Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har hørt at mange, ikke alle, mange av disse strever med foreldreskapet og at det begrunnes med høyere forekomst av tilknytningsforstyrrelser osv. Har dere hørt noe om det? Jeg tror muligens jeg leste det i bilaget til Vg for noen uker siden, og bare bet meg merke i det. Jeg har ingen personlig erfaring, så kan ikke svare for det men forsto det sånn at de hadde forsket på det. Anonymous poster hash: 46882...9ad
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Det kan jo tenkes at når barnet er så ønsket og jobbet så hardt for at fallhøyden kanskje er større om barseltiden, amming osv ikke blir som man håper.. Og da kan man kanskje få tilknytningsvansker.. Jeg vet ikke, men interresant tema er det jo.. Anonymous poster hash: 82920...7dd
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Fikk tv med ivf, ikke noen tilknytningsvansker. Samme som med eldste som er unfanget ved naturmetoden. Bare at det mer myyyyye mer hektisk med to på en gang. Anonymous poster hash: a4a7a...b2e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 De sier jo at det er høyere risiko for fødselsdepresjon ved IVF, så det er vel ikke usannsynlig. (Og at det er høyere risiko betyr selvfølgelig ikke at det gjelder alle. ) Anonymous poster hash: 442de...e40
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Ang tilknytningsvansker vet jeg ikke, men jeg har en del venner som har barn via ivf,og jeg ser at en del av de "overkompanserer" veldig mye, og gjør en del ukloke valg som foreldre (og dermed blir utslitt som foreldre). Dette tror jeg er fordi barna er så VELDIG ønsket før de kommer, at de kommer inn i en slags boble. Gjelder såklart ikke alle. Anonymous poster hash: 1a000...9cb
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Min erfaring er at det er omvendt, at de får sterk tilknytting. Mye fordi barnet er høyt ønsket. Har også IVF barn selv. Anonymous poster hash: 4f7bc...f17
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Min erfaring er at det er omvendt, at de får sterk tilknytting. Mye fordi barnet er høyt ønsket. Har også IVF barn selv. Anonymous poster hash: 4f7bc...f17 Tror du ikke det egentlig kan slå begge veier da? Man har ønsket noe veldig lenge, kanskje levd og åndet for dette ønsket i årevis, så fallhøyden kan vel bli ganske stor? Og presset en kan legge på seg selv likeså, fordi når man endelig lykkes, så vil man selvfølgelig gjøre alt helt perfekt. Anonymous poster hash: 442de...e40
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 Min erfaring er at det er omvendt, at de får sterk tilknytting. Mye fordi barnet er høyt ønsket. Har også IVF barn selv. Anonymous poster hash: 4f7bc...f17 Tror du ikke det egentlig kan slå begge veier da? Man har ønsket noe veldig lenge, kanskje levd og åndet for dette ønsket i årevis, så fallhøyden kan vel bli ganske stor? Og presset en kan legge på seg selv likeså, fordi når man endelig lykkes, så vil man selvfølgelig gjøre alt helt perfekt. Anonymous poster hash: 442de...e40 Jo det kan det nok. Men har heldigvis ingen erfaring med at det har skjedd. Anonymous poster hash: 4f7bc...f17
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Min erfaring er i allefall at vi er sterk knyttet til barna, ingen depresjoner, tilknytnigsvansker e.l. Måtte til og med bruke eggdonor... Går så fint atte. Tenker ikke på at det er IVF og eggdonasjon. Barna ligner både far og meg. De er forresten ikke tvillinger, 2 år i mellom. Er nok mange flere barn i Norge som blir til på denne måten, enn hva folk flest ville tro. Anonymous poster hash: 0a635...07d
Twintipp og himmelblå Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 Uten å ha lest forskningsartikkelen det er snakk om tenker jeg at dette er jo relativt. Mine umiddelbare tanker ifht dette med ivf barn og tilknytningsproblematikk hos mor henger nøye sammen med de forhenværende nedturene de har hatt i forkant av ufrivillig barnløshet. At årene og nedturene har satt i gang en psykologisk prosess om at de ikke slipper følelsene løs, forsvarsmekanismen tillater ikke de psykologiske aspektene "å tro på at dette har skjedd". Som en konsekvens av utallige: Ikke denne mnd heller, det går sikkert ikke neste mnd heller, vi klarer det sikkert ikke med ivf heller, jeg kommer sikkert til å spontanabortere.. osv. Når det er sagt tror jeg de kan finne akkurat de svarene de ønsker i forkant av hvert forskningsprosjekt. Tror svært få får overraskende resultat av de fenomenene de ønsker å vite mere om.
Elsker jenta mi<3 Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 Som hun sier over her, er jeg av dem som er mer knyttet enn normalt. Er avhengig av barnet mitt ♥ Har to oar til i nær omgang som har det på samme måte :-)
mamma_bergen Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Som hun sier over her, er jeg av dem som er mer knyttet enn normalt. Er avhengig av barnet mitt ♥ Har to oar til i nær omgang som har det på samme måte :-) Jeg må bare henge meg på denne Ungen var klistret fast til meg (og er det til tider ennå), og jeg slapp henne ikke ut av synet et sekund i begynnelsen Og vi er nok ganske avhengig av hverandre i dag. Jeg fikk derimot en fødselsdepresjon...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Som hun sier over her, er jeg av dem som er mer knyttet enn normalt. Er avhengig av barnet mitt ♥ Har to oar til i nær omgang som har det på samme måte :-) Jeg må bare henge meg på denne Ungen var klistret fast til meg (og er det til tider ennå), og jeg slapp henne ikke ut av synet et sekund i begynnelsen Og vi er nok ganske avhengig av hverandre i dag. Jeg fikk derimot en fødselsdepresjon... Sånn har det vært her også. Anonymous poster hash: 4f7bc...f17
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 Vi har 2 VIF barn. Ingen tilknytningsvansker her nei. ei ingen depresjon.. Anonymous poster hash: e48fe...32f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå