Gå til innhold

Baby 3 mnd gråter ved innsoving, hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg greier ikke helt få tak i signalene til jr. Han gjesper så og si aldri, så første tegn på trøtthet er at han begynner å surve. Da kan han også bare kjede seg og trenge litt underholdning, eller være sulten. Så jeg må liksom prøve meg litt fram. Vil han ikke underholdes eller ha mat må jeg prøve å få ham til å sovne. Han bruker ikke smokk, og vil ikke sovne selv. Må legge ham i vogna og prøve å trille så han sovner. Av og til slukner han raskt, men som regel hyler han bare. Da prøver jeg ta ham inn å gi mat igjen selv om han ikke ville ha før han ble lagt. Da spiser han noenganger litt, noenganger nekter han å ta pupp og bare hyler mer. Prøver å legge igjen og det funker noenganger da. Ellers gjentas mattilbudet, for plutselig vil han da ha på tredje tilbud om mat. Da er han gjerne utslitt av å hyle og sovner på puppen. Kan da legges over i vogn for en halvtimes dupp... vanligvis våkner han etter et par minutter og må "legges" på nytt.. gjentas...

Så, eneste tegnet på trøtthet er liksom hyling. Prøver å gå etter kl, men vanskelig det og. Noenganger sovner han etter 1 time våken, andre ganger kan han være våken 3 og umulig å få lagt. Prøver å legge etter 2 timer oppe vanligvis. Er det for lenge/kort?

Hvordan tolke ham, og hvordan unngå denne hylinga? Må han bare gråte litt før søvn?

Han har en storesøster på 2 så han må jo være med på ting, så ikke altid at han kan få det slik han vil med en gang. Synes synd på ham som gråter så mye.

Da han sovner er det gjerne bard halvtimes dupper. Kan kanskje sove en time om hanrugges underveis eller vi triller eller kjører bil. Bæresjal kan også fungere, men jelden praktisk pga andre gjøremål, storesøster osv.

Natta går fint når han bare har sovnet for kvelden cs 19.30-20. Han sovner da gjerne ved puppen og spiser 2-3 ganger før morgen ca 8. På natta sovner han fint igjen av seg selv selv om han legges halvvåken.

Blir snart gal av å bruke halve dagen på å prøve å få ham til å sove. Hjelp?

Anonymous poster hash: c9b48...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bæretøy på rygg. Litt jobb å lære seg, men det muliggjør de aller fleste gjøremål samtidig som barnet sover:-)

Anonymous poster hash: 952c8...0ae

Skrevet

Bæretøy på rygg. Litt jobb å lære seg, men det muliggjør de aller fleste gjøremål samtidig som barnet sover:-)Anonymous poster hash: 952c8...0ae

Tror ikke det hjelpermeg, for det ville ikke gjort gjøremålene enklere. Ingen garanti for at han sovner i sjal heller, mye prøving og feiling her hver dag. Er han ikke uansett for liten for ryggbæring?

Skrevet

Bæretøy på rygg. Litt jobb å lære seg, men det muliggjør de aller fleste gjøremål samtidig som barnet sover:-)Anonymous poster hash: 952c8...0ae

Tror ikke det hjelpermeg, for det ville ikke gjort gjøremålene enklere. Ingen garanti for at han sovner i sjal heller, mye prøving og feiling her hver dag. Er han ikke uansett for liten for ryggbæring?

Litt liten, men min var vel rundt 3mnd når jeg lærte meg ryggbæring pga vond rygg med magebæring. Han sov neste hver lur på dagen på ryggen min i flere mnd før jeg etterhvert begynte å legge han i seng eller vogn innimellom. Jeg fikk sterke ben og rak holdning og han elsket det:-)

Anonymous poster hash: 952c8...0ae

Skrevet

Dytter

Skrevet

Min første måte skrike litt før han sovnet på dagtid til han var ca ti mnd. Jeg trillet, han skrek og sovnet. Noen er bare sånn. Ikke noe gøy da.

Men angående trøtthet, tror det er en grei tommelfingerregel at de orker å være våkne rundt ca to timer på den alderen. Jeg synes det høres litt ut som han kan være en del overtrøtt. Hvis han i tillegg bare tar 30 minutters dupper kan det godt tenkes at han er trøtt etter bare halvannen time. I forhold til sult så burde de jo ihvertfall klare et par-tre timer mellom amming på den alderen. Hvis du er usikker kan du jo bare tilby han en pupp før du legger ha i vogna (gjør ikke noe med litt påfyll før han skal sovne). Vil han ikke ha så er han ikke sulten.

Tror kanskje det kan virker litt forvirrende for han å bli lagt i vogna, tatt opp igjen, tilbudt pupp, lagt ned igjen, tatt opp igjen osv. Tror du må være litt mer sikker på at han er mett og så bare trille/rugge til han sovner. Angående smokk, min minste ville heller ikke ha smokk. Jeg tok to dager hvor jeg dyppet den i sukkervann, puttet den inn, han sugde som en gal, spyttet ut, jeg dyppet i sukkervann puttet inn osv helt til han sovnet. Dette gjorde jeg i to dager og på dag tre satt smokken som et skudd uten sukkervann ;) 

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 5281f...a4b
Skrevet

Min baby på 4 mnd, begynte å slite veldig med innsoving når han var 3 mnd. Fortsatt ikke funnet noe som virker, men håper det løser seg snart!! 

Anonymous poster hash: e62b2...e81
Skrevet

Min første måte skrike litt før han sovnet på dagtid til han var ca ti mnd. Jeg trillet, han skrek og sovnet. Noen er bare sånn. Ikke noe gøy da. Men angående trøtthet, tror det er en grei tommelfingerregel at de orker å være våkne rundt ca to timer på den alderen. Jeg synes det høres litt ut som han kan være en del overtrøtt. Hvis han i tillegg bare tar 30 minutters dupper kan det godt tenkes at han er trøtt etter bare halvannen time. I forhold til sult så burde de jo ihvertfall klare et par-tre timer mellom amming på den alderen. Hvis du er usikker kan du jo bare tilby han en pupp før du legger ha i vogna (gjør ikke noe med litt påfyll før han skal sovne). Vil han ikke ha så er han ikke sulten. Tror kanskje det kan virker litt forvirrende for han å bli lagt i vogna, tatt opp igjen, tilbudt pupp, lagt ned igjen, tatt opp igjen osv. Tror du må være litt mer sikker på at han er mett og så bare trille/rugge til han sovner. Angående smokk, min minste ville heller ikke ha smokk. Jeg tok to dager hvor jeg dyppet den i sukkervann, puttet den inn, han sugde som en gal, spyttet ut, jeg dyppet i sukkervann puttet inn osv helt til han sovnet. Dette gjorde jeg i to dager og på dag tre satt smokken som et skudd uten sukkervann ;)  Lykke til :)Anonymous poster hash: 5281f...a4b

Takk for svar! Ja, han er nok mye overtrøtt, er vel derfor han hyler tenker jeg. Ja, skjønner den med forvirring opp og ned, men tilbyr alltid pupp før han legges, men vil som regel ikke ha, bare vrir seg unna og hyler. Men han spiser gjerne godt og lenge om jeg prøver vogna etterpå og så tilbyr puppen igjen. Og da er han jo litt sulten, men bare ikke tar puppen på første forsøk. Forvirrende for mamma også dette;) Synes det er grenser for hvor lenge jeg kan la ham hyle i vogna når han ikke sovner, og da er jo puppen det andre alternativet liksom. Og så er det litt slitsomt å skulle prøve å få ham til å sove etter feks 1, 5 time hvis han da ikke er trøtt og sovner, og jeg da enten må holde på til han blir trøtt eller vente å prøve igjen. Tar jo så mye tid, og vanskelig å bruke så mye tid på det pga storesøster...

Ang smokk, så tok han den en dag, men sovna ikke av den, ble bare stille og litt "apatisk". Har ikke fått ham til å ta den igjen etter det. Sukkervann liker han IKKE, så det går heller ikke... "sukk"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...