Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 hvis du hadde muligheten ville du ha utsatt barnet ditt for vannkoppsmitte med vilje? Anonymous poster hash: ee994...e3f
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Ja, hun er snart 5 år og har ikke hatt vannkopper enda så jeg håper hun får det dette barnehageåret. Jo eldre de blir jo værre er det å få det... Anonymous poster hash: a792d...27a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Definitivt!!! Jeg gikk på besøk til alle da jeg var lita, drakk av samme kopp som mine venninner osv for å få vannkopper. Ble dessverre aldri smittet. Da jeg var 28, derimot, var det to barn i første etasje i et hus jeg var på besøk i (åpen løsning opp), de var der fem minutter, jeg gikk ned en stund etter de var gått. De var enda ikke blitt syke. Tre uker senere var jeg kjempesyk! Helt forferdelig, unner ingen det! Anonymous poster hash: 1bdb0...1e1
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Hvorfor vaksinerer vi ikke mot vannkopper? De gjør jo det i USA, og der skriver helsemyndighetene om hvor mange liv de sparer årlig. Helsemyndighetene i norge sier det ikke er en farlig sykdom. Hva er det som gjør at vi har så forskjellige meninger rundt vannkopper. Anonymous poster hash: db2fa...dff
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Ja det ville jeg gjort. Har selv hatt store problemer fordi jeg aldri ble smittet som barn. Anonymous poster hash: bdfac...82e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 har en treåring og en ettåring.. og tenker egentlig at det passer bra med vannkopper nå og at det hadde vært fint om de blir smittet samtidig, i stedet for at de skal smitte hverandre.. med en inkubasjonstid på 10-21 dager så kan vi jo risikere 3-4 uker hjemme hvis de 'avløser' hverandre... men det er noe med det å med vilje påføre barna mine sykdom som jeg liksom ikke helt klarer å være fortrolig med.. Anonymous poster hash: ee994...e3f
PrinsesseHengepupp Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg sørget for å få smitta min når han var 5. Hadde gjort det igjen.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 Hvorfor vaksinerer vi ikke mot vannkopper? De gjør jo det i USA, og der skriver helsemyndighetene om hvor mange liv de sparer årlig. Helsemyndighetene i norge sier det ikke er en farlig sykdom. Hva er det som gjør at vi har så forskjellige meninger rundt vannkopper. Anonymous poster hash: db2fa...dff Vannkopper regnes for å være en forholdsvis snill sykdom. Det som har skjedd i USA etter innføring av vannkopper-vaksinen er at personer som har fått vaksinen senere har utviklet helvetesild. Helvetesild blant eldre personer er sjeldent alvorlig, men forferdelig plagsomt. Hos barn og yngre personer, derimot, så kan helvetesild bli veldig farlig, og det er registrert ganske mange dødsfall blant de som får helvetesild som unge. Det som er interessant er at det så godt som bare er de som har fått vannkopper-vaksinen som utvikler denne typen helvetesild - og at den var mer eller mindre ikke-eksisterende før innføringen av vannkopper-vaksinen. Dette finnes det offentlige tall og statistikker på i USA, så dette er ren fakta. Vannkopper og helvetesild forårsakes av samme virus. Og "noe" har skjedd enten med viruset i vaksinen, eller med den immunreaksjonen noen får i kroppen av vaksinen. som gjør at de utvikler den farlige varianten av helvetesild. Anonymous poster hash: 1bdb0...1e1
Von Hertelhofen Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Ja. Men jenta mi er ikke to enda, så jeg ville ventet et par år. Det passer kanskje best når ungene er såpass store at de forstår at de ikke skal klore på skorper og sår..?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har utsatt min 5åring for smitte. Litt for han lekte med storebroren til hun som er syk, og jeg tenker at vi kan like gjerne få det nå og bli ferdig med det. Anonymous poster hash: 03d9a...198
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 Ja. Men jenta mi er ikke to enda, så jeg ville ventet et par år. Det passer kanskje best når ungene er såpass store at de forstår at de ikke skal klore på skorper og sår..? Også en fordel om de er ferdige med bleier. Anonymous poster hash: db2fa...dff
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Hvorfor vaksinerer vi ikke mot vannkopper? De gjør jo det i USA, og der skriver helsemyndighetene om hvor mange liv de sparer årlig. Helsemyndighetene i norge sier det ikke er en farlig sykdom. Hva er det som gjør at vi har så forskjellige meninger rundt vannkopper. Anonymous poster hash: db2fa...dff Vannkopper regnes for å være en forholdsvis snill sykdom. Det som har skjedd i USA etter innføring av vannkopper-vaksinen er at personer som har fått vaksinen senere har utviklet helvetesild. Helvetesild blant eldre personer er sjeldent alvorlig, men forferdelig plagsomt. Hos barn og yngre personer, derimot, så kan helvetesild bli veldig farlig, og det er registrert ganske mange dødsfall blant de som får helvetesild som unge. Det som er interessant er at det så godt som bare er de som har fått vannkopper-vaksinen som utvikler denne typen helvetesild - og at den var mer eller mindre ikke-eksisterende før innføringen av vannkopper-vaksinen. Dette finnes det offentlige tall og statistikker på i USA, så dette er ren fakta. Vannkopper og helvetesild forårsakes av samme virus. Og "noe" har skjedd enten med viruset i vaksinen, eller med den immunreaksjonen noen får i kroppen av vaksinen. som gjør at de utvikler den farlige varianten av helvetesild. Anonymous poster hash: 1bdb0...1e1 Så da er det en grunn da. Men hvorfor slutter de ikke å vaksinere i USA også da? Anonymous poster hash: db2fa...dff
FirstAidKit Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Ja! Utsatte vår datter på snart 2 år for smitte for 10 dager siden, så vi venter spent på om hun får det. Bedre å ha det nå enn at hun blir sykere når hun er eldre. Dessuten er jeg gravid, og vil ikke smitte babyen før den er "stor nok" ved at datteren vår får vannkopper etter st babyen er født. Så det passer veldig fint for alle hvis vår datter fått vannkopper nå
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 Hvor stor sjanse er det for smitte da? Hvordan begynner egentlig vannkopper? Min gutt har enda ikke blitt smittet, og det er nå 11dager siden hans første møte med vannkopper. Anonymous poster hash: 03d9a...198
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #15 Skrevet 15. oktober 2013 Hvorfor vaksinerer vi ikke mot vannkopper? De gjør jo det i USA, og der skriver helsemyndighetene om hvor mange liv de sparer årlig. Helsemyndighetene i norge sier det ikke er en farlig sykdom. Hva er det som gjør at vi har så forskjellige meninger rundt vannkopper. Anonymous poster hash: db2fa...dff Vannkopper regnes for å være en forholdsvis snill sykdom. Det som har skjedd i USA etter innføring av vannkopper-vaksinen er at personer som har fått vaksinen senere har utviklet helvetesild. Helvetesild blant eldre personer er sjeldent alvorlig, men forferdelig plagsomt. Hos barn og yngre personer, derimot, så kan helvetesild bli veldig farlig, og det er registrert ganske mange dødsfall blant de som får helvetesild som unge. Det som er interessant er at det så godt som bare er de som har fått vannkopper-vaksinen som utvikler denne typen helvetesild - og at den var mer eller mindre ikke-eksisterende før innføringen av vannkopper-vaksinen. Dette finnes det offentlige tall og statistikker på i USA, så dette er ren fakta. Vannkopper og helvetesild forårsakes av samme virus. Og "noe" har skjedd enten med viruset i vaksinen, eller med den immunreaksjonen noen får i kroppen av vaksinen. som gjør at de utvikler den farlige varianten av helvetesild. Anonymous poster hash: 1bdb0...1e1 Så da er det en grunn da. Men hvorfor slutter de ikke å vaksinere i USA også da? Anonymous poster hash: db2fa...dff Det vet jeg ikke. Har lest en del om det. Og akkurat når det kommer til vannkopper så forstår jeg ikke hvorfor de fortsetter med det der borte. Det som er så spesielt med den typen helvetesild er at den som regel krever sykehusinnleggelse. Tallene er veldig klar ift antall sykehusinnleggelser før og etter innføring av denne vaksinen. Men, vaksiner står ekstremt sterkt der borte, og det er vel sikkert store økonomiske interesser også inne i bildet. Anonymous poster hash: 1bdb0...1e1
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #16 Skrevet 15. oktober 2013 Hvor stor sjanse er det for smitte da? Hvordan begynner egentlig vannkopper? Min gutt har enda ikke blitt smittet, og det er nå 11dager siden hans første møte med vannkopper. Anonymous poster hash: 03d9a...198 Det tok 20-21 dager fra jeg var i samme hus som de jeg ble smittet av til jeg ble syk. Første dagen/kvelden begynte jeg bare å føle meg veldig dårlig. Faktisk så dårlig at jeg på natten ringte legevakten fordi jeg var redd for at jeg kunne ha fått blodpropp pga p-piller! Så jeg var veldig dårlig! Siden legekontoret åpnet ikke lenge etter så skulle jeg avvente til da hvis jeg ikke ble verre, ble jeg det minste verre fikk jeg beskjed om å ringe opp igjen så skulle de sende ambulanse. Men, da jeg kom til legen litt over kl åtte så hadde det plutselig dukket opp noen prikker på magen, gitt...... Anonymous poster hash: 1bdb0...1e1
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #17 Skrevet 15. oktober 2013 Har prøvd å få yngste på 5,5 år smittet mange ganger, men hun får det jo ikke. Sa vi har ikke erfaring med at det smitter lett. Hadde ønsket at hun skulle få det før skolestart neste år. Anonymous poster hash: 00edb...956
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #18 Skrevet 15. oktober 2013 Nei, absolutt ikke. Vil ikke utsette barna mine for sykdommer med vilje, uansett hvor "uskyldige" de er. Dessuten har ikke jeg hatt vannkopper, og jeg bør absolutt ikke få det ettersom jeg har en alvorlig kronisk immunsykdom. Jeg kan bli veldig syk hvis jeg blir smittet av diverse sykdommer. Ungene er 9, 6 og 2 år nå, og ingen av dem har hatt noen barnesykdommer, selv om de har vært utsatt for smitte flere ganger i bhg. Ser ut til at de har arvet mitt immunforsvar der (fra før jeg ble syk), for jeg har heller ikke hatt noen barnesykdommer. Anonymous poster hash: 8b931...a82
FirstAidKit Skrevet 15. oktober 2013 #19 Skrevet 15. oktober 2013 Har prøvd å få yngste på 5,5 år smittet mange ganger, men hun får det jo ikke.Sa vi har ikke erfaring med at det smitter lett. Hadde ønsket at hun skulle få det før skolestart neste år. Anonymous poster hash: 00edb...956 Kanskje hun allerede har hatt det? Vannkopper opptrer så forskjellig fra barn til barn. Noen får bare én blemme, og det er det. Da trenger det jo ikke være så vanskelig å gå glipp av sykdommen. Mens andre blir fulle av blemmer og det dermed er umulig å ikke vite at de har hatt det Vannkopper smitter jo vanvittig fort (så lenge det ikke har blitt skorpe på blemmene, da smitter de ikke lenger), så det er jo litt rart at hun ikke har blitt smittet etter mange forsøk. Det er mulig å ta en blodprøve hos legen for å se om man har hatt det før, kanskje det er en løsning for dere?
Gjest Kira Skrevet 15. oktober 2013 #20 Skrevet 15. oktober 2013 Eldste på 4 år hadde vannkopper nå rett etter sommerferien, og det var egentlig en fin alder å få det. Lillebror på 1,5 år ble ikke smittet (så vidt jeg vet, vi har ikke sett noen prikker på han), men håper han får det før skolestart. Jeg hadde det selv da jeg var 14-15 år, og det var helt forferdelig. Slet i lang tid på grunn av ettersykdom.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #21 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg utsatte min 2,5 åring for smitte, og nå er hun heldigvis ferdig med det. Hun fikk det veldig lett. Siden det er noe alle skal ha, ser jeg ingen grunn til at det skal være noe ille å utsette barna for den smitten så lenge de er friske ellers og har et vanlig/godt immunforsvar. Som regel får de det værre når de blir eldre. Anonymous poster hash: 59470...fc2
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #22 Skrevet 15. oktober 2013 Nei, absolutt ikke. Vil ikke utsette barna mine for sykdommer med vilje, uansett hvor "uskyldige" de er. Dessuten har ikke jeg hatt vannkopper, og jeg bør absolutt ikke få det ettersom jeg har en alvorlig kronisk immunsykdom. Jeg kan bli veldig syk hvis jeg blir smittet av diverse sykdommer.Ungene er 9, 6 og 2 år nå, og ingen av dem har hatt noen barnesykdommer, selv om de har vært utsatt for smitte flere ganger i bhg. Ser ut til at de har arvet mitt immunforsvar der (fra før jeg ble syk), for jeg har heller ikke hatt noen barnesykdommer. Anonymous poster hash: 8b931...a82 Du burde kanskje vurdere å ta vaksine mot vannkopper? Anonymous poster hash: 59470...fc2
Line-mamma til to herlige Skrevet 15. oktober 2013 #23 Skrevet 15. oktober 2013 jeg hadde vannkopper som 17 åring... å det var grusomt! trudde jeg skulle dø.. fikk det midt på sommern.. var ikke bare litt , men helt enormt mye! vil selvsagt ikke at barna mine skal være syke. men håper de vil få det mens de er i bhg alder, for dems egen del.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #24 Skrevet 16. oktober 2013 Har prøvd å få yngste på 5,5 år smittet mange ganger, men hun får det jo ikke.Sa vi har ikke erfaring med at det smitter lett. Hadde ønsket at hun skulle få det før skolestart neste år. Anonymous poster hash: 00edb...956 Kanskje hun allerede har hatt det? Vannkopper opptrer så forskjellig fra barn til barn. Noen får bare én blemme, og det er det. Da trenger det jo ikke være så vanskelig å gå glipp av sykdommen. Mens andre blir fulle av blemmer og det dermed er umulig å ikke vite at de har hatt det Vannkopper smitter jo vanvittig fort (så lenge det ikke har blitt skorpe på blemmene, da smitter de ikke lenger), så det er jo litt rart at hun ikke har blitt smittet etter mange forsøk. Det er mulig å ta en blodprøve hos legen for å se om man har hatt det før, kanskje det er en løsning for dere? De hun har lekt med var både rett før, samme dag og rett etter de fikk. Har lett etter bare små prikker også, men ikke sett noen. Kan jo være at hun har hatt en under hårfestet. Blir nok å sjekke det med blodprøve etter hvert. Anonymous poster hash: 00edb...956
Himmel og hav Skrevet 16. oktober 2013 #25 Skrevet 16. oktober 2013 Ja! Utsatte vår datter på snart 2 år for smitte for 10 dager siden, så vi venter spent på om hun får det. Bedre å ha det nå enn at hun blir sykere når hun er eldre. Dessuten er jeg gravid, og vil ikke smitte babyen før den er "stor nok" ved at datteren vår får vannkopper etter st babyen er født. Så det passer veldig fint for alle hvis vår datter fått vannkopper nå Da håper jeg du har hatt vannkopper selv, for å få vannkopper som gravid er ikke ufarlig for fosteret. Man kan også i sjeldne tilfeller få vannkopper flere ganger, så den sjansen hadde aldri jeg tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå