Gå til innhold

noen med migrene her?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter mye med det i perioder, så mye at det går utover jobb og barn og det som er. Innimellom kan jeg derrimot være lange perioder uten migrene.

Skal begynne på betablokker nå. Noen som har erfaring med det?

Jeg jobber natt siden det er det eneste som får det til å gå opp på hjemmebane, men disse nattvaktene er som et stort mareritt for meg. Begynner å gruve meg mange dager før nattevakta og bruker et par dager til å komme meg. Typisk at jeg får migrene og søvnvansker når jeg er ferdig med vaktene og bruker fridagene mine til å komme meg.. Lei av dette nå og gruver som bare det til denne uka hvor det er 3 nattevakter og diverse gjøremål på dagtid som jeg må gjøre. Kjøre/hente barna i barnehagen, være med minste til kontroll på sykehuset ol. Er hjemme alene nå og har barnavakt om natten.. Har mest lyst til å gå å sykmelde meg og finne noe annet fort som fy, for føler ikke jeg takler dette lengre.. Men ikke bare å syknelde seg heller..

Anonymous poster hash: 4fa9e...a42
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144088310-noen-med-migrene-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Migrene is my middle name. Hatt det i 30 år :(

Har med årene lært at det utløses hovedsakelig av hormoner, men søvnmønster, stress og kosthold er også utløsende faktorer.

For meg kom vendepunktet da jeg sluttet med hormonprevensjon, ny migrenemedisin (maxalt kombinert med ibux 800), og botox på pannemuskulaturen faktisk. Har gått fra 3-4 anfall i uka til 2-3 i halvåret.

Nå er jeg gravid og har måttet slutte med både medisin og botox, så vi får se hva som skjer iløpet av svangerskapet.. Tenker med gru tilbake på forrige svangerskap.. :(

Anonymous poster hash: e96ac...f95

Når en sliter med migrene er det utrolig viktig å ha faste rutiner, som å spise ofte nok, drikke nok, legge seg/stå opp til samme tid osv., så en slik uregelmessighet du har med nattevakter er absolutt å fraråde.... Ville seriøst vurdert et bytte i jobb til noe som f.eks har kun dagtid.. Håper det ordner seg til det litt bedre! :)

Anonymous poster hash: 31085...e2f

Gikk på betablokkere i fem år men sluttet pga gjentagende blodtrykksfall. Nå bruker jeg en type epilepsi medisin (topimax) som har færre bivirkninger og fungerer like bra. Tar en tbl. Morgen og kveld og så bruker jeg maxalt når jeg får anfall. Jobber som sykepleier og er et mareritt å jobbe natt. Men kan ikke kreve tilrettelegging før jeg har fast jobb.

Anonymous poster hash: dd718...d9c

Jeg begynte på betablokker og fikk et nytt liv! Mye sjeldnere anfall og mye mindre kraftige. Skal sies at jeg har i overkant høyt bldtrykk og altfor høy puls, så for meg ble betablokkene vinn vinn :) gikk fra 3-4 anfall i mnd. til like mange på 6 mnd. ca. Slutta også på hormonell prevensjon.

• 1 måned senere...

Annonse

Har du over "så og så" mange anfall i mnd, er det mange leger som vil sette deg på anfallsforebyggende. Vanligst betablokkere, men det finns også alternativ til de.

Jeg ble også fryktelig dårlig av å jobbe natt, og måtte til slutt innse at det var ikke mulig for meg å jobbe slik.

Anonymous poster hash: bf705...366

Jeg har 1-8 anfall i måneden. Noen ganger får jeg anfall i 2-3 dager og de kan jeg overleve med, det er verre med de anfallene som kommer så sterkt at jeg må ta medisinene og bare gå å legge meg i et kaldt mørkt rom.

Jeg går på sumatriptan bluefish. Tar en tablett når jeg kjenner det kommer og en tablett etter 2 timer.

Det hjelper godt, men det blir verre før det blir bedre. Jeg klarer ikke se på tv, data eller være i et lyst rom. Jeg kan ikke kjøre bil, jeg blir litt rar i kroppen.

Jeg har også ME, så jeg er hjemmeværende og har ikke noen utfordringer i forhold til jobb i tillegg. Men hadde hatt et problem om jeg gikk på jobb. Både med tanke på at jeg er utslått etter et anfall, at jeg ikke kan kjøre på medisinene og at jeg har anfall så varer i flere dager.

Det høres vanskelig ut med nattevakt og migrene. Har legen sagt noe om dette? Har han/hun noen råd til deg? Legen min har nevnt dette med forebyggende, men jeg går på så masse medisiner fra før at jeg har ikke veldig lyst å legge til så masse fler.. :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...