Gå til innhold

Familiehytta... Idyll eller helvete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg er litt i begge leire med familiens hytte! Dvs min bestemor på godt over 80 eier den, hun gjør lite der og klarer nesten ikke være der heller. Det ser ut for at min far arver, men han har også et sted i utlandet og leilighet, så han er ikke der SÅ mye. Mine søsken er der også sjeldent, så vi er på mange måter heldig og kan være der nesten så mye vi vil. Men så kommer menet..., vi bor nesten 4 timer unna og er der derfor ikke SÅ mye vi heller. Med små barn begrenser det seg selv. Vi kan ikke legge igjen mye eller gjøre det særlig lettvint for oss selv heller, for den er jo ikke vår, den må alltid være klar for potensielt andre. Men om den er i bruk eller ikke vokser gresset, ting forfaller, den blir full av møkk og støv osv osv...., og det tar jeg/vi! Vet, sikkert ren idioti, men ikke hyggelig å sove i spindelvev og ikke kunne se ut vinduet. Av vedlikehold ute skal alt alltid gjøres enklest/billigst. Det 100 år gamle gjerdet veltet, plukk det ned og kast hele greia, skal ikke erstattes. Vi har hund og syns et gjerde hadde vært praktisk... Men det spiller jo ingen rolle! Det irriterende er at hver gang jeg kommer hit er det noe som må gjøres utover vanlig renhold. Høstferien gikk med til rydding ute, klargjøring til vinter, opp med båt, vasking av vinduer, støving av vegger og tak osv... Og jeg har ikke vært her siden jul! Mannen og barna har vært her, men jeg har ikke orket. Jeg er ikke noe i form... Og bla, bla, bla...

Det jeg egentlig lurte på er hvordan disse hytte greiene fungerer for dere. Syns det begynner bli mer slit en kos jeg :( Og det syns jeg er noe dritt :P

Anonymous poster hash: 97cb0...f31

Skrevet

Kan du ikke kjøpe hytta til takst da? Eller en annen hytte? Synes ikke du kan kreve noe, rydd og vask etter dere og vær glad for at dere har gratis hytte...!

Vi har ikke familiehytte, så vet ikke hvordan det er. Har egen og det er veldig deilig.

Anonymous poster hash: 55224...ccc

Skrevet

Har vært i nesten samme situasjon. Farmor eide hytta, men brukte den ikke. Hun er over 90 år og er dårlig til beins (langt å gå til hytta). Pappa bor i utlandet og vi søsknene brukte hytta mindre og mindre. Utrolig fin hytte, men begynte å forfalle litt pga. lite bruk og lenge siden siste oppussing.

Vi endte opp med å selge hytta. Dvs. farmor solgte hytta og pappa fikk pengene. Pappa delte pengene i tre. Pappa, broren min og jeg fikk hver vår del av pengene.

Jeg har lagt mine penger av til egenkapital til egen hytte etterhvert.

Vi solgte forresten hytta til noen som har pusset den opp og som bruker den mye. Det er utrolig koselig å vite at den blir godt tatt vare på og at den blir brukt :)

Anonymous poster hash: 808c1...621
Skrevet

Kan du ikke kjøpe hytta til takst da? Eller en annen hytte? Synes ikke du kan kreve noe, rydd og vask etter dere og vær glad for at dere har gratis hytte...!

Vi har ikke familiehytte, så vet ikke hvordan det er. Har egen og det er veldig deilig.Anonymous poster hash: 55224...ccc

Det er jo ikke bare å kjøpe seg hytte vet du, det koster nemlig penger :) Ja, jeg vet vi er heldige, men jeg vet ikke om vi vil ha denne "goden" mer! Det er jo ikke slik at det alltid er valgfritt når min far ringer fra sydlige breddegrader og trenger noen til å måke hyttetaket.... Og jo takk, vi vasker alltid etter oss, men når det medfører både vegg og takvask relativt ofte står det ikke helt i stil med bruken vår. Gammal hytte, bor sikkert mye kryp der...

Skrevet

Har vært i nesten samme situasjon. Farmor eide hytta, men brukte den ikke. Hun er over 90 år og er dårlig til beins (langt å gå til hytta). Pappa bor i utlandet og vi søsknene brukte hytta mindre og mindre. Utrolig fin hytte, men begynte å forfalle litt pga. lite bruk og lenge siden siste oppussing.

Vi endte opp med å selge hytta. Dvs. farmor solgte hytta og pappa fikk pengene. Pappa delte pengene i tre. Pappa, broren min og jeg fikk hver vår del av pengene.

Vi solgte forresten hytta til noen som har pusset den opp og som bruker den mye. Det er utrolig koselig å vite at den blir godt tatt vare på og at den blir brukt :)

:) Sånn jeg tenker også :) Hva er poenget?! Den er bygd av min oldefar, sikkert derfor ingen ønsker selge og det er virkelig fint her! Men mine oldeforeldre sykla hit, nå bor vi alle i Oslo... Også er det litt den gamle mentaliteten som fremdeles rår..., den er fin nok som den er, selv om man sitter ukomfertabelt, holder på å fryse ihjel når man kommer opp, bruker hele helgen på å måke osv osv :D Bevares, jeg klarer meg fint uten oppvaskmaskin, men varme innen søndag ville vært hyggelig :D

Skrevet

:) Sånn jeg tenker også :) Hva er poenget?! Den er bygd av min oldefar, sikkert derfor ingen ønsker selge og det er virkelig fint her! Men mine oldeforeldre sykla hit, nå bor vi alle i Oslo... Også er det litt den gamle mentaliteten som fremdeles rår..., den er fin nok som den er, selv om man sitter ukomfertabelt, holder på å fryse ihjel når man kommer opp, bruker hele helgen på å måke osv osv :D Bevares, jeg klarer meg fint uten oppvaskmaskin, men varme innen søndag ville vært hyggelig :D

Det satt langt inne å selge hytta, det gjorde det. Mange barndomsminner som satt i veggene der, men å la den stå ubrukt og forfalle ble til slutt ikke noe alternativ.

Var ei hytte uten strøm, uten innlagt vann, utedo, gamme osv. Skikkelig hyttehytte, men det var bare koselig:) Hadde vi bare brukt den mer, men sånn ble det bare ikke, mye på grunn av at det var vanskelig å ta seg dit med små barn og at tiden ikke strakk til...

Kan du snakke med din far om hytta? At det begynner å bli tungt med vedlikehold og at dere ikke ønsker å benytte hytta så mye lengre. Da får han vurdere hva han vil gjøre med den.

Skrevet

Har vært i nesten samme situasjon. Farmor eide hytta, men brukte den ikke. Hun er over 90 år og er dårlig til beins (langt å gå til hytta). Pappa bor i utlandet og vi søsknene brukte hytta mindre og mindre. Utrolig fin hytte, men begynte å forfalle litt pga. lite bruk og lenge siden siste oppussing.Vi endte opp med å selge hytta. Dvs. farmor solgte hytta og pappa fikk pengene. Pappa delte pengene i tre. Pappa, broren min og jeg fikk hver vår del av pengene.Jeg har lagt mine penger av til egenkapital til egen hytte etterhvert.Vi solgte forresten hytta til noen som har pusset den opp og som bruker den mye. Det er utrolig koselig å vite at den blir godt tatt vare på og at den blir brukt :)Anonymous poster hash: 808c1...621

:) Sånn jeg tenker også :) Hva er poenget?! Den er bygd av min oldefar, sikkert derfor ingen ønsker selge og det er virkelig fint her! Men mine oldeforeldre sykla hit, nå bor vi alle i Oslo... Også er det litt den gamle mentaliteten som fremdeles rår..., den er fin nok som den er, selv om man sitter ukomfertabelt, holder på å fryse ihjel når man kommer opp, bruker hele helgen på å måke osv osv :D Bevares, jeg klarer meg fint uten oppvaskmaskin, men varme innen søndag ville vært hyggelig :DAnonymous poster hash: 97cb0...f31

Det satt langt inne å selge hytta, det gjorde det. Mange barndomsminner som satt i veggene der, men å la den stå ubrukt og forfalle ble til slutt ikke noe alternativ.Var ei hytte uten strøm, uten innlagt vann, utedo, gamme osv. Skikkelig hyttehytte, men det var bare koselig:) Hadde vi bare brukt den mer, men sånn ble det bare ikke, mye på grunn av at det var vanskelig å ta seg dit med små barn og at tiden ikke strakk til... Kan du snakke med din far om hytta? At det begynner å bli tungt med vedlikehold og at dere ikke ønsker å benytte hytta så mye lengre. Da får han vurdere hva han vil gjøre med den. Anonymous poster hash: 808c1...621
Jo vi må nesten gjøre det. Godt vi ikke er de eneste som har kasta inn håndkle :) Jeg vet vi er heldige, men jeg orker rett og slett ikke to hus med store tomter... Jeg vil gjøre andre ting :D

Skrevet

Hos oss fungerer det supert. Det er mine foreldre som har hytta, men meg og min søster med familie bruker den.

Hytta brukes mye av alle, og vi tar alle vår del av ting som må gjøres. Pappa har blitt flink med årene å be om hjelp. Han kan ikke gjøre alt lenger pga sykdom, så er dedt ting han ikke kan gjøre selv spør han om vi kan komme og hjelpe til. Han passer da unger, for han vet at om vi skal gjøre det med unger rundt oss tar det lang tid. Så han koserr seg med barnebarna, tar kjøkkentjenesten slik at vi andre får gjort unna tingene.

Men når barnebarna kom til så bestemte han seg for st han ikke skulle ha noen prosjekter på sommeren, ferie skulle være ferie. Da skal det ikke se ut som en byggeplass. Små ting gjør vi, men ikke ting som er større prosjekter.

Vi har alle våre soverom på hytta, slik at det ikke er slik at vi må rydde ut ting og tang i tilfelle andre skal ha hytta før vi kommer. Vi har alle klesskap, med tøy som alltid ligger der. Yttertøy har vi i ett stort skap, og det brukes igrunn av alle. Om noe er litt stort, gammelt osv er ikke noe vi bryr oss om. Ting vi har på hytta kan alle bruke, og vi legger ting tilbake. Vi forlater alltid hytta slik vi ønsker å komme til den på, dette gjør alle og det er vel igrunn noe vi aldri har sagt.

Eneste som er at vi må spørre alle om vi kan ha hytta for oss selv den eller den helga/uka om det er noe spesielt. Hytta er det som oftes noen på, ingen som sier ifra om de skal dit eller ei. Men skal vi ha venner på overnatting og slike ting, så må vi sjekke. Da må vi låne soverom fra de andre, så greit at de ser nogenlunde greie ut.

Vi har igrunn aldri hatt noen problemer. Eneste som har vært er om vi skal male den ellere den veggen... Men mamma får alltid siste ordet der, siden det er hennes arvehytte.

Anonymous poster hash: fd9d4...3b3

Skrevet

Hos oss fungerer det supert. Det er mine foreldre som har hytta, men meg og min søster med familie bruker den.

Hytta brukes mye av alle, og vi tar alle vår del av ting som må gjøres. Pappa har blitt flink med årene å be om hjelp. Han kan ikke gjøre alt lenger pga sykdom, så er dedt ting han ikke kan gjøre selv spør han om vi kan komme og hjelpe til. Han passer da unger, for han vet at om vi skal gjøre det med unger rundt oss tar det lang tid. Så han koserr seg med barnebarna, tar kjøkkentjenesten slik at vi andre får gjort unna tingene.

Men når barnebarna kom til så bestemte han seg for st han ikke skulle ha noen prosjekter på sommeren, ferie skulle være ferie. Da skal det ikke se ut som en byggeplass. Små ting gjør vi, men ikke ting som er større prosjekter.

Vi har alle våre soverom på hytta, slik at det ikke er slik at vi må rydde ut ting og tang i tilfelle andre skal ha hytta før vi kommer. Vi har alle klesskap, med tøy som alltid ligger der. Yttertøy har vi i ett stort skap, og det brukes igrunn av alle. Om noe er litt stort, gammelt osv er ikke noe vi bryr oss om. Ting vi har på hytta kan alle bruke, og vi legger ting tilbake. Vi forlater alltid hytta slik vi ønsker å komme til den på, dette gjør alle og det er vel igrunn noe vi aldri har sagt.

Eneste som er at vi må spørre alle om vi kan ha hytta for oss selv den eller den helga/uka om det er noe spesielt. Hytta er det som oftes noen på, ingen som sier ifra om de skal dit eller ei. Men skal vi ha venner på overnatting og slike ting, så må vi sjekke. Da må vi låne soverom fra de andre, så greit at de ser nogenlunde greie ut.

Vi har igrunn aldri hatt noen problemer. Eneste som har vært er om vi skal male den ellere den veggen... Men mamma får alltid siste ordet der, siden det er hennes arvehytte. Anonymous poster hash: fd9d4...3b3

:) Så koselig! Litt av utfordringen hos oss er nok at vi er hel og halvsøsken født over en tiårsperiode og at min far aldri har slått seg til ro med ei dame. Det er ikke nok soverom her og vi er her heller sjeldent samtidig, alle sammen, vi er for mange og har lite til felles dessverre :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...