Gå til innhold

Seksualisering av barn? (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har det vært mange tråder her inne om kyssing av egne barn på munnen, nakenhet rundt barn og bad/dusj sammen med barn for å nevne noe.

Hvorfor skal det være galt at barn ser sine foreldre nakne i naturlige situasjoner, kysser foreldrene og kanskje tar et bad sammen med mor av og til? Jeg snakker nå om barn under skolealder.

Barn kysser sine foreldre på munnen fordi dette er et kjærlighets uttrykk for barnet. Barnet ser mor og far gjøre dette, og forbinder det med omsorg og trygghet. Selvfølgelig vil barnet også ta del i disse ritualene og vise foreldrene den samme kjærligheten. Barn tenker ikke at "mor og far kysser fordi de er i et seksuelt forhold". De tenker at dette er noe de gjør fordi de er glade i hverandre og dette igjen gir trygghet til barnet. Svært sjelden vil et barn gå rundt å kysse alle de møter på munnen av den grunn. Barn skiller mellom nære omsorgpersoner og bekjente. Dersom de ikke gjør det er vi over på relasjonskader som er et helt annet tema. 

Og hva gjør det om barnet ser mor eller far naken? Jeg tenker da på situasjoner som hvis barnet kommer inn på badet i det forelderen kommer ut av dusjen eller lignende. Hva forteller vi barna dersom vi farliggjør dette? For barnet er dette i utgangspunktet noe ufarlig. DE blir ikke brydd av det. Ved å gjemme oss bort og fortelle barnet at dette er noe som ikke er passende osv så forteller vi vel egentlig barnet samtidig at dette med nakenhet er noe farlig og ulovlig - gjør vi ikke? En ypperlig måte å skremme barn i forhold til kropp og bevisstgjøre dem på seksualitet. 

Dette med bad/dusj med foreldrene blir mye av det samme.

Det som er viktig er vel strengt tatt å bevisstgjøre barn på ting som at de selv bestemmer over egen kropp. Ingen har lov å gjøre ting de ikke ønsker. Dersom barnet ønsker å skifte alene på badet, skal det selvfølgelig få gjøre det. Dersom barnet ikke vil kysse mor på munnen skal det absolutt ikke gjøre det heller.

Men å nekte barn å vise kjærlighet i form av kyss? Vise barn at det er "forbudt" å se sine foreldre nakne? Hva skjer i hodet til barnet da? Hvordan vil barnet selv fortolke dette? 

Og hvor tidlig skal vi seksualisere små barn? For er det ikke det vi voksne gjør når vi velger å si nei til disse tingene? Jeg mener - vi sier jo nei fordi vi selv forbinder dette med seksuelle forhold... 

Anonymous poster hash: 188b0...455
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så barn kan ikke bade med far...?

Anonymous poster hash: 2b2ba...196
Skrevet

Jeg er helt enig med deg!:)

Skrevet

? Min mening er jo at dette bør være naturlig å gjøre dersom barnet ønsker det. Eller at man i alle fall ikke bør avvise det. 

HI

Skrevet

? Min mening er jo at dette bør være naturlig å gjøre dersom barnet ønsker det. Eller at man i alle fall ikke bør avvise det. 

HI

Tenkte siden du spesifikt skriver "bade med mor" og ikke "bade med foreldrene".

Skrevet

Utrolig godt skrevet :) Og veldig enig!!

Skrevet

Vel, selv om jeg ikke kysser datteren vår på munnen vil jeg jo ikke nekte henne å gjøre det om hun skulle ønske det - jeg regner med det går over av seg selv med alderen. Men jeg tar ikke initiativ til å kysse på munnen, det føles ikke riktig for meg/oss. Det har ingenting med seksualisering av barnet å gjøre i mitt hode, det er jo MEG det ikke føles riktig for, om hun vil uttrykke sine følelser på den måten får hun selvsagt lov.

Forøvrig vil jeg at barna mine skal vokse opp med at nakenhet og kropp er naturlig, så her i huset er vi ikke sjenerte ovenfor hverandre.

Skrevet

Vel, selv om jeg ikke kysser datteren vår på munnen vil jeg jo ikke nekte henne å gjøre det om hun skulle ønske det - jeg regner med det går over av seg selv med alderen. Men jeg tar ikke initiativ til å kysse på munnen, det føles ikke riktig for meg/oss. Det har ingenting med seksualisering av barnet å gjøre i mitt hode, det er jo MEG det ikke føles riktig for, om hun vil uttrykke sine følelser på den måten får hun selvsagt lov.

Forøvrig vil jeg at barna mine skal vokse opp med at nakenhet og kropp er naturlig, så her i huset er vi ikke sjenerte ovenfor hverandre.

Det forstår jeg godt. Interessant å høre andres synspunkter, selv om det virker som vi egentlig er litt enige. Hva tror du er årsaken til at det ikke føles riktig for deg da? *nysgjerrig og undrende*

HI 

Skrevet

Jeg så mine foreldre sjeldent (eller aldri) nakne, og ble heller ikke kysset på munnen (Annet enn om vi skulle kysse på kinnet også snudde vi oss begge feil) Likevel vil jeg ikke si jeg led noe nød av det, eller følte at jeg ble seksualisert. 

Kommer nok ikke til å løpe rundt naken foran barnet mitt, men ser ikke noe galt i kyssing på munn.

Skrevet

Det forstår jeg godt. Interessant å høre andres synspunkter, selv om det virker som vi egentlig er litt enige. Hva tror du er årsaken til at det ikke føles riktig for deg da? *nysgjerrig og undrende*

HI

Godt spørsmål. Har diskutert det med samboer, og vi er veldig enige på dette området. Jeg kjenner f.eks. en voksen mann på 25 år som fremdeles kysser sin gamle tante på munnen. Jeg kjenner at det er veldig feil for meg... Jeg likte det heller ikke da min mor kysset meg på munnen da jeg var liten. Så kanskje det er bare sånn jeg er. Og hva andre gjør legger jeg meg selvfølgelig ikke borti, men hvis noen kysser mine barn på munnen kommer jeg nok til å si fra. ;)

Skrevet

HI

Godt spørsmål. Har diskutert det med samboer, og vi er veldig enige på dette området. Jeg kjenner f.eks. en voksen mann på 25 år som fremdeles kysser sin gamle tante på munnen. Jeg kjenner at det er veldig feil for meg... Jeg likte det heller ikke da min mor kysset meg på munnen da jeg var liten. Så kanskje det er bare sånn jeg er. Og hva andre gjør legger jeg meg selvfølgelig ikke borti, men hvis noen kysser mine barn på munnen kommer jeg nok til å si fra. ;)

Haha :D Ja, når man er 25 år er det vel litt vel.... merkelig :D

Hmm... respekterer det :) Interessant at du opplevde det som "negativt" selv når du var liten. Jeg reagerte ikke på det når jeg var liten. Folk er forskjellige :)

Skrevet

Enig med deg HI!:-)

Som jeg skreiv i den forrige tråden så kysser dattera vår på 3 år både meg og pappan.

Hun er også på badet av og til når jeg dusjer, ser ingenting galt med det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...