Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Vi forbrukere burde bli mye tydeligere ift både myndigheter, Mattilsyn og produsenter av mat. Hvordan kan vi gjøre oss hørt? http://www.dagbladet.no/2013/10/15/kultur/meninger/hovedkronikk/kronikk/debatt/29786360/ Vil vi egentlig finne oss i at man velger dårlige produksjonsmetoder - som stort sett bare tjener til å øke fortjenesten til produsentenes (eller som regel mellomleddene) - på bekostning av vår helse? Jeg elsker laks, har alltid gjort det. Hvis jeg skulle få velge hva vi skulle ha til middag så valgte jeg alltid laks, helt fra jeg var lita! Men de siste årene har jeg fått mer og mer avsmak på det, det føltes ikke lenger riktig å spise laksen. Ikke syntes jeg at det smakte slik laks smakte før heller. Så begynte jeg å lese om lakseoppdrett, og da forstod jeg mer... Da forstod jeg hvorfor jeg instinktivt har begynt å spise mindre og mindre laks, og hvorfor jeg i praksis har sluttet å kjøpe det (uten at jeg forstod hvorfor jeg ikke lenger "likte" laks, som jeg egentlig elsker). Visste dere f.eks. at all oppdrettslaks vaksineres, at laksen i 6-8 uker etter vaksinering har veldig hemmet immunforsvar, at de som senfølge av vaksinene utvikler hjerte- og nyreproblematikk og ødeleggelse av skjelettet. Og hva med det at vaksinert laks utvikler svulster? ... men de svulstene ser vi som forbrukere ikke, for de skjæres bort før de kommer i butikken.... Det lyves og sies at antibiotikabruken i oppdrettsnæringen er så godt som borte, mens sannheten er at bruken er mangedoblet siste årene. Norge kjempet mot hele EU og vant (dessverre) en kamp om tillatt nivå i laksefôr av et giftstoff som siden 70-tallet har vært kjent som farlig..... fordi vi importerer slikt fôr fra land som har slike giftstoffer i fôret? Diverse typer kraftfor til dyr inneholder genmodifisert materiale - til tross for at dette egentlig ikke er lov i Norge. Dette vet også Mattilsynet. Hvor lenge skal vi forbrukere fortsette å godkjenne at maten som vi kjøper blir av dårligere og dårligere kvalitet?? Hvor lenge skal vi stilltiende godta at Mattilsynet, som egentlig skal passe på vår mat- og dyrehelse, velger å feilinformere og bevisst overse slike grove overtramp? Det er vi som betaler for det med vår helse! Dagens hjertesukk..... Anonymous poster hash: 79a5e...b85
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Kapitalisme på sitt verste Anonymous poster hash: 91731...926
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Så enig med deg HI, så enig. Men vi er jo i praksis maktesløse. Hvordan kan vi gripe dette an? Jeg har i årevis kjempet for kyllingene, men fortsatt spiser alle rundt meg kylling, oftere og oftere. Jeg har det på samme måte som deg med laks. Elsket det før, men har de siste årene instinktivt spist mindre og mindre. Det er to fryktelige næringer det der, lakseoppdrett og kyllingindustrien. Visste dere at måten de "høster inn" slakteklare kyllinger på, er med skurtresker som pløyer igjennom lokalet og harver inn dyrene? Omtrent samtlige brekker vinger og bein, og lider en forferdelig skjebne på vei til slakteriet. Det er så fryktelig at jeg blir kvalm!! Anonymous poster hash: 5660b...642
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Må ikke glemme kyrene som får x antall antibiotika-kurer pga brystbetennelse. Når de er melket nok så blir de hamburger. Norsk "kvalitetskjøtt"? :-( Anonymous poster hash: d9b58...1fd
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har nesten helt sluttet å kjøpe laks pga de skyhøye nivåene av tungmetaller og det stadig synkende nivået av omega 3. Synd villfisk er så dyrt/vanskelig å få tak i. Forøvrig kjøper jeg økologisk kylling! Det er det i det minste mulig å finne. Og spiser stort sett viltkjøtt, men håper økologisk, "gras fed" kjøtt skal bli mer tilgjengelig også snart! Anonymous poster hash: 6614f...96a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Vi spiser også økologisk kylling. Eller kylling fra holthe gård el. Litt dyrere enn vanlig kylling, men hvertfall ikke mishandlet før den havnet på slaktebenken. Anonymous poster hash: 5660b...642
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg kan bare si meg enig med deg HI. Har vært provosert over dette i mange år, samt hvordan de lyger i reklamen/på emballasjen uten at det får konsekvenser. ex 100% juice står det på pakken, og bortgjemt står det at det er fra konsentrat. Saft ville jeg da kalt det. Jeg blir helt kvalm over hvordan de får lov til å holde på. Dårligere folkehelse er resultatet. Kuer som ex får feil ernæring (på nyhetene for noen år siden var det noen som fikk masse godteri pga en avtale). Alle som ammer vet jo hvor viktig kosten er. Bønder som går med romvesendrakt for ikke å bli forgiftet selv, mens vi skal spise maten (ja da vi vasker jo, men alt blir kanskje ikke borte). Kjøttdeig som blir tilsatt vann og salt (hvem gjør vel det om man selv kjøper ren vare?!). Det tjener kun 1 formål: lure mer profitt ut av forbrukerne. Brødet smaker ikke godt lengre heller. Hva slags billig transfett lurer de nå egentlig oppi. Kvalmt. Kanskje vi damene her skulle starte vår egen business med ærlig mat?! Anonymous poster hash: 36565...4fb
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 Det meste av det dere ramser opp er bare tull. Bønder går for eksempel med "romdrakter" når de sprøyter da de da behandler sprøytevesken i konsentrert form. Innen produktene når forbrukeren er det normalt sett ingenting igjen eller eventuelt helt lave konsentrasjoner som ingen finner helseskader av. Når vi sprøyter produktene er det ikke slik at sprøytemiddelet blir liggende utenpå. Som regel blir det tatt opp i planten og så brudt ned over tid. Juice som kommer fra konsentrat er juice.Det er slik defenisjonen er. Det som kalles juice er ikke tilsatt annet enn tilsvarende mengde vann som tidligere er fjernet. Saft er konsentrat som kan være tilsatt nesten hva som helst og nektar er drikkeklar men tilsatt sukker, søtstoffer, konserveringsmiddel ol. Kjøttdeig blir tilsatt vann og salt for å få bedre holdbarhet, men det står utrykklig på pakkene og er bare å velge bort om du vil ha noe annet. Så vidt jeg vet brukes det ikke transfett i noen av de vanlige brødtypene i dag, og skulle de gjort det kunne det da ikke være negativt om det var billig? Det er heller ikke vansklig å velge såkalt "ren" mat. Du må bare godta å betale det det faktisk koster og at det ikke ser like bra ut. Anonymous poster hash: 04498...42e
Roselilly Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Huff, ja, kyllingproduksjon er jo også en tragisk side av matproduksjonen. Jeg sluttet å spise kylling for mange år siden, tåler det ikke. Spiste kalkun tidligere, men har fått det på samme måte med kalkunen som med laksen.... det føles ikke lenger riktig å spise. Leste noe om at også kalkunproduksjonen er lagt om siste årene. Hva kan man gjøre? Egentlig burde vi forbrukere hatt en omfattende underskriftskampagne og sendt til rette instanser. Og så burde vi hatt en boikott-periode.... Nå har jeg sånn sett min egen private boikott av disse produktene, men det monner jo ikke, og høres ikke En annen ting er at frossenfisken fra Findus og andre - som de skryter av er fryst maks fire timer etter at den er kommet ombord i båten... Jada, den er fryst fire timer etter den der kommet ombord. Men den er etterpå fraktet til Kina, der blir den "delvis" opptint og filetert for deretter å bli frosset ned igjen og solgt som "ferskfryst" fisk hos oss. Noen som noengang har prøvd å filetere en delvis frossen fisk? Det går ikke særlig bra... Så jeg tipper at den "delvise" opptiningen er mer enn hva de gir inntrykk av. Jeg har vært i kontakt med Findus om dette, klaget på kvaliteten på "Gourmet Torsk"'en deres - som er laaangt fra noen gourmetkvalitet. Findus hevder at frysing-opptining-frysing av fisken ikke påvirker kvaliteten på fisken. Mattilsynet sier at det er "standard prosedyre i bransjen". Men hallo??? At en samlet bransje så til de grader reduserer kvaliteten på den maten de produserer gjør det da ikke riktig?? Hva er da hensikten med Mattilsynet hvis de bare dilter etter produsentene? Og ingen, absolutt ingen, skal greie å overbevise meg om at det er mer miljøvennlig å sende fisk fra norske farvann til Kina og tilbake igjen. Det fikk jeg nemlig en lang utgreiing fra Findus om - hvor miljøvennlig transport de bruker..... Profitten taler - glem kvalitet! Og hvor er Mattilsynet? Tenk dere at en restaurant fikk tak i fisk rett fra en båt og så kastet den rett i fryseren fordi de der og da ikke hadde tid til å filetere fisken. En tid senere, når de har bedre tid, tar de opp igjen fisken, tiner den "delvis", fileterer den, og så fryser de den igjen inntil de enten bruker den selv eller selger den videre til andre restauranter. Mattilsynet ville aldri godkjent noe slikt! Restauranten ville trolig fått navn avslørt i landets store aviser og mistet næringsgrunnlaget. Men Findus og andre produsenter gjør dette med Mattilsynets tillatelse fordi det er "normal praksis i bransjen". En gang var god kvalitet normal praksis i bransjen....... Jeg aner ikke hvordan man evt starter slike protestaksjoner/underskriftskampagner - men blir gjerne med Hi
Roselilly Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Det meste av det dere ramser opp er bare tull. Bønder går for eksempel med "romdrakter" når de sprøyter da de da behandler sprøytevesken i konsentrert form. Innen produktene når forbrukeren er det normalt sett ingenting igjen eller eventuelt helt lave konsentrasjoner som ingen finner helseskader av. Når vi sprøyter produktene er det ikke slik at sprøytemiddelet blir liggende utenpå. Som regel blir det tatt opp i planten og så brudt ned over tid. Juice som kommer fra konsentrat er juice.Det er slik defenisjonen er. Det som kalles juice er ikke tilsatt annet enn tilsvarende mengde vann som tidligere er fjernet. Saft er konsentrat som kan være tilsatt nesten hva som helst og nektar er drikkeklar men tilsatt sukker, søtstoffer, konserveringsmiddel ol. Kjøttdeig blir tilsatt vann og salt for å få bedre holdbarhet, men det står utrykklig på pakkene og er bare å velge bort om du vil ha noe annet. Så vidt jeg vet brukes det ikke transfett i noen av de vanlige brødtypene i dag, og skulle de gjort det kunne det da ikke være negativt om det var billig? Det er heller ikke vansklig å velge såkalt "ren" mat. Du må bare godta å betale det det faktisk koster og at det ikke ser like bra ut. Anonymous poster hash: 04498...42e Jeg tror du skal lese litt mer om Roundup før du påstår at sprøytemidler ikke tas opp i plantene. For ikke å snakke om de genmodifiserte plantene som er laget for å tåle Roundup.... måtte de aldri komme til Norge! (men de er jo her allerede i dyre-/fiskefôr. Men det er mye verre med de grønnsakene som vi importerer - der er det masse grusomme eksempler på at fattige arbeidere må sprøyte midler som er svært giftige. Det er kanskje ikke så mye giftstoffer igjen i det sluttproduktet som ender hos oss - men hva med jordsmonnet der det produseres? Hva med arbeiderne der som sliter med alvorlige sykdommer som også senere generasjoner blir påvirket av? Paprika er f.eks. en av de grønnsakene som sprøytes mest. Tilfeldig ble det liggende noen paprika i kjøleskapet mitt (jeg fikk veldig motstand mot å spise akkurat dem uten at jeg forstod helt hvorfor, så de ble bare liggende) - tre måneder senere var de akkurat like fine, da var jeg lei av å se dem, så jeg kastet dem. Hvor lenge ville de holdt videre? Hva er i de paprikaene som nærmest holder "evig"? Naturlig er det i hvert fall ikke. Det samme ser man med mange av de importerte eplene... Diskusjon om juice og saft og kjøttdeig med/uten vann og salt er en litt annen diskusjon. Det jeg snakker om er basisen i råstoffene, hva gjør vi med fisken og dyra vi senere skal spise. Hva gjør vi med plantene/grønnsakene. Hvorfor godtar vi forbrukere at kvaliteten går ned på produktene for at noen skal tjene mer penger? (og hvem tjener mer? for det er i hvert fall sjelden en enkelt fisker med en liten fiskebåt, eller en selvstendig bonde..) Endret 15. oktober 2013 av Roselilly
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 Det meste av det dere ramser opp er bare tull. Bønder går for eksempel med "romdrakter" når de sprøyter da de da behandler sprøytevesken i konsentrert form. Innen produktene når forbrukeren er det normalt sett ingenting igjen eller eventuelt helt lave konsentrasjoner som ingen finner helseskader av. Når vi sprøyter produktene er det ikke slik at sprøytemiddelet blir liggende utenpå. Som regel blir det tatt opp i planten og så brudt ned over tid. Juice som kommer fra konsentrat er juice.Det er slik defenisjonen er. Det som kalles juice er ikke tilsatt annet enn tilsvarende mengde vann som tidligere er fjernet. Saft er konsentrat som kan være tilsatt nesten hva som helst og nektar er drikkeklar men tilsatt sukker, søtstoffer, konserveringsmiddel ol. Kjøttdeig blir tilsatt vann og salt for å få bedre holdbarhet, men det står utrykklig på pakkene og er bare å velge bort om du vil ha noe annet. Så vidt jeg vet brukes det ikke transfett i noen av de vanlige brødtypene i dag, og skulle de gjort det kunne det da ikke være negativt om det var billig? Det er heller ikke vansklig å velge såkalt "ren" mat. Du må bare godta å betale det det faktisk koster og at det ikke ser like bra ut. Anonymous poster hash: 04498...42e Jeg tror du skal lese litt mer om Roundup før du påstår at sprøytemidler ikke tas opp i plantene. For ikke å snakke om de genmodifiserte plantene som er laget for å tåle Roundup.... måtte de aldri komme til Norge! (men de er jo her allerede i dyre-/fiskefôr. Men det er mye verre med de grønnsakene som vi importerer - der er det masse grusomme eksempler på at fattige arbeidere må sprøyte midler som er svært giftige. Det er kanskje ikke så mye giftstoffer igjen i det sluttproduktet som ender hos oss - men hva med jordsmonnet der det produseres? Hva med arbeiderne der som sliter med alvorlige sykdommer som også senere generasjoner blir påvirket av? Paprika er f.eks. en av de grønnsakene som sprøytes mest. Tilfeldig ble det liggende noen paprika i kjøleskapet mitt (jeg fikk veldig motstand mot å spise akkurat dem uten at jeg forstod helt hvorfor, så de ble bare liggende) - tre måneder senere var de akkurat like fine, da var jeg lei av å se dem, så jeg kastet dem. Hvor lenge ville de holdt videre? Hva er i de paprikaene som nærmest holder "evig"? Naturlig er det i hvert fall ikke. Det samme ser man med mange av de importerte eplene... Diskusjon om juice og saft og kjøttdeig med/uten vann og salt er en litt annen diskusjon. Det jeg snakker om er basisen i råstoffene, hva gjør vi med fisken og dyra vi senere skal spise. Hva gjør vi med plantene/grønnsakene. Hvorfor godtar vi forbrukere at kvaliteten går ned på produktene for at noen skal tjene mer penger? (og hvem tjener mer? for det er i hvert fall sjelden en enkelt fisker med en liten fiskebåt, eller en selvstendig bonde..) Jeg påpe jo nettopp at de fleste plantevernmidler tas opp i plantene, de blir ikke liggende utenpå. Derfor har det i denne sammenhengen lite å si om du vasker dem før du spiser dem. Vasking er bra mot, bakterier, sopp, virus ol, men har liten virkning mot plantevernmidler. De tas ofte opp i planten (ikke alle, men mange), men brytes ned igjen. Det er derfor strenge regler for hvor lang tid det må gå fra du sprøyter til du har lov til å høste produktet. Jeg tror ikke jeg trenger å lese meg opp spessielt mye for å ha en diskusjon om Plantevernmidler her inne. Jeg har tross alt hatt yrkesdyrkerbevis og brukt preparatene jevnlig i 20 år Grunnen til at det ikke er flere som produserer og selger mat der prosessen har vært helt uten kjemikaliebruk, uten bruk av medisiner til dyrene, uten kunstgjødsel eller kraftfor , med masse plass til dyrene osv er at det er omtrent ingen som vil betale for det. Å produsere mat på den måten er mye dyrere og da må forbrukeren regne med å betale fra 20% til kansje 300% ekstra for varene. Anonymous poster hash: 04498...42e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Hvor kan man få tak i økologisk kylling på Sørlandet? Rundt Kristiansand-Arendal Anonymous poster hash: 5dbe5...8b3
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg betaler gladelig mer for å slippe giftstoffer i maten! Anonymous poster hash: 5660b...642
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 folk blir nok mer bevisst, ser det kommer flere og flere økologiske varer i nærbutikkene her... jeg handler mer og mer økologisk selv og Anonymous poster hash: 6f463...113
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå