Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har en samboer som har rotet fælt med økonomien sin. Tidligere har jeg gitt han litt småpenger i forbindelse med gjeld. Dette har vært beløper på 2000-5000 kroner der han har blitt krevd for penger på ulike abonnementer som han ikke har betalt. Nå viser det seg at han ikke har betalt studielånet sitt på aldri så lenge. I går fikk han krav om utleggsforetning fra staten. Beløpet i sin helhet er på drøye 90 000, men det kunne bli overført til lånekassen igjen hvis han betalte ca 19 000 omgående. Jeg ønsker å låne han disse pengene (19 000), men jeg vil gjøre det på en ordentlig måte. Jeg har søkt litt på nettet ang. gjeldsbrev, men jeg er helt grønn på dette. Han har ikke noen verdier (bolig etc), så det er ikke noe jeg kan søke sikkerhet om. Jeg lastet ned dokumentet fra denne siden: http://www.dinside.no/1022/gjeldsbrev Ser at den er spesielt tilegnet lån hos arbeidstaker, men kan vi bare stryke ut det som ikke gjelder? Jeg sikter da til at betalingen ikke skal skje med "trekk i lønn" slik som en arbeidstaker kan gjøre, men at han istedet setter over penger til meg en gang i måneden. Hvis det er noen som vet om noen bedre tilpassede maler, vil jeg gjerne ha tips. Lurer også på om jeg skal melde dette inn noe sted, eller holder det med at jeg tar vare på avtalen? Gode innspill mottas med takk Anonymous poster hash: 1af57...e62 Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 næh. særr. ikk drit deg ut... men for all del ha dette skriftelig med hans underskrift. han bør ikke laste deg med sitt men. Anonymous poster hash: fca63...d20
Isola&Lille+julegave Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Slutt å gjøre bjørnetjenester for samboeren din! Nå går han grave frem det han har å selge, bytte til billigerebil osv, og bruke disse pengene på å betale gjeld. Ellers kommer han bare til å fortsette. Du redder han jo hver gang.... Hva bruker han pengene på, egentlig, når han ikke prioriterer såviktige ting?!
frk.Lykkeliten<3 Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 I følge avtaleloven kan du skrive en avtale på dopapir om du vil, og den vil fortsatt være gjyldig. Være spesifikk om hva du låner han og hva han skal betale tilbake og frist for tilbakebetaling, eller løsning dere har blitt enig om. så kan du om, dermed (gud forby) kan du kreve det igjen via retten hvis det skulle gå galt og det skulle bli nødvendig.men vær deltalj orientert i det skriftlige dokumentet, hvem. hva og hvordan. Som samboer, vil jo hans gjeld gå utover deres økonomi, så skjønner absolutt at dette er det letteste/beste for dere sammen. Ville gjort akkurat det samme. synes det blir feil å si hans rot, han må fikse alene, dere skal jo være sammen i tykt å tynnt, at ordner dere ikke opp hans rot, kan det blir verre og bli deres rot.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #5 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har en samboer som har rotet fælt med økonomien sin. Tidligere har jeg gitt han litt småpenger i forbindelse med gjeld. Dette har vært beløper på 2000-5000 kroner der han har blitt krevd for penger på ulike abonnementer som han ikke har betalt. Nå viser det seg at han ikke har betalt studielånet sitt på aldri så lenge. I går fikk han krav om utleggsforetning fra staten. Beløpet i sin helhet er på drøye 90 000, men det kunne bli overført til lånekassen igjen hvis han betalte ca 19 000 omgående. Jeg ønsker å låne han disse pengene (19 000), men jeg vil gjøre det på en ordentlig måte. Jeg har søkt litt på nettet ang. gjeldsbrev, men jeg er helt grønn på dette. Han har ikke noen verdier (bolig etc), så det er ikke noe jeg kan søke sikkerhet om. Jeg lastet ned dokumentet fra denne siden: http://www.dinside.no/1022/gjeldsbrev Ser at den er spesielt tilegnet lån hos arbeidstaker, men kan vi bare stryke ut det som ikke gjelder? Jeg sikter da til at betalingen ikke skal skje med "trekk i lønn" slik som en arbeidstaker kan gjøre, men at han istedet setter over penger til meg en gang i måneden. Hvis det er noen som vet om noen bedre tilpassede maler, vil jeg gjerne ha tips. Lurer også på om jeg skal melde dette inn noe sted, eller holder det med at jeg tar vare på avtalen? Gode innspill mottas med takk Anonymous poster hash: 1af57...e62 Anonymous poster hash: 1af57...e62 Mitt råd til deg er å styre unna gjelda hans. Dette må han ta ansvar for selv. Jeg skjønner at du ønsker å hjelpe samboeren din, men det blir nok bare en bjørnetjeneste. Du har kanskje barn? Ikke la hans manglende økonomiske sans sette din økonomi på spill! Er han i jobb? Du sier at han ikke har noen verdier, og da er det også begrenset hva staten kan ta utlegg i. Dersom han er i jobb, kan det bli aktuelt med et månedlig lønnstrekk. Det er kanskje en bedre løsning enn at du skal låne ham disse pengene? Av de kreditorene din mann har, vil du stille langt bak i køen dersom krav på tvangsinndrives. Anonymous poster hash: b6330...636
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Tusen takk for fint svar Frk.Vimsa! Denne avtalen på dopapir (hehe) må vel likevel likevel ha to vitner? Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #7 Skrevet 11. oktober 2013 Tusen takk for fint svar Frk.Vimsa! Denne avtalen på dopapir (hehe) må vel likevel likevel ha to vitner? Anonymous poster hash: 1af57...e62 Jeg håper du tenker på hva som kan bli konsekvensene av dette lånet ditt. Dersom du ikke har råd til i verste fall å miste disse pengene, bør ikke låne de til ham. Du kan bare drite i å få krevd inn disse pengene gjennom rettsvesenet dersom det skulle bli nødvendig. De eldre kreditorene vil stå fremst i køen, og når de har tatt sitt, er det sikkert ingenting igjen til deg. Du stiller bakerst i køen nå uansett hva dere avtaler dere imellom. "Først i tid, best i rett", er det noe som heter når det gjelder nettopp gjeldsinndrivelse. Du skriver "nå viser deg seg at han ikke har betalt studielånet...". Har han holdt dette skjult for deg? Jeg håper dere ikke har planer om felles økonomi... Anonymous poster hash: b6330...636
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #8 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har en samboer som har rotet fælt med økonomien sin. Tidligere har jeg gitt han litt småpenger i forbindelse med gjeld. Dette har vært beløper på 2000-5000 kroner der han har blitt krevd for penger på ulike abonnementer som han ikke har betalt. Nå viser det seg at han ikke har betalt studielånet sitt på aldri så lenge. I går fikk han krav om utleggsforetning fra staten. Beløpet i sin helhet er på drøye 90 000, men det kunne bli overført til lånekassen igjen hvis han betalte ca 19 000 omgående. Jeg ønsker å låne han disse pengene (19 000), men jeg vil gjøre det på en ordentlig måte. Jeg har søkt litt på nettet ang. gjeldsbrev, men jeg er helt grønn på dette. Han har ikke noen verdier (bolig etc), så det er ikke noe jeg kan søke sikkerhet om. Jeg lastet ned dokumentet fra denne siden: http://www.dinside.no/1022/gjeldsbrev Ser at den er spesielt tilegnet lån hos arbeidstaker, men kan vi bare stryke ut det som ikke gjelder? Jeg sikter da til at betalingen ikke skal skje med "trekk i lønn" slik som en arbeidstaker kan gjøre, men at han istedet setter over penger til meg en gang i måneden. Hvis det er noen som vet om noen bedre tilpassede maler, vil jeg gjerne ha tips. Lurer også på om jeg skal melde dette inn noe sted, eller holder det med at jeg tar vare på avtalen? Gode innspill mottas med takk Anonymous poster hash: 1af57...e62 Anonymous poster hash: 1af57...e62 Mitt råd til deg er å styre unna gjelda hans. Dette må han ta ansvar for selv. Jeg skjønner at du ønsker å hjelpe samboeren din, men det blir nok bare en bjørnetjeneste. Du har kanskje barn? Ikke la hans manglende økonomiske sans sette din økonomi på spill! Er han i jobb? Du sier at han ikke har noen verdier, og da er det også begrenset hva staten kan ta utlegg i. Dersom han er i jobb, kan det bli aktuelt med et månedlig lønnstrekk. Det er kanskje en bedre løsning enn at du skal låne ham disse pengene? Av de kreditorene din mann har, vil du stille langt bak i køen dersom krav på tvangsinndrives. Anonymous poster hash: b6330...636 Jeg skjønner at du sier dette med bjørnetjeneste, men jeg har bestemt meg for å hjelpe. Blir vanskelig å få lån for han hvis ikke, og jeg håper på at vi etter hvert kan kjøpe oss et sted å bo. Ja, han har jobb, men han må betale disse 19 000 asap, så et månedlig lønnstrekk går nok ikke. Nå har han heldigvis ikke flere ting som er ubetalt, og alt i alt er jo ikke 90 000 mye i lån/gjeld og når det blir overført til lånekassen igjen er det jo lav rente. Det som er ille er at han ikke har betalt på det, og unngår "ubehageligheter" isteden for å se realiteten. Det blir det slutt på nå! Jeg stoler på at han har snudd, men ikke 100 % og det er derfor jeg vil ha en gjeldsavtale. Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #9 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har en samboer som har rotet fælt med økonomien sin. Tidligere har jeg gitt han litt småpenger i forbindelse med gjeld. Dette har vært beløper på 2000-5000 kroner der han har blitt krevd for penger på ulike abonnementer som han ikke har betalt. Nå viser det seg at han ikke har betalt studielånet sitt på aldri så lenge. I går fikk han krav om utleggsforetning fra staten. Beløpet i sin helhet er på drøye 90 000, men det kunne bli overført til lånekassen igjen hvis han betalte ca 19 000 omgående. Jeg ønsker å låne han disse pengene (19 000), men jeg vil gjøre det på en ordentlig måte. Jeg har søkt litt på nettet ang. gjeldsbrev, men jeg er helt grønn på dette. Han har ikke noen verdier (bolig etc), så det er ikke noe jeg kan søke sikkerhet om. Jeg lastet ned dokumentet fra denne siden: http://www.dinside.no/1022/gjeldsbrev Ser at den er spesielt tilegnet lån hos arbeidstaker, men kan vi bare stryke ut det som ikke gjelder? Jeg sikter da til at betalingen ikke skal skje med "trekk i lønn" slik som en arbeidstaker kan gjøre, men at han istedet setter over penger til meg en gang i måneden. Hvis det er noen som vet om noen bedre tilpassede maler, vil jeg gjerne ha tips. Lurer også på om jeg skal melde dette inn noe sted, eller holder det med at jeg tar vare på avtalen? Gode innspill mottas med takk Anonymous poster hash: 1af57...e62 Anonymous poster hash: 1af57...e62 Mitt råd til deg er å styre unna gjelda hans. Dette må han ta ansvar for selv. Jeg skjønner at du ønsker å hjelpe samboeren din, men det blir nok bare en bjørnetjeneste. Du har kanskje barn? Ikke la hans manglende økonomiske sans sette din økonomi på spill! Er han i jobb? Du sier at han ikke har noen verdier, og da er det også begrenset hva staten kan ta utlegg i. Dersom han er i jobb, kan det bli aktuelt med et månedlig lønnstrekk. Det er kanskje en bedre løsning enn at du skal låne ham disse pengene? Av de kreditorene din mann har, vil du stille langt bak i køen dersom krav på tvangsinndrives. Anonymous poster hash: b6330...636 Jeg skjønner at du sier dette med bjørnetjeneste, men jeg har bestemt meg for å hjelpe. Blir vanskelig å få lån for han hvis ikke, og jeg håper på at vi etter hvert kan kjøpe oss et sted å bo. Ja, han har jobb, men han må betale disse 19 000 asap, så et månedlig lønnstrekk går nok ikke. Nå har han heldigvis ikke flere ting som er ubetalt, og alt i alt er jo ikke 90 000 mye i lån/gjeld og når det blir overført til lånekassen igjen er det jo lav rente. Det som er ille er at han ikke har betalt på det, og unngår "ubehageligheter" isteden for å se realiteten. Det blir det slutt på nå! Jeg stoler på at han har snudd, men ikke 100 % og det er derfor jeg vil ha en gjeldsavtale. Anonymous poster hash: 1af57...e62 Det jeg mente med et månedlig lønnstrekk, er at de som nå krever de 19.000,- kan kreve det dersom de ser at samboeren din ikke har noen eiendeler de kan ta utlegg i... Anonymous poster hash: b6330...636
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #10 Skrevet 11. oktober 2013 STERK ADVARSEL - Ikke gjør det. Hold deg langt unna hans gjeld !!! Har gjort det selv, gjør det aldri igjen!!! Man lærer ikke av at andre ordner opp for en. -og et lite tips: sitter du ikke for hardt i forholdet, KVITT deg med hele fyren, vil lette deg for mange problemer senere i livet. Hilsen klok av skade :-( Anonymous poster hash: f8440...864
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 Et råd il deg hvis du låner ham penger og dere deler bolig er at du bør kreve fullt innsyn i økonomien hans, tilgang til konto, at han gir deg tillatelse til å åpne posten hans sammen med ham. Hjelp ham med å få avtalegiro på alle faste utgifter. kansje han bør sperre seg for kredittkort også. Du skal ikke gjøre alt for ham, men støtte ham til å ta ansvar og skape rutiner. Anonymous poster hash: 3875f...5cc
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #12 Skrevet 11. oktober 2013 STERK ADVARSEL - Ikke gjør det. Hold deg langt unna hans gjeld !!! Har gjort det selv, gjør det aldri igjen!!! Man lærer ikke av at andre ordner opp for en. -og et lite tips: sitter du ikke for hardt i forholdet, KVITT deg med hele fyren, vil lette deg for mange problemer senere i livet. Hilsen klok av skade :-( Anonymous poster hash: f8440...864 Jeg kunne ikke ha vært mer enig i dette! Jeg mener ikke å kritisere deg, og det er et naturlig ønske å hjelpe en samboer i problemer. Men akkurat dette med økonomiske problemer er en kinkig sak. Du sier jo selv at du ikke vet 100 % sikkert at han har forandret seg... Som jeg har nevnt flere ganger: En eventuell gjeldsavtale mellom dere kommer man ikke langt med i konkurranse med andre din samboer skylder penger... Anonymous poster hash: b6330...636
