Anbefalte innlegg

Jeg hadde 1 mensdag i siste syklus for 6,5 uke siden. Legen mente fosteret var 4 uker. at det er 4 uker siden eggløsning. da er jeg i 6 svangeskapsuke. i dag på ul. så vi en svart plommesekk, men bare en skygge av noe som kunne ligne foster. siden jeg har hatt en missed abortion tidligere er jeg litt nervøs for at det skal skje igjen. mener å huske at hjerte kunne sees i uke 6 sist. men kanskje når fosteret var 6 uker..alså i 8 uke... men det høres liksom så lenge ut...med tanke på at man ser et stort foster i 12 uke. Noen som vet??? vææææææ.... er overnervøs jeg vel. legen sa det var helt normalt å ikke se mer i svangerskapsuke 6 enn en svart sekk med noe utydelig inni. hva så dere andre som har vært på ultralyd så tidlig. er dette normalt??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144088761-hva-ser-man-p%C3%A5-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjertet begynner å slå når du er 5+1. Jeg var til ul da jeg var 5+3, og kunne da se e fin liten spire med bankende hjerte.

Men på den andre siden, så har jeg jo lest om de som ikke så noe på ul så tidlig, sånn som deg selv. Men likevel var gravid og fødte en frisk baby til slutt!

Håper det er en liten krabat inni deg :)

vææ nå ble jeg redd.. hvis du var på ul i 5+1 var fosteret 5 uker da?alså 7 uker siden 1 mensdag?  for i 5 uke er jo bare fosteret 3 uker..å da ser man ikke no hjerte.  håper det er no inni der.liiiivredd jeg nå.

Jeg var på ul da jeg var gravid med sønnen min, 6+0, og da så vi bare antydning til ett foster og ett pittelite hjerte som slo. Tviler på at vi hadde greid og sett noe en dag eller to tidligere;) idag hadde jeg utvendig ul 5+0 og så forstørret livmor og antydning til fosteranlegg, helt normalt for hvor langt jeg er på vei.. :) så tror ikke du skal bekymre deg noe særlig! :)

Annonse

Det heter embryo frem til 12. uke. Etter uke 12 er det et foster.. 

Har selv vært og hørt om flere som såvidt har sett et bankende hjerte i uke 7 (barnets uke 5), så det er ikke umulig at du bare må vente litt. Skjønner ikke hvorfor du var så tidlig på ul når du har opplevd en MA? Det skaper unødvendig bekymring å dra på ul før uke 8 for det er bedre å kunne være helt sikker i stedte for å vente og vente i flere uke for å se om noe har utviklet seg som det skal eller ikke. 

Anonymous poster hash: 888ea...0e3

vet det. skrev bare feil. det er jo nettop når man har opplevd det at man kanskje vil sjekke en gang ekstra. jeg betaler ca 600 for å sjekke og synes det er helt greit og verdt hver eneste kr. ved en ma kan man jo gå-som meg i mange mange uker å innbile seg å være gravid mens foster eller embryo er dødt. får håpe det går bra. i dag er det flere som har spurt om det samme, så er nok ikke bare meg : )

vet det. skrev bare feil. det er jo nettop når man har opplevd det at man kanskje vil sjekke en gang ekstra. jeg betaler ca 600 for å sjekke og synes det er helt greit og verdt hver eneste kr. ved en ma kan man jo gå-som meg i mange mange uker å innbile seg å være gravid mens foster eller embryo er dødt. får håpe det går bra. i dag er det flere som har spurt om det samme, så er nok ikke bare meg : )

Har selv opplevd MA, så vet hva du har gjennomgått, men som sagt så skaper det unødvendig bekymring om man ikke ser noe "levende" på første ul enn om du hadde gått der i en av ukene etter uke 8, fordi da "skal" en som regel se et bankende hjerte og ei lita reke. 

Det var mer ment som en slags oppfordring til andre om å ikke gå på ul så snart testen viser positiv NETTOPP fordi at man ikke kan forvente å se så mye så tidlig. 

Lykke til videre, håper for din del at det ikke har gått galt denne gangen også.. Vet hvor fælt det er.. 

Annonse

Jeg skal på ultralyd i morgen. Da er jeg 10+3. Hva vil jeg se? Kun et lite embryo med hjerteslag eller noe som ser ut som en minibaby?  :rolleyes:

Du kommer nok til å se et liite embryo som ligner en minibaby. 

Ser ut som en klump med hode, armer og bein og et lite hjerte som slår :) 

Hei,

Vi har hatt 2 MA'er på rad. Gravid for 3. gang og er nå 10+5. Vi var på UL 6+0, da så vi ingen hjerteslag vi heller, kun fosteranlegg. Vår andre UL var i uke 7+5 og da kunne vi se hjerteslag(!). Spiren så ut som en peanøtt. Jeg var litt bekymret for størrelsen, men legen sa at alt var normalt og at det er vanskelig å måle eksakt CRL, samt at målene varierer mye på de ulike spirene de første ukene). Vi skal på UL om 2 dager så vi er kjempespente!! Fortsatt veldig kvalm (kvalmen startet i uke 5+5) og trøtt...

Første gang jeg var gravid var vi på UL 5+3, da så vi ingen hjerteslag. Fikk beskjed om å vente helt til uke 11+4. Da hadde utviklingen stoppet i uke 8 ca. Jeg hadde ikke merket noe og var kjempekvalm hele veien. Utskrapning på Ullevål

Andre gang jeg var gravid var vi på UL I uke 6 da så vi fosteranlegg, men ingen hjerteslag. Deretter UL I uke 8 og da hadde lite skjedd og ingen hjerteslag dessverre. Jeg hadde mistet endel symptomer uken før (mindre kvam, mindre ømme bryster, mindre trett osv) så jeg hadde en mistanke. Utskrapning på Ullevål.

Så nå krysser vi fingrene for at alt ser bra ut på torsdag!! :)

Lykke til du også 3barnsmor i juni 14

Endret av stjerna2011

huff så trist...man gleder seg jo og tror alt går bra....så er det å begynne på nytt. har du kommet så langt er det jo 99 prosent sjans for at alt går bra da : )) Lykke til..og takk.. gruer meg litt for jeg har opplevd det jeg å. håper vi ser noe da..men andre ser jo hjerteslag uke 5-6. håper håper... kjempekvalm nå da...så det kan jo være positivt på en måte : )

Jippi, alt så bra ut på ul idag. Lengden på spiren var ca 3 cm og tilsvarte 10+1 uke, men vi hadde inseminasjon så vet at vi er 11 uker ca. Uansett, alt er bra og vi kunne se en liten spire med hjerteslag som så ut som en bamsemums:-)

I forrige svangerskap var vi på ultralyd i uke 7 tror jeg. Da så vi tilnærmet ingenting.

Kan jo også ha litt med hvor gode apparater de har der du er på kontroll, samt individuelle forskjeller kanskje.

Vi ble satt tilbake på termin den gangen, noe som var kliss umulig med mindre barn lager seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...