Gå til innhold

Dette med epler og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som er allergisk mot epler og andre typer frukt som kiwi, jordbær,citrusfrukt generelt, pære osv. Men nå er tanken epler da vi hagen full av de for øyeblikket. Ho får utslett på kroppen om ho spiser epler pga syra som er i det (tørkede epler går helt fint). Men tilbake til det jeg lurer på, om jeg koker eplene og lager eplegrøt, kan ho spise det da? Eller er syra fortsatt like "sterk"?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg burde vel egentlig ikke svare for jeg har ikke peiling...men jeg har ihvertfall lest at tilberedt mat tåles ofte mye bedre enn fersk/rå mat.

Skrevet

Jeg reagerer på det samme, men det er protein i frukt osv. jeg ikke tåler. Jeg får akutt reaksjon oralt med opphovning, kløe i munn og svelg og åndenød. Proteinene jeg er allergisk mot ødelegges ved f.eks varmebehandling/tilberedning. Jeg kan f.eks spise pærer i lake på boks, jordbærsyltetøy (men ikke rå jordbær) osv. Sitrusfrukter får jeg langtidsvirkning fra i form av eksem på fingrene.

Anonymous poster hash: afe0b...387

Skrevet

Svogeren min er allergisk mot rå grønnsaker og frukt, men ikke varmebehandlet :)

Om hun ikke har en alvorlig grad av allergi, så kan du jo prøve en liten bit og se det an?

Anonymous poster hash: a1942...99f
Skrevet

Så fint å høre positive tilbakemeldinger, da skal jeg la jenta mi få smake :D Tusen takk :D

Skrevet

Jeg er allergisk mot eple, men når det er kokt, stekt, ligget i sukkerlake over noen timer i fruktsalat osv går det helt fint å spise det :)

Anonymous poster hash: d6f82...3a8
Skrevet

Det er flere i min familie som er allergisk mot  rå epler og gulrøtter blant annet, og de tåler dette når det er varmebehandlet.

Skrevet

Koke eplegrøt, koke eplesaft, koke eplemos, steke eplekake.

Allergenet blir 'ødelagt' ved varmebehandling. :)

Anonymous poster hash: 08919...dc2

Skrevet

Dette fant jeg på naaf.no:

Proteinfamilier

Allergenkomponentene kan deles inn i forskjellige proteinfamilier. Allergenkomponenter i samme proteinfamilie har relativt lik struktur, noe som kan forklare kryssensibilisering og kryssallergi.

Patogenese-relatert protein 10 (PR-10): Sensibilisering skyldes ofte bjørkepollen, og eksponering overfor kryssreagerende matvarer gir oftest symptomer i form av oralt allergisyndrom. Disse allergenene er varme- og enzymlabile, og personer som er allergisk mot disse vil ofte tåle varmebehandlet mat. Eksempler på allergener i denne familien er Bet v 1 (bjørk), Cor a 1 (hasselnøtt), Ara h 8 (peanøtt) og Mal d 1 (eple).

Mulig det er en slik type allergi datteren din har:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...