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #13 Skrevet 11. oktober 2013 Til b633... (fikk av en eller annen grunn ikke opp at jeg kunne bruke svarknappen) Jeg visste ikke at jeg ville stå bakerst i køen, men det virker jo logisk. Er grønn på dette her, og det er derfor jeg ber om hjelp her inne. I verste fall, så har jeg råd til å miste pengene. Jeg kommer heller ikke til å kreve inn pengene med advokat og stå hei med mindre det blir slutt mellom oss. Likevel ønsker jeg å gjøre det mest mulig ordentlig, både fordi at han skal føle at han virkelig må betale det tilbake og hvis det skulle bli et brudd mellom oss. Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #14 Skrevet 11. oktober 2013 HI igjen, skjønner ikke hvor det har blitt av svarknappen, grrr. Jaja tenkte jeg skulle svare på dette innlegget: Et råd il deg hvis du låner ham penger og dere deler bolig er at du bør kreve fullt innsyn i økonomien hans, tilgang til konto, at han gir deg tillatelse til å åpne posten hans sammen med ham. Hjelp ham med å få avtalegiro på alle faste utgifter. kansje han bør sperre seg for kredittkort også. Du skal ikke gjøre alt for ham, men støtte ham til å ta ansvar og skape rutiner. Anonymous poster hash: 3875f...5cc Jeg er helt enig, og dette har jeg allerede gjort. Satt oss ned i går og gikk igjennom alt, full tilgang på konto og skrevet nytt budsjett som skal gjelde fremover og som jeg kommer til å sjekke. Har også sagt at jeg gjerne vil se posten hans (selv om jeg hater dette) for å føle meg tryggere framover. Kredittkort har han ikke og han er nå gjeldsfri bortsett fra lånekasselånet (som forsovet ikke er et lånekasselån, men statens for øyeblikket) på 90 000. Anonymous poster hash: 1af57...e62
frk.Lykkeliten<3 Skrevet 11. oktober 2013 #15 Skrevet 11. oktober 2013 En avtale trenger nødvendig vis ikke to vitner. en avtale er så enkelt som jeg tilbyr deg kulepennen min for en 5 kr. Du trenger ikke to vitner for å tilby det, men du er allikevel bundet av avtaleloven til å gi den for 5 kr hvis vedkommende sier ja. og avtale loven gjelder alle avtaler laget mellom A og B med mindre annet er sagt/ bestemt dere imellom! Jeg skal være forsiktig så ikke jeg sier noe feil. Men utifra hva jeg har lært av avtale loven så vil en avtale dere imellom være bindende selvom dere ikke har to vitner, men sjekk gjeldsbrev lova for sikkerhets skyld! Kan anbefale lovdata.no som god hjelp! sjekk hva de sier i loven om kontrakt skriving, evt. gjeldsbrev.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #16 Skrevet 11. oktober 2013 Til b633... (fikk av en eller annen grunn ikke opp at jeg kunne bruke svarknappen) Jeg visste ikke at jeg ville stå bakerst i køen, men det virker jo logisk. Er grønn på dette her, og det er derfor jeg ber om hjelp her inne. I verste fall, så har jeg råd til å miste pengene. Jeg kommer heller ikke til å kreve inn pengene med advokat og stå hei med mindre det blir slutt mellom oss. Likevel ønsker jeg å gjøre det mest mulig ordentlig, både fordi at han skal føle at han virkelig må betale det tilbake og hvis det skulle bli et brudd mellom oss. Anonymous poster hash: 1af57...e62 Som jeg har sagt så skjønner jeg at du ønsker å hjelpe ham. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, så ville jeg latt ham ordne opp i dette selv. Er ikke dette en voksen mann? Jeg hadde muligens vært villig til å bidra med penger dersom jeg hadde vært gift eller hatt barn med en mann i en sånn situasjon. Har han noen forklaring på hvorfor han har kommet i den situasjonen han har? Hvorfor har han ikke betalt Lånekassen? Har han en "god" grunn til dette, eller har han bare vært helt "idiot" økonomisk sett? Dersom samboeren din ikke eier noe som helst, kan heller ikke staten ta utlegg i noen eiendeler. Det som da gjenstår er at det blir etablert en månedlig lønnstrekk som går rett til staten. Er ikke dette en bedre ordning? Da får samboeren din betalt ned lånet (det vil riktignok ta litt tid siden det er snakk om 90.000), og du vil ikke risikere å tape 19.000,-. Dersom f.eks. samboeren din tjener lite, eller har foreldreansvar eller lignende, vil dette bli hensyntatt når det skal fastsettes hvor høyt den månedlige trekket skal bli. Anonymous poster hash: b6330...636
