2013 Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Har strikket sokken ovenfra og ned og er kommet til hælfelling. Har nå 26 masker og skulle sette merke i midten. 1.p(retten): strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arbeid. 2.p(vrangen): strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arbeid. Dette forstod jeg lite av. 1: skal jeg strikke de 13 maskene hver for seg? Kan noen forklare litt nærmere:)?
Himmel og hav Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Du skal strikke akkurat sånn som de sier. Det skal stå noen masker ustrikket igjen på pinnen når du snur. (Jeg synes det ofte er lettest å få det pent om hælmaskene er fordelit på to pinner og jeg strikker med en tredje.) På pinne 3 skal du strikke en maske til før du snur, og på den måten jobber du deg lengre ut mot kanten for hver pinne. På den måten blir det strikket noen flere omganger på midten av hælen enn på kanten, og du får den rette fasongen.
2013 Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2013 Men når jeg først begynner skal jeg ta den første m av og så strikke neste og løfte over. Da har jeg 1 m på høyre pinne og resterende av de 26 på venstre. På neste m skal jeg da ta en m løs av slik som med forrige 2m? Og fortsette med alle 26 m ? Eller skal jeg stoppe etter alle 13 m er strikket og da sitte igjen med 7 på høyre og 13 ustrikkede m på venstre?
Himmel og hav Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 Nei. Du skal strikke vanlig rett fram til det er 7 masker igjen av hele hælbiten. Da har du 19 strikkede masker på høyre pinne, og 7 ustrikkede på venstre. Så løfter du av en, strikker en og løfter over, snur arbeidet ditt og strikker vrang (om hælen skal være glattstrikket) til det er 7 masker igjen, løfter av osv.
2013 Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2013 Det gikk plutselig opp et lys når jeg så det sto mer på andre siden av oppskriften;) takk for hjelp. Sokken ser pent strikket ut med mønsteret men ble altfor stramt tydeligvis:( dumt at jeg har brukt to dager på det og såre fingre
Himmel og hav Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Det gikk plutselig opp et lys når jeg så det sto mer på andre siden av oppskriften;) takk for hjelp. Sokken ser pent strikket ut med mønsteret men ble altfor stramt tydeligvis:( dumt at jeg har brukt to dager på det og såre fingre Da rekker du opp og prøver igjen
2013 Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. oktober 2013 Huff nei er med 3 forskjellige farger i masse mønster:( går fortere å begynne på nytt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå