Gå til innhold

Ungen forsvant fra Sfo !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle egentlig til Sverige i dag, det ble heldigvis ikke noe av ! For mens jeg holdt på å rydde soverommet banket det plutselig på døren. Når jeg åpnet stod min seks år gamle som jeg leverte på Sfo i morgest der !

Vi bor heldigvis bare noen hundre meter fra skolen, men jeg finner det ufattelig slapt at det skal gå an!

Jeg heiv på meg jakken for å gå ned på skolen, da så jeg at noen fra Sfo stod å ringte på i blokken over gaten, de trodde vi bodde der.

Man kan jo prise seg lykkelig over at jeg var hjemme og at han kom seg over veien to steder hvor det ikke er fotgjengerfelt uten at det gikk galt!

Nå er det jo høstferie her så kun Sfo er åpent. Og jeg er litt usikker på hvem jeg skal ta det opp med, leder av Sfo eller rektor på skolen? Det er ikke første gang jeg har reagert på episoder på skole/Sfo.

Sønnen min sa forøvrig at han hadde gått hjem fordi en annen unge hadde vært slem. Men dere kan tenke dere sjokket mitt da jeg åpnet døren og så at sønnen min hadde gått hjem selv uten at noen så det !

Anonymous poster hash: 51e02...63d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med sfoen og rektor.

Jeg hadde blit forbanna og sakt at jeg betaler for at barnet skal bli tatt vare på.

Anonymous poster hash: b6f72...395

Skrevet

Du må ta det skriftlig med leder for SFO og helst med kopi til rektor eller andre. Hvis ikke er min erfaring at det ikke skjer noe som helst. Har opplevd det samme flere ganger selv, men da er det faktisk de ansatte som har sendt ungene hjem pga listerot.

Anonymous poster hash: e1ea6...4aa
Skrevet (endret)

Eg er litt delt her, merkar eg. På den eine sida ser eg at det må kjennes utrygt at ikkje personalet har oversikt over barna, på den andre sida ser eg ikkje heilt korleis det skal la seg gjere å gardere seg heilt mot slike hendingar. Barna er jo ikkje i fengsel, og bemanninga er ikkje så stor som i bhg.

Bra han ikkje kom til tomt hus i alle fall. Dei fleste ville vel ikkje hatt nokon til å sleppe seg inn heime.

Endret av ★
Skrevet

Vet ikke hvem som har mest skyld her. Ungen din som ikke har skjønt at man aldri går fra SFO uten å si fra, eller SFO som ikke har sett at han har gått. Min 6 åring er fullstendig klar over at man ALDRI går hjem fra SFO alene, men venter på at noen sier det er greit å gå hjem eller på å bli hentet. Vi bor ganske nærme skolen, og har avtale på at hun skal få gå hjem til bestemte tider.

Skole og SFO er ikke det samme som bhg, og kommer aldri til å bli det heller. De skal følge med på barna de har der, selvfølgelig, men det er ikke alltid de har oversikt over hvor alle barna er til enhver tid. Til det er det for mange barn og for lite voksne på SFO. Man forventer på en måte at barna er såpass store når de starter på skolen at de skal ha lært hva som er lov og ikke, og dermed ikke forsvinner fra SFO. Det kan jo hende at han har sagt fra til en voksen også, men at de ikke har hatt mulighet til å gå etter han akkurat da... De kan ikke fysisk holde han tilbake.

Anonymous poster hash: 147eb...664
Skrevet

Vet ikke hvem som har mest skyld her. Ungen din som ikke har skjønt at man aldri går fra SFO uten å si fra, eller SFO som ikke har sett at han har gått. Min 6 åring er fullstendig klar over at man ALDRI går hjem fra SFO alene, men venter på at noen sier det er greit å gå hjem eller på å bli hentet. Vi bor ganske nærme skolen, og har avtale på at hun skal få gå hjem til bestemte tider.

Skole og SFO er ikke det samme som bhg, og kommer aldri til å bli det heller. De skal følge med på barna de har der, selvfølgelig, men det er ikke alltid de har oversikt over hvor alle barna er til enhver tid. Til det er det for mange barn og for lite voksne på SFO. Man forventer på en måte at barna er såpass store når de starter på skolen at de skal ha lært hva som er lov og ikke, og dermed ikke forsvinner fra SFO. Det kan jo hende at han har sagt fra til en voksen også, men at de ikke har hatt mulighet til å gå etter han akkurat da... De kan ikke fysisk holde han tilbake.

Anonymous poster hash: 147eb...664

Han vet han ikke skal gå hjem, men han er likevel bare seks år å skjønner nok ikke helt rekkevidden av den handlingen. Jeg forventer likevel at ungen min er trygg når jeg leverer han på skole/sfo. Han hadde ikke spurt om lov til å gå hjem nei. Og uansett om skyldspørsmålet er delt, vil jeg at det blir tatt tak i for jeg synes det er alvorlig at det kunne skje.

Skrevet

Vet ikke hvem som har mest skyld her. Ungen din som ikke har skjønt at man aldri går fra SFO uten å si fra, eller SFO som ikke har sett at han har gått. Min 6 åring er fullstendig klar over at man ALDRI går hjem fra SFO alene, men venter på at noen sier det er greit å gå hjem eller på å bli hentet. Vi bor ganske nærme skolen, og har avtale på at hun skal få gå hjem til bestemte tider.Skole og SFO er ikke det samme som bhg, og kommer aldri til å bli det heller. De skal følge med på barna de har der, selvfølgelig, men det er ikke alltid de har oversikt over hvor alle barna er til enhver tid. Til det er det for mange barn og for lite voksne på SFO. Man forventer på en måte at barna er såpass store når de starter på skolen at de skal ha lært hva som er lov og ikke, og dermed ikke forsvinner fra SFO. Det kan jo hende at han har sagt fra til en voksen også, men at de ikke har hatt mulighet til å gå etter han akkurat da... De kan ikke fysisk holde han tilbake.Anonymous poster hash: 147eb...664

Han vet han ikke skal gå hjem, men han er likevel bare seks år å skjønner nok ikke helt rekkevidden av den handlingen. Jeg forventer likevel at ungen min er trygg når jeg leverer han på skole/sfo. Han hadde ikke spurt om lov til å gå hjem nei. Og uansett om skyldspørsmålet er delt, vil jeg at det blir tatt tak i for jeg synes det er alvorlig at det kunne skje. Anonymous poster hash: 51e02...63d

Dersom det skjer noe tragisk med heimturen. Kven har ansvaret ?

Skrevet

Vet ikke hvem som har mest skyld her. Ungen din som ikke har skjønt at man aldri går fra SFO uten å si fra, eller SFO som ikke har sett at han har gått. Min 6 åring er fullstendig klar over at man ALDRI går hjem fra SFO alene, men venter på at noen sier det er greit å gå hjem eller på å bli hentet. Vi bor ganske nærme skolen, og har avtale på at hun skal få gå hjem til bestemte tider.Skole og SFO er ikke det samme som bhg, og kommer aldri til å bli det heller. De skal følge med på barna de har der, selvfølgelig, men det er ikke alltid de har oversikt over hvor alle barna er til enhver tid. Til det er det for mange barn og for lite voksne på SFO. Man forventer på en måte at barna er såpass store når de starter på skolen at de skal ha lært hva som er lov og ikke, og dermed ikke forsvinner fra SFO. Det kan jo hende at han har sagt fra til en voksen også, men at de ikke har hatt mulighet til å gå etter han akkurat da... De kan ikke fysisk holde han tilbake.Anonymous poster hash: 147eb...664

Han vet han ikke skal gå hjem, men han er likevel bare seks år å skjønner nok ikke helt rekkevidden av den handlingen. Jeg forventer likevel at ungen min er trygg når jeg leverer han på skole/sfo. Han hadde ikke spurt om lov til å gå hjem nei. Og uansett om skyldspørsmålet er delt, vil jeg at det blir tatt tak i for jeg synes det er alvorlig at det kunne skje. Anonymous poster hash: 51e02...63d

Dersom det skjer noe tragisk med heimturen. Kven har ansvaret ?

Om noe tragisk skjer så er det i allefall ikke ungen som har ansvaret selv om han vet at han ikke skal gå hjem. Jeg kan ikke gjøre mer enn å instruere han om at han skal holde seg på Sfo og jeg forventer at Sfo tar sin del ifht å holde han der. Jeg betaler to tusen kr i måneden for plassen hans, jeg har visse forventninger om at han da er trygg mens han er der.

Skrevet

Hadde ikke blitt kjempeglad om jeg opplevde det samme, men jeg jobber på skole, og tror meg, det er ikke lett å holde styr på alle barna samtidig hvis det oppstår noe. De barna vi har fått beskjed om er "stikkere" blir jo holdt et ekstra øye med, eller fulgt, mens de andre barna må man prøve å stole på. Skolen jeg jobber på er inngjerdet med porter i hver ende, så barna har en fysisk hindring de må passere før de kan stikke av. Og jeg har ikke opplevd at barn har stukket av hittil. Vi har til enhver tid 5-7 barn med ulike syndromer som må holdes øye med i frikvarter, og ikke de har stukket heller.

Så jeg synes det er kjedelig at barnet ditt stakk, men jeg føler også at man må ansvarsgjøre barnet litt her. Alle i 1. klasse på skolen jeg jobber på VET at de ikke skal gå ut porten, fordi det er farlig på veien, og de som ikke forstår dette blir som sagt holdt et ekstra øye på,men da må også foresatte gi oss beskjed om at det er en fare for at barnet kan stikke av.

Det er ofte 30-50 barn på SFO samtidig, og når du ikke har noen øvre sjikt på hvor mange barn det kan være pr voksen, så blir det ofte lite ansatte, selvsagt vil det skje noe en eller annen gang. Vær glad for at den ansatte merket at  gutten din ble borte, og lette etter ham! 

Snakk med sønnen din om at slikt ikke greit, og med mindre det skjer igjen, så la det være med det.

Anonymous poster hash: 93330...f92
Skrevet

Hadde ikke blitt kjempeglad om jeg opplevde det samme, men jeg jobber på skole, og tror meg, det er ikke lett å holde styr på alle barna samtidig hvis det oppstår noe. De barna vi har fått beskjed om er "stikkere" blir jo holdt et ekstra øye med, eller fulgt, mens de andre barna må man prøve å stole på. Skolen jeg jobber på er inngjerdet med porter i hver ende, så barna har en fysisk hindring de må passere før de kan stikke av. Og jeg har ikke opplevd at barn har stukket av hittil. Vi har til enhver tid 5-7 barn med ulike syndromer som må holdes øye med i frikvarter, og ikke de har stukket heller.

Så jeg synes det er kjedelig at barnet ditt stakk, men jeg føler også at man må ansvarsgjøre barnet litt her. Alle i 1. klasse på skolen jeg jobber på VET at de ikke skal gå ut porten, fordi det er farlig på veien, og de som ikke forstår dette blir som sagt holdt et ekstra øye på,men da må også foresatte gi oss beskjed om at det er en fare for at barnet kan stikke av.

Det er ofte 30-50 barn på SFO samtidig, og når du ikke har noen øvre sjikt på hvor mange barn det kan være pr voksen, så blir det ofte lite ansatte, selvsagt vil det skje noe en eller annen gang. Vær glad for at den ansatte merket at  gutten din ble borte, og lette etter ham! 

Snakk med sønnen din om at slikt ikke greit, og med mindre det skjer igjen, så la det være med det.

Anonymous poster hash: 93330...f92

Skoleområdet til sønnen min er ikke gjerdet inn og har dermed heller ingen port. Han er ikke typen som pleier å stikke av og han vet han ikke skal gå hjem. Jeg følger han og henter han hver dag.

