Gå til innhold

Noen som har fått en lederstilling uten erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på en jobb som passer perfekt for meg. Er en lederstilling men på en liten avdeling så det er ikke så mange ansatte. Jeg har alle kvalifikasjoner som trengs utenom ledererfaringen, men jeg har hatt ansvar for avdelingen ved ferieavvikling og jeg har snudd om negativ energi til positiv energi ved å være som jeg er, positiv og motiverende.

Jeg er redd jeg kommer til kort, trenger å høre om andres erfaringer :)

Anonymous poster hash: 7809a...565

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kjenner to nyutdannede med mastergrad og hovedfag som har fått lederstillinger som henholdsvis redaktør for et kjent tidsskrift og kinodirektør. Den ene kun med jobberfaring fra ved siden av studiene. Og den andre etter ett år først som førstekonsulent i staten, og så direkte til direktørstillingen.

Anonymous poster hash: 3dfbf...7b5
Skrevet

Uten å vite mer om stillingen og dine kvalifikasjoner spesifikt er det nok vanskelig å si, men en gang må jo være den første for alle i en lederstilling også :). Lykke til!

Skrevet

Uten å vite mer om stillingen og dine kvalifikasjoner spesifikt er det nok vanskelig å si, men en gang må jo være den første for alle i en lederstilling også :). Lykke til!

Tusen takk for det :) Vil ikke utdype noe mer men har som sagt alle kvalifikasjoner utenom lederbiten. I første omgang er det heller ikke så mange søkere.

Jeg er veldig spent, og var faktisk usikker på om jeg skulle søke, men tenker at jeg har jo ingenting å tape på det, det verste jeg kan få er et nei :)

Bedriften kjenner meg forresten.

hi

Skrevet

Jeg fikk først jobb som assisterende avdelingssykepleier, uten erfaring eller lederutdanning. Deretter jobb som avdelingssykepleier. Nå tar jeg lederutdanning :)

Anonymous poster hash: a3e33...9de

Skrevet

Jeg fikk først jobb som assisterende avdelingssykepleier, uten erfaring eller lederutdanning. Deretter jobb som avdelingssykepleier. Nå tar jeg lederutdanning :)

Så kjekt! Jeg studerer personalledelse på nett, men har jo uansett ikke erfaringen.

hi

Annonse

Skrevet (endret)

Et sted må du begynne! Det er vel ingen som begynner sin karriere som leder med ledererfaring :)

Dette går helt fint, lykke til!

Endret av Brennheite Badeand
Skrevet

Jeg søkte på en jobb som ikke var en leder stilling, under intervjuet fikk jeg vite at jeg ikke fikk jobben men jeg fikk tilbud om en lederstilling, en med mye ansvar og stort omåde. Jeg ble så paff at jeg takket ja. Det var den bratteste lære kurven jeg noen gang har hatt. Jeg tenker det er viktig med en lederskole/ kurs. Men jeg trur også man må ha de leder egenskapene i seg. Man kan lære mye, men hvordan du er om person er også viktig. Jeg har gått kurs, og ønsker å ta noen fag men mest for å gi meg bedre kompetanse/ fagtyngde. Bare ta utfordringen, du lærer underveis. Jeg har byttet jobb flere ganger og har klatret på karrierestigen ganske så bratt.

Anonymous poster hash: 04733...adf

Skrevet

Det har jo mye med egnethet også, ikke alltid at det er formell utdanning eller erfaring som gjør deg til en god leder. Jeg hadde ikke tenkt så mye på å søke på stillingen, men ble i grunnen bedt om å søke. Det var fordi nærmeste leder og leder over det igjen så/ser noe som jeg ikke ser så godt selv. Så hvis du "har det" (som de sier i modellverdenen ;) ) ser nok de som intervjuer deg det! Lykke til!

Skrevet

Jeg søkte på en jobb som ikke var en leder stilling, under intervjuet fikk jeg vite at jeg ikke fikk jobben men jeg fikk tilbud om en lederstilling, en med mye ansvar og stort omåde. Jeg ble så paff at jeg takket ja. Det var den bratteste lære kurven jeg noen gang har hatt. Jeg tenker det er viktig med en lederskole/ kurs. Men jeg trur også man må ha de leder egenskapene i seg. Man kan lære mye, men hvordan du er om person er også viktig. Jeg har gått kurs, og ønsker å ta noen fag men mest for å gi meg bedre kompetanse/ fagtyngde. Bare ta utfordringen, du lærer underveis. Jeg har byttet jobb flere ganger og har klatret på karrierestigen ganske så bratt.

Anonymous poster hash: 04733...adf

Takk for din erfaring. Jeg er nok ledertypen, hadde ikke tort å søke hvis jeg ikke hadde noe i meg. Jeg er god til å ta ansvar og snakke for meg. Det som gjør det litt skummelt er at hvis jeg skulle være så heldig å få jobben, så er jeg yngre enn alle de ansatte.

Jeg tar som sagt personalledelse over nett, og selv om jeg fortsatt ikke får erfaring, så kjenner jeg, som du sier, at det gjør godt å ha de grunnleggende kunnskapene innabords ihvertfall.

hi

Skrevet

Det er jo en fordel at de kjenner deg. Personlig egnethet har mye å si. 

Jeg har søkt en del lederstillinger uten en gang å komme på intervju, men jeg ga ikke opp og på den stillingen jeg kom på intervju på så fikk jeg jobben. Motivasjonen har nok mye å si. 

Hvor studerer du personalledelse? (trenger tips) :)

Anonymous poster hash: 40b5e...172
Skrevet

Det har jo mye med egnethet også, ikke alltid at det er formell utdanning eller erfaring som gjør deg til en god leder. Jeg hadde ikke tenkt så mye på å søke på stillingen, men ble i grunnen bedt om å søke. Det var fordi nærmeste leder og leder over det igjen så/ser noe som jeg ikke ser så godt selv. Så hvis du "har det" (som de sier i modellverdenen ;) ) ser nok de som intervjuer deg det! Lykke til!

Takk! Han som evt blir min sjef igjen kjenner meg og vet hvordan jeg jobber, men er redd erfaringen trekker ned. Men det blir spennende, kjenner jeg har litt sommerfugler i magen faktisk :)

hi

Annonse

Skrevet

Det er jo en fordel at de kjenner deg. Personlig egnethet har mye å si.

Jeg har søkt en del lederstillinger uten en gang å komme på intervju, men jeg ga ikke opp og på den stillingen jeg kom på intervju på så fikk jeg jobben. Motivasjonen har nok mye å si.

Hvor studerer du personalledelse? (trenger tips) :)

Anonymous poster hash: 40b5e...172

Ja det er nok en stor fordel, og jeg vet de setter pris på meg og mine egenskaper, men de kjenner resten av søkerne også. Men det blir uansett en ekstra erfaring, så får jeg bare krysse fingrene :)

Jeg studerer personalledelse på NKS, men det er bare 7,5 studiepoeng. Men jeg ville ikke ta meg vann over hodet så begynte forsiktig :)

hi

• 3 uker senere...
Skrevet

Husker dere meg?

Nå har jeg blitt innkalt til intervju :o

Kjenner jeg er skikkelig nervøs, én ting er å selge deg selv skriftlig men det er noe helt annet når jeg må snakke for meg :o

Trenger litt gode tanker og tips :)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...