*Teoline* Skrevet 11. oktober 2013 #26 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg kan bare svare på en ting og det er hvor lenge betalingsanmerkninger 'henger ved' en person, og det er i et døgn etter at gjelden er betalt Det såg jeg nettopp på Luksusfellen og jeg regner med at han Hallgeir vet hva han snakker om. Så la mannen ha fullt fokus på å betale gjelden sin, så kan dere kjøpe drømmehuset om noen år. Og tør jeg foreslå at du blir økonomisjefen i fremtiden
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #27 Skrevet 11. oktober 2013 Til b633... (fikk av en eller annen grunn ikke opp at jeg kunne bruke svarknappen) Jeg visste ikke at jeg ville stå bakerst i køen, men det virker jo logisk. Er grønn på dette her, og det er derfor jeg ber om hjelp her inne. I verste fall, så har jeg råd til å miste pengene. Jeg kommer heller ikke til å kreve inn pengene med advokat og stå hei med mindre det blir slutt mellom oss. Likevel ønsker jeg å gjøre det mest mulig ordentlig, både fordi at han skal føle at han virkelig må betale det tilbake og hvis det skulle bli et brudd mellom oss. Anonymous poster hash: 1af57...e62 Som jeg har sagt så skjønner jeg at du ønsker å hjelpe ham. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, så ville jeg latt ham ordne opp i dette selv. Er ikke dette en voksen mann? Jeg hadde muligens vært villig til å bidra med penger dersom jeg hadde vært gift eller hatt barn med en mann i en sånn situasjon. Har han noen forklaring på hvorfor han har kommet i den situasjonen han har? Hvorfor har han ikke betalt Lånekassen? Har han en "god" grunn til dette, eller har han bare vært helt "idiot" økonomisk sett? Dersom samboeren din ikke eier noe som helst, kan heller ikke staten ta utlegg i noen eiendeler. Det som da gjenstår er at det blir etablert en månedlig lønnstrekk som går rett til staten. Er ikke dette en bedre ordning? Da får samboeren din betalt ned lånet (det vil riktignok ta litt tid siden det er snakk om 90.000), og du vil ikke risikere å tape 19.000,-. Dersom f.eks. samboeren din tjener lite, eller har foreldreansvar eller lignende, vil dette bli hensyntatt når det skal fastsettes hvor høyt den månedlige trekket skal bli. Anonymous poster hash: b6330...636 Hmmm, jo du har kanskje rett. Det er jo månedlig lønnstrekk rett til staten han har fått pålegg om. Etter at det er trukket og faste utgifter på leie/strøm er betalt, har vi i overkant av 7000 å leve på begge to. Jeg ble egentlig bare vanvittig stressa av det hele. Han har hatt en inkasso tidligere som nå er betalt og nå dette, jeg ser framtiden med lån på hus gå rett i dass. Tenkte at hvis jeg låner han disse pengene, så vil det kanskje være lettere å få boliglån om noen år. Men skaden er kanskje allerede gjort? Spørsmålet er egentlig: vil det hjelpe at jeg betaler de 19 000 nå på senere muligheter på å få lån? Anonymous poster hash: 1af57...e62 Nå vet jo ikke jeg hva som er tilfelle med samboeren din, men dersom han har hatt tidligere inkassosaker, så har han kanskje betalingsanmerkninger allerede? Dette har selvfølgelig betydning ved en lånesøknad. Uansett ville ikke jeg ha tenkt på å ta opp lån sammen med denne mannen før han over tid hadde vist seg økonomisk skikket. Dersom dere tar opp lån sammen, og han ikke betaler sin andel, kan du kanskje tenke deg hvilken konsekvens det kan ha for deg... Nå skjønner du sikkert at jeg er litt kritisk til denne låneplanen deres og det at dere vurderer å ta opp felles lån sammen, og jeg mener ikke å være for negativ. Men jeg håper du skjønner hva konsekvensene kan bli. Du har sikkert egne barn (?) siden du er på dette forumet, og jeg regner med at du er opptatt av økonomisk sikkerhet. Hvis så er tilfelle, ville jeg ikke ha blandet meg inn i en annens økonomiske rot. Husk at dette "bare" er en samboer, som kan gjøre det slutt i morgen for det du vet. Jeg har selv vært vitne til at en dame skulle hjelpe stakkars kjæresten som hadde rotet med økonomien. Det skulle bare være et lite lån som skulle gjøre sånn at han liksom skulle bli fri for all gjeld. Vel, det gikk ikke sånn for å si det mildt... Ønsker deg lykke til uansett hva det blir til. Anonymous poster hash: b6330...636 Ja, han har en betalingsanmerkning allerede vil jeg tro. Jeg tenkte at jeg kunne "redde det litt" for at det ikke skal bli enda en. Men i og med at