Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Hvordan gjør dere det egentlig? Hva når den ene tjener mye mer enn den andre? Vi har ikke barn sammen enda da,men har begge fra tidligere forhold. Betaler halve hver på forsikring/strøm/mat. Han betaler mer på huslånet enn meg men eier også en større andel av det. Han tjener mye mere enn meg, mens jeg sitter igjen med et par 1000 lapper etter at regningene er betalt sitter han igjen med ca 50 000. Han har hjulpet meg å betale når bilen måtte på verksted ol. Skjønner jo godt at han ikke vil ha felles økonimi, hvorfor skulle han det liksom.. En annen ting, han er i etableringsfasen av eget firma, jeg vet ikke hvordan det blir enda men jeg tror han kommer til å ha det som særeie. Det burde vel ikke plage, jeg er ikke interresert i pengene hans men jeg føler vel at han ikke har særlig stor tillitt til meg og oss som par.. Dumt av meg å tenke sånn? Anonymous poster hash: ae693...b97
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Vi har separate kontoer men mitt er hans og omvendt, vi tjener ganske likt, han ca 20.000 mer enn meg i året. Vi betaler alt om hverandre og sparer overskudd på kontoene hver mnd. Skiller ikke på mitt og ditt. Dette gjorde vi heller ikke i den perioden jeg jobbet og han studerte eller da han tjente 100.000 mer enn meg. Likt er likt uansett lønn.
*Smiley* Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Vi har felles økonomi. Alle pengene er begges og det spiller ingen rolle hvem som tjener mest.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Det høres jo unektelig ganske komplisert ut når dere begge har særkullsbarn. Han ønsker vel neppe å bruke masse penger på barn som ikke er hans? Om dere gifter dere en dag så syns jeg saken skal stille seg annerledes da. Men hvor lenge har dere vært sammen? Om forholdet kun er et år eller to gammelt så skjønner jeg om han er litt avventende. Kjedelig å dele hele formuen sin 50/50 etter et to års langt forhold som gikk i vasken. Her har vi 100 % fellesøkonomi med 3000 kr hver i lommepenger hver måned. Men vi har to felles barn og er gift da. Du skriver at han tjener ekstremt mye mer enn deg. Men da jobber han kanskje veldig mye mer? Dersom du gjør veldig mye mer hjemme som husarbeid, middagslaging, innkjøp osv så er jo det noe som kommer ham veldig til gode og som du bør "lønnes" for... Anonymous poster hash: 2252b...746
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Vi har hver vår lønnskonto, og felles regningskonto, matkonto og sparekonto. Han setter inn mye mer penger enn meg på felleskontoene siden han tjener mer enn meg. Jeg har mest penger igjen på konto etter at det faste er trekt, det er fordi det stort sett er jeg som handler småting som gaver, klær til ungene osv. Større utgifter som tannlege, bilverksted og slike ting som dukker opp innimellom betales fra felleskontoen som vi har en liten buffer på. De pengene som står igjen på lønningskontoene våre etter at det faste er trekt styrer vi selv, vi legger oss ikke opp i hva den andre bruker penger på, men vi er begge økonomiske og bruker ikke over evne noen av oss. Vi flytter penger litt frem og tilbake ved behov og har omtrent det samme å sløse med (ikke særlig mye) og betaler litt som det passer når det er utgifter pga barna e.l. Mannen er selvstendig næringsdrivende og driver et selskap som er AS, det er ikke verdt noe særlig (enda) men han tar ut lønn derfra også håper vi jo overskuddet blir større etterhvert. Det blir selvfølgelig våres, han jobber mye og det hadde han ikke kunnet gjøre om ikke jeg tok hovedtyngden på hjemmebane, jeg skal selvfølgelig "lønnes" for det ved at han deler pengene han tjener med meg. Vi er gift og har bare felles barn, og da er ikke dette noe problem, vi eier alt sammen og det er en selvfølge. For dere blir det jo helt annerledes siden dere har særkullsbarn, han bygger jo opp verdier og et selskap som barna hans etterhvert skal arve, men dine barn har jo ingen rett på arv etter stefar. Likevel er det jo sånn at verdier dere bygger dere opp sammen, har både dine og hans barn arverett på. Mine-dine-våre familier byr på utfordringer på mange plan... Anonymous poster hash: bd057...967
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Vi er ganske enkle vi... Vi betaler mat, lån, barnehage, klær, utstyr, møbler osv hipp som happ. Har ingen kontroll på hvem som betaler hva i det hele tatt og det har aldri vært noen diskusjon om det. Har alltid hatt det sånn og vi flyttet sammen etter å ha vært i et svstandsforhold i fem mnd. Har barn sammen og bodd sammen i snart ti år. Ikke gift og ingen særkullsbarn. Han tjener forresten 4 ganger mer enn meg Anonymous poster hash: d591f...5aa
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Betaler etter evne og får etter behov ;-) han setter inn ca 10.000 mer enn meg på felleskontoen, så betaler vi alt derifra.
Gjest Kira Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Her har vi gjort det slik at uansett hva vi tjener den aktuelle mnd, så setter vi over alt på regningskontoen bortsett fra 7000 kr hver. Noen ganger setter jeg over mest, andre gangen er det mannen. Kommer litt an på hvor mye overtid vi har hatt eller evnt andre bonuser. De 7000 kr vi sitter igjen med hver bruker vi til mat, klær og andre ting vi trenger. Har den ene ingen penger igjen, så setter vi over fra den andre eller regningskontoen.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Vi tjener ganske likt. Setter alt over på felleskontoen, og har fast trekk fra denne til "lommepenger" til hver av oss, slik at vi i utgangspunktet har like mye til "privat" bruk. Det meste går uansett fra felleskontoen. Det er lett for oss, men sikkert vanskeligere for dem som har særkullsbarn, eller veldig ulik inntekt. Anonymous poster hash: 9d86f...86c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå