Gå til innhold

Hvor tidlig fortalte/kommer dere til å fortelle nyheten?:)

Anbefalte innlegg

Bare lurte på hvor tidlig dere velger å involvere familie, søsken, venner og ellers resten av verden i graviditeten?:) De to andre gangene, fortalte jeg det veldig tidlig til familien min, men da var jeg alene, så gjorde det nok for å ha noen å støtte meg til. Denne gangen har jeg til nå fortalt det til bestevenninnen min og til den eldste datteren min på 10 år. Skal på legekontroll neste uke og kommer nok til å fortelle det til nærmeste familie etter det. Jeg blir veldig dårlig de første mnd av graviditeten og siden vi er mye sammen, så kommer jeg ikke til å klare å holde det hemmelig uansett. Alle andre venter jeg nok med til etter 12 uker :)

Fortsetter under...

Hehe, nei det skjønner jeg! Det kribler og klør etter å få dele nyheten med alle :) Vi har omtrent nettopp begynt å planlegge bryllup i juli neste år og fortalt alle om det. Men nå må nok bryllupet utsettes til høsten eller noe, forde t blir litt for tett etter fødsel :)

Vi har fortalt det til foreldrene våre og noen av våre nærmeste venner. Skal prøve å holde det hemmelig for resten frem til uke 10/12, men det er utrolig vanskelig, tror mange har skjønt det allerede. Er 6+5 i dag.

Endret av Fossekall

Forteller det til omverdenen når jeg har rundet 12 uker. Har to spontanaborter på rappen bak meg, så innerst inne tør jeg ikke tro at det vil gå godt denne gangen, og sier ikke noe før jeg er mer sikker på at det går rette veien.

Anonymous poster hash: d8c92...d29
Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Vi har vært på to ultralyder, den siste 8+0, så siden alt så fint ut da er vi ikke så nøye på hvem som vet og ikke vet lenger =) Formen min har vært elendig, så derfor ble det vanskelig å skjule for familie og nære venner uansett... Eldste sønnen på 5 lurte på hvorfor mamma aldri ble frisk igjen, så da fortalte vi det til han også. Han ble selvsagt stolt som en hane, og har delt hemmeligheten med noen av de voksne som jobber i barnehagen :P

Annonse

Forrige gang ringte vi rundt med testen hånda, alle visste at vi prøvde. Denne gangen har vi lyst å holde det for oss selv så lenge vi kan, både fordi jeg er relativt ny i jobben og fordi den kommende storesøster på 6 år skal slippe å bli involvert i en evt spontanabort og at vi korter ventetiden for henne hvis vi venter noen uker til. Planlegger å vente til iallefall 12 uker, helst helt til ul i uke 18.

Fortalte m&p pluss alle nærmeste venner en uke etter positiv test ved 4 uker... Alle disse visste at vi var i prøverørssirkuset.

Måtte fortelle sjefen og 2 av mine nærmeste kollegaer også da kvalmen tok overhånd ved 5+5... Og siden da har spørsmålene poppet opp fra en etter en siden jeg ikke er på jobb eller er sosial lenger.

Har planer om å annonsere det på Facebook ved 12+0 eksakt (få minutter etter ultralyd sjekk). Det er noe jeg har gleeeeda meg sånn til etter å ha z andre poste koselige bilder av barna sine på FB, hehe :P

Vi kommer nok til å fortelle det til våre foreldre ganske raskt etter vi får vite det. Resten av familie og venner får vite det etter uke 12. Forteller det nok på arbeidsplassen etter uke 12 også.

Anonymous poster hash: e9b9a...80a

Bestod fikk vite det nesten med en gang.

Sjefen og nærmeste kollega på jobb fikk vite/skjønte det da jeg ikke klarte gå på jobb grunnet kvalme i uke 8.

Nærmeste familie fikk vite det de siste to dagene (uke 10).

Resten av verden får vite det etter uke 12 en gang, når det evt faller seg naturlig. :)

Anonymous poster hash: 05e2f...85d

Ser ut som at de fleste tenker ganske likt :) Syns det er litt hyggelig å ha det som en hemmelighet innad i familien en liten stund til, men klarer ikke å la være å dele det med de :) Fortalte det til faren min og lillesøsteren min som er 9 år idag. Hennes første reaksjon var: "men har dere laga ungen allerede???" Hehe..en kommentar jeg må huske til konfirmasjonen hennes ;)

Jeg fortalte det til en venninne i ca uke 7. Hun fortalte meg en uke før, den dagen jeg tok testen, at hun var gravid. Så fikk en annen venninne vite det siden hun var den eneste som visste at vi skulle i gang med prøving. Det ble med den ene prøven! ;-)
Min søster vet også det, for jeg klarte ikke å holde det skjult. 

I uke 15/16, når vi kommer hjem fra ferie, vil vår foreldre og resterende søsken få vite det. De andre vil få vite det etter det en gang. Har ikke planer om å kringkaste det på Face. Skal se hvor lenge veggen holder seg tom for gratulasjoner. :-p

Har folk respekt nok til ikke å spre budskapet på sosiale medier før vi evt selv er klar for det? 

Har dere noen erfaringer med det?

Annonse

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Har aldri opplevd at noen har gjort det obvious på facebook før jeg hadde offentliggjort det selv, men nå skal det sies at jeg er ganske "streng" med vennelista mi. Er kun venn på facebook med de som jeg er venn med i virkeligheten. Tok meg en sorteringsrunde for et par år siden og slettet ca 450 stk som jeg ikke ville stoppet og snakket med om jeg traff dem på gata. Jeg synes det er greit sånn, for da er det "tryggere" å dele morsomme ting som ungene sier og gjør osv. Hovedparten av vennelista mi er jo familie og nære venner uansett :)

Min erfaring er at selv om man ikke er en som deler private ting i sosiale medier så tror mange andre at det er greit. Jeg var veldig klar på at jeg ikke ville ha babybilder på Facebook og heller ikke noe kringkasting av graviditet. Likevel kom det gratulasjoner før alle de nærmeste hadde fått beskjed, og flere tagget babybilder etter at mini var født. Jeg sa jo fra og det ble fjernet, men det ble for min del litt skuffende å ikke få lov å dele min kjempestore nyhet selv.

Jeg legger aldri ut noe selv, og tenkte at det var åpenbart at jeg ikke vil ha veggen full av sånt, men det var altså ikke tilfelle. Tror det er best å si fra om hva man synes, for nå er det jo veldig vanlig å dele "alt".

Anonymous poster hash: 991ca...a96

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Det er jo selvsagt ikke bra at nyheten sprer seg uten at de nærmeste har fått vite det! Og man vil jo gjerne dele sånne nyheter selv. Ikke alle føler for å legge det ut på facebook før morkaken er ute liksom :P

Jeg tenker også, som

Min erfaring er at selv om man ikke er en som deler private ting i sosiale medier så tror mange andre at det er greit. Jeg var veldig klar på at jeg ikke ville ha babybilder på Facebook og heller ikke noe kringkasting av graviditet. Likevel kom det gratulasjoner før alle de nærmeste hadde fått beskjed, og flere tagget babybilder etter at mini var født. Jeg sa jo fra og det ble fjernet, men det ble for min del litt skuffende å ikke få lov å dele min kjempestore nyhet selv.
Jeg legger aldri ut noe selv, og tenkte at det var åpenbart at jeg ikke vil ha veggen full av sånt, men det var altså ikke tilfelle. Tror det er best å si fra om hva man synes, for nå er det jo veldig vanlig å dele "alt".

Anonymous poster hash: 991ca...a96

Jeg vil jo gjerne også være den som forteller det. Bryllupsbilder klarte vi å holde fra Face helt til vi selv la ut, men forlovelsen ble publisert før jeg rakk å si "ja". :-/

Jeg har nå troa på at dette holdes unna Face siden jeg er klar over ivrigheten til enkelte og sier klart i fra. :-)

DET ER VÅR NYHET! ;-)

Her ble nyheten fortalt til en veninne i uke 6.. Ingen andre som vet om det enda, jeg er 11+3 i dag.  Jeg skal på første kontroll på mandag, og tenker å fortelle det til foreldre og svigermor etter det :) Har vert veldig mye dårlig, så er egentlig sikker på at mamma vet det. Nå orker jeg ikke holde det hemmelig lenger, selv om kvalmen har begynt å gi seg. :) Så blir det vel spredt ut etter hvert som det faller naturlig når det ikke er hemmelig lengre!

Mine foreldre fikk vite det i uke 6. Nærmeste sjef på jobb fikk vite det i uke 8 (følte meg rimelig utenfor, kan ikke sykemeldes og måtte forklare hvorfor jeg hang med nebbet). Par venninner vet også. Synes det er greit at noen av de nærmeste vet så noen kan vite det om det blir spontanabort, så kan noen trøste.

Ultralyd 12+2, er at i orden får resten av verden vite det litt etter litt. Først resten av familien og deretter venner. Kommer ikke til å kringkaste på sosiale medier

Anonymous poster hash: 30468...c0d

Nå er det egentlig ganske mange som vet det. Min mor, tante (og dermed også onkel og kusiner, et par venninner, og i går var vi i bursdag på et utested og da fortalte jeg det til et par gode kompiser. Syns det er vanskelig å holde kjeft til folk jeg kjenner godt! Litt usikker på når jeg skal si det på jobb.

her er det en del som vet det pga IVF behanding :) men resten av familie og venner får vite det i starten av desember :) sist jeg var gravid sa vi det til en god del med en gang, og jeg mistet i uke 5 :(

Vi fortalte det til foreldre og søsken i går! Er på slutten av 9 uker. Risiko for SA har sunket såpass nå at vi gjerne ville dele:) Men det var absolutt litt rart at det ikke er "vår" hemmelighet lenger.

Fra før er det en på jobb som fikk vite det med en gang, og en venninne som fikk vite det for et par uker siden. Greit å ha noen å alliere seg med når det gjelder alkoholdrikking i sosiale lag osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...