Så jeg som mor bør altså se igjennom fingrene med at han gikk hjem alene ? Kan ikke si jeg synes det er særlig greit jeg. Forstår at det kan skje i enkelte tilfeller, men jeg ønsker likevel ikke å bare børste det under teppet uten å ha tatt det opp med noen.

Skrevet

Nå går barnet ditt på skolen/SFO og da kan han faktisk bare gå hjem om han ønsker det. De ansatte skal selvfølgelig passe på, men det er såpass mange barn i forhold til ansatte, at dette må faktisk barna vite selv. Det er ingen som passer på at barna ikke går hjem i skoletiden heller!

Anonymous poster hash: bfed9...8bc
Skrevet

Husker eldstemann gjorde det engang da ringte jeg han på mobilen hans og fant ut at han var på vei hjem.

Ringte så opp igjen til SFO og sa hvordan det lå ann og de kjeftet pga at han hadde mobil.

(Pga skilsmisse hjem hadde han tlf fra 1kl og var godt vant til det fra en tideligere skole)

Tok det videre til rektor og forklarte at det ikke var snakk om å ta fra han tlf når de ikke engang hadde merket at han hadde med seg hver dag i nesten ett helt skoleår samt at jeg forventet at SFO personalet fikk en oppstramming all den tid de ikke hadde bedre kontroll på de barna de skulle se til.

Anonymous poster hash: 001aa...1f4

Skrevet

Selvfølgelig skal du snakke med de på sfo, de må tydeligvis ha en samtale med barnegruppa igjen om dette med regler (f.eks at det aldri er lov å forlate skolens område uten at det er avklart med en av de som jobber der).

Men barna går på skolen, og er nødt til å lære seg ta litt ansvar over seg selv. Unger kan stikke av fra skolen akkurat når de vil, når de ber om å få gå på do midt i timen, i friminuttet eller når de er på sfo, dette må elevene selv lære at ikke er tillatt. Vi kan ikke forlange at ungene blir passet på 100% av tiden, de er ikke barnehagebarn lenger...

Anonymous poster hash: 123f2...2e9
Skrevet

Husker eldstemann gjorde det engang da ringte jeg han på mobilen hans og fant ut at han var på vei hjem.

Ringte så opp igjen til SFO og sa hvordan det lå ann og de kjeftet pga at han hadde mobil.

(Pga skilsmisse hjem hadde han tlf fra 1kl og var godt vant til det fra en tideligere skole)

Tok det videre til rektor og forklarte at det ikke var snakk om å ta fra han tlf når de ikke engang hadde merket at han hadde med seg hver dag i nesten ett helt skoleår samt at jeg forventet at SFO personalet fikk en oppstramming all den tid de ikke hadde bedre kontroll på de barna de skulle se til.

Anonymous poster hash: 001aa...1f4

Ja jeg kommer til å gi han mobil snart, jeg føler meg ikke trygg lenger på at han er trygg på skole og sfo når jeg som mor liksom bare må forvente at han går hjem ! Synes det er skikkelig kjipt at når vi er forpliktet til å sende barna på skole så kan vi likevel ikke forvente at de er rimelig trygge der.

Jeg forestiller meg om og om igjen det lille hjerteinfarktet jeg hadde fått om jeg faktisk dro til sverige og fikk tlf om at sønnen min var borte. Herregud det setter skrekken i meg.

Jeg liker ikke at skole og sfo skal fraskrives alt ansvar for trygghet, jeg kan ikke akkurat banke inn i sønnen min at han ikke skal gå hjem selv om jeg såklart har sagt han mange ganger at han må vente til jeg henter han. Så nå skal jeg ikke kunne gå på jobb uten å være redd for at han er trygg.

Om noen hadde kjørt på han på vei hjem i dag, skulle noen kastet i ansiktet mitt da at han kunne skylde seg selv fordi hans seks år gamle hjerne sa at nå går jeg hjem tiil mamma fordi en gutt var slem mot meg..... Grøss !!!

Skrevet

Snakk med sfo. Når gutten din ikke følger regelen om å ikke gå utenfor skolens område kommer de nok til å måtte sette en ekstra vakt på han. Du skal føle deg trygg på at han greier å holde seg på skolens område og de voksne skal hjelpe han til han forstår.

Anonymous poster hash: 2ce0c...598

Skrevet

Snakk med sfo. Når gutten din ikke følger regelen om å ikke gå utenfor skolens område kommer de nok til å måtte sette en ekstra vakt på han. Du skal føle deg trygg på at han greier å holde seg på skolens område og de voksne skal hjelpe han til han forstår.

Og for all del, ta en alvorsprat med sønnen din.

Skrevet

Hei!

Siden jeg dessverre har erfaring fra SFO selv, så kan jeg svare på dette.

Jeg sluttet på jobb kl 16:00, og dro for å hente sønnen min på SFO. 16:05 kom jeg til skolen. Jeg kikker meg rundt, og ser ikke sønnen min. Spør de ansatte på SFO om hvor han er. De sier at han har vært borte en stund, og de har lett etter ham. Vi leter etter ham i 10 minutter, før jeg springen gårtende mot bilen for å ringe til mannen min. Han tar tlf og jeg roper i tlf: Har du hentet sønnen vår? Dessverre så har han ikke det. Jeg forteller at han er borte og vi har lett etter ham og de ikke finner ham. Han ble kjempesint og lei seg.

Så kommer de ansatte bort til bilen. De finner han fortsatt ikke. 

Jeg er kjempe redd. Skolen ligger ved siden av en elv og motorvei. Og jeg tenker det verste.

Jeg går ut av bilen. Klokken er nesten halv 5. SFO stenger halv 5......

Sist de hadde sett ham, det var kvart på 4. 

Jeg er så skuffet over personalet. Og da hun ene sa: Du kan jo ikke skylde på oss!

Da ble jeg veldig sint! Altså.. Hvem skal jeg skylde på? Det er jobben deres og passe barna på SFO inkl. min sønn! Synes dette er altfor dårlig!

Når vi går mot skoleplassen for lete mer, så kommer gutten min gående. Da hadde han gjemt seg inne i et klartehus, og blitt der for å leke kunne han fortelle.

Jeg tok dette opp med SFO og rektor. Det skjerpet rutinene, heldigvis!

Dette skal ikke skje! Kan legge til at jeg ikke hadde sønnen min på SFO for 2 uker, for å "straffe" de litt. Jeg ble kjempe redd da jeg kom til skolen for så å få en sånn beskjed. 

Jeg hadde tatt det opp med rektor og SFO. Dette er for dårlig! Er kjempe glad for at han kom hjem i god behold, men tørr ikke tenke på hva som kunne ha skjedd! UFF!

Så ring skolen med en gang, om du ikke har gjort det. Masse lykke til!

Anonymous poster hash: d462d...8a3
Skrevet

Og for all del, ta en alvorsprat med sønnen din.

Allerede gjort det såklart ! Jeg er ikke så blind at jeg ikke tar det opp med han :)

Skrevet

1. snakk med barnet ditt.

2. snakk med Leder på SFO

At barn stikker fra SFO skjer det samme som at barn stikker fra Skolen. Jeg jobber på skole og SFO og leter opptil flere ganger i uken etter barn som stikker av.

Vil et barn stikke så stikker de.

Jeg vet at de aller fleste her inne hater SFO men hadde dere reagert med samme sinne om ungen hadde stukket fra Skolen??

At barn stikker kan vi gjøre lite med men om vi sender barn hjem som ikke skal hjem eller mister de på tur da derimot har dere lov å reagere på oss.

Anonymous poster hash: 77348...904
Skrevet

Snakk med leder på Sfo.

Deretter gir du barnet straff/konsekvens for å stikke av fra Sfo. Selv om han er 6 år så vet han jo reglene på Sfo. Dette må han inne gjøre flere ganger.

Blir litt som at du feks er på loftet og ordner noe, når du kommer tilbake har 6 åringen stukket ut av huset uten å si fra. Fort gjort og du kan ikke se på en 6 åring 24 timer i døgnet. Nesten det samme på Sfo!

Anonymous poster hash: cd3f5...7e5

Skrevet

Vår skole og SFO er ikke fysisk avsperret, og jeg kan ikke se for meg hbordan lærere eller SFO ansatte kan hindre barn å plutselig stikke av om de virkelig vil.

Lærer oppdager det selvfølgelig når det ringer inn, og SFO med neste opptelling men da kan ungen være over alle hauger.

Klart man som forelder blir rett når slikt skjer, men jeg mener at skolebarn bør være så modne og informert at de ikke stikker av.

Dere som hudfletter sfo ansatte, hvordan mener dere 4-5 ansatte skal ha full kontroll på 100 barn ?

Skrevet

Selvfølgelig skal du ta dette opp med skole/sfo. Gjerne skriftlig, til sfo-leder og kopi til rektor. Jo, du skal kunne føle deg trygg for barnet ditt i skole- og sfo-tid, men klart, vil barnet stikke av, så klarer de det. De ansatte er likevel såpass mange ved en stor sfo at de skal ha bra oversikt over hvor ungene oppholder seg.

Kjenner jeg er glad for at de ved "vår" sfo har god kontroll på ungene våre, og at de viser oss at de sprer seg godt utover både ute- og inneområdene som sfo bruker. På vår sfo er det ca 80 barn på det meste, og ca 8-10 ansatte.

Anonymous poster hash: b0e7d...114

Skrevet

1. snakk med barnet ditt.

2. snakk med Leder på SFO

At barn stikker fra SFO skjer det samme som at barn stikker fra Skolen. Jeg jobber på skole og SFO og leter opptil flere ganger i uken etter barn som stikker av.

Vil et barn stikke så stikker de.

Jeg vet at de aller fleste her inne hater SFO men hadde dere reagert med samme sinne om ungen hadde stukket fra Skolen??

At barn stikker kan vi gjøre lite med men om vi sender barn hjem som ikke skal hjem eller mister de på tur da derimot har dere lov å reagere på oss.

Anonymous poster hash: 77348...904

Jeg hadde reagert om han forsvant fra skolen også. Faktum er at de faktisk var på tur fant jeg ut, så han hadde stukket av fra der de var. Området var også i nærheten heldigvis, ca lik avstand som fra skolen/Sfo.

Skrevet

Vår skole og SFO er ikke fysisk avsperret, og jeg kan ikke se for meg hbordan lærere eller SFO ansatte kan hindre barn å plutselig stikke av om de virkelig vil.

Lærer oppdager det selvfølgelig når det ringer inn, og SFO med neste opptelling men da kan ungen være over alle hauger.

Klart man som forelder blir rett når slikt skjer, men jeg mener at skolebarn bør være så modne og informert at de ikke stikker av.

Dere som hudfletter sfo ansatte, hvordan mener dere 4-5 ansatte skal ha full kontroll på 100 barn ?

Jeg har såklart ikke hudflettet sfo! Jeg sa faktisk ingenting til de som var på jobb om hva jeg syntes om det, fordi jeg mente det ikke burde bli gjort foran ungen og heller ønsker å ta det opp saklig på mandag.

Skrevet

Sløvt av SFO, men skjønte de at han hadde gått hjem siden de prøvde å finne ut at han hadde gått hjem? Var det noen som hadde sagt til han at han fikk gå hjem? Eller gikk han hjem av seg selv i stillhet?

Du skal selvfølgelig ta en prat med leder på sfo, men jeg hadde jo også pratet med barnet. Han er jo såpass stor at han bør vite at han ikke får gå hjem alene vis den regelen er satt. Han visste vel at du var hjemme og hadde fri så ville kanskje hjem til deg? 

Anonymous poster hash: 874be...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...