Gå til innhold

si meg, hvorfor dro jeg hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en mor som omtrent griner fordi vi ser hverandre sjeldent, etter mye mas fikk hun overtalt meg til og kome ned til henne, hun hadde jo bursdag så da tenkte jeg at jeg får dra en tur, men. egentlig så hadde jeg ikke råd til det. i det heletatt. hun skal på jobb i dag, da ønsker hun at jeg kommer ut på jobben og skal hjelpe henne med og ta igjen noe tapt arbeid, jeg har med meg en feåring så jeg synes ikke fritiden hans skal vere og jobbe sammen med oss, men hun tilbyr meg penger slik at problemet mitt (lite bensin) ikke blir verre. hun ønsker at barnebarnet hennes skal bli her i helgen, han skulle egentlig planlagt til sin andre bestemor, men nå vil hun ha han her. det er ok for den andre bestemoren, men hun klarer ikke legge fra seg hobbyen sin selv om gutten er her, hobbyen krever og dra med henne på marked der hun skal jobbe, selge tingene sine og sånn. jeg ba henne om at hun tar seg en frihelg ra dette mens gutten er her, men det vil hun ikke. jeg vet at han ikke vil vere her uten meg, ,men jeg har planer. jeg vil ikke tvinge gutten, jeg vil ikke sette tårene i gang på mor. men hun gnir alt inn på samvittigheten min og bruker penger som et lokkemiddel. jeg har allerede nå brukt over mulig forbruk (bensinpenger) for og komme hit, slik at jeg må nok parkere bilen og gå til jobb noen dager til uka, flere dager. de kr hun tilbyr, dekker bare turen ut til jobben hennnes. jeg ser ikke poenget ved det. kan hun heller ikke hjelpe meg med og ta igjen de dagene jeg må parkere bilen for og komme hit for og tilfredstille henne. er så lei, hun skryter over alle ekstra pengene hun har om at hun drar på middag ut på retauranger alene osv, ok, jeg unner henne det. men å mase på meg og bruke samvittieten min så jeg blir blakk men si at hun ikke kan hjelp meg men da stolt forteller over hvor godt hun har det. det trenger hun ikke for min del, men hun skjønner ikke det. vil vel ingen vei med dette innlegget, er bare frustrert og måtte spørre meg selv om dette. 

Anonymous poster hash: 70cfa...4b6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å få sammenhengen i innlegget ditt, men la meg se om jeg forstår: 

Du har dårlig råd, men din mor tilbyr deg penger for å komme på besøk. Likevel, det er ikke nok for å dekke kostnadene dine på turen. 

I tillegg har du med deg en tre(?)åring, som du vil at din mor skal passe, fordi du har planer. Gutten din vil ikke være igjen alene hos henne, og hun vil jobbe med hobbyen sin, så derfor er det ikke sikkert dette går...? 

Og så skjønner jeg det som at du er sliten over at din mor skryter av at hun har det godt økonomisk sett, men likevel ikke har nok penger å hjelpe deg med når du trenger det. Og at hun bruker samvittigheten din til å få deg til å komme på besøk når du egentlig ikke har råd.

Har jeg forstått det rett? 

I så fall: 

Fortell din mor det du skriver her; at du har lyst til å besøke henne, men at i din økonomiske situasjon så lar det seg ikke gjøre akkurat nå. Og det hun kan tilby er ikke tilstrekkelig for å dekke dine utgifter (siden hun selv tar opp temaet med å betale for at du skal komme). Hva med å neste gang tilby henne å komme på besøk til deg i stedet? Da blir hun nødvendigvis nødt til å ta seg fri fra hobbyen sin og være sammen med dere, og du slipper utgifter med reise. 

Litt usikker på hva du mener med at du vil ha henne til å passe gutten din mens du har andre planer, dersom du har reist for å besøke din mor. Men det må dere nesten finne ut av selv. Det viktigste, tenker jeg, er at gutten din ikke blir redd for å være alene med bestemor. 

Hvis du finner gode argumenter for det du sier, begrunner det med logiske og enkle resonnementer, så kanskje du unngår at hun blir lei seg og at du får dårlig samvittighet. Tenk over hva du skal si før du snakker med henne. Du kjenner hennes best og vet hvordan du bør ordlegge deg. Prøv å være nøye med å fortelle at det ikke står på lysten til besøk, men at du rett og slett ikke har penger til å reise, og inviter henne samtidig til å komme til deg, og at det hadde vært kjempekoselig om hun tok turen så dere kunne være sammen. Det hjelper kanskje ikke så mye på denne turen, men da har du det som en mulighet til neste gang det kommer opp? Evt om du tar det opp før du drar igjen at "vet du, det hadde vært kjempekoselig om du kom til oss neste gang! Da kan vi...." osv. 

Nå er du på besøk, så gjør det beste ut av det :) Kos deg med gutten din og gå turer i nærområdet, og besøk din mor mens hun er på marked. Hun kan ikke forvente at dere skal sitte på post med henne hele dagen, det er mye å utforske for en liten gutt som er på tur. Men så kan dere spise lunsj sammen og drikke en kopp kaffe eller kakao og prate litt. Håper dere får en koselig helg :)

Skrevet

STOR BOKSTAV OG AVSNITT!!!

Væææær så snill, jeg datt av etter fem linjer.

Anonymous poster hash: a6cf7...07a

Skrevet

du fortso litt :) beklager om det var et surrete innlegg, men min sønn er fem år og det var ikke planlagt å ned hit eller at hun skal passe gutten, han skulle egentlig vert hos sin farmor ihelgen, ikke med min mor, jeg har ikke mulighet til og vere med på marked, jeg skal nemmelig jobbe så jeg må dra hjem igjen, farmor bor like ved oss. min mor bor to timer unna. hun tilbydde ingen penger for at jeg skulle komme å besøke henne, men tilbydde seg at jeg kunne på dekket litt bensin til og komme ut på jobben hennes og hjelpe henne der, nå ringte hun i tilleg og hadde glemt nøklene til jobben hennes. (en times kjøring en vei ) og ønsket at jeg skulle komme, men da må jeg vekke min sønn, kle på han og så bli der ute med henne, siden vi først er der. jeg vil faktisk heller ta med min sønn og kose oss, jeg skal jobbe og gjøre skoleoppgaver hele helga. så sur og gretten kommer hun og henter nøklene sine selv. hun føler vel at jeg ikke stiller opp for henne slik hun har gjort for meg. 

takker for råf ang det å prate med henne, men jeghar prøvd dette og da sier hun at hun ikke har tid, hun må på markeder og slike ting, hun har ikke råd selv til og besøke oss. men har tid til alt annet og råd til alt annet. så er det min feil at jeg ikke kan til henne, hun ringer alltid kanskje dagen før eller samme dag og sier i fra at hun pluttselig har tid og råd, men da har jo jeg lagt andre planger, må jo omvende en hel verden for og kune tilpasse seg hennes svigninger. 

valget med barnepass er opp til meg, hun bryr seg ikke om at jeg sier i fra at han må tidlig i seng for og smøre seg inn mot vanlig uke igjen, hun bryr seg ikke om at han trenger ikke som du sier, sitte på post med henne på marked. han skal få kose seg og ikke jobbe. han er dritt lei av det selv. og han liker IKKE og vere her uten meg. så jeg kommer til og si det om hun ikke ombestemmer seg ved å høre på meg så får han dra til farmor som planlagt. 

det er ikke lett og vere mere "fornuftig" enn sn egen mor, da jeg er en meget følsom person. 

Skrevet

du fortso litt :) beklager om det var et surrete innlegg, men min sønn er fem år og det var ikke planlagt å ned hit eller at hun skal passe gutten, han skulle egentlig vert hos sin farmor ihelgen, ikke med min mor, jeg har ikke mulighet til og vere med på marked, jeg skal nemmelig jobbe så jeg må dra hjem igjen, farmor bor like ved oss. min mor bor to timer unna. hun tilbydde ingen penger for at jeg skulle komme å besøke henne, men tilbydde seg at jeg kunne på dekket litt bensin til og komme ut på jobben hennes og hjelpe henne der, nå ringte hun i tilleg og hadde glemt nøklene til jobben hennes. (en times kjøring en vei ) og ønsket at jeg skulle komme, men da må jeg vekke min sønn, kle på han og så bli der ute med henne, siden vi først er der. jeg vil faktisk heller ta med min sønn og kose oss, jeg skal jobbe og gjøre skoleoppgaver hele helga. så sur og gretten kommer hun og henter nøklene sine selv. hun føler vel at jeg ikke stiller opp for henne slik hun har gjort for meg. 

takker for råf ang det å prate med henne, men jeghar prøvd dette og da sier hun at hun ikke har tid, hun må på markeder og slike ting, hun har ikke råd selv til og besøke oss. men har tid til alt annet og råd til alt annet. så er det min feil at jeg ikke kan til henne, hun ringer alltid kanskje dagen før eller samme dag og sier i fra at hun pluttselig har tid og råd, men da har jo jeg lagt andre planger, må jo omvende en hel verden for og kune tilpasse seg hennes svigninger. 

valget med barnepass er opp til meg, hun bryr seg ikke om at jeg sier i fra at han må tidlig i seng for og smøre seg inn mot vanlig uke igjen, hun bryr seg ikke om at han trenger ikke som du sier, sitte på post med henne på marked. han skal få kose seg og ikke jobbe. han er dritt lei av det selv. og han liker IKKE og vere her uten meg. så jeg kommer til og si det om hun ikke ombestemmer seg ved å høre på meg så får han dra til farmor som planlagt. 

det er ikke lett og vere mere "fornuftig" enn sn egen mor, da jeg er en meget følsom person. 

Hva har du egentlig imot stor bokstav etter punktum?

Skrevet

Sett gutten i bilen og kjør hjem igjen. Dette surret er det ingen vits i å holde på med. Ikke la dårlig samvittighet ovenfor din mor gjøre at du tar ufornuftige valg. Du må på jobb, og farmor kan passe han. Har også en "alternativ" mor, og aldri i livet om jeg hadde latt mine unger være på marked alene sammen med henne hvis de ikke hadde veldig lyst selv.

Anonymous poster hash: b0c3b...ff8

Skrevet

Jeg har en mor som omtrent griner fordi vi ser hverandre sjeldent, etter mye mas fikk hun overtalt meg til og kome ned til henne. Hun hadde jo bursdag så da tenkte jeg at jeg får dra en tur. Egentlig så hadde jeg ikke råd til det.

Hun skal på jobb i dag, da ønsker hun at jeg kommer ut på jobben og skal hjelpe henne med og ta igjen noe tapt arbeid. Jeg har med meg en femåring så jeg synes ikke fritiden hans skal vere og jobbe sammen med oss, men hun tilbyr meg penger slik at problemet mitt (lite bensin) ikke blir verre. Hun ønsker at barnebarnet hennes skal bli her i helgen, han skulle egentlig planlagt til sin andre bestemor, men nå vil hun ha han her. Det er ok for den andre bestemoren.

Hun klarer ikke legge fra seg hobbyen sin selv om gutten er her, hobbyen krever og dra med henne på marked der hun skal jobbe, selge tingene sine og sånn. Jeg ba henne om at hun tar seg en frihelg ra dette mens gutten er her, men det vil hun ikke. Jeg vet at han ikke vil vere her uten meg, men jeg har planer. Jeg vil ikke tvinge gutten, jeg vil ikke sette tårene i gang på mor. Men hun gnir alt inn på samvittigheten min og bruker penger som et lokkemiddel.

Jeg har allerede nå brukt over mulig forbruk (bensinpenger) for og komme hit, slik at jeg må nok parkere bilen og gå til jobb noen dager til uka, flere dager. De kr hun tilbyr, dekker bare turen ut til jobben hennnes. jeg ser ikke poenget ved det. Kan hun heller ikke hjelpe meg med og ta igjen de dagene jeg må parkere bilen for og komme hit for og tilfredstille henne.

Er så lei, hun skryter over alle ekstra pengene hun har om at hun drar på middag ut på retauranger alene osv, ok, jeg unner henne det. Men å mase på meg og bruke samvittieten min så jeg blir blakk men si at hun ikke kan hjelp meg men da stolt forteller over hvor godt hun har det. Det trenger hun ikke for min del, men hun skjønner ikke det. Vil vel ingen vei med dette innlegget, er bare frustrert og måtte spørre meg selv om dette. 

Ser du hvor mye enklere det er å lese innlegget ditt med avsnitt og stor bokstav etter punktum?

Jeg forstår godt at du synes dette er leit og vanskelig, ihvertfall når hun bevisst spiller på samvittigheten din.

Du må kanskje øve deg på å si nei, og stille tydelige krav. "Hvis jeg skal besøke deg nå må du betale bensinen så jeg slipper å gå til jobb, og du må ta deg fri. Hvis det ikke passer så kan vi ikke komme."

Prøv å lære deg hva som er ditt problem, og hva som ikke er det. Det er ikke din feil/problem om mor er ensom og ligger etter med jobb. At hun skryter av restaurantbesøk o.l. kan være for å fremheve seg selv, ikke ta det innover deg.

Det finnes en kjent bønn, skrevet av Frans fra Assissi som egentlig er ganske fin. Jeg er ikke kristen, men innholdet er veldig treffende, og noe alle bør ta innover seg. Første, og mest kjente verset er dette:

Gud, gi meg slik sinnsro

at jeg formår å godta de ting jeg ikke kan forandre

mot til å forandre de ting jeg kan,

og forstand til å se forskjellen.

Du blir frustert over måten din mor behandler deg på. Kan du gjøre noe med det? Hvis du kan, så gjør det :)

Skrevet

Hva har du egentlig imot stor bokstav etter punktum?

Hun bruker vel strengt tatt ikke punktum noe særlig...

Til HI; ta sønnen med hjem igjen, og la farmor passe han i helgen.

Anonymous poster hash: 42ee3...1bb

Skrevet

.........TAKK FOR SVAR....  Nok pungtum og store bokstaver nå?  :P Takk for saklige svar fra dere som tok dere tid til og lese :)  :)

Skrevet

Jeg har en mor som omtrent griner fordi vi ser hverandre sjeldent, etter mye mas fikk hun overtalt meg til og kome ned til henne. Hun hadde jo bursdag så da tenkte jeg at jeg får dra en tur. Egentlig så hadde jeg ikke råd til det.

Hun skal på jobb i dag, da ønsker hun at jeg kommer ut på jobben og skal hjelpe henne med og ta igjen noe tapt arbeid. Jeg har med meg en femåring så jeg synes ikke fritiden hans skal vere og jobbe sammen med oss, men hun tilbyr meg penger slik at problemet mitt (lite bensin) ikke blir verre. Hun ønsker at barnebarnet hennes skal bli her i helgen, han skulle egentlig planlagt til sin andre bestemor, men nå vil hun ha han her. Det er ok for den andre bestemoren.

Hun klarer ikke legge fra seg hobbyen sin selv om gutten er her, hobbyen krever og dra med henne på marked der hun skal jobbe, selge tingene sine og sånn. Jeg ba henne om at hun tar seg en frihelg ra dette mens gutten er her, men det vil hun ikke. Jeg vet at han ikke vil vere her uten meg, men jeg har planer. Jeg vil ikke tvinge gutten, jeg vil ikke sette tårene i gang på mor. Men hun gnir alt inn på samvittigheten min og bruker penger som et lokkemiddel.

Jeg har allerede nå brukt over mulig forbruk (bensinpenger) for og komme hit, slik at jeg må nok parkere bilen og gå til jobb noen dager til uka, flere dager. De kr hun tilbyr, dekker bare turen ut til jobben hennnes. jeg ser ikke poenget ved det. Kan hun heller ikke hjelpe meg med og ta igjen de dagene jeg må parkere bilen for og komme hit for og tilfredstille henne.

Er så lei, hun skryter over alle ekstra pengene hun har om at hun drar på middag ut på retauranger alene osv, ok, jeg unner henne det. Men å mase på meg og bruke samvittieten min så jeg blir blakk men si at hun ikke kan hjelp meg men da stolt forteller over hvor godt hun har det. Det trenger hun ikke for min del, men hun skjønner ikke det. Vil vel ingen vei med dette innlegget, er bare frustrert og måtte spørre meg selv om dette. 

Ser du hvor mye enklere det er å lese innlegget ditt med avsnitt og stor bokstav etter punktum?

Jeg forstår godt at du synes dette er leit og vanskelig, ihvertfall når hun bevisst spiller på samvittigheten din.

Du må kanskje øve deg på å si nei, og stille tydelige krav. "Hvis jeg skal besøke deg nå må du betale bensinen så jeg slipper å gå til jobb, og du må ta deg fri. Hvis det ikke passer så kan vi ikke komme."

Prøv å lære deg hva som er ditt problem, og hva som ikke er det. Det er ikke din feil/problem om mor er ensom og ligger etter med jobb. At hun skryter av restaurantbesøk o.l. kan være for å fremheve seg selv, ikke ta det innover deg.

Det finnes en kjent bønn, skrevet av Frans fra Assissi som egentlig er ganske fin. Jeg er ikke kristen, men innholdet er veldig treffende, og noe alle bør ta innover seg. Første, og mest kjente verset er dette:

Gud, gi meg slik sinnsro

Du blir frustert over måten din mor behandler deg på. Kan du gjøre noe med det? Hvis du kan, så gjør det :)

OMG, at du gad!!!

Anonymous poster hash: 379a7...428

Skrevet

Gud, gi meg slik sinnsro

OMG, at du gad!!!

Anonymous poster hash: 379a7...428

kjeder meg i dag ;)

Skrevet

.........TAKK FOR SVAR....  Nok pungtum og store bokstaver nå?  :P Takk for saklige svar fra dere som tok dere tid til og lese :)  :)Anonymous poster hash: 70cfa...4b6

Bare store bokstaver = skriking

3 eller flere punktum = nøling/usikkerhet

Normal nett ettikette som eksisterte allerede på (B)BBS'enes tid.

Anonymous poster hash: 0fb16...90c

Skrevet

.........TAKK FOR SVAR.... Nok pungtum og store bokstaver nå? :P Takk for saklige svar fra dere som tok dere tid til og lese :):)Anonymous poster hash: 70cfa...4b6

flere som kjeder seg? jeg har faktisk alltid. hele mitt liv sliti med pungtum, for lange setninger og stor bokstav. det er bare ikke noe jeg klarer. og blanding mellom nynorsk og bokmål.

Skrevet

.........TAKK FOR SVAR.... Nok pungtum og store bokstaver nå? :P Takk for saklige svar fra dere som tok dere tid til og lese :):)Anonymous poster hash: 70cfa...4b6

flere som kjeder seg? jeg har faktisk alltid. hele mitt liv sliti med pungtum, for lange setninger og stor bokstav. det er bare ikke noe jeg klarer. og blanding mellom nynorsk og bokmål.

Men at det ALLTID skal være stor bokstav etter punktum klarer du sikkert å huske?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...