Gå til innhold

Familievernkontoret, parterapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på time før helgen. Det gikk ikke bra. Begge sitter igjen med en verre følelse av hele forholdet vårt nå.

Vi går gjennom hektiske dager med to veldig tette og alt det fører med seg (krangling, null sex osv). Minste er ikke fylt året enda.

Men damen vi var hos har ikke barn selv, virket ikke som hun la noe i at det var hektisk pga småbarnsperioden. Jeg blir usikker på alt selv nå. Hun satte av 1,5 time første gang og 1,5 time neste gang. Var vist myyye å ta tak i.

Men tror ikke vi vil tilbake til henne. Nyutdannet og uten erfaring med barn selv.

Kan man bytte rådgiver?

Hva hadde du gjort? Gitt henne en sjanse til!

Anonymous poster hash: 1f153...173

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om begge sitter igjen med en dårlig følelse og føler at dette ble verre en det var før, så ville jeg byttet. Det er jo viktig at man har kjemi med rådgiveren...

Anonymous poster hash: eac8f...65a
Skrevet

Fikk dere ikke ett sånt skjema, man skal krysse av før og etter timen?

Skrevet

Begge føler det slik ja. Vi ble bare sittende og angripe hverandre i 1,5 time. Hun kom med innspill i ny og ne...

Føler egentlig at hun ble sjokkert over oss, alt det styggeste vi sier til hverandre kom fram. Og jeg fikk nesten enda verre tanker om mannen min enn jeg hadde. Samme for hans del om meg.

Hi

Skrevet

Fikk dere ikke ett sånt skjema, man skal krysse av før og etter timen?

Nei, fikk ikke noe skjema.

Hun hadde nettopp blitt ferdig utdannet og skulle jobbe som vikar der til over nyåret.

Hi

Skrevet

Prøv å bytte! Jeg har to tette selv og det er jo ikke bare bare denne perioden, alfa og omega at dere har en veileder som forstår dette godt, altså hvilke utfordringer småbarnsfasen kan ha for parforholdet! Og en samtaleterapeut skal jo hjelpe der til å snakke sammen uten å angripe, så dette du beskriver virker jo mot sin hensikt.... Sikkert ikke lett for en nyutdannet, men det skal jo ikke dere lide under og være prøvekaniner for heller.

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: d5594...47e
Skrevet

Du har rett til å bytte. Det sa i alle fall vår terapeut.

Føles det helt feil, bør dere gjøre det, men husk at prosessen ofte er både vond, vanskelig og litt klein uansett. Det er helt naturlig.

Lykke til!

Anonymous poster hash: f1f75...a53

Skrevet

Tusen takk for svar til dere alle.

Noen som har hatt erfaring med slik terapi, når alt har virket helt håpløst?

Begge vil tilbake der vi var og det vi hadde før. Mistet hverandre helt på veien, men var verdens beste kjærestepar før barn og graviditeter.

Hi

Skrevet

Vi går, og har hatt god hjelp! Virkelig god hjelp. Har ikke sett noe skjema verken nå eller da vi var der for 4 år siden :)

Skrevet

Syns dere det er flaut å gå dit? Ikke misforstå meg, jeg lurer fordi at jeg tror eller vet at vi bør gå på parterapi, men føler at det er så flaut og et nederlag...

Har de taushetsplikt?

Anonymous poster hash: eac8f...65a
Skrevet

Ja, det er flaut.. Men jeg driter i det og har vært åpen. Burde være flauere å gi opp uten kamp!

De har taushetsplikt, men som

alle andre offentlige instanser har de rapporteringsplikt dersom noe er virkelig krise..

Skrevet

Ja, det er flaut.. Men jeg driter i det og har vært åpen. Burde være flauere å gi opp uten kamp!

De har taushetsplikt, men som

alle andre offentlige instanser har de rapporteringsplikt dersom noe er virkelig krise..

Skrevet

Jeg synes ikke det var flaut.

Før mannen min la ut i detalj om de forferdelig stygge, slemme tingene jeg har sagt til han en gang i kampens hete. Huff.

Verdt det uansett tenker jeg...

Hi

Skrevet

Så rart, vi har fått skjema alle gangene vi var der.

Før timen skal du krysse av hvordan du har det med deg selv/partner/familie/jobb.

Etter timen fikk vi et skjema og skulle krysse av hva vi syntes om terapeuten, om vi var fornøyde og hvordan vi hadde det med oss selv etter timen

Trodde dette var noe alle gikk igjennom jeg.

Skrevet

Om terapeuten bruker et skjema eller ikke, er nok avhengig av hans/hennes faglige orientering. Evt at hele kontoret har valgt dette som "temperaturmåler".

Det kan jo ikke være flaut å ha det vanskelig i forholdet sitt. Det tror jeg alle har til tider. For meg ville det vært mer flaut å snu fokus vekk fra forholdet, evt ende med brudd uten å ha prøvd å redde forholdet.

Terapeuten har selvfølgelig taushetsplikt og dere har nesten like selvfølgelig rett til å bytte terapeut hvis det ikke funker. Forutsatt at de har noen andre med ledig kapasitet, det er ikke helt sikkert siden kontoret har valgt å ansette en nyutdannet i et vikariat. Det fine i situasjonen er jo at dere er enige om at hun på et vis skader forholdet deres. Det finnes lite som er så samlende som en felles ytre fiende ;) Jeg synes allikevel dere burde gi henne en ny sjanse. Gå tilbake og si at dere har snakket om at det virker som om hun ikke skjønner hva som er utfordrende for dere og at dere reagerer på at dere i etterkant fikk en følelse av at forholdet var verre enn dere syntes før dere traff henne. Vet ikke om dere har gitt henne og dere et "oppdrag" eller ikke. Terapeutens arbeid vil jo gjerne være annerledes hvis oppdraget er "Finne tilbake til hverandre" enn hvis det er "Finne ut om vi fortsatt ønsker å være et par". Hvis det er det første som er deres ønske og hun bare graver i dritten, så be om endret fokus.

Hvis dere skulle bestemme dere for å droppe hele greia, er mitt tips å fokuserer mer på hva som fikk dere til å bli et par, tenk tilbake på hva dere forelsket dere i, prøv å finne tid til å gjøre i småskala det som var fint før barna. Og så hjelper det med en påminnelse om at småbarnstiden er mye logistikk, lite søvn, mye jobb med å finne felles normer for grensesetting, lite sex, lite kroppskontakt, lite overskudd til kjæresteaktiviter, mindre tid til de vennene man tidligere var mye sammen med og mer tid med andre småbarnsfamilier. Det går over, jeg lover!

Skrevet

Tror utdanna folk kan være til nytte selv om de ikke har egen erfaring med det, men be om å bytte hvis dere syns hun ikke skjønner.

Anonymous poster hash: 2c2be...823

Skrevet

Så rart, vi har fått skjema alle gangene vi var der.

Før timen skal du krysse av hvordan du har det med deg selv/partner/familie/jobb.

Etter timen fikk vi et skjema og skulle krysse av hva vi syntes om terapeuten, om vi var fornøyde og hvordan vi hadde det med oss selv etter timen

Trodde dette var noe alle gikk igjennom jeg.

Vi fikk også et slikt skjema.

Skrevet

Jeg skal svare min erfaring i morgen :-)

Skrevet

Da vi var på time for parterapi gjennom FVK følte jeg mye det samme som deg HI. terapeuten vår var ikke nyutdannet da, men en dame i 50 årene ca. vi hadde veldig lite kjemi. både jeg og mannen satt igjen med en følelse av at det hele ble en konkurranse om å spy ut mest eder og galle om hverandre på kortest mulig tid. det var veldig lite konstruktivt og det føltes bare vondt etterpå.

jeg hadde håpet at damen var litt mer nøytral og kunne hjelpe oss og se den andre parten på en annen måte. at hun kunne si fra til meg om jeg var urimelig når jeg mente det eller det om mannen og omvendt. men hun sa veldig lite. jeg vet jo at de har teknikker og måter å spørre på som gjør at vi skal klare å sette ord på det vi føler, men jeg syntes at dette bare ble helt feil.

kanskje vare det terapeuten som ikke var flink, eller kanskje vi bare ikke hadde noen god kjemi, jeg vet ikke. vi dro ikke tilbake igjen. ikke ville jeg ringe å si at vi ville ha en annen heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...