Gå til innhold

Desperat etter hjelp mot rødhet i ansiktet (rosacea).

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 23 år.

Har slitt med rødhet i ansiktet i ca 1 år nå. Først var det ikke så ille. Men etter i sommer har det forverra seg kraftig.

Før var det helt fint når jeg stod opp om morgenen, men etter noen timer ble det litt rødt utover dagen. Men det var ikke såå ille.

Nå syns det litt når jeg står opp, og etter noen minutter oppe, eksploderer ansiktet fullstendig. Det er nok med at jeg tar oppvasken, eller noe annet fysisk, så blir jeg helt rød i ansiktet, og det roer seg ikke ned igjen heller, kun hvis jeg legger meg til å sove, da roer det seg litt. ( akuratt som om blodårene hviler da)

Jeg har konstant en fryktelig ubehagelig varmefølelse i hele ansiktet. Før kom det kun når jeg drev med noe fysisk. Nå er den der konstant. Det er såpass ille at jeg må lufte hele tiden, Må ha det kjølig. Er også veldig irritert i øynene.

Har vært hos hudlege med det, men blir ikke tatt seriøst. For det syns ikke så godt om det ikke er veldig lyst. Men når sola steiker inn på badet så ser jeg det tydelig. Skikkelig flamme-rødt,  Har også begynt å få noen bittesmå synlige blodkar under øyet, og litt på kinnet. Men disse er så små enda at de nesten ikke syns. Kan  det være årsaken til rødheten min?

Jeg har så veldig lyst til å prøve laserbehandling, men kvier meg for å oppsøke en annen hudlege. Er redd han ikke ser det. ( Må evt. ta et bilde når det er godt synlig). Dette ødelegger livet mitt fullstendig.

(Beklager langt innlegg)

Anonymous poster hash: a237c...62a

Fortsetter under...

Jeg har også rosacea, har hatt det i 5-6 år nå :( men det som funker for meg er eucerin antiredness krem som du kjøper på apoteket! Og på dagen bruker jeg et tynt lag pudder (kanebo, sensai). Bruker jeg ikke pudder blir jeg veldig rød, men tar jeg på det med en gang jeg står opp så går det fint hele dagen! For å vaske ansiktet på kvelden bruker jeg rosacea cleanser (som jeg bestiller på rosacea.no) Smører så med eucerin antiredness morgen og kveld :) har prøvd tetracyclin, altså tabletter i 6mnd, men det hjalp ikke særlig bra! Legen har skrevet ut masse kremer osv,men nei, funker ikke! Nå er jeg litt mer avslappa i forhold til dette enn jeg var før da...Pga pudderet som dekker...er jo litt psykisk også dette, og da blir det bare mye værre :/ Jeg sluttet med eucerinkremen for tre uker siden fordi apoteket her sluttet plutselig å selge den, og da ble jeg ille igjen, varmt,vondt,stikkende utslett utover dagen...heldigvis fant jeg kremen på nett og hamstra maaaange flasker!!! Jeg dkjønner hva du mener med at det ødelegger livet ditt, det er helt forferdelig til tider å ha rosacea! Men prøv med sensai pudderet, det dekker fint, og jeg tåler det godt! Tåler absolutt ikkeno annet pudder osv, da blir det heller værre! Har du vært inne på rosacea.no?? Der er det mye info og produkter å få kjøpt...det eneste som funker for meg av produktene er cleanser'n, kremer osv har ikke hjulpet....men ser at de har hjulpet veldig mange andre, så prøv deg frem litt, ikke alltid de beste midlene er på resept :) Lykke til, og vit at du er ikke alene om ø ha rosacea (selv om jeg vet det føles sånn)!:)

Anonymous poster hash: c22fa...2e6

Takk for svar :)

Jeg har anti-redness fra eucerin. Syns ikke den hjelper så veldig. Og har prøvd så mye forskjellig pudder. Jeg har veldig sensitiv hud. Bruker jeg noen form for sminke blir jeg  helt ødelagt i ansiktet. Blir tør, hovner opp og får masse betennelsesgreier. Så det har jeg gitt opp. desverre :/ Tabletter hjalp ikke for meg heller. Men siden jeg nå har fått noen synlige blodkar i ansiktet, vil jeg egentlig tro at laser hadde funket bra for meg. Har sett litt på produktene på rosacea.no. Det som bekymrer meg er at jeg bare blir verre. Tør ikke tenke på hvordan jeg vil se ut tilslutt, om jeg ikke får riktig behandling snart. Det er så slitsomt med den konstante varmefølelsen.

hi

En jeg snakket med for mange år siden, fortalte at et kjerringråd han hadde fått av sin bestemor, var å klemme sitronen ut ab en sitron, og dynke ansiktet med det før man legger seg. Vaske av først neste morgen.

Det tørker det ut/bort.

Det var i alle fall det han sa :) Verdt å forsøke, og ikke farlig :)

Anonymous poster hash: c6abc...40f

iherb.com, Nubian Heritage black African soap bar. Billig og fantastisk! Finnes mange avkjølende tonere og diverse også som kan hjelpe deg. Let litt rundt, les anmeldelser og plukk ut noen ting du vil prøve. Superbillig er det også. :-)

Anonymous poster hash: d7568...8d6

Annonse

Jeg har anti-redness fra eucerin. Syns ikke den hjelper så veldig. Og har prøvd så mye forskjellig pudder. Jeg har veldig sensitiv hud. Bruker jeg noen form for sminke blir jeg helt ødelagt i ansiktet. Blir tør, hovner opp og får masse betennelsesgreier. Så det har jeg gitt opp. desverre :/ Tabletter hjalp ikke for meg heller. Men siden jeg nå har fått noen synlige blodkar i ansiktet, vil jeg egentlig tro at laser hadde funket bra for meg. Har sett litt på produktene på rosacea.no. Det som bekymrer meg er at jeg bare blir verre. Tør ikke tenke på hvordan jeg vil se ut tilslutt, om jeg ikke får riktig behandling snart. Det er så slitsomt med den konstante varmefølelsen.

hi

har du prøvd kanebo sensai pudder da? Tåler absolutt ikkeno anna jeg heller, kun det pudderet! Og de kremene fra rosacea.no tåler jeg heller ikke...kun den ansiktsrensen! Jeg har alltid en flaske avene vann på sprayflaske(kjøper på apotek) i veska! Den roer litt ned om man plutselig føler seg veldig varm! Bruker aldri høyhalset genser ell skjerf...kjører med airxondition på i bilen selv om jeg fryser, bare for å kjøle ansiktet litt....Det er ordentlig slitsomt å måtte tenke på huden hele tiden....alkohol forverrer det veldig, og forskjellig mat og drikke....men dette vet du jo helt sikkert....

Jeg har anti-redness fra eucerin. Syns ikke den hjelper så veldig. Og har prøvd så mye forskjellig pudder. Jeg har veldig sensitiv hud. Bruker jeg noen form for sminke blir jeg helt ødelagt i ansiktet. Blir tør, hovner opp og får masse betennelsesgreier. Så det har jeg gitt opp. desverre :/ Tabletter hjalp ikke for meg heller. Men siden jeg nå har fått noen synlige blodkar i ansiktet, vil jeg egentlig tro at laser hadde funket bra for meg. Har sett litt på produktene på rosacea.no. Det som bekymrer meg er at jeg bare blir verre. Tør ikke tenke på hvordan jeg vil se ut tilslutt, om jeg ikke får riktig behandling snart. Det er så slitsomt med den konstante varmefølelsen.

hi

har du prøvd kanebo sensai pudder da? Tåler absolutt ikkeno anna jeg heller, kun det pudderet! Og de kremene fra rosacea.no tåler jeg heller ikke...kun den ansiktsrensen! Jeg har alltid en flaske avene vann på sprayflaske(kjøper på apotek) i veska! Den roer litt ned om man plutselig føler seg veldig varm! Bruker aldri høyhalset genser ell skjerf...kjører med airxondition på i bilen selv om jeg fryser, bare for å kjøle ansiktet litt....Det er ordentlig slitsomt å måtte tenke på huden hele tiden....alkohol forverrer det veldig, og forskjellig mat og drikke....men dette vet du jo helt sikkert....

Har ikke prøvd det nei. Har brukt så utrolig mye penger på sminke, prøvd så mye forskjellig, men blir like tør og jævlig av alt. Får skikkelig utbrudd av sminke. Ansiktet hovner helt opp, så tør nesten ikke å prøve noe nytt. Jeg også lufter selvom jeg egentlig fryser. Det koker i ansiktet, mens resten av kroppen fryser. Utrolig slitsomt :/

hi

Reagerer på at du skriver at du ikke ble tatt seriøs hos hudlege. Rosacea er da en kjent hudsykdom som er lett å stille diagnose? Syns du burde bytte lege så fort som mulig før du prøver ut mange forskjellige (og dyre!) terapi uten en sikker diagnose og veiledning fra ekspert.

Anonymous poster hash: 6c409...367

Ja, først og fremst ville jeg nok fått henvisning til hudlege.

Jeg har ikke rocea ( som jeg vet), men jeg har veldig sensitiv hud som blir rød fordi den ikke tåler ting. Særlig hvis den er tør blir det ekstra sensitivt, flasser og blir rødt. Jeg har virkelig vært gjennom alt av produkter for sensitiv hud. Hver gang lover de at dette er super mildt og egen serie for sensitiv hud så det vil du tåle. Jeg har kjøpt rens, tonic og krem i dyre dommer og alltid reagert. De eneste to seriene som var ok var avene og la roche possay. Men fortsatt var huden tør og rødlig.

For et år siden var jeg på en ansiktsbehandling hos wahwah. (Hadde fått et gavekort) Jeg var veldig skeptisk til at de skulle putte masse rart i ansikter mitt og og ville egentlig helst bytte til en annen time. De sa de hadde gode produkter for sensitiv hud. Og det hadde de. Hun renset og smurte på ansiktet mitt i en halvtime og jeg bare ventet på svie og varme, men det kom ikke! Da jeg så meg i speilet etterpå var huden helt rolig og ikke noe rød. Hun tok også en hudanalyse og sa hva huden min trengte.

Jeg lærte at tørr hud kan trenge enten fuktighet (type fra vann) eller olje, eller begge deler. Jeg hadde aldri brukt oljeprodukter. Jeg fikk prøver på rens, tonic, krem og ansiktsolje fra en serie som heter Comfort Zone, og linjen for sensitiv hud. Jeg var kjempe skeptisk fordi renset skulle skyldes av med vann. Det har jeg dårlig erfaringer for huden blir tørr og stram og rød.

Men jeg var kjempe fornøyd! Reisen er oljebasert og legger seg som et beskyttende lag etter den er vasket av. Så sprayer jeg med tonic, bruker ansiktsoljen og tilslutt krem. Jeg kjøpte også en maske som jeg ofte bruker som nattkrem. Tåler også mineralpudder fra id og tormborg med kabuki børste som er syntetisk, ikke den med geitehår.

Nå har ikke jeg rocea, og disse produktene er ikke beregnet på det, men for å roe rød og sensitiv hud. Ta deg en tur dit og si nettopp det at du har prøvd alt, men har fått varme anbefalinger om dette. Si at du er nødt til å prøve den først for du har brukt så mye penger på ting som ikke virker. Få med deg minst to prøver av hvert produkt, gå evt på flere salonger og samle opp. Jeg ville prøvd i 2 uker før du kjøper.

Serien er steindyr, men i forhold til alt jeg har kjøpt og kastet de siste 10 år er det jo ingenting. Og jeg synes den har forandret livet mitt jeg.. :)

Anonymous poster hash: 14ac5...eff

Glemte en ting! Huden min er det første som påvirkes av ting jeg spiser. Det kan være ting i kostholdet ditt som huden ikke liker. Tomater er en typisk sånn ting! Den har en syre som er utrolig sterk og kan gjøre huden rød. Prøv å kutte matvarer med mye syre, appelsinjuice, nøtter og typiske ting som folk er allergiske mot. Også mye sukker gir meg rødhet.

Ta også to kapsler omega 3 og et B vitamin. Det styrker huden innenfra.

Min erfaring er i hvert fall at huden må gis riktige næringsstoffer for å bygge seg opp og dermed bli mer motstandsdyktig. Sjekk som sagt om huden trenger olje for dette er en slags beskyttende film. Ikke bruk annen sminke enn mineralpudder fra id eller tromborg.

Anonymous poster hash: 14ac5...eff

Olje i ansiktet da man har rosacea er som å kaste bensin på bålet, det må du ikke ta på! Men mulig andre produkter i serien er bra da :) Og det med tomater stemmer på meg,mat med mye syre er ikke bra! Ikke tåler jeg id pudder heller, igjen, kun sensai :)

Jeg har fått time til en laserklinikk denne uka. Så han får sett på det.  Er så redd han ikke syns jeg er rød nok. Det syns veldig godt når jeg er i et veldig lyst rom. Også syns det ikke når det er mørkt. De blodkarene jeg har fått under øyet er så små enda, så er ikke bestandig de kommer så godt frem. Skal jeg bare forklare symptomene da?

hi

Annonse

Fortell det du har fortalt her....at det ødelegger livet ditt....det går jo skikkelig på psyken dette her :/ Ønsker deg masse lykke til hvertfall :) oppdater gjerne!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...