Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Gravid 28 uker og akkurat blitt sykemeldt. Skal være det frem til permisjonsstart. Har 60% fast, men har jo jobbet mer enn dette I realiteten. Nav og lønnskontor sier at jeg skal ha et gjennomsnitt av det jeg faktisk har tjent og ikke bare stillingsprosenten min. Slik jeg har forstått det betaler arbgiver lønn ut I fra stilling, mens nav dekker resten? Når vil da betalingen fra NAV komme? Får lønna mi fra jobb I morgen og har allerede fått lønnsberegningen I posten. Det er minst 3-5000 mindre enn jeg er vandt til I mnd og er spent på om og når jeg vil få resten, og om jeg faktisk får og hva jeg faktisk får. Ingen har kunne gi meg svar på det, men ut i fra hva jeg ser jeg har tjent de siste mnd så skal jeg minst ha 3000 mer. Noen som kan litt om det? Anonymous poster hash: 3041b...939
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 dytt Anonymous poster hash: 3041b...939
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 dytt Anonymous poster hash: 3041b...939 Ville kontaktet nav, eventuelt bedt om at nav overtok hele utbetalingen. Da er du ihvertfall sikker på at du får det du skal. Jeg hadde 35 % stilling men jobbet 100 %. Jobbet i kommunen. Lot nav ta over hele utbetaling da det var best for meg. Anonymous poster hash: 8523c...4fc
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 Er alle delene av sykemeldingen samt inntektsopplysningene fra arbeidsgiver sendt inn? Det beste er å ringe å spørre! Anonymous poster hash: 91098...cb4
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #5 Skrevet 11. oktober 2013 Tjener du mer enn 6 G pr år (over 510.000 ca)? For da skal arb.giver dekke det overstigende normalt sett. Dersom du tjener under dette er det normalt sett kun NAV en får sykepengene fra.. Har selv slitt i 6 mnd med å få NAV til å foreta nye beregninger da det ikke samsvarer med hva jeg f.eks. tjente de tre siste mnd før sykemelding eller hva jeg har tjent de 3 siste årene i gjennomsnitt f.eks.. Dersom du kun får utbetalt fra NAV så ville jeg evnt sendt inn mine 3 siste lønnsslipper og bedt om en ny beregning. Er vanskelig det der når man har en stillingsprosent på papiret, men har jobbet mer enn det og så blir syk. Ikke gi deg. Anonymous poster hash: 798fb...880
happy29 Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Svangerskapspenger Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Hvem kan få svangerskapspenger?Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel arbeid med kjemiske stoffer fysisk slitsomt arbeid arbeid med stressbelastning psykososial forhold Du må ha vært i arbeid i minst fire uker for at du skal ha rett til svangerskapspenger. Inntekten din må på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det. Hvis du kan redusere arbeidstiden, og fortsatt være i jobb, kan du få graderte svangerskapspenger. Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger Du kan lese mer om rettigheter og plikter mellom arbeidstaker og arbeidsgiver på Arbeidstilsynet.no Hva kan du få?Det gis ikke stønad for inntekt over seks ganger grunnbeløpet. For arbeidstakere beregnes svangerskapspenger som hovedregel etter inntekten du har når du må slutte i arbeidet. NAV-kontoret vil regne ut hva du får. For selvstendig næringsdrivende beregnes svangerskapspenger som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Svangerskapspengene utgjør 100 prosent av det beregnede inntektsgrunnlaget. For frilansere beregnes svangerskapspenger på samme måte som selvstendig næringsdrivende. Svangerskapspengene utgjør 100 prosent av det beregnede inntektsgrunnlaget.
happy29 Skrevet 11. oktober 2013 #7 Skrevet 11. oktober 2013 Svangerskapspenger Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.Hvem kan få svangerskapspenger?Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel arbeid med kjemiske stoffer fysisk slitsomt arbeid arbeid med stressbelastning psykososial forhold Du må ha vært i arbeid i minst fire uker for at du skal ha rett til svangerskapspenger. Inntekten din må på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det. Hvis du kan redusere arbeidstiden, og fortsatt være i jobb, kan du få graderte svangerskapspenger. Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger Du kan lese mer om rettigheter og plikter mellom arbeidstaker og arbeidsgiver på Arbeidstilsynet.noHva kan du få?Det gis ikke stønad for inntekt over seks ganger grunnbeløpet. For arbeidstakere beregnes svangerskapspenger som hovedregel etter inntekten du har når du må slutte i arbeidet. NAV-kontoret vil regne ut hva du får. For selvstendig næringsdrivende beregnes svangerskapspenger som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Svangerskapspengene utgjør 100 prosent av det beregnede inntektsgrunnlaget. For frilansere beregnes svangerskapspenger på samme måte som selvstendig næringsdrivende. Svangerskapspengene utgjør 100 prosent av det beregnede inntektsgrunnlaget. dette er fra NAV sine sider om svangerskapspebger. Håper dette kan være til hjelp. Du skal i følge dems egne regler ha krav på det du fikk da du ble tatt ut av jobb. Men er mulig du da skal ha hele beløpet fra Nav og ikke lønnsslipper og utbetaling fra arb.giver. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #8 Skrevet 11. oktober 2013 Var det ikke sykepenger det var snakk om her da? Anonymous poster hash: 12630...6be
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #9 Skrevet 11. oktober 2013 Her var det veldig mange svar som hadde lite med hva Hi spør om å gjøre... Det er veldig vanlig å få forskuttert sykepenger fra arbeidsgiver for den vanlige stillingsprosenten og få sykepenger direkte fra nav for den inntekten man har utenom den faste.. Arbeidsgiver må sende inn to inntektsopplysningsskjemaer, ett der de oppgir den faste inntekten og ber om refusjon, og ett der de oppgir ekstra inntekten (vanligvis gjennomsnittsberegnet over siste 3,6 eller 9 mnd) som da utbetales rett fra nav. Sykepenger utbetales etterskuddsvis i slutten av hver måned, men det forutsetter at alt er på plass i saken - dvs inntektsopplysninger fra arbeidsgiver, del A (sykemelding fra legen) og del D (egenerklæringen din). Det er saksbehandlingstid på registrering av inntektsopplysninger og del D, den varierer fra et par dager til 2-3 mnd avhengig av hvor du bor... Når alt er på plass i saken vil pengene utbetales ved neste kjøring av sykepenger (nav har en hovedkjøring hver måned men også flere kjøringer der de utbetaler for foregående måneder).. Dere som mener det er så mye bedre å bare få penger fra nav, dette stemmer IKKE.. Om arbeidsgiver forskutterer lønn vil man som oftest da også opparbeide seg fulle feriepenger for den delen de utbetaler, fra nav får man kun feriepenger av sykepengene for de første 48 dagene av sykepengeperioden... I tillegg har man det praktiske med å fortsette å få lønn på samme dato som tidligere, sykepengene er som sagt avhengig av at alt kommer inn og saksbehandlingstid - derfor kan det ta tid før man får utbetalinger.. Hvorvidt man får sykepenger fra arbeidsgiver er avhengig av avtalen man har med arbeidsgiver f.eks gjennom tariffavtale.. Noen arbeidsgivere vil i tillegg dekke lønn om man har over 6G, dette gjelder f.eks i det offentlige... HI : vil du vite om alt er på plass i saken din kan du ringe 55553333 så sjekker de for deg Anonymous poster hash: 99c96...b0e
#Ariadne# Skrevet 11. oktober 2013 #10 Skrevet 11. oktober 2013 Ja , jeg har fått det . Er 8 år siden . Hadde bare helgestilling fast , men jobbet nesten full stilling . Fikk lønn fra jobben og for ekstrajobbingen fra NAV :-)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 når jeg gikk med min ble jeg sykmeldt den siste tiden,for å sikre at jeg fikk gode utbetalinger i permisjon.hadde fast på papiret 20% stilling,men jobbet 100%.Jeg fikk alt fra nav. Anonymous poster hash: d3ef1...115
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå