Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #1 Skrevet 14. oktober 2013 Heisann! Jeg er gravid og lurer på ett par ting.. Jeg har hørt at om man fryser spekemat/spekeskinke, og tar den opp igjen, da kan man spise den? Og har lyst til å kose meg skikkelig med roastbiff en dag. Kan jeg spise det, eller må det fryses først også? (spiser det nesten aldri, men når man er mye kvalm må man jo bare spise det lille man får i seg, samme hva nesten) Anonymous poster hash: e3ebb...927
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 Det hjelper desverre ikke å fryse det, da det er varmebehandling som trengs for å bli kvitt eventuell listeria. Jeg vet om mange som allikevel spiser spekemat og lignende, men personlig så ser jeg ikke vitsen med å risikere det, listera er svært skadelig for fosteret, og selv om sjansen er liten, så tror jeg du ville hatt det ganske fælt dersom det skulle skje noe. Det er bare en liten periode av livet man må holde seg unna det. Håper du finner en løsning. Jeg hadde så voldsomt lyst på salami, og fant tilslutt kokt salami, som faktisk smakte nokså likt, men det hjelper kanskje ikke deg hvis det bare er roastbiff som frister :/ Anonymous poster hash: 514fd...2b8
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Takk for svar! Da får jeg bare klare å holde meg unna det Anonymous poster hash: e3ebb...927
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 Det stemmer dessverre ikke. Men det er mange som gjør det uansett. Ved frysing vil du kun ta knekken på toxoplasmose, ikke listeria som også er en risiko ved rått kjøtt. Om du ønsker å følge de offisielle rådene ift mat ig graviditet, les på matportalen.no og les under råd for spesielle grupper. Det finner du råd for gravide.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 Takk Anonymous poster hash: e3ebb...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå