Gå til innhold

Hva gjør jeg nå? Vondt i hodet og gått ned 3,5 kg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenter,

Hvordan forholder dere dere til det å spy og gå ned i vekt? Har dere kontakt med lege? På hvilket tidspunkt skal bør man konsultere med helsepersonell i denne situasjonen??

Jeg har ikke hatt mye vondt i hodet, men litt. Kjenner jeg er veldig tørst hele tida, så Hodepinen skyldes nok væskemangel. I tillegg har jeg visst gått ned fra 55kg til 51,5. Er 1,68cm høy, så jeg var relativt tynn i utgangspunktet.

Lurer på om jeg kan få be om å få prate med fastlegen? Har flere spørsmål til henne. Eller er det for normalt denne situasjonen til at det er vits å ta kontakt med lege??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er bare å ta kontakt med fastlegen. Bedre å ta en sjekk for mye enn for lite. Følg med på urinen din. om den er ganske mørk og du tisser lite, bør du kanskje få litt væske IV. 
Jeg var innlagt 3 dager pga dehydrering. hadde gått ned 4 kg. Men det kommer vel an på hvor mye væske du får i deg. 

Skrevet

Takk for svar!!!

Ringte legekontoret. Sa at jeg lurte på om jeg trengte legetime. Forklarte om vekttapet og sa jeg lurte på hva jeg skal gjøre hvis jeg går mer ned. Fikk bare som svar at jeg må sørge for å få i meg nok mat. Jeg svarte tilbake at det ikke var så lett mtp kvalme, brekninger og oppkast. Fikk likevel ikke noe annen respons enn at hu ble irritert for at jeg ikke hadde bestilt time til vanlig kontroll av gravide for uke 12. Fikk time 1.november med beskjed om at det uansett ikke er noe legen kunne ha hjulpet meg med før da...

Lurer på om dette er nok en situasjon som jeg vil lære av senere at jeg burde skreket høyere for å bli hørt, eller om dette er normalt. Er så fortvila pga den dårlige formen at jeg holder på å bli gal...

Skrevet

Jeg syns du skal kreve konsultasjon hos lege, få tatt urinprøve både for å sjekke ketose/andre avfallstoffer i urin samt blodprøver ift nyrene dersom du drikker/tusser lite... Du har ikke fått diagnosen hyperemesis ?! Kanskje du bør oppvæskes. Med mye oppkast, konstant kvalme, brekninger, dårlig form og allmenn tilstand, nå i tillegg hodepine, samt veltnedagng er dette noe som bør taes på alvor! Ring igjen, og drit i den sure helsesekretæren, si at du krever time!

Anonymous poster hash: 1807b...e8d

Skrevet

Kom deg te lege! Pass på å sjekk for diabetes i tillegg!

E veldi lov te vera litt ufin i telefonen me dei som "vokte" telefonen på legekontoret. For at du ska få fram ko alvorlig det er må du vera litt hard/påståelig!

Får ofte følelsen av at dei damene e tilsett for å holda folk vekke frå legekontoret..

Skrevet

Er såklart enig med de andre. Det er ikke legesekretæren som skal bedømme hvor syk du er. Jeg ringte min lege i omtrent samme anledning bortsett fra at jeg ikke hadde gått ned i vekt engang, og da ringte legen meg tilbake og stilte de riktige spørsmålene og jeg fikk time med en gang.

Og ja det er helt greit å kreve litt, du har ansvar for et lite vesen i magen og må faktisk ta vare på deg selv også.

Lykke til og håper det snart blir bedre:)

Anonymous poster hash: 9f9a8...36a

Skrevet

Tusentusen takk for svar begge to!! Setter stor pris på det. Jeg skal ringe igjen i morgen da... Satser på at jeg klarer å være streng :)

Skrevet

Håper du får en lege som tar deg på alvor. Ringte jordmor og sa at jeg var veldig dårlig, første timen min til henne ble jeg innlagt på sykehuset i uke 6. Hadde da tapt 5 kilo på halvannen uke, og hadde hyperemesis (ekstrem sv.skaps kvalme) Om det er det du har, finnes det en kjempefin støttegruppe på facebook som heter Hyperemesis Norge, hvor man deler erfaringer og tips :-)

Skrevet

Nei.. :/ følte hodepinen var blitt litt bedre og turde ikke ringe... Klarte å få i meg mer drikke i går og satser på at jeg klarer dette selv. Men skal ta kontakt med dem hvis planen min går i vasken.

Tusen takk alle for respons!!!

Skrevet

Tvi tvi!

Ser på underteksten din at du har vore gjennom mange forsøk og mange skuffelsar.

Håpe virkelig dette e barnet som du har venta på!!

Skrevet

Tuuusen takk Katta82!! :) :) er på mobil så jeg ser ikke om du har noen undertekst.. Uansett, lykke til videre du også med svangerskapet ;)

Skrevet

E heilt ny så veit ikkje koss ein gjere da ein gang.

Håpe eg sleppe få slik undertekst/baggage! Har hatt blødningar i 11-12dagar, så e utrygt. Men håpe likevel! :)

Skrevet

Krysser fingre og tær for deg! Heldigvis er det mange som blør og det går bra. Både min mor og søster har vært der du er, og det ble en frisk baby for det. Håper det blir samme story for deg! :)

Skrevet

Ring legevakta heller, etter at legekontoret er stengt! Jeg har hyperemesis, har akkurat vært inne i 3 dager og fått IV. Det kan høres ut som du og kunne trengt det, er ikke vits i å dra det ut! Er helt jævlig og ikke få i seg nok væske, og man blir bare verre av det. Synes synd på oss begge! Håper du får komme inn å fått litt væske, og at du snart blir bedre!

Anonymous poster hash: 0a07a...729

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...