det allerede har gått til det steget at han må betale 19000 for å få det overført til lånekassen igjen, så har han kanskje allerede fått den anmerkningen? Jeg/vi har ikke barn. Jeg dulta innom denne tråden fordi jeg trodde vi skulle bli prøvere, det ventet vi med fordi jeg var student...og nå venter vi vel enda lengre pga denne økonomiske situasjonen. Likevel er jeg opptatt av økonomisk sikkerhet. Jeg ønsker å gjøre det som er best for oss. Sett bort i fra det økonomiske har vi et veldig godt og stabilt forhold. Som du sier så "vet man aldri" - jeg vil ta utgangspunkt i at det blir oss to, men samtid beskytte meg i tilfelle det ikke blir det. Et lån nå er ikke aktuelt, men om et par år så hadde jeg håpet at vi kunne kjøpe oss hus/leilighet sammen. Jeg graver og spør litt mer, for det virker som at du har litt peiling... Dette med anmerkning, hvor mye har det å si? Vil han kunne få lån, men ikke så mye? Vil det hjelpe om han nå i en toårsperiode kan vise at han har virkelig har forandret seg (ved å vise til fantastiske regnskaper/budsjetter)? Vil anmerkninger noen gang slettes eller følger det han resten av livet? HI Anonymous poster hash: 1af57...e62 En betalingsanmerkning har alt å si når man søker om lån. I utgangspunktet får man ikke lån når man har betalingsanmerkning. Jeg tipper at mannen din allerede har fått en ny betalingsanmerkning pga denne saken, men skal ikke si det sikkert. Du kan lese litt om dette på linken under. https://www.finansportalen.no/Tips+og+r%C3%A5d/Bank/verdt-%C3%A5-vite-om-inkasso-og-betalingsanmerkninger Jeg skjønner ut fra innleggene dine at du drømmer om å kjøpe bolig med denne mannen i fremtiden. Har han de samme tankene? Uansett saboterer jo han disse planene så det suser etter. Jeg spør igjen: Er det en god grunn til at samboeren din har havnet i denne situasjonen? Anonymous poster hash: b6330...636
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #28 Skrevet 11. oktober 2013 Det er sant som det skrives over her at betalingsanmerkninger slettes når de blir betalt (evt. etter fire år). Men denne mannen har jo gjentatte ganger pådratt seg inkassosaker, så man har jo ingen garanti for at det ikke kommer nye i fremtiden... Anonymous poster hash: b6330...636
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #29 Skrevet 11. oktober 2013 Åh, takk for svar herlige forumdeltakere! Ble veldig lettet over å høre at betalingsanmerkninger blir slettet når det er betalt! Det gir håp... Teoline: det er definitivt jeg som er økonomisjef fremover! b633... : Han har også drømmer om at vi skal kjøpe bolig sammen. Og ja, han har til det grader sabotert. Han må snu hvis dette skal fungere og det vet han. Det er ingen god grunn for at han havnet i denne situasjonen. Han har derimot et sterkt ønske om å forandre seg....jeg kommer til å ha ørneblikk framover... Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #30 Skrevet 11. oktober 2013 Når du til stadighet hjelper ham ut av kriser så hjelper du ham også til å opprettholde kursen med gjeld og å ikke betale gjelda. Hvorfor gjør du det? Anonymous poster hash: e8fae...517
mylittlecat Skrevet 11. oktober 2013 #31 Skrevet 11. oktober 2013 Om ikke du lar han ordne opp selv, blir det ikke siste gangen du må betale for han. La han heller få trekk i lønn, mannen må jo lære. Og jeg hadde hvertfall aldri vurdert å kjøpe hus/leilighet med en som er økonomisk inkompetent. Jeg vil også at han helst skal ordne opp selv. Han har ikke noe stort forbruk, men helt tydelig problemer med å betale normale regninger. Jeg vil at han skal lære, men jeg vil også ha kontroll. Kontroll for meg innebærer blant annet at vi har muligheter til å kjøpe oss bolig (ikke nå, men en gang i fremtiden). Jeg ønsker å hjelpe hvis det kan føre til at vi får større muligheter senere. Hvis det å la han få trekk i lønn ikke fører til en dominoeffekt av avslåtte søknader senere, er det det jeg kommer til å gjøre. Anonymous poster hash: 1af57...e62 Jeg skjønner godt du har lyst å hjelpe! Det er jo det man gjør for hverandre i et forhold. Du mener det jo bare godt. Likevel er jeg sikker på at i slike tilfeller som dette, er det viktig at personen selv ordner opp. Bet.anm blir jo slettet når han har betalt. Dette bør være en gulrot for han, og et kriterie fra deg, at han får orden på økonomien sin, før dere tar forholdet videre.
C&M&H Skrevet 11. oktober 2013 #32 Skrevet 11. oktober 2013 Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om fullmakt til å ringe SI for å diskutere saken med dem. De vet hva som blir konsekvensen av de ulike løsningene mht betalingsanmerkning etc. Vil tro at dersom han betaler de 19 000 kronene vil han slippe å få noen annmerkning i det heletatt og at den løsningen derfor er den beste for han og for hans muligheter til å få lån i fremtidien. Dersom han ikke betaler 19 000 kr nå vil saken bli værende hos SI og han vil ha en anmerkning til hele lånet på 90 000 kroner er betalt. Skal du gå inn å hjelpe han hadde jeg bedt om en kredittsjekk av han i forkant for å se om det ikke er noe annet rusk som ligger og venter. Har han ingen annen gjeld og kun et studielån på 90 000 kroner nå er jo hans økonomiske situasjon pt ganske bra, så sant han har lært av sine feil og ikke roter det til igjen...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #33 Skrevet 11. oktober 2013 Litt info ifht inkasso og betalingsanmerkninger: På privatpersoner blir betalingsanmerkninger registrert 30 dager etter at det er tatt rettslige skritt i en inkassosak. Dvs at det er sendt utleggsbegjøring eller forliksklage. Det blir slettet med det samme når fullt oppgjør er mottatt. Det samme gjelder pant. Som C&M&? sier, kan samboer slippe unna med betalingsanmerkning dersom det beløpet på kr 19.00 betales. Det er et friskmeldingsbeløp som kreves for å tilbakeføre lånet til Lånekassen. Om SI står for kravet, vil anmerkningen stå til lånet er nedbetalt. Utleggsbegjæring: namsmannen mottar en slik begjæring og avholder utleggsforretning med resultat i et utlegg. Det kan være lønnstrekk, pant i konto/motorvogn/fast eiendom eller "intet til utlegg". Gjennom å sende utleggsbegjøring utvides foreldelsesfristen med 10 år fra dato denne ble sendt, fra i utganspunktet 3 år på alle saker. Ved intet til utlegg, vil inkassator likevel ha mulighet til å kreve skyldner for kravet senere innen foreldelsesfristen. Forliksklage: Klage sendes til forliksrådet. Her gis skyldner mulighet til å komme med innsigelser på kravet, om det ikke er avgjort tidligere, og man kan inngå et forlik om begge parter er villig til det. Samme regler ifht foreldelsesfrist som ub. Lønnstrekk: løper to år av gangen, men en vanlig misforståelse er at resten av gjelden slettes etter disse to årene. Det stemmer ikke! Når en periode utløper, vil inkassator gjennom ny ub, få namsmann til å se på mulighet for ny lønnstrekk. Hilsen Inkasso-dame Anonymous poster hash: 84bf8...5bb
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #34 Skrevet 11. oktober 2013 HI her igjen. Veldig takknemmelig for alle som hjelper med kloke ord, takk Jeg leser og tar det til meg! Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå