Gå til innhold

Bekkenløsning/symfysesmerter om natten?

Jente-86

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring/tips mot smerter i bekkenet (frem ved symfysen) om natten? Jeg aner ikke om dette kommer av sovestilling eller aktivitet dagen før.. Vet heller ikke hva som kan hjelpe..? (12 uker siden fødsel og har hatt slike smerter i 10 uker nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe annet enn ta knipeøvelser og tøye ut bekkenlmrådet hver dag.. Jeg sliter litt med smerter i lyska etter fødsel og merker det er verre de dagene jeg har måttet løfte tungt (storebror på nesten 20kg), så jeg kniper og skal snart i gang med å trene opp mage og rygg. Venter bare på at magemusklene går seg til... Løfter du mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kniper, men tøyer ikke. Hvordan gjør du det? Løfter ikke så mye annet enn lillegull nå. Begynte med styrketrening men da skar ryggen seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare.. Tøyer ut foran i bekkenet, nesten sånn som når man tøyer ut forsiden av låret.. Og jeg tøyer ut musklene langs siden på ryggen/lårene. Fikk et opplegg fra en fysioterapeut under forrige svangskap og bruker noe nå, men jeg har ikke hatt problemer med smerter i symfysen. Kanskje en time hos fysioterapeut ville hjulpet? Greit å få et tilpasset treningsopplegg. Jeg hadde en treningsdvd jeg brukte mye den første tiden etter fødsel sist. Den tok for seg "den indre muskelkjerne" (i mage/rygg) og fungerte flott for å komme igang. Under alle øvelsene i den dvden så trener man bekkenbunnen også, så er flott trening for oss som har født. En graviditet er gjerne en stor påkjenning på kroppen og noen trenger litt mer tid på å komme seg enn andre. Søk etter noe tilsvarende på nettet, så kan du begynne på treningssenter når du føler disse muskelgruppene er styrket! :) Ellers er det jo også flott å gå turer da, og helst noen uten vogn! Hvis man bare går med vogn, så får man ikke god nok bevegelse i ryggen. Tenkte å nevne det, siden ryggen skar seg for deg! :) Håper det går seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar  :)  Jeg skal bestille meg time til fysioterapaut, så kanskje jeg får et mer spesifikt treningsopplegg for å styrke bekkenet. Jeg begynte med rolig styrketrening 8 uker etter fødsel og fortsatte dette til ryggen skar seg for 2 uker siden. I tillegg har jeg gått turer (med vogn) og gjort knipeøvelser siden fødselen. Kan hende jeg ble litt for ivrig på styrketreningen og ikke fokuserte nok på kjernemuskulatur :huh: Problemet har vært  at jeg ikke kjenner noe før natten. Det gjør det så vanskelig å vite om jeg har gjort noe "galt" eller om det er liggestilingen. Jeg håper fysioterapauten kan hjelpe meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg vil bare gi en liten oppdatering her, så kan evt. andre som opplever symfysesmertere få hjelp :) Jeg rakk meg aldri til fysioterapaut med bekken pga kink i ryggen. Dro jo fysio med kink´en, men da var det jo ikke så lett å få behandling/hjelp til bekkenet pga en ubevegelig rygg. MEN, etter kinken kjøpte samboeren min tilfeldigvis to store (!!) pynteputer til å ha i senga. Jeg har siden det sovet med denne under føttene slik at de ligger nesten i 90 grader. Siden jeg startet med det har jeg ikke hatt vondt. Jeg er ikke helt sikker på om bekkensmertene hadde gitt seg uansett, men de er nå i allefall borte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...