Gå til innhold

revmatiske smerter? noen som kjenner seg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg begynner å bli sliten og lei nå, har gått med korsryggsmerter i 12 år nå, kiropraktoren min mente for en stund tilbake da jeg var hos han sist at jeg hadde såkaldt lower cross syndrome, i tillegg til veldig stor svai i korsryggen.

nå den siste tiden har det bare blitt verre. knærne mine har vært ubehagelige et halvt års tid og har nå den senere tid også blitt vonde, herunder også føttende, på det verste så verket ned i bena/lårene i tillegg,  så  verker jeg mye mer i seteballene/bekken/ vondter i bekken/hofte (finner ikke noe betydningsullt på mr) ,og verk/vondt  fingerledd og håndledd, og litt i albuene...

hjelp er jo bare mer og mer, sjønner ingenting, har likosm alltid bare være korsryggen. skulle få henvisning til revmatolog, men er jo så lang ventetid. er på aap nå, men tiltaket mitt går ut til våren , hva gjør jeg da hvis jeg til da ikke har fått en diagnose/aldri får det ? har jeg noen rettigheter? har også tatt blodprøve i henhold til revmatiske sykdommer men ingenting å finne der heller...

noen som har råd eller tips ?

tåler mindre og mindre fysisk arbeid nå før jeg får vondt.. er så urettferdig for man bli karaktisert som frisk når man ikke har en diagnose og man ikke kan se at man er syk ... føler meg passe dum hos legen, ...

Anonymous poster hash: a040a...c52
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har også i alle år hatt såkaldte gode og vonde perioder, variere veldig. ingen som kjenner seg igjen?

dytter litt i håp om at noen ser ..

Skrevet

Sliter med mye av det samme, i tillegg til øresus, hodepine og fatigue.

Jeg har diagnosen fibromyalgi. 

Anonymous poster hash: dae12...fdb
Skrevet

Jeg har det på samme måte. Jeg har vært hos 2 revmatologer, men de finner heller ingenting. Jeg går på faste daglige doser med smertestillende og prøver å si så liste som mulig til andre om "sykdommen" fordi jeg vet at det er store fordommer mot folk med kroniske smerter uten diagnose. De nermeste vet og ser at jeg sliter. Jeg er foreløpig i 100% jobb, men det er bare spm. om tid før jeg ikke klare det lenger. hver dag går jeg hjem fra jobb med dårlig sammvitighet for jeg burde klart å utrette mer, men slik kroppen min er går det ikke.

Anonymous poster hash: 09b28...05c
Skrevet

det er vondt å ikke bli forstått, og ikke ha rettigheter, når man føler man stanger hodet i veggen år ut og år inn... hvor lenge har du hatt det slik? har du vert igjennom utredning?

Skrevet

dytt..

Skrevet

Har du prøvd manuellterapeut? De er veldig dyktige altså, og kan kanskje gi deg en pekepinn.

Det var en kiropraktor som satte min diagnose først (fibromyalgi), men etterpå har jeg fått samme diagnose av flere leger.

Skrevet

har manuellterapeut rettigheter til å stille diagnose på lik linje med allmennleger etc ? hva er det en manuellterapeut gjør ?

Skrevet

har manuellterapeut rettigheter til å stille diagnose på lik linje med allmennleger etc ? hva er det en manuellterapeut gjør ?

De har vel som regel en etterutdanning etter f.eks fysioterapi så de har ikke legestatus, men de kan sykemelde, bestille undersøkelser som røntgen og henvise til spesialister ihvertfall. Hva de mener vil helt klart bli lagt vekt på også av legen din, fordi de undersøker deg på en helt annen måte enn hva en allmennlege gjør.

http://manuellterapi.no/default.aspx?sid=6

Skrevet

tunse takk for tips, kan jo ta og sjekke opp litt i nærområde mitt og se om det finnes noen . :)

Skrevet

er det noen andre som opplever det samme? har lyst å komme litt i kontakt med noen har vært igjennom noe av det samme.. ?

Skrevet

dytt

Skrevet

Be om å ta flere blodprøver. Jeg vet at enkelte ting slår ut ved aktiv sykdom, og ikke så mye ved en rolig fase. Det kan vel ikke skade?

Anonymous poster hash: 413bf...8a0
Skrevet

han mente det ikke var nødvendig da de jeg tok var relativt nye (mai) .. hva skal man si til slikt da ? har heller aldri egentlig vært den legen jeg har nå , når jeg har vært på det vondeste.

Skrevet

Mulig han har rett, men om jeg forstår svaret ditt rett, så har du en ny lege nå? Og han har du ikke vært til når du har  vært ordentlig dårlig?  Kan ikke skade av en god lege å ta nye blodprøver, når du selv føler deg elendig. Jeg ville ha spurt en gang til...

Skrevet

har hatt ny lege snart 5 år ja, siden flyttet til ny by for snart 5 år siden. forstår hva du mener ja... så du mener  rett og slett at jeg ska ta meg en tur til legen neste gang jeg er skikkelig vond og be ham om å ta prøver på nytt når jeg har en såkaldt vond periode?

Skrevet

JA, tenker det kan da aldeles ikke skade å ta nye prøver. Venter selv på utredning for noe revmatisk. Jeg har ikke helt like symptomer som deg, men i alle fall slo to blodprøver ut positivt til meg. Legen henviste til utredning til revmatolog. Blodprøvene mine viste ikke en veldig høy verdi, men de ble tatt i en symptomfri periode. Prøvene mine er ganske ensbetydende med en spesiell sykdom, og jeg har lest mye om den. Den kan i hvert fall være negativ i "friske" perioder, og det anbefales å ta nye prøver.

Du har ingenting å tape da...

Skrevet

dytt

Skrevet

er det noen som vet hva som skjer hos revmatologen på utredning/undersøkelse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...