Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Legevakt i kveld eller vente til legen åpner i morgen? Føles ut som jeg må tisse hele tiden, men kommer bare dråper innimellom. Er litt svie, men ikke sånn at jeg lager grimaser av smerte. Har også mensenlignende smerter i korsryggen og tidvis i magen Anonymous poster hash: db76d...988
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Er du gravid så haster det, hvis ikke kan det vente til i morgen. Drikk appelsinjuice og ta tranebærkapsler hvis du har. Anonymous poster hash: a14f1...319
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Stort sett så vil det gå over av seg selv hvis ikke du har hatt mange uvier før som ikke har gått over av seg selv. Jeg har hatt det flere ganger og har aldri gått til lege med det og det har alltid gått over av seg selv. Jeg har passet på å drikke mye, stort sett vann, da har jeg faktisk noe å tisse ut og da blir hele infeksjonen "skyllt" ut. Jeg hadde nok ikke gått til legen i morgen heller, men mulig du burde det. Anonymous poster hash: 14761...527
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Ikke drikk appelsinjuice. Bakteriene spiser nemlig sukker. Drikk masse vann, gjerne med masse sitronjuice i. Når du er på toalettet så prøv å få ut de siste dråpene. Jeg er veldig imot antibiotika og gjør det slik hver gang. Har alltid gått over Anonymous poster hash: 04ffd...d90
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Nå var det ei som akkurat sa at ei venninne av henne mistet i uke 18 pga uvi. Så kom deg til lege om du er gravid. Anonymous poster hash: fb273...e1d
MrsMilla Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Gravid og uvi= legevakt umiddelbart Ellers må du vurdere situasjonen selv. Ville kuttet alt med sukker, og helt innpå vann. Har du tranebærjus, tar du det snarest, samme med tranebærpiller og sitronvann. Gjerne også c-vitaminer. Ville også tatt en tur i dusjen for å få området så rent som mulig sånn for å være på den sikre siden.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Selvsagt skal du til legen. Hva om det forverres i natt? Da er det rimelig kjipt å måtte stikke ut på legevakt. UVI kan kjapt utvikle seg til en mer alvorlig infeksjon, og jeg synes at du burde gå til legen med de symptomene du beskriver. Anonymous poster hash: 1a4f9...283
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Selvsagt skal du til legen. Hva om det forverres i natt? Da er det rimelig kjipt å måtte stikke ut på legevakt. UVI kan kjapt utvikle seg til en mer alvorlig infeksjon, og jeg synes at du burde gå til legen med de symptomene du beskriver. Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Så lenge man ikke er gravid er det ingen hast. Jeg har tisset blod og fremdeles fått beskjed om å drikke masse og se det an. Og det har forsvunnet av seg selv, kun ved hjelp av sitronvann. Man skal ikke gjøre seg avhengig av antibiotika. Det er skummelt. Anonymous poster hash: 04ffd...d90
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Om det er greit så sniker jeg inn et spørsmål på sidelinjen her så jeg slipper å lage nytt emne om det samme. Er i uke 39 og har svie i blæren og urinrøret. Det svir ekstra når barnet trykker mot blæren og når jeg tisser og det stråler oppover og nedover på magen. Men kjøpte en ustix på apoteket som var negativ for protein, leukocytter og nitritt. Det lukter annerledes av urinen også. Nesten litt antibiotikaaktig og søtt uten at jeg har tatt noe. Kan det være uvi selv om hjemmetesten er negativ? Anonymous poster hash: 906f3...985
<3 2G <3 Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 Om det er greit så sniker jeg inn et spørsmål på sidelinjen her så jeg slipper å lage nytt emne om det samme. Er i uke 39 og har svie i blæren og urinrøret. Det svir ekstra når barnet trykker mot blæren og når jeg tisser og det stråler oppover og nedover på magen. Men kjøpte en ustix på apoteket som var negativ for protein, leukocytter og nitritt. Det lukter annerledes av urinen også. Nesten litt antibiotikaaktig og søtt uten at jeg har tatt noe. Kan det være uvi selv om hjemmetesten er negativ? Anonymous poster hash: 906f3...985 Du bør få dette sjekket. Hvorfor bruke penger på dette når du blir sjekket gratis til lege/jordmor å kan få sikkert svar der. Du har krav på akuttime til legen, eller snakk med føden, de kan å sjekke deg.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 Om det er greit så sniker jeg inn et spørsmål på sidelinjen her så jeg slipper å lage nytt emne om det samme. Er i uke 39 og har svie i blæren og urinrøret. Det svir ekstra når barnet trykker mot blæren og når jeg tisser og det stråler oppover og nedover på magen. Men kjøpte en ustix på apoteket som var negativ for protein, leukocytter og nitritt. Det lukter annerledes av urinen også. Nesten litt antibiotikaaktig og søtt uten at jeg har tatt noe. Kan det være uvi selv om hjemmetesten er negativ? Anonymous poster hash: 906f3...985 Du bør få dette sjekket. Hvorfor bruke penger på dette når du blir sjekket gratis til lege/jordmor å kan få sikkert svar der. Du har krav på akuttime til legen, eller snakk med føden, de kan å sjekke deg. Jeg har så legeskrekk at jeg prøver i det lengste å unngå ting. Jeg underdriver alltid symptomer og smerter så mye at jeg aldri blir tatt seriøst. Blir ofte avvist hos lege og da blir jeg bare veldig lei meg og vegrer meg mer for å gå tilbake. Så med mindre jeg absolutt må gå, så unngår jeg det. Anonymous poster hash: 906f3...985
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #12 Skrevet 10. oktober 2013 Selvsagt skal du til legen. Hva om det forverres i natt? Da er det rimelig kjipt å måtte stikke ut på legevakt. UVI kan kjapt utvikle seg til en mer alvorlig infeksjon, og jeg synes at du burde gå til legen med de symptomene du beskriver.Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Så lenge man ikke er gravid er det ingen hast.Jeg har tisset blod og fremdeles fått beskjed om å drikke masse og se det an. Og det har forsvunnet av seg selv, kun ved hjelp av sitronvann. Man skal ikke gjøre seg avhengig av antibiotika. Det er skummelt. Anonymous poster hash: 04ffd...d90 Jeg er lege og er fullstendig uenig med deg. Du har trolig ikke nødvendig bakgrunnskunnskap til å utvise en slik skepsis til antibiotika. Det er ikke bare ved graviditet at UVI skal behandles umiddelbart, det finnes flere tilstander enn som så. Uansette: Ved murring/magesmerter, dysuri ( svie ved vannlating) og økt trang til vannlating kreves det urinstix og vurdering hos lege. Anonymous poster hash: 1a4f9...283
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #13 Skrevet 10. oktober 2013 Selvsagt skal du til legen. Hva om det forverres i natt? Da er det rimelig kjipt å måtte stikke ut på legevakt. UVI kan kjapt utvikle seg til en mer alvorlig infeksjon, og jeg synes at du burde gå til legen med de symptomene du beskriver.Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Så lenge man ikke er gravid er det ingen hast.Jeg har tisset blod og fremdeles fått beskjed om å drikke masse og se det an. Og det har forsvunnet av seg selv, kun ved hjelp av sitronvann. Man skal ikke gjøre seg avhengig av antibiotika. Det er skummelt. Anonymous poster hash: 04ffd...d90 Jeg er lege og er fullstendig uenig med deg. Du har trolig ikke nødvendig bakgrunnskunnskap til å utvise en slik skepsis til antibiotika. Det er ikke bare ved graviditet at UVI skal behandles umiddelbart, det finnes flere tilstander enn som så. Uansette: Ved murring/magesmerter, dysuri ( svie ved vannlating) og økt trang til vannlating kreves det urinstix og vurdering hos lege. Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Deg om det. Om du mener man ikke skal bruke antibiotika sparsomt er jeg glad du ikke er min lege. Samtlige leger jeg har vært hos (Også mine egne foreldre) har sagt det samme. Svie og blod som ikke har vart lenge er mulig å kurere selv med sitronvann. Om man blir øm over nyrene og får voldsomme smerter og feber blir det selvfølgelig noe annet. Anonymous poster hash: 04ffd...d90
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #14 Skrevet 10. oktober 2013 Sier som de fleste her; er du gravid, dra med en gang. Hvis ikke kan du se det an til i morgen, og hvis det ikke er bedre får du en time da. Anonymous poster hash: e5158...f22
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #15 Skrevet 10. oktober 2013 Selvsagt skal du til legen. Hva om det forverres i natt? Da er det rimelig kjipt å måtte stikke ut på legevakt. UVI kan kjapt utvikle seg til en mer alvorlig infeksjon, og jeg synes at du burde gå til legen med de symptomene du beskriver.Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Så lenge man ikke er gravid er det ingen hast.Jeg har tisset blod og fremdeles fått beskjed om å drikke masse og se det an. Og det har forsvunnet av seg selv, kun ved hjelp av sitronvann. Man skal ikke gjøre seg avhengig av antibiotika. Det er skummelt. Anonymous poster hash: 04ffd...d90 Jeg er lege og er fullstendig uenig med deg. Du har trolig ikke nødvendig bakgrunnskunnskap til å utvise en slik skepsis til antibiotika. Det er ikke bare ved graviditet at UVI skal behandles umiddelbart, det finnes flere tilstander enn som så.Uansette: Ved murring/magesmerter, dysuri ( svie ved vannlating) og økt trang til vannlating kreves det urinstix og vurdering hos lege.Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Deg om det. Om du mener man ikke skal bruke antibiotika sparsomt er jeg glad du ikke er min lege.Samtlige leger jeg har vært hos (Også mine egne foreldre) har sagt det samme. Svie og blod som ikke har vart lenge er mulig å kurere selv med sitronvann. Om man blir øm over nyrene og får voldsomme smerter og feber blir det selvfølgelig noe annet. Anonymous poster hash: 04ffd...d90 Jeg tror jeg vet mer om dette enn fastlegen din da jeg er infeksjonsmedisiner. Jeg avslutter diskusjonen her fordi det ikke nytter å diskutere med folk som ikke kan retningslinjene. Å behandle infeksjoner adekvat med antibiotika skal på ingen måte sammenliknes med at man er slepphendt med antibiotika, som du antyder at jeg er. Jeg har sett nok ubehandlede UVIer som har ført til alvorlig pyelonefritt/urosepsis. Til HI, jeg gjentar: gå til legen. Lykke til. Anonymous poster hash: 1a4f9...283
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #16 Skrevet 10. oktober 2013 Selvsagt skal du til legen. Hva om det forverres i natt? Da er det rimelig kjipt å måtte stikke ut på legevakt. UVI kan kjapt utvikle seg til en mer alvorlig infeksjon, og jeg synes at du burde gå til legen med de symptomene du beskriver.Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Så lenge man ikke er gravid er det ingen hast.Jeg har tisset blod og fremdeles fått beskjed om å drikke masse og se det an. Og det har forsvunnet av seg selv, kun ved hjelp av sitronvann. Man skal ikke gjøre seg avhengig av antibiotika. Det er skummelt. Anonymous poster hash: 04ffd...d90 Jeg er lege og er fullstendig uenig med deg. Du har trolig ikke nødvendig bakgrunnskunnskap til å utvise en slik skepsis til antibiotika. Det er ikke bare ved graviditet at UVI skal behandles umiddelbart, det finnes flere tilstander enn som så.Uansette: Ved murring/magesmerter, dysuri ( svie ved vannlating) og økt trang til vannlating kreves det urinstix og vurdering hos lege.Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Deg om det. Om du mener man ikke skal bruke antibiotika sparsomt er jeg glad du ikke er min lege.Samtlige leger jeg har vært hos (Også mine egne foreldre) har sagt det samme. Svie og blod som ikke har vart lenge er mulig å kurere selv med sitronvann. Om man blir øm over nyrene og får voldsomme smerter og feber blir det selvfølgelig noe annet. Anonymous poster hash: 04ffd...d90 Jeg tror jeg vet mer om dette enn fastlegen din da jeg er infeksjonsmedisiner. Jeg avslutter diskusjonen her fordi det ikke nytter å diskutere med folk som ikke kan retningslinjene. Å behandle infeksjoner adekvat med antibiotika skal på ingen måte sammenliknes med at man er slepphendt med antibiotika, som du antyder at jeg er. Jeg har sett nok ubehandlede UVIer som har ført til alvorlig pyelonefritt/urosepsis. Til HI, jeg gjentar: gå til legen. Lykke til. Anonymous poster hash: 1a4f9...283 Spesielt at jeg aldri har vært borti noen andre med legebakgrunn (Selv infeksjonsmedisiner) som mener UVI er en akutt-tilstand. Behandler man UVI med antibiotika er man så absolutt slepphendt. Men du har rett, umulig å diskutere med noen som ikke kan retningslinjene. Anonymous poster hash: 04ffd...d90
Gjest Gul stjerne Skrevet 10. oktober 2013 #17 Skrevet 10. oktober 2013 Altså, ingen hast med legevakt i kveld, men fastlege i morgen. Du ringer og får time når kontoret åpner i morgen. Enn så lenge, noen paracet mot smertene. Og mye drikke.
<3 2G <3 Skrevet 10. oktober 2013 #18 Skrevet 10. oktober 2013 Om det er greit så sniker jeg inn et spørsmål på sidelinjen her så jeg slipper å lage nytt emne om det samme. Er i uke 39 og har svie i blæren og urinrøret. Det svir ekstra når barnet trykker mot blæren og når jeg tisser og det stråler oppover og nedover på magen. Men kjøpte en ustix på apoteket som var negativ for protein, leukocytter og nitritt. Det lukter annerledes av urinen også. Nesten litt antibiotikaaktig og søtt uten at jeg har tatt noe. Kan det være uvi selv om hjemmetesten er negativ? Anonymous poster hash: 906f3...985 Du bør få dette sjekket. Hvorfor bruke penger på dette når du blir sjekket gratis til lege/jordmor å kan få sikkert svar der. Du har krav på akuttime til legen, eller snakk med føden, de kan å sjekke deg.Jeg har så legeskrekk at jeg prøver i det lengste å unngå ting. Jeg underdriver alltid symptomer og smerter så mye at jeg aldri blir tatt seriøst. Blir ofte avvist hos lege og da blir jeg bare veldig lei meg og vegrer meg mer for å gå tilbake. Så med mindre jeg absolutt må gå, så unngår jeg det. Anonymous poster hash: 906f3...985 Da må du slutte å underdrive så du får hjelp. Som gravid så holder det med mistanke om uvi for å akuttime. Håper du tar til fornuften å oppsøker hjelp fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå