Gå til innhold

Begrepene nordmann og norsk statsborger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig alltid det samme?

Ble sittende å tenke på det etter nyhetene i går, der sa de at det var en nordmann som var med som terrorist på det kjøpesenteret i Kenya det så mange ble drept for kort tid siden.

Ut i sendingen ble det presisert at det var en kenyansk mann med norsk statsborgerskap som var der.

Noe som rimte litt mer i mine ører.

Blir man nordmenn av å få statsborgerskap, eller blir man norsk statsborger?

Noen som forstår hva jeg mener?

Anonymous poster hash: cee59...afd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er ikke en somalier med norsk statsborgerskap en nordmann. Like lite som min australske mann er en nordmann. Like lite som jeg blir en russer den dagen jeg innvandrer til Russland.

Skrevet

Man kan være nordmann uten å være norsk statsborger og man kan være norsk statsborger uten å være nordmann. Synes jeg. Om man er nordmann eller ikke har mer med følelser og tilhørighet enn bare det rent juridiske i mine øyne.

Anonymous poster hash: a8db7...408
Skrevet

Hva tenker de om det selv da? Jeg har mange venner fra andre land som er norske statsborgere, men de er opptatt av og stolte av sin bakgrunn og kaller seg f.eks "bosnier", "brasilianer" eller "kurder" osv. Så de er for meg ikke "nordmenn", men nprske statsborgere som kommer fra andre land og det synes jeg er fint. Å integrere seg handler ikke om å glemme sin kultur og sine røtter, men å bli kjent og tilpasse seg i sitt nye miljø samtidig som man tar vare på sin kultur. Synes jeg.

Skrevet

En nordmann er en som er etnisk norsk. Selvom jeg flytter til sverige, så blir jeg ikke svensk. Syns de "norske statsborgerne" er feks somaliere når de gjør noe bra, og "nordmenn" når de gjør noe dårlig.. teit!

Anonymous poster hash: d374a...552

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...