Gå til innhold

Samlivsbrudd.. Hvor starter man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å samle tankene mine.. Og jeg aner ikke i hvilken ende jeg skal begynne i..

Det er slutt mellom meg og samboer. Vi har 2 små barn, men det er til det beste for jeg og barna.

Vi eier hus og bil sammen. Jeg kan ikke beholde huset alene, er det beste å selge huset, og dele overskuddet på to, eller bør han heller kjøpe meg ut? Jeg skal bo her i huset med barna til jeg finner noe annet, eller vi kommer til en ordning.

Trodde aldri jeg skulle spørre om dette, men får man noen støtte fra nav? Hva er kravene? Jeg er så ufattelig dum! Jeg har ikke jobb for tiden, for jeg utsatte skole og jobb i ett år for å være hjemme i ulønnet permisjon med minstemann, så jeg har ikke mer en 7000kr i måneden.. Det blir trangt, og jetg vet ikke engang om jeg får leid en lelighet med den summen, ei heller beholde bilen, men nå er det nok, jeg vil heller være fattig og alene enn sammen med han.

Jeg prøver å være praktisk, men det er ikke så enkelt.. Jeg har ingen å snakke med. Han var hele livet mitt, har ingen venner igjen pga han, og heller ikke familie, så nå står vi igjen helt alene, nesten det som er verst og som har gjort at jeg har holdt ut så lenge...:(

Anonymous poster hash: 7297c...c26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går ned til nav og snakker med de som sitter på familieenheten, du kan søke Overgangsstønad om barna skal bo hos deg, men du får ikke godkjent den søknaden før en av dere offesielt har meldt flytting. Du søker om utvidet barnetrygd, som vil si at du får barnetrygd for ett barn mer enn du har. og i tillegg så er det barnebidrag fra barnefar.

Anbefaler og å bestille time for mekling på familievernkontoret, de kan komme med mange gode tips når man ikke greier å sortere alle tanker selv, spesielt hvordan håndtere det i forhold til barna. jeg og min x var der da jeg ble separert og det anbefales

Anonymous poster hash: 91db6...899
Skrevet

i tillegg kan du søke om å få hjelp til å dekke bhg/sfo fra nav om det er behov for det. men da må du være registrert aktiv arbeidssøker. og at det er meldt flytting da. du får ingenting så lenge du og din x står reg som samboere.

Bor barna 50/50 hos hver av dere etter flytting anses du vel heller ikke som aleneforsørger

Skrevet

Ring familievernkontoret med en gang. Dere må til mekling for å få attest. Uten den vil ikke nav behandle søknaden din. Og en av dere må melde flytting, dere kan heller ikke ha samme adresse når du søker om overgangsstønad, ekstra barnetrygd osv. På nav sine sider kan du regne ut med bidragdveilederen hva far skal betale i bidrag. https://tjenester.nav.no/bidragsveileder/innledning;JSESSIONID-bidragsveileder=CPQAoksJhZ-GxwLknvY7CpDK.undefined?0

Anonymous poster hash: 5488f...5e6
Skrevet

Grunnen til at du bør ringe fvk med en gang er fordi det som oftest er veldig lang ventetid.

Anonymous poster hash: 5488f...5e6
Skrevet

Trodde mekling bare var ett must om man var gidt skulle separeres (får ikke invilget seperasjon uten meklingsattest), kan ikke huske at jeg la ved noen meklingsattest til NAV egentlig, vet de skulle ha kopi av samværsavtalen da...

Selv om jeg anbefaler mekling til alle som går fra hverandre når det er barn involvert...

Gjest LonleyGirl
Skrevet

Mekling må alle med barn under 16 ha :) start med å bestill time der og en av dere melder flytting. Gå pp nav.no og søk om dobbel barnetrygd. Avtal samvær. Regn ut bidraget eller inngå privatavtale. Etter meklingen får du en attest som skal sendes med søknaden om dobbel barnetrygd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...