frk.Lykkeliten<3 Skrevet 11. oktober 2013 #17 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg synes at hvis du føler dette er det rette for deres økonomi så bør du gjøre det, og jeg ville gjort akkurat det samme ! (ikke at det nødvendig vis har noe å si ) bare synes du fikk unødvendig mye negativ tilbakemelding og pepper for valget ditt. For all del man skal ikke låne bort penger i hytt og gevær men dette er jo ikke snakk om en kompis eller en bekjent. er jo faktisk snakk om samboer! og da er man ikke 2 personer men man er en familie med en økonomi.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #18 Skrevet 11. oktober 2013 Til b633... (fikk av en eller annen grunn ikke opp at jeg kunne bruke svarknappen) Jeg visste ikke at jeg ville stå bakerst i køen, men det virker jo logisk. Er grønn på dette her, og det er derfor jeg ber om hjelp her inne. I verste fall, så har jeg råd til å miste pengene. Jeg kommer heller ikke til å kreve inn pengene med advokat og stå hei med mindre det blir slutt mellom oss. Likevel ønsker jeg å gjøre det mest mulig ordentlig, både fordi at han skal føle at han virkelig må betale det tilbake og hvis det skulle bli et brudd mellom oss. Anonymous poster hash: 1af57...e62 Som jeg har sagt så skjønner jeg at du ønsker å hjelpe ham. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, så ville jeg latt ham ordne opp i dette selv. Er ikke dette en voksen mann? Jeg hadde muligens vært villig til å bidra med penger dersom jeg hadde vært gift eller hatt barn med en mann i en sånn situasjon. Har han noen forklaring på hvorfor han har kommet i den situasjonen han har? Hvorfor har han ikke betalt Lånekassen? Har han en "god" grunn til dette, eller har han bare vært helt "idiot" økonomisk sett? Dersom samboeren din ikke eier noe som helst, kan heller ikke staten ta utlegg i noen eiendeler. Det som da gjenstår er at det blir etablert en månedlig lønnstrekk som går rett til staten. Er ikke dette en bedre ordning? Da får samboeren din betalt ned lånet (det vil riktignok ta litt tid siden det er snakk om 90.000), og du vil ikke risikere å tape 19.000,-. Dersom f.eks. samboeren din tjener lite, eller har foreldreansvar eller lignende, vil dette bli hensyntatt når det skal fastsettes hvor høyt den månedlige trekket skal bli. Anonymous poster hash: b6330...636 Hmmm, jo du har kanskje rett. Det er jo månedlig lønnstrekk rett til staten han har fått pålegg om. Etter at det er trukket og faste utgifter på leie/strøm er betalt, har vi i overkant av 7000 å leve på begge to. Jeg ble egentlig bare vanvittig stressa av det hele. Han har hatt en inkasso tidligere som nå er betalt og nå dette, jeg ser framtiden med lån på hus gå rett i dass. Tenkte at hvis jeg låner han disse pengene, så vil det kanskje være lettere å få boliglån om noen år. Men skaden er kanskje allerede gjort? Spørsmålet er egentlig: vil det hjelpe at jeg betaler de 19 000 nå på senere muligheter på å få lån? Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #19 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg synes at hvis du føler dette er det rette for deres økonomi så bør du gjøre det, og jeg ville gjort akkurat det samme ! (ikke at det nødvendig vis har noe å si ) bare synes du fikk unødvendig mye negativ tilbakemelding og pepper for valget ditt. For all del man skal ikke låne bort penger i hytt og gevær men dette er jo ikke snakk om en kompis eller en bekjent. er jo faktisk snakk om samboer! og da er man ikke 2 personer men man er en familie med en økonomi. Takk for svar igjen! Veldig godt å høre at det er andre som ville gjort det samme. Jeg har også forståelse for de som syns jeg er en idiot, og jeg skal gå ordentlig i tenkeboksen. Jeg ønsker å gjøre det som er best for både meg og han. Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #20 Skrevet 11. oktober 2013 Til b633... (fikk av en eller annen grunn ikke opp at jeg kunne bruke svarknappen) Jeg visste ikke at jeg ville stå bakerst i køen, men det virker jo logisk. Er grønn på dette her, og det er derfor jeg ber om hjelp her inne. I verste fall, så har jeg råd til å miste pengene. Jeg kommer heller ikke til å kreve inn pengene med advokat og stå hei med mindre det blir slutt mellom oss. Likevel ønsker jeg å gjøre det mest mulig ordentlig, både fordi at han skal føle at han virkelig må betale det tilbake og hvis det skulle bli et brudd mellom oss. Anonymous poster hash: 1af57...e62 Som jeg har sagt så skjønner jeg at du ønsker å hjelpe ham. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, så ville jeg latt ham ordne opp i dette selv. Er ikke dette en voksen mann? Jeg hadde muligens vært villig til å bidra med penger dersom jeg hadde vært gift eller hatt barn med en mann i en sånn situasjon. Har han noen forklaring på hvorfor han har kommet i den situasjonen han har? Hvorfor har han ikke betalt Lånekassen? Har han en "god" grunn til dette, eller har han bare vært helt "idiot" økonomisk sett? Dersom samboeren din ikke eier noe som helst, kan heller ikke staten ta utlegg i noen eiendeler. Det som da gjenstår er at det blir etablert en månedlig lønnstrekk som går rett til staten. Er ikke dette en bedre ordning? Da får samboeren din betalt ned lånet (det vil riktignok ta litt tid siden det er snakk om 90.000), og du vil ikke risikere å tape 19.000,-. Dersom f.eks. samboeren din tjener lite, eller har foreldreansvar eller lignende, vil dette bli hensyntatt når det skal fastsettes hvor høyt den månedlige trekket skal bli. Anonymous poster hash: b6330...636 Hmmm, jo du har kanskje rett. Det er jo månedlig lønnstrekk rett til staten han har fått pålegg om. Etter at det er trukket og faste utgifter på leie/strøm er betalt, har vi i overkant av 7000 å leve på begge to. Jeg ble egentlig bare vanvittig stressa av det hele. Han har hatt en inkasso tidligere som nå er betalt og nå dette, jeg ser framtiden med lån på hus gå rett i dass. Tenkte at hvis jeg låner han disse pengene, så vil det kanskje være lettere å få boliglån om noen år. Men skaden er kanskje allerede gjort? Spørsmålet er egentlig: vil det hjelpe at jeg betaler de 19 000 nå på senere muligheter på å få lån? Anonymous poster hash: 1af57...e62 Nå vet jo ikke jeg hva som er tilfelle med samboeren din, men dersom han har hatt tidligere inkassosaker, så har han kanskje betalingsanmerkninger allerede? Dette har selvfølgelig betydning ved en lånesøknad. Uansett ville ikke jeg ha tenkt på å ta opp lån sammen med denne mannen før han over tid hadde vist seg økonomisk skikket. Dersom dere tar opp lån sammen, og han ikke betaler sin andel, kan du kanskje tenke deg hvilken konsekvens det kan ha for deg... Nå skjønner du sikkert at jeg er litt kritisk til denne låneplanen deres og det at dere vurderer å ta opp felles lån sammen, og jeg mener ikke å være for negativ. Men jeg håper du skjønner hva konsekvensene kan bli. Du har sikkert egne barn (?) siden du er på dette forumet, og jeg regner med at du er opptatt av økonomisk sikkerhet. Hvis så er tilfelle, ville jeg ikke ha blandet meg inn i en annens økonomiske rot. Husk at dette "bare" er en samboer, som kan gjøre det slutt i morgen for det du vet. Jeg har selv vært vitne til at en dame skulle hjelpe stakkars kjæresten som hadde rotet med økonomien. Det skulle bare være et lite lån som skulle gjøre sånn at han liksom skulle bli fri for all gjeld. Vel, det gikk ikke sånn for å si det mildt... Ønsker deg lykke til uansett hva det blir til. Anonymous poster hash: b6330...636
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #21 Skrevet 11. oktober 2013 Til b633... (fikk av en eller annen grunn ikke opp at jeg kunne bruke svarknappen) Jeg visste ikke at jeg ville stå bakerst i køen, men det virker jo logisk. Er grønn på dette her, og det er derfor jeg ber om hjelp her inne. I verste fall, så har jeg råd til å miste pengene. Jeg kommer heller ikke til å kreve inn pengene med advokat og stå hei med mindre det blir slutt mellom oss. Likevel ønsker jeg å gjøre det mest mulig ordentlig, både fordi at han skal føle at han virkelig må betale det tilbake og hvis det skulle bli et brudd mellom oss. Anonymous poster hash: 1af57...e62 Som jeg har sagt så skjønner jeg at du ønsker å hjelpe ham. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, så ville jeg latt ham ordne opp i dette selv. Er ikke dette en voksen mann? Jeg hadde muligens vært villig til å bidra med penger dersom jeg hadde vært gift eller hatt barn med en mann i en sånn situasjon. Har han noen forklaring på hvorfor han har kommet i den situasjonen han har? Hvorfor har han ikke betalt Lånekassen? Har han en "god" grunn til dette, eller har han bare vært helt "idiot" økonomisk sett? Dersom samboeren din ikke eier noe som helst, kan heller ikke staten ta utlegg i noen eiendeler. Det som da gjenstår er at det blir etablert en månedlig lønnstrekk som går rett til staten. Er ikke dette en bedre ordning? Da får samboeren din betalt ned lånet (det vil riktignok ta litt tid siden det er snakk om 90.000), og du vil ikke risikere å tape 19.000,-. Dersom f.eks. samboeren din tjener lite, eller har foreldreansvar eller lignende, vil dette bli hensyntatt når det skal fastsettes hvor høyt den månedlige trekket skal bli. Anonymous poster hash: b6330...636 Hmmm, jo du har kanskje rett. Det er jo månedlig lønnstrekk rett til staten han har fått pålegg om. Etter at det er trukket og faste utgifter på leie/strøm er betalt, har vi i overkant av 7000 å leve på begge to. Jeg ble egentlig bare vanvittig stressa av det hele. Han har hatt en inkasso tidligere som nå er betalt og nå dette, jeg ser framtiden med lån på hus gå rett i dass. Tenkte at hvis jeg låner han disse pengene, så vil det kanskje være lettere å få boliglån om noen år. Men skaden er kanskje allerede gjort? Spørsmålet er egentlig: vil det hjelpe at jeg betaler de 19 000 nå på senere muligheter på å få lån? Anonymous poster hash: 1af57...e62 Nå vet jo ikke jeg hva som er tilfelle med samboeren din, men dersom han har hatt tidligere inkassosaker, så har han kanskje betalingsanmerkninger allerede? Dette har selvfølgelig betydning ved en lånesøknad. Uansett ville ikke jeg ha tenkt på å ta opp lån sammen med denne mannen før han over tid hadde vist seg økonomisk skikket. Dersom dere tar opp lån sammen, og han ikke betaler sin andel, kan du kanskje tenke deg hvilken konsekvens det kan ha for deg... Nå skjønner du sikkert at jeg er litt kritisk til denne låneplanen deres og det at dere vurderer å ta opp felles lån sammen, og jeg mener ikke å være for negativ. Men jeg håper du skjønner hva konsekvensene kan bli. Du har sikkert egne barn (?) siden du er på dette forumet, og jeg regner med at du er opptatt av økonomisk sikkerhet. Hvis så er tilfelle, ville jeg ikke ha blandet meg inn i en annens økonomiske rot. Husk at dette "bare" er en samboer, som kan gjøre det slutt i morgen for det du vet. Jeg har selv vært vitne til at en dame skulle hjelpe stakkars kjæresten som hadde rotet med økonomien. Det skulle bare være et lite lån som skulle gjøre sånn at han liksom skulle bli fri for all gjeld. Vel, det gikk ikke sånn for å si det mildt... Ønsker deg lykke til uansett hva det blir til. Anonymous poster hash: b6330...636 Ja, han har en betalingsanmerkning allerede vil jeg tro. Jeg tenkte at jeg kunne "redde det litt" for at det ikke skal bli enda en. Men i og med at det allerede har gått til det steget at han må betale 19000 for å få det overført til lånekassen igjen, så har han kanskje allerede fått den anmerkningen? Jeg/vi har ikke barn. Jeg dulta innom denne tråden fordi jeg trodde vi skulle bli prøvere, det ventet vi med fordi jeg var student...og nå venter vi vel enda lengre pga denne økonomiske situasjonen. Likevel er jeg opptatt av økonomisk sikkerhet. Jeg ønsker å gjøre det som er best for oss. Sett bort i fra det økonomiske har vi et veldig godt og stabilt forhold. Som du sier så "vet man aldri" - jeg vil ta utgangspunkt i at det blir oss to, men samtid beskytte meg i tilfelle det ikke blir det. Et lån nå er ikke aktuelt, men om et par år så hadde jeg håpet at vi kunne kjøpe oss hus/leilighet sammen. Jeg graver og spør litt mer, for det virker som at du har litt peiling... Dette med anmerkning, hvor mye har det å si? Vil han kunne få lån, men ikke så mye? Vil det hjelpe om han nå i en toårsperiode kan vise at han har virkelig har forandret seg (ved å vise til fantastiske regnskaper/budsjetter)? Vil anmerkninger noen gang slettes eller følger det han resten av livet? HI Anonymous poster hash: 1af57...e62
*SommerFrisk* Skrevet 11. oktober 2013 #22 Skrevet 11. oktober 2013 I følge avtaleloven kan du skrive en avtale på dopapir om du vil, og den vil fortsatt være gjyldig. Være spesifikk om hva du låner han og hva han skal betale tilbake og frist for tilbakebetaling, eller løsning dere har blitt enig om. så kan du om, dermed (gud forby) kan du kreve det igjen via retten hvis det skulle gå galt og det skulle bli nødvendig. men vær deltalj orientert i det skriftlige dokumentet, hvem. hva og hvordan. Som samboer, vil jo hans gjeld gå utover deres økonomi, så skjønner absolutt at dette er det letteste/beste for dere sammen. Ville gjort akkurat det samme. synes det blir feil å si hans rot, han må fikse alene, dere skal jo være sammen i tykt å tynnt, at ordner dere ikke opp hans rot, kan det blir verre og bli deres rot. Helt enig med deg! Synes ikke det er et alternativ å overse økonomisk rot. Dersom man ønsker å leve med vedkommende uavhengig av økonomisk situasjon, så må man hjelpe til med en løsning som er god for begge parter. Det kan jo ikke være et alternativ og bare la det tute og kjøre som flere her sier.... hva med den dagen når gjelden har vokst seg kjempehøy, man er svartelista osv? Er det da lett å leve med et menneske når man har litt økonomisk innsikt selv? Dette kan være lærepengen hans. Og målet og gulroten får være at de kan leve et fint liv sammen. Og det er også en tillitserklæring fra HI, at hun er villig til å hjelpe. Da føler han seg verdifull likevel. Og dersom disse har barn, eller kommer til å få det, så er vel det beste for alle parter at økonomien er under kontroll ? Slik at barna slipper en far som er gjeldsslave, og en mor som mener at far kan skylde seg selv, leve slik hun vil mens barna må se på en far som ikke kan gjøre noe fra eller til fordi han er dømt? Hadde dette vært meg og min mann, så hadde jeg gjort akkurat det samme HI. Jeg synes det er storsinnet av deg, uselvisk og klokt. Du er tydeligvis glad i denne mannen, og det er fint å se . Hadde ikke så mange råd ang kontrakten, men måtte bare fortelle deg at dette er storsinnet lykke til
mylittlecat Skrevet 11. oktober 2013 #23 Skrevet 11. oktober 2013 Om ikke du lar han ordne opp selv, blir det ikke siste gangen du må betale for han. La han heller få trekk i lønn, mannen må jo lære. Og jeg hadde hvertfall aldri vurdert å kjøpe hus/leilighet med en som er økonomisk inkompetent.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #24 Skrevet 11. oktober 2013 I følge avtaleloven kan du skrive en avtale på dopapir om du vil, og den vil fortsatt være gjyldig. Være spesifikk om hva du låner han og hva han skal betale tilbake og frist for tilbakebetaling, eller løsning dere har blitt enig om. så kan du om, dermed (gud forby) kan du kreve det igjen via retten hvis det skulle gå galt og det skulle bli nødvendig. men vær deltalj orientert i det skriftlige dokumentet, hvem. hva og hvordan. Som samboer, vil jo hans gjeld gå utover deres økonomi, så skjønner absolutt at dette er det letteste/beste for dere sammen. Ville gjort akkurat det samme. synes det blir feil å si hans rot, han må fikse alene, dere skal jo være sammen i tykt å tynnt, at ordner dere ikke opp hans rot, kan det blir verre og bli deres rot. Helt enig med deg! Synes ikke det er et alternativ å overse økonomisk rot. Dersom man ønsker å leve med vedkommende uavhengig av økonomisk situasjon, så må man hjelpe til med en løsning som er god for begge parter. Det kan jo ikke være et alternativ og bare la det tute og kjøre som flere her sier.... hva med den dagen når gjelden har vokst seg kjempehøy, man er svartelista osv? Er det da lett å leve med et menneske når man har litt økonomisk innsikt selv? Dette kan være lærepengen hans. Og målet og gulroten får være at de kan leve et fint liv sammen. Og det er også en tillitserklæring fra HI, at hun er villig til å hjelpe. Da føler han seg verdifull likevel. Og dersom disse har barn, eller kommer til å få det, så er vel det beste for alle parter at økonomien er under kontroll ? Slik at barna slipper en far som er gjeldsslave, og en mor som mener at far kan skylde seg selv, leve slik hun vil mens barna må se på en far som ikke kan gjøre noe fra eller til fordi han er dømt? Hadde dette vært meg og min mann, så hadde jeg gjort akkurat det samme HI. Jeg synes det er storsinnet av deg, uselvisk og klokt. Du er tydeligvis glad i denne mannen, og det er fint å se . Hadde ikke så mange råd ang kontrakten, men måtte bare fortelle deg at dette er storsinnet lykke til Takk skal du ha! Ja, jeg er virkelig glad i denne mannen - vi er glad i hverandre Etter hvert som jeg får svar her på forumet, samtidig som jeg søker febrilsk på nettet, så er det likevel mulig at jeg endrer valget. Jeg må finne ut enda mer om dette her, det er fremdeles så nytt at jeg ikke har fått satt meg ordentlig inn i ting. Som du kanskje har lest så er lånet allerede tatt over av staten og et månedlig trekk i lønn vil snart starte. Han kan unngå å bli trukket månedlig ved at han setter inn 19 000 kr nå. Da vil lånet føres tilbake til lånekassen og betales ned på vanlig måte. Jeg tenkte at jeg kunne hindre en anmerkning ved å betale 19 000, men nå er jeg ikke så sikker lengre.Hvis han uansett får anmerkningen er det (tror jeg) ingen forskjell (bortsett fra en økning på 1% rente) på om han betaler tilbake til staten isteden for lånekassen+meg. Jeg er fremdeles litt i tvil om det er slik det foregår, men hvis det er sånn så synes jeg det er tryggest at han blir trekt. Da kan jeg heller bidra ekstra til bo/leveutgifter. Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #25 Skrevet 11. oktober 2013 Om ikke du lar han ordne opp selv, blir det ikke siste gangen du må betale for han. La han heller få trekk i lønn, mannen må jo lære. Og jeg hadde hvertfall aldri vurdert å kjøpe hus/leilighet med en som er økonomisk inkompetent. Jeg vil også at han helst skal ordne opp selv. Han har ikke noe stort forbruk, men helt tydelig problemer med å betale normale regninger. Jeg vil at han skal lære, men jeg vil også ha kontroll. Kontroll for meg innebærer blant annet at vi har muligheter til å kjøpe oss bolig (ikke nå, men en gang i fremtiden). Jeg ønsker å hjelpe hvis det kan føre til at vi får større muligheter senere. Hvis det å la han få trekk i lønn ikke fører til en dominoeffekt av avslåtte søknader senere, er det det jeg kommer til å gjøre. Anonymous poster hash: 1af57...